Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen slijtage en lekbest. Schwalbe marathon supreme? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Ervaringen slijtage en lekbest. Schwalbe marathon supreme?

121 berichten

spinnetje, ban je het alsjeblieft een beetje belefd houden? ik kan best begrijpen dat je geergerd bent maar reken niet op positieve reacties , ik denk niet dat dit de manier is om je zin te krijgen...

xtj schreef:Ze rijden heerlijk vooral het Balloon-systeem werkt perfect tegen alle oneffenheden die het comfort echt verhogen.
:?:
Dus het Balloon-systeem werkt volgens jou comfort-verlagend?

Robertjan schreef:
xtj schreef:Ze rijden heerlijk vooral het Balloon-systeem werkt perfect tegen alle oneffenheden die het comfort echt verhogen.
:?:
Dus het Balloon-systeem werkt volgens jou comfort-verlagend?

Op de idworx fietsen zitten altijd Supreme vouwbanden. De draad-versie is gemaakt voor OEMs die wat willen sparen (niet gewicht maar Euros). After marktet alleen vouw-versie.

De vouw- en draad versies zijn technisch gelijk. Alleen de bead bij de vouw-versie is van aramid gemaakt en is ca. 75 g lichter dan de draad (hier bead uit staal) versie.

:arrow: Oem's staat voor Original equipment manufacturer :?:
http://en.wikipedia.org/wiki/Original_e ... nufacturer

:arrow: Waar staat bead voor :?:

Vandaag heb ik Schwalbe aan de telefoon gehad over het onderzoek mbt mijn klapband. De compound was aan de zachte kant geweest wat te maken kan hebben met een te korte vulcanisatie tijd. Productiefoutje dus ...

De compound was (waarschijnlijk daardoor) ook losgekomen van het karkas en dan gaat dit in een beklimming over elkaar schuren, schuren is warmte en slijtage ... en zo is het dan uiteindelijk tot de klapband gekomen.

Dit valt onder garantie en via Santos worden mij dan ook nieuwe banden gestuurd. De draadband is exact het zelfde als de vouwband alleen is de stalen hieldraad bij de vouwband vervangen door Keflar. Dus om de verhalen mbt de draadband de wereld uit te helpen ga ik met nieuwe draadbanden op pad.

Dus vanaf volgende week rij ik op een nieuwe Marathon Supreme draadband en voor de zekerheid zal ik de vouwband nog even in de tas stoppen. Fietsbanden maken blijft toch veel mensenwerk en daar kunnen fouten worden gemaakt ...

Van de nieuwe draadband zal ik exact de slijtage en het lekrijden bijhouden en zo werken we samen met de fabrikanten aan beter materiaal - dus wordt vervolgd ....

Wouter Hagedoorn

met bead wordt bedoelt de Wulst (Duits :)

Ik weet niet hoe dat in NL heet :(

Hieldraad.
Wim

Willem Jongman schreef:Hieldraad.
Wim
Dank je wel!

Pfff, wat een heisa om een band en mijn 'openbaring'.

Nou ja, ik heb vandaag met Stefan Treling gesproken van Schwalbe. De band van Santos is inderdaad goedkoper, want draadbanden zijn altijd goedkoper dan vouwbanden. Neem maar bijvoorbeeld de Marathon XR die in beide versies leverbaar is. Het voordeel van een vouwband? Het gewicht. En dat is de reden waarom idworx de -duurdere- vouwbanden monteert.

Maar kwalitatief zit er volgens Stefan in de rubbercompound en de brekerlaag geen enkel verschil.

Ik ken Stefan al jaren en weet dat hij geen commerciele bullshit spuit. Dus als hij dat zegt, is dat zo.


Mijn conclusie: ik heb de twee maanden in Chili gewoon pech gehad. Ook al waren de wegen daar beter dan vorig jaar in China, Vietnam en Laos, toen ik de vouwversie teste. Ik vermoed dat glas op de vluchtstrook van de Panamericana (die wij af en toe moesten nemen) de boosdoener is. In de banden zitten ook nu nog allemaal kleine stukjes glas, en dat hadden wij vorig jaar beduidend minder.

Om boze reacties tegen te gaan: ik wilde niets zeggen ten nadele van Santos en Schwalbe, want beide merken maken goede producten en luisteren oprecht naar klachten. Problemen met een Schwalbe band? Dat wordt altijd door Schwalbe opgelost. Ik heb daar in de winkel nog nooit problemen mee gehad. En hetzelfde geldt voor Santos. En ach, eigenlijk voor alle grote fietsmerken en buitensportmerken.

Maar dus niet voor banden van 'n joet van de Westermarkt of waterdichte Lidltassen :lol:

Oh ja, er waren een paar mensen die nogal negatief waren. Wees eens een kerel en gebruik dan eens je echte naam in plaats van je schuilnaam8)

Omdat een forum in het oude Rome een daadwerkelijk forum was, en communicatie het beste lukt als je elkaar in de ogen kijkt, het volgende:

Dinsdagavond 22 april is er in de winkel een heus forum! Meld je aan en geef aan welk onderwerp je daar in de groep wilt gooien. Ik zal zorgen voor de nodige expertise. Aanmelden op de gebruikelijke manier.

Hallo,

toevallig las ik net dit onderwerp over de Marathon Supereme banden. Ik ben dit jaar met mijn nieuwe Santos Travelmaster o.a. in Zweden geweest. Ik heb in Zweden veel op grindweggetjes gefietst, maar in de andere landen (Ned., Dutisland, Denemarken) bijna altijd op asvalt. Na 2900 km. zat er al een aardig gat in mijn achterband zodat de binnenband er door stak en lek raakte. Ik heb toen een noodreparatie gedaan en in de dichtst-bij-zijnde stad een nieuwe band moeten kopen. De voorband heeft het langer uitgehouden. Ik had geen zin de band weer mee terug te nemen naar Nederland, maar ik baalde er wel van hoewel ik het probleem goed (tijdelijk) opgelost heb met de noodreparatie. Ik merkte dat de Supreme banden vrij snel kleine scheurtjes krijgen. Ik weet niet of die grind weggetjes zo slecht zijn, maar ik vond de duurzaamheid van deze banden best wel tegen vallen, vooral voor zo'n hoge prijs. Wel vond ik dat ze comfortabel reden!
(Ik dacht dat ik een versie met draad had, verder heb ik nog niet meer ervaring met het veelvuldig rijden op grindweggetjes zodat ik niet kan vergelijken met andere banden)

Met de Marathon Supreme (50 mm, vouwband) al de eerste 100 km over asfalt in een nat Nederland een lekke band. En daarna binnen 1.500 km nog twee. Vergeleken andere banden valt - negatief gezien - op, dat glasscherfjes & gruis zich gemakkelijk 'invreet' in de band. Het opvoeren van de luchtdruk bracht geen verbetering.

Met TT2000, de Marathon Slick & de City Contact heb ik qua lekbestendigheid veel betere ervaringen.

Zeer positief ben ik over het comfort, de rolweerstand & de grip(vergelijkbaar met de Marathon Slick).

Het blijft lastig met anecdotes en kleine steekproeven. Maar ik zet hem er niet op, ook al omdat in de rolweerstand hoger lijkt dan van bijvorbeel de Big Apple, of ook de gewone Marathon. Overigens zou ik een draadband niet een probleem vinden, integendeel. Vouwbanden hebben immers als nadeel dat ze bij een lekke band van de velg af willen rollen, en dat is niet leuk in een snelle afdaling.
Willem

Inmiddels heb ik de eerste 1000km met mijn nieuwe set Supreme's er op zitten zonder problemen. De eerste set was bij deze kilometerstand al 2 keer lek geweest.

De oude set (montage feb 2007) lijkt beduidend zachtere compound te hebben gehad. (Dit is dan ook bevestigd na onderzoek van Schwalbe.) Als ik het aantal putjes in het loopvlak bekijk is dat niet noemenswaardig. Dus voorlopig lijkt de Supreme draadband een beetje van zijn beschadigd imago goed te gaan maken.

Wouter

xtj schreef:Fietsvrienden en Santos,

Ik ben na 13000+ kilometer ervaring verder na het posten van;
Alternatief voor de Schwalbe marathon XR;? Marathon Supreme?
in iedergeval niet de enige die wat te zeggen cq te vragen heeft over banden;)

Mijn ervaring over de Supreme vouwbanden 26'' zijn:

De Supremes zijn redelijk snel (lek)

Ze rijden heerlijk vooral het Balloon-systeem werkt perfect tegen alle oneffenheden wat het comfort echt verhoogd.

De banden zijn niet geschikt voor tubelesskits. Na 4000 kilometer waren alle vier de tubelesskits uitgewerkt.
http://www.mtbr.com/reviews/tubeless_ti ... 3872.shtml

Na 2300 kilometer was de eerste Evolution na een klapband afgeschreven.
http://i197.photobucket.com/albums/aa31 ... G_0400.jpg

Na 9000 kilometer klapband door ongelijke slijtage veroorzaakt door een te groot gaatje in de achterband. En nog 1 op de andere fiets dus vanaf hier maar verder op Indiaanse banden.

Na 2300 kilometer is er voor een Big Apple gemonteerd, en die was (op 11300) na 9000 kilometer verder de enige Schwalbe die nog goed was! Hij was slechts 1 keer lek gegaan in deze 9000 kilometer, en had denk ik nog goed geweest voor 6000 kilometer gezien de minimale slijtage!
De Big Apples heb ik eerder in 28'' gereden en waren toen al zeer snel.

Met ons tweeën 25 lekke banden dus 12,5 per persoon valt eigenlijk nog wel mee vergeleken met de andere verhalen.

Nu rijden we inmiddels meer dan 2500 kilometer op de Xr's. De gemiddelde kruissnelheid is nu 22 km/u
deze banden zijn een stuk langzamer dan de Supremes 25 km/u. Maar na 1000 kilometer beginnen ze een beetje meer ingelopen aan te voelen. De Xr's zijn een stuk minder comfortabel dan de Balloon-banden. Met Xr's hebben we nu 2 lekke banden gehad.
Update na 19300 km;

Inmiddels heb ik een slordige 8000 kilometer met de Xr's gereden en wat mij opvalt is dat ze sneller geworden zijn. De banden zijn nu net ingereden en misschien is het wel de temperatuur hier soms boven de 43'C. Maar wat ik eerst zei over 22 km/u als kruissnelheid is nu gewoon weer 25 km/u oftewel zo goed als even snel als de supremes. Misschien dat ik inmiddels sterker geworden ben maar ze rijden nu gewoon echt lekker. Ze zijn ook minder stug geworden. In het begin had ik het gevoel dat ik met een solide rubberen band reed. Nu voelt hij prima, genoeg vering in de band en dat terwijl ik er gewoon 5 bar in pomp.
Inmiddels hebben we 3 lekke banden gehad op de XR's dus maar 1 erbij in de laatste 5500 km. Voor dus voorlopig geen andere banden meer, deze gaan toch nog wel 20K mee dus voor mij geen worries meer.

Veel fiets plezier,
Tjeerd

Eric Schuijt schreef:Pfff, wat een heisa om een band en mijn 'openbaring'.

Nou ja, ik heb vandaag met Stefan Treling gesproken van Schwalbe. De band van Santos is inderdaad goedkoper, want draadbanden zijn altijd goedkoper dan vouwbanden. Neem maar bijvoorbeeld de Marathon XR die in beide versies leverbaar is. Het voordeel van een vouwband? Het gewicht. En dat is de reden waarom idworx de -duurdere- vouwbanden monteert.

Maar kwalitatief zit er volgens Stefan in de rubbercompound en de brekerlaag geen enkel verschil.

Ik ken Stefan al jaren en weet dat hij geen commerciele bullshit spuit. Dus als hij dat zegt, is dat zo.


Mijn conclusie: ik heb de twee maanden in Chili gewoon pech gehad. Ook al waren de wegen daar beter dan vorig jaar in China, Vietnam en Laos, toen ik de vouwversie teste. Ik vermoed dat glas op de vluchtstrook van de Panamericana (die wij af en toe moesten nemen) de boosdoener is. In de banden zitten ook nu nog allemaal kleine stukjes glas, en dat hadden wij vorig jaar beduidend minder.
Eric,

Heb je daar bij ook gedacht aan het feit dat die banden een jaar ouder zijn geworden, en dat dat mogelijk ook een rol zou kunnen spelen?

In China, Vietnam en Laos heb ik met de vouwversie gereden. In Chili met de draadversie (die dus alleen als eerste montageband gebruikt wordt)

In 2007 twee koga randonneurs gekocht en gelijk op beide fietsen de supreme banden laten monteren.Verschillende malen tochten met volle bepakking gemaakt en nog nooit een lekke band gehad.Ik kijk de banden op vakantie regelmatig na en let ook goed op de bandenspanning.4 bar zonder bepakking en 5.5 bar met bepakking.Een fiets met 5500km op de teller en de andere met 4700km.
Op de vorige fietsen lagen schwalbe banden met een blauwe brekerlaag er in,de plus versie is dat volgens mij, en daar hebben,wij geloof het of niet,ook nog nooit een lekke band mee gehad.De totale kmstand van die fietsen bedroeg 17000km.kortom ik ben tevreden over de supreme banden en vind ze lekker rijden en een goede wegligging hebben.Ik denk persoonlijk dat een goede bandenspanning erg belangrijk is en heb op vakantie dan ook altijd een spanningsmetertje bij me.

groetjes uit het zonnige zuiden.

Removed