Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bril en helm - Forum Wereldfietser

bril en helm

Bril en helm is een slechte combinatie.

Sinds jaren een leesbril, en sinds een aantal jaar permanent een multifocale bril. Het bleek dat bij meting ook de verre afstand wel wat correctie behoefde.

Fietsen gaat prima zonder bril, al weet ik dat het zicht iets beter met bril.
Maar lezen van de kaart gaat absoluut niet zonder bril.

En in de zon heb ik in ieder geval een zonnebril nodig.

Ik zal ongetwijfeld niet de enige zijn met dit probleem.

Hoe lossen jullie dit op?

Peter

Waarom zijn bril en helm een slechte combinatie?
Met een bril kun je zien en ongelukken voorkomen (actieve veiligheid), en een helm beschermt je als het toch fout gaat (passieve veiligheid).

Maar ik neem aan dat je het over draagcomfort hebt?
Ik ben bijziend, heb dus altijd een bril nodig. Ik ervaar het tegelijk dragen van bril en helm nooit als vervelend, wil je iets nader verklaren waar je last van hebt? Mijn bril heeft 'gewoon' een dikke plastic poot. De bril draag ik onder banden van de helm door. De band die achter het oor langs gaat komt geen brillepootje tegen, de band die voorlangs gaat heb ik geen last van. Ik heb de helm vrij strak zitten.

Kan het zijn dat de helm zelf iets te klein is waardoor je de band die voor het oor langs gaat strak tegen de huid aan trekt?

Ik zie de slechte combinatie ook niet echt...

zelf ben ik niet brildragend, maar draag bijna altijd een fietsbril en ook vaak een helm daarbij.

Elmar heeft wel een vaste bril, hij heeft bij Kronemeijer Optiek een fietsbril op sterkte laten maken met verwisselbare glazen. Hele mooie bril overigens.

Elmar doet ook regelmatig mee aan wielerrondes en draagt dan ook uiteraard zijn helm met fietsbril, geen problemen ermee.

Hi,

zelf draag ik op de fiets ook bijna altijd een bril, geen optische noodzaak maar meer asl zonnebril/ slechtweerbril/ regenbril ed. en steek idd de poten onder de straps van de helm. Ik denk idd dat als dit vervelend zit er eerder wat mis is met de pasvorm van een helm dan met het feit dat je brillenpoten onder de straps hebt zitten. Zowel wielrenners als mtb-ers rijden bijna altijd met een bril dus zou toch wel goed moeten kunnen.

Zou eens gaan beginnen met passen en afstellen.

Succes

Bas

Ohja, wat ik wel heb gedaan is eerst de helm vastmaken en de bril daarna pas opzetten, zodat deze niet door de helm tegen je oren wordt gedrukt.

Dag Peter,

Heb multifocale bril en multifocale zonnebril. Dus af en toe even van bril wisselen. Maar heb een helm met een forse vaste klep en dus kan ik bij zon en regen of zelfs sneeuw ( zie foto's Paastocht WF activiteit pag. 7, rode helm rood jack) heel lang de bril schoon en droog houden ( we hebben het nog steeds over een visueel hulpmiddel :roll:)

Helaas komen er momenten dat de wind zo hard is dat regen toch op de bril komt. Schoonmaken en gewoon doorgaan.

Er mee leren leven, of contactlenzen, waar ik niet aan kon wennen.

Groet en succes,

Jans

Torching Vark schreef:Waarom zijn bril en helm een slechte combinatie?
Met een bril kun je zien en ongelukken voorkomen (actieve veiligheid), en een helm beschermt je als het toch fout gaat (passieve veiligheid).
Altijd het gepiel om de poten achter m'n oren te frommelen. Bij droog weer niet zo'n probleem, maar met regen gebruik ik geen bril, en dan regelmatig bril op en af.

En zoals ik al schreef kan ik fietsen zonder bril, zo slecht is het zicht niet.

Daarnaast vervormd mijn bril ook altijd. Maar wat dat betreft heb ik misschien het verkeerde model. Oeps, een beetje ijdel?

Peter

Zonder bril fietsen wordt heel hachelijk ( -6 voor ver zien) Dan is het net of ik in heel dikke mist fietst. Leesgedeelte gaat naar -2

Voor het overige heb ik geen echte problemen met bril en helm ( helm draag ik bij beladen fietstochten altijd. Gek genoeg bij onbeladen tochten en in/om de thuisbasis vergeet ik het vaak. Maar je kunt veel gemakkelijker manouvreren, dus heb ik het gevoel dat ik de boel dan beter onder controle heb.
Uiteraard gel*l, want er kan ook dan iemand jou ondersteboven rijden.

Ach ja, hoe heb ik ooit kans gezien een vuttende fietser te worden :?:

Groet

Jans

fietsjunks schreef:Ohja, wat ik wel heb gedaan is eerst de helm vastmaken en de bril daarna pas opzetten, zodat deze niet door de helm tegen je oren wordt gedrukt.
Dat is dus het gepiel, waar ik het over heb.

Peter

Peter M schreef:Altijd het gepiel om de poten achter m'n oren te frommelen.
Bij het opzetten druk ik de poten licht tegen de huid. Ze glijden dan zo achter de bandjes van de helm.
Peter M schreef:Bij droog weer niet zo'n probleem, maar met regen gebruik ik geen bril, en dan regelmatig bril op en af.
Dat doe/moet ik dus altijd wel. Zolang het regent (zoet water, blijft nat) doe ik er niks aan. Met je blik in de verte liggen de druppels op de bril buiten het focusbereik van je ogen en kijk je zo'n beetje er doorheen. Anders wordt het wanneer de bril in z'n geheel minder transparant wordt (door vet van de huid, opgedroogde of zoutwater kringen).
Peter M schreef:Daarnaast vervormd mijn bril ook altijd.
In de zin van 'verbuigen' of 'vertekenen'? Maar je het hetzelfde probleem met de zonnebril schreef je. Of zit die bril in dezelfde categorie?
Klink toch wel alsof de banden van de helm veel de strak tegen je bril aan drukken... mijn bril heeft toch zeker ook een poot van 2mmx2,5mm dikte (gok ik), en wel direct last als ik met m'n oor op iets hards ga liggen...
Zoals Bas ook aangaf, misschien eens proberen met de afstelling van de helm. En controle op de maat in z'n algemeenheid. Een te kleine helm beschermt ook niet optimaal bij een val.

Ellen, een helm en bril drukken toch allebeide niet tegen het oor? De bandjes/straps gaan voor en achter langs en de poot van mijn bril zit tussen het oor en de schedel.

Twee jaar terug heb ik een vraag gesteld over een zonnebril op sterkte....
FF googelen en je vindt de resultaten hiervan.

Nou vooruit dan http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1529

Ik heb mijn bril en zonnebril altijd zonder problemen op met helm.

Maar ik ga binnenkort wel nachtlenzen proberen!

Blanche

Hallo Peter,

Ik heb geen problemen met de combinatie helm en bril. Ik doe eerst mijn bril op en dan mijn helm. Ik zou niet zonder mijn bril kunnen fietsen, omdat ik dan niet zo goed kan zien. Maar ook omdat een bril beschermt tegen het zonlicht (ik heb meekleurende glazen) en voorkomt dat je vliegjes en vuil in je ogen krijgt.



Groetjes,
Frank

Afbeelding

Hoi Peter,

Misschien heeft het toch te maken met het bijzondere model bril dat je draagt. Zelf ben ik ook multifocus brildrager, ik heb ook een zonnebril van Adidas op sterkte. Met beide brillen nooit problemen. Wat ik wel herken in de reacties is dat het opzetten van de bril, nadat je al de helm opgezet hebt, wat lastig is omdat de poten van de bril niet lekker boven je oren uitkomen maar er snel inprikken.
Wat ik mij wel kan voorstellen is dat de combinatie van een erg breed montuur met vrij strakke bandjes van je helm klachten kan geven. Door verstellen van de bandjes moet dit toch op te lossen zijn.

Ronald

als je echt veel fietst zou je kunnen kiezen voor een sport-bril van een merk als Rudy project.

Ach buitenmodel?

Afbeelding

Je kan hoogstens iets over die snor mompelen.

Maar wat ik een beetje merk in de reacties, dat het voor sommigen de zelfde iritatie is als die ik heb, maar er valt blijkbaar mee te leven.

Zal ik dus ook moeten leren blijkbaar.

En een speciale sportbril?
Wel handig als zonnebril, maar dan kan ik nog geen kaart lezen. En daar zit nu juist het probleem. Mijn opticien kan wel een sportbril met inzet op sterkte leveren, maar dat gaat zo'n € 250,-- kosten, en dat is me echt te duur.

Peter

Hallo Peter,

Voordat ik mijn huidige helm kocht, zou ik niet geweten hebben waar je het over had. Sinds ik van de zomer mijn oude Rudy Project heb vervangen door een Giro Transfer, heb ik ook problemen met het op- en afzetten van mijn fietsbril. De nieuwe helm komt veel dichter op de bovenkant van mijn oren dan de oude en ja, de maat van beide helmen is goed. 't Is gewoon een kwestie van model.

Helaas heb ik ook geen oplossing, behalve dan bij de aanschaf van een volgende helm bril meenemen naar de winkel en kijken of het op- en afzetten nog vlot gaat... :roll: Er zijn dus wel helmen die geen problemen geven.

Carl

hoi peter

Zo duur hoeft helemaal niet er is al een bril van 60 euro BBB - BSG-20 Powerview Matte ,laat ze door H.A Bifocaal slijpen,halve maan onderin ,ik kreeg de glazen
van mijn zorgverzekeraar ,ik was voor 60 euro klaar.en kan weer op mijn gps kijken.

toon

toonc schreef: Zo duur hoeft helemaal niet er is al een bril van 60 euro BBB - BSG-20 Powerview Matte ,laat ze door H.A Bifocaal slijpen,halve maan onderin ,ik kreeg de glazen
van mijn zorgverzekeraar ,ik was voor 60 euro klaar.en kan weer op mijn gps kijken.
Dat vind een goeie.
Maar die adapter, heeft H.A die zelf, of hoe gaat dat. Ik kan hem ook bij m'n ziektekostenverzekering declareren, want voor dagelijks gebruik doe ik geen zaken met H.A.

Peter

hoi peter

de prijs is incl. adapter ,de adapter lever je in bij H.A en die zet er de glazen
in die jij wilt .

gr toon

toonc schreef: de prijs is incl. adapter ,de adapter lever je in bij H.A en die zet er de glazen
in die jij wilt .
Bedankt voor de info. Ga er mee aan de slag.
Carl Buijs schreef: Helaas heb ik ook geen oplossing, behalve dan bij de aanschaf van een volgende helm bril meenemen naar de winkel en kijken of het op- en afzetten nog vlot gaat... :roll: Er zijn dus wel helmen die geen problemen geven.

Carl
Ik zal het dus precies andersom doen. Helm meenemen om de bril te passen :P

Peter