Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onze eerste fietstocht - Forum Wereldfietser

Onze eerste fietstocht

Beste forumleden!

Ik ben nieuw hier op het forum, ik zal mij als eerste dan even voorstellen. Jeroen, 17 jaar en wonend in Zuid Limburg. Ik ben met mijn partner van plan deze zomer een flinke fietsvakantie te houden, maar aangezien het de eerste keer is en we beiden nog zeer onervaren zijn kom ik hier om wat tips vragen.

Ik heb de zoekfunctie al uitgebreid benut en al grote delen van het forum doorgelezen (ik heb gemerkt dat het stellen van domme vragen zonder eerst rond te kijken niet erg geapprecieert wordt). Maar ik heb echt al ontzettend veel bruikbare dingen gelezen, veel dank daarvoor aan iedereen!

Ons idee was als volgt. We gaan vanuit Heerlen vertrekken richting Calais, nemen daar de boot of de trein en fietsen dan in Engeland verder zo ergens nabij Londen. Daar blijven we mogenlijk een aantal nachten en vervolgens weer op dezelfde manier terug.
Nu is er nauwelijks informatie te vinden over een toch naar Engeland.. Ik krijg het idee als ik wat kaarten bestudeer dat de weg van Heerlen naar Calais door België enkel weggetjes door de weilanden zijn zonder dat je echt door bebost of bebergd gebied komt. Is dit wel leuk om te fietsen of verkijk ik me hier heel erg op?

Verder zijn we van plan gewoon op onze stadsfietsen met 7 versnellingen te gaan. Welke reparatie materialen moeten absoluut mee voor onderweg? (bv, bandenplakkitt). En verder gaan we gewoon ruime goedkope fietstassen met vuilniszakken gebruiken, kampeerspullen zullen meemoeten. Is dit ook te doen of moeten we zeker nog (goedkope?) stuurtassen aanschaffen?

En het laatste waar ik nog een beetje mee zit is de afstand per dag en de overnachting 's avonds. Is het een vereiste om van tevoren te reserveren, of moet je gewoon maar kijken waar je uitkomt? Als je reserveert, heb je dan nog tijd om ergens te stoppen waar het leuk uitziet en lukt het je altijd om precies op de geplande tijd/dag aan te komen?

Nogal veel vragen, ik hoop dat het niet teveel moeite is om mij een beetje op weg te helpen. Ik zal jullie op de hoogte houden en het forum verder met veel interesse blijven volgen!

Met vriendelijke groet, Jeroen
Hallo Jeroen,

Welkom op dit forum! Het is alweer een tijdje geleden, maar ook ik heb ooit mijn eerste fietsvakantie op die leeftijd gemaakt in dezelfde richting als waarin jullie gaan, met ongeveer dezelfde fietsen en dezelfde spullen. Mijn vrienden van toen en ik hebben er nog altijd goede herinneringen aan!

Er komen bij mij wel een paar vragen op die ik in je verhaal niet lees. Hoe lang gaan jullie? Willen jullie steeds kamperen of hebben jullie ook geld om regelmatig duurder te doen?

En paar dingen die me te binnen schieten:
* Reken op zo'n 75 kilometer per dag. Als jullie thuis ferfente fietsers zijn natuurlijk wat meer.
* Als je een leuke route naar Calais wilt moet je de wijde omgeving van Antwerpen, Brussel en Lille(Rijsel) sterk vermijden. Ook de rest van vlaanderen is het soms lastig een leuke route te vinden. De totaal te fietsen afstand wordt daarmee zeker 40% langer en misschien wel 70% langer dan de hemelsbrede afstand. Verkijk je er niet op.
* Maak gebruik van de knooppuntenroutes, maar vermijdt ze waar ze al te bochtig zijn, want dan wordt de afstand verdubbeld.
* Campings reserveren als fietser in België werkt niet. Er is altijd wel een plaats voor een klein tentje. Als je belt wordt je regelmatig afgescheept dat de camping vol is, maar dan denken ze at je met een grote caravan komt. Een vermoeide blik aan de receptie doet wonderen.
* Via Wallonië is ook mooi, maar is met fietsen met 7 versnellingen niet leuk . Bovendien zijn daar nog minder campings en de communicatie is lastiger.
* Stel geen hard einddoel, de reis is het doel!
* Meest noodzakelijke reparatiespullen: plakspul, 2 reserve binnenbanden, een steeksleutel (bv 8-10) voor de meest voorkomende boutjes, wat tie wraps en handigheid. Meer had ik destijds ook niet bij me. Begin met goede buitenbanden, die nog niet beginnen te verslijten.
Veel plezier!
Leon

Hallo Jeroen,

De meeste mensen reserveren geen campings als ze op fietsvakantie gaan.
Er is eigenlijk altijd wel een plaats vrij voor een tent, en je kunt vantevoren toch niet zeggen hoeveel kilometer per dag je precies gaat fietsen, of dat je pech krijgt onderweg.

De gemiddelde dagafstand ligt een beetje aan je fietsconditie, maar 70 kilometer per dag is wel makkelijk te halen is en wat ik ook ongeveer op mijn eerste fietsvakantie reed.

[edit : Leon was me net voor]

Mij lijkt die route ook niet echt de mooiste, en twee jaar geleden wou ik ook een route via calais fietsen, maar de overtocht met fietsen was vrij moeilijk te regelen en kostte vrij veel.

Een optie zou kunnen zijn om de Vlaanderen Fietsroute te volgen tot Poperinge en daar linksaf te slaan, of eventueel tot Veurne en dan via de kust naar het Zuiden. Ik vind Vlaanderen toch altijd wel een vakantiegevoel geven. Vergeet dan niet in Oudenaarde het Belevingsmuseum van de Ronde van Vlaanderen te bezoeken.

hoi,

ik heb ook op me 17e me eerste fietsvakantie gemaakt, heel erg leuk om te doen. Ik kan je aanraden om fietstassen bij de halfords te kijken. Die zijn vrij goedkoop. Ik heb ze ook en ze zijn nog van een redelijk goede kwaliteit ook. Alleen de waterdichtheid is bij deze tassen ver te zoeken. Wij hebben onze spullen ingepakt in stevige doorzichtige vuilniszakken. Gewoon met je mond vacuum zuigen en dan in de tas proppen. Daardoor werden onze spullen niet nat. Ze hebben bij de halfords ook de bijbehorend regenhoezen voor de tassen die wij inmiddels ook hebben aangeschaft.

Bedankt voor de uitgebreide en snelle reacties!! Ik zal veel van jullie tips meenemen bij onze voorbereiding.

Om antwoord te geven op jullie vragen: We zaten te denken aan ongeveer 2 weken fietsen. Misschien is Engeland dan toch niet zo'n goeie keuze aangezien de overtocht onhandig en prijzig is. We willen het financieel gezien een beetje bescheiden houden :P Vandaar dat we ook van plan zijn om dus indien mogelijk alles te camperen.

Aangezien de overtocht dus lastig is en we er ook met een ontzettende omweg heen moeten fietsen, willen we een beetje mooie route hebben is het misschien beter van dat idee af te zien.. Onze eerste gedachte was Frankrijk, maar het leek ons veel te ver en te lang duren om daar helemaal doorheen te fietsen (tot aan de middelandse zee?) Zoiets is niet in twee weken te doen, zeker niet wanneer je ook nog terug moet.. Tips natuurlijk nog steeds van harte welkom!

Ik heb vandaag het boek, Handboek voor de fietsvakantie, dat op meerdere plaatsen op het forum staat aangeprezen op de kop getikt! Op de boekenbeurs in Maastricht was een nieuw exemplaar voor 5 euro te krijgen. Hier staat ook ontzettend veel in, ook veel fietsroutes naar het buitenland toe, daar hebben we veel aan. Mochten mensen ons daar nog dingen uit kunnen aanbevelen (of afraden) mogen ze ons dat ook laten weten.

Nogmaals bedankt voor de hulp! Ik zal blijven posten..

Waarom niet beginnen met een stukje Nederland? Wij hebben ooit vanaf Eindhoven een route naar Zeeland gedaan in een min of meer rechte lijn, steeds de grens met Belgie passerend (soort van 'grens-thema' route, was best grappig). Daarna vanaf Zeeland omlaag via Gent en de Belgische kust richting Boulogne sur mer. Moesten we wel 'over' het Pas-deCalais, maar tegen die tijd hadden we voldoende training.

Ik kan me voorstellen dat je op vergelijkbare wijze vanaf Heerlen, via Zeeland, vanaf Veurne (of zelfs een stuk door Frankrijk) onder Brussel door (wel pittige heuvels!), via Wallonie en Vlaams Limurg terug naar Heerlen kunt in 2 weken. T is maar een idee...

Roef

Hoi Jeroen,

Ik weet niet hoeveel dagen van die 2 weken je daadwerkelijk wilt fietsen en of je erg van bergen houdt maar anders is het misschien ook wel een leuk idee om naar het zwarte woud te fietsen. Dat heb ik 2 jaar geleden met BartdeB (hierboven ergens) gedaan en het verslag en de route er van staat op onze site (www.fietsvakantie.gekkemensen.net).
Wij zijn meer bovenin het zwarte woud gebleven omdat we ook nog terug wilden fietsen maar je zou tot bijvoorbeeld Freiburg kunnen fietsen (of Basel maar dan moet je door de douane) en dan met de trein terug.
Tot Freiburg zal ongeveer 700km zijn en zoals je op de fotos kunt zien is het een ontzettend mooie route.

Bram

Pak de trein naar bijvoorbeld Arnhem, Eindhoven of Venlo (een ander opstappunt kan ook) en doe de ronde van Nederland. ( www.fietsplatform.nl) De route gaat over de LF routes en is bewegwijzerd. Twee weken is waarschijnlijk te kort om de hele ronde te doen maar met de trein ben je gemakkelijk weer thuis.

Hoi Jeroen,

Welkom bij de leukste fietsclub van Nederland!
Schaam je niet voor je vragen. Waarom fietsen jij en je partner niet een keertje mee tijdens een activiteit van de wereldfietser. Dan krijg je ook een goed beeld van het gebruik van materialen in de praktijk. Met Hemelvaart zijn we in Midden-Limburg. Als je een oproep plaatst, zijn er vast wel wereldfietsers die jullie een tentje en andere spullen willen lenen.

Tot ziens,


Bert

je kan ook net als ik ga doen naar parijs fietsen en terug. Niet enorm ver, maar wel mooie route.

Jullie willen het blijkbaar zo goedkoop mogelijk houden. Dat klinkt verstandig. Mijn geliefde Engeland is dan om meerdere redenen misschien geen goed plan. In de eerste plaats moet je zoals al opgemerkt met een dure boot. In de tweede plaats is alles ter plekke ook nog eens heel duur. In de derde plaats is fietsen in Engeland op veel plekken een oefening in heel steil klimmen.

Dat laatste brengt me ook op het gebruik van een stadsfiets met zeven versnellingen. Ik weet natuurlijk niet precies wat voor fietsen het zijn, maar zulke fietsen hebben meestal enkele beperkingen waar je rekening mee moet houden. Ze zijn zwaar (vervelend bij het klimmen), het ontbreekt aan voldoende lichte versnellingen (idem) en ze hebben meestal rollerbrakes, en die lopen warm (of erger) bij lange afdalingen. Kortom, binnen de beperkingen van je budget kun je beter een route kiezen waarbij je van huis uit een rondje fietst (goedkoop) dat geen al te steile klimmetjes heeft.

Verder kun je die bestaande fietsen misschien iets geschikter maken.
1 Neem erg weinig bagage mee, zodat eeen stel achtertassen genoeg is. Dat spaart geld (voor voortassen en voordrager), en het klimt makkelijker en daalt veiliger.
2 Laat eventueel een iets groter achtertandwiel monteren. Dat kan meestal voor erg weinig geld, en het maakt uit.
3 Veel 7 speed stadsfietsen hebben hoewel ze zijn afgemonteerd met rollerbrakes toch ook cantilever nokken op de voorvork. Voor weinig geld (15 euro?) monteer je zo op de voorvork een goede Shimano Deore V brake voorrem. Dat maakt een wereld van verschil. Veel bestaande remhandels zijn verstelbaar voor gebruik met rollerbrakes of v brakes (moet je dus wel verstellen, anders werkt het niet goed).
4 Als je toch nieuwe banden nodig hebt (koop goede zoals Schwalbe Marathon), kijk dan of een maatje breder ook past. Op fietsen waar standaard 37 mm op zit past 42 mm meestal ook wel. Dat geeft meer comfort, meer draagvermogen, en meer grip op slecht wegdek.
Veel fietsplezier,
Willem

Joram schreef:je kan ook net als ik ga doen naar parijs fietsen en terug. Niet enorm ver, maar wel mooie route.
Duitsland is ook leuk. Goed fietsen, goed bier, niet duur en heel veel aardige mensen waar je goed mee kunt communiceren. En heel veel variatie in landschappen en cultuur

Dat vind ik nu ook, Duitsland is me erg bevallen.
De prijzen, het landschap. Hoe verder naar het oosten, hoe lager de prijzen, al zal dat in Berlijn wel niet meer het geval zijn.

De cafés in België vind ik wat leuker, misschien omdat ik weet waar ik moet zijn. In Duitsland heb je heel mooie cafés, maar die horen dan bij een hotel, waar ik soms de indruk kreeg dat ze je liever alleen bedienden als je er ook bleef eten, wat niet steeds de bedoeling was. Maar misschien stopte ik gewoon op de verkeerde plaatsen.



Groeten

Willem Jongman schreef:Ze zijn zwaar (vervelend bij het klimmen), het ontbreekt aan voldoende lichte versnellingen (idem) en ze hebben meestal rollerbrakes, en die lopen warm (of erger) bij lange afdalingen.
Wat is zwaar? Ik heb een lichtere stadsfiets dan een vakantiefiets die bijna 19KG weegt

Zal best, maar de doorsnee stadsfiets met 7 versnellingen weegt al gauw 20-22 kg, en een beetje vakantiefiets gelukkig toch wel minder. Is jouw stadsfiets dan wel een echt goede klimfiets?
Wim

Duitsland is inderdaad een goed idee. Er zijn veel fietsroutes langs rivieren die ook met weinig versnellingen wel te doen zijn. Je kan bijvoorbeeld in Roermond beginnen langs de Roer te fietsen. Zoek wel van tevoren uit waar (concentraties van) campings zijn als je niet van wildkamperen houdt. Ik weet niet of de schönes Wochenende treinkaartjes nog bestaan. Daarmee kun je heel voordelig met boemeltreinen reizen.

Voor Nordrhein-Westfalen is een prima routeplanner voor themaroutes beschikbaar: http://www.radroutenplaner.nrw.de/. Klik op De Routenplaner en bestudeer de linkerkolom. En het SWT bestaat nog:
http://www.bahn.de/regional/view/bundes ... cket.shtml

:oops: Deze was dubbel

koekeloe schreef:
Willem Jongman schreef:Ze zijn zwaar (vervelend bij het klimmen), het ontbreekt aan voldoende lichte versnellingen (idem) en ze hebben meestal rollerbrakes, en die lopen warm (of erger) bij lange afdalingen.
Wat is zwaar?
Het klimmen met een stadsfiets, serieuze hellingen wordt lopen met zo'n fiets. Tenzij je superman bent. :wink: