Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb, Vaude of ? - Forum Wereldfietser

Ortlieb, Vaude of ?

Zoals de vaste bezoekers van het forum misschien al weten, Lourdes we komen eraan! 8) Maar voordat we 1 augustus op de fiets stappen moet er wel heel veel geregeld en aangeschaft worden. Ik denk niet dat dit mijn laatste fietsvakantie is, dus schaf maar liever meteen goed materiaal aan. Wat is beter, wat zijn de voor- nadelen van Ortlieb resp. Vaude of een ander merk. Jullie kunnen me vast weer een eind op weg helpen en mijn keus makkelijker maken :D In ieder geval alvast bedankt voor de reacties.
Marjan1 schreef:Zoals de vaste bezoekers van het forum misschien al weten, Lourdes we komen eraan! 8) Maar voordat we 1 augustus op de fiets stappen moet er wel heel veel geregeld en aangeschaft worden. Ik denk niet dat dit mijn laatste fietsvakantie is, dus schaf maar liever meteen goed materiaal aan. Wat is beter, wat zijn de voor- nadelen van Ortlieb resp. Vaude of een ander merk. Jullie kunnen me vast weer een eind op weg helpen en mijn keus makkelijker maken :D In ieder geval alvast bedankt voor de reacties.
Vaude achtertassen zijn van voren afgeschuind, Ortliebs zijn symmetrisch. Bij korte fietsen/korte dragers/grote voeten heeft O dus niet de voorkeur. Als je bakstenen vervoerd *) gaan Vaude's langer mee, met normale bagage weet ik het niet

*) Zo teste Tubus hun dragers

Oehh, gevaarlijk onderwerp! :D In het kort: je kunt je met beide geen buil vallen (nou jááá :? ). Elk merk heeft z'n voor-, en nadelen, en z'n volgelingen, gebruik de zoekfunctie op dit forum maar eens. Er is dus al veel over geschreven.
Ikzelf heb Vaude, mijn vriendin Ortlieb. We hebben er géén ruzie over, en zijn beide tevreden (behalve de Ortlieb stuurtas, die vind mijn vriendin een onding).

De 2008 tassen van Vaude zijn niet afgeschuind, maar zijn symetrisch net zoals Ortlieb.

Eric Schuijt schreef:De 2008 tassen van Vaude zijn niet afgeschuind, maar zijn symetrisch net zoals Ortlieb.
Zie je vaker in fietsenland, fabrikanten die niet weten hoe snel ze van hun USP af moeten komen! Bedankt voor de tip ;)

Wat is USP? Is een van beide, of een ander merk beter van kwaliteit dan de ander? Of moet er gekozen worden op merk/prijs? Ik ben vooral benieuwd naar de practische voordelen van e.o.a. merk.

Unique Selling Point. Dat wat juist een voordeel van Vaude tassen was, dus. Ach, en in de praktijk is er dus geen kwaliteitsverschil en ook geen groot praktisch voordeel van het ene merk boven het andere (Ortlieb vs. Vaude).

Ik heb me destijds niet druk gemaakt over Ortlieb of Vaude. Ik heb marktplaats in de gaten gehouden en daar een goede aanbieding afgewacht. Heb nu al 2 jaar tot volle tevredenheid Vaude tassen.

Marjan,

In je vraag zit het antwoord eigenlijk al. In het algemeen wordt beschouwt dat je eerst Ortlieb en Vaude hebt, en dan de rest. Zeker bij de waterdichte tassen zijn die twee de topmerken en een raadplaatje "zoek de 10 verschillen" kun je met meer succes op een eeneiige tweeling loslaten.
De verschillen tussen deze twee zijn klein aangezien de basisvorm dezelfde ontwerper had. Nu komt het dus aan op de kleine wijzigingen, zoals de afschuining (die nu dus niet meer bestaat).

Ik had enkele jaren terug twee redenen om Ortlieb te kopen.
- De ophanghaak van Ortlieb bestaat uit 1 stuk, terwijl die van Vaude samengesteld was wat kwetsbaarder lijkt. Dat die van Vaude zwakker zijn is bij mij echter geen enkel bewijs van bekend...
- Bij Ortlieb kun je een stalen minikoordje kopen. Kan de gauwdief je tassen niet van de fiets trekken in een drukke stad.
Je ziet, niet erg substantiële redenen. Als je van de een of ander een aanbieding ziet, bv, zou ik voor dat merk gaan.
En er wordt hier vaak gepraat over de varianten van de tas met rol sluiting. Maar er zijn nog enkele anderen, en met externe vakjes... misschien is daar wel wat bij wat je erg handig lijkt en dan is de keus ook gemaakt. Of een bepaalde kleur die je graag wilt...

Ook ik heb de keuze moeten maken en heb gekozen voor Vaude. Deze heeft een hardplastic plaat aan de fietszijde die je ook als tafeltje kunt gebruiken en binnen in heeft ie een vak voor papieren en dergelijk zodat je je portemonnee wel kunt vinden.

Echter dit zijn niet de redenen, waarom ik voor Vaude gekozen heb. "Vaude" klinkt gewoon mooier dan "Ortlieb". (om maar weer eens te onderstrepen dat het gaat om emotie)

succes met je keuze en slaap er geen nacht minder om!

Sjirk

Torching Vark schreef:Ik had enkele jaren terug twee redenen om Ortlieb te kopen.
- De ophanghaak van Ortlieb bestaat uit 1 stuk, terwijl die van Vaude samengesteld was wat kwetsbaarder lijkt. Dat die van Vaude zwakker zijn is bij mij echter geen enkel bewijs van bekend...
- Bij Ortlieb kun je een stalen minikoordje kopen. Kan de gauwdief je tassen niet van de fiets trekken in een drukke stad.
Toevoeging van mij:
- VAUDE (met hoofdletters) ophanghaken kunnen in de praktijk op een onverhard pad, ook als je de sluiting goed hebt aangedrukt, los gaan.
- Ook VAUDE-tassen kunnen op slot: voor € 13,95 heb je een stalen slotje wat door het gaatje van de ophanghaak past (waarmee je er zeker van bent dat tijdens het fietsen díé haak in ieder geval niet los gaat). Iedere tas 1 slotje overigens.
- De Ortlieb verticale band-met-gesp sluit bovenop, de VAUDE verticale band-met-gesp sluit je meer aan de voorkant (of zijkant, afhankelijk van hoe je het bekijkt). De VAUDE's kun je hierdoor makkelijker openen als je iets op je bagagedrager hebt liggen. Remedie hiertegen is een drager á la Tubus Locc, maar die hebben ook weer nadelen (schuivende bagage...).
- Ortlieb heeft een soepel kunststof plaatje binnenin, waardoor je de tassen ook nog kunt "dubbel" vouwen. VAUDE heeft een harde kunststof plaat tegen de drager aan zitten.
- Tegenwoordig hebben ze allemaal een binnenvak.
- Ortlieb is ca. € 15,- duurder dan VAUDE (per paar tassen) voor w.b. de zijtassen. Bij de stuurtassen was het (dacht ik uit m'n hoofd) juist weer andersom.
- Bij beiden kun je een hoop gewicht erin doen, waardoor je moeizaam boven komt :D.

Ik heb ze beiden jarenlang verkocht, en de beste was welke ik op dat moment moest verkopen :lol: (ik heb mensen dus kunnen overtuigen om vrijwel niets, ook mensen die heilig overtuigd waren van de doordachtheid van de details van het andere merk). Het is maar net wat je het meeste aanstaat. (Bovenstaande is overigens meer praktijk, want verkopen doe ik niet meer.)

ik heb een leuke aanbieding in de gaten gehouden en we hebben nu ortliebs maar met een andere aanbieding had het ook vaude kunnen worden. Ik denk dat er weinig verschil in kwaliteit is.............

Ik heb nogal wat Ortlieb tassen uit de tijd dat die van Vaude nog geboren moesten worden zal ik maar zeggen. Ze bevallen prima, en zijn na jaren dagelijks gebruik nog steeds niet stuk. Vaude zal ook best goed zijn, de verschillen zijn inderdaad niet groot. Ik vind ze iets lomper dan Ortlieb, maar dat zegt ook niet veel. Die afgeschuinde kant was van belang voor korte frames, maar bestaat nu dus niet meer.
Het allerbelangrijkste is dat goede waterdichte tassen veel comfort geven, of het nu Ortlieb is of Vaude. En als je zuinig bent met wat je meeneemt, kun je vermoedelijk afzien van voortassen. Een voordrager en voortassen wegen samen ruim 2 kg. Dat is ook weer mooi thuisgelaten.
Willem

Willem,

Dat die afgeschuinde kant nu niet meer van toepassing is ben ik niet met je eens. Ik had voor mijn randonneur een set Ortlieb tassen aangeschaft maar ging met mijn hakken tegen de tassen aan (ik heb schoenmaat 46) De enige oplossing was de tassen heel ver naar achteren aan de drager hangen en dat was geen geschikt, bovendien ongunstig qua gewichtverdeling.
Gelukkig kon ik bij Marco de tassen ruilen voor de Vaude tassen en die passen prima.

Ronald

Ronald,

vanaf 2008 heeft VAUDE geen afgeschuinde tassen meer in de collectie. Vandaar dat het nu niet meer van toepassing is, dat de VAUDE-tassen daarvoor wél en de Ortlieb-tassen níét tegen helpen. Alle waterdichte tassen zijn nu symmetrisch bij deze merken.

Ik heb destijds ook voor Vaude gekozen van wege die afgeschuinde kant en ben dus ook blij dat ik een ouder model heb, en niet het nieuwe, ook al is het verschil tussen oud en nieuw maar 2 cm.

Over waterdichtheid hoeven we het niet te hebben, want dat zit wel goed bij beide, wat ik hier nog niet las is de manier waarop de tas aan de plaat is vast gemaakt. Bij miin Vaude tassen is dat via een klinknagel en bij Ortlieb zit dat volgens mij met een boutje en een moer of iets dergelijks. Steviger dus, maar misschien wel te stevig.

Want als ik tussen twee paaltjes door rij en denk dit gaat, maar achter ongewenste geluiden hoor, en vervolgens moet constateren dat door al die stevigheid de Otrlieb tassen nog steeds aan de bagedrager vast zitten, maar die niet meer aan de fiets; kies ik liever voor een paar gesprongen nagels... :wink:
Marjan,

Ik heb van beide een set gekocht. Enerzijds om te vergelijken, maar wat belangrijker was, ik kon er in beide gevallen (apart) redelijk goedkoop aan komen.

Het heeft zin om op marktplaats of ebay te kijken. Daar kun je met redelijke kortingen de tassen aanschaffen. Ook op een beurs zijn er vaak acties (ik heb mijn voortassen op de fiets- en wandelbeurs in feb gekocht) of als er een overjarig model is (met een ander kleurtje) wil er ook wel wat af gaan.

We hebben ze nu allebei gebruikt en ik vind ze kwalitatief niet veel van elkaar verschillen. Ik gebruik de Vaude's om de reden die Marten aangeeft (veel voetruimte) en Saskia de Ortliebs.


Het blijft een investering, maar je kunt er volgens mij mee doen tot het einde der tijden en dan blijven je onderbroekjes altijd droog :)
HansvanderVeeke schreef:...maar je kunt er volgens mij mee doen tot het einde der tijden en dan blijven je onderbroekjes altijd droog :)
2 van m'n 4 waterdichte tassen liggen nu te drogen. Ik heb de gaatjes even met "outdoorlijm" (SeamGrip) geplakt.
Zolang je ze maar plakt als er gaatjes in komen, zijn ze inderdaad waterdicht.

Maar goed, sommigen vallen nooit. :roll:

mag ik dan meteen een pleidooi houden voor grotere maten , ( dikke mensen fietsen niet ????)
en laten we kinderkleding ook nbiet vergeten........Ook die willen graag goed zichtbaar zijn.............( geeft mij ook meer rust)

Hoi Marion, dit lijkt een antwoord op mijn post over opvallende kleding. Mijn kinderen hebben steeds van die hesjes etc gedragen, maar mijn dochter van twaalf wordt inmiddels geloof ik liever omver gereden dan dat ze dat nog draagt. Voor haar zoek ik een vetcool roze dayglow shirt...
Willem