Additionally, paste this code immediately after the opening tag: H-bar - Forum Wereldfietser

H-bar

Heeft er iemand ervaring met zo'n ding?

Afbeelding

mmmm, laatst zat ik op discovery of zoiets te kijken naar een programma over Chinese wapens uit de oudheid. De wapens werden uitgelegd aan de hand van animaties waarin het dodelijk karakter werd benadrukt. Volgens mij is het getoonde instrument ongeveer 700 jaar oud en werd ingezet tegen baardbijlen.

hihihihihihihi

t is weer wat anders dan Tarzan... :wink:

Lijkt een beetje op deze: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1824 al is de H-bar uit één stuk dan.

Ik heb sinds kort de oervorm van dit stuur, de originele Jones H-bar, op mijn singlespeed mountainbike.
Heerlijk stuur, lekkere positie voor de handen en veelzijdig beet te pakken.

Ik ben van plan om op deze fiets enkele tochtjes van De Wereldfietser te bezoeken. (paastrektocht, hemelvaarttrektocht,...)
Nog wel even ombouwen naar versnellingen maar dat is een fluitje van een cent.

Afbeelding

Ik ben geen fietsenmaker en heb geen ervaring met het stuur, toc wil ik je het volgende vragen:
Schakelt en remt het nog wel lekker met de remhendels / shifters op de plek waar ze op de foto staan? Lijkt namelijk alsof ze precies tussen de 2 optimale posities geplaatst zijn (voornamelijk omdat er blijkbaar foam op die plekken zit waar ik ze zou monteren).

Ik zou ze persoonlijk of lager (onder de T splitsing) of op aan het rechte gedeelte van het stuur monteren. Maar ja, dat zegt een simpele student die een foto ziet ;)

Mijn ervaring is dat de remhendels precies zitten waar je ze zou willen hebben, en aangezien ik het stuur op een mountainbike gebruik en dus veel rem heb ik uitgebreid ervaring op kunnen doen.
Normaal gesproken heb je het stuur vast op de overgang tussen het handvat en het stuurlint.
Deze "wrapping" is als optie door de bouwer van het stuur aangebracht en kent een naadloze overgang van handvat naar stuurlint.
Ik kan als ik het stuur hier vastpak nog prima bij de remhendels.
De enige positie waarbij ik niet goed bij de remhendels kom is als ik het stuur helemaal aan de uiteinden vast pak.
Ik was in het begin ook erg sceptisch over dit soort rare sturen, maar nu ik er zelf mee fiets wil ik eigenlijk niks anders meer.

Op de site van Jeff Jones staat een actieve demo van hoe het stuur te gebruiken is, de link staat iets hoger in dit topic net boven mijn eerste posting.

Shifters heb ik nog niet op dit stuur gemonteerd gehad maar ik ben bezig met een setje Pauls Thumbies:
http://www.paulcomp.com/thumbmtn.html

Hiermee kan je Shimano barend shifters ombouwen naar duimshifters, like the good old days:)
Gaat er dan ongeveer zo uit zien:
http://www.terrengsykkel.no/img/magasin ... ockpit.jpg

;) prima, ik ben benieuwd hoe het eruit komt te zien, ik zie je op de paastrektoch dan wel?!

die duimshifters, tsja het is wel een stuk eenvoudiger en sneller, moet nog steeds aan die shimano dingen wennen :S Toch vind ik die ook wel handig aangezien je de duim om het stuur kan houden (lijkt me juist bij mountainbikes fijn). Uiteindelijk vind ik commandeurs nog steeds het fijnste vind schakelen, maar op een mountainbike/hobbelende fiets is dat weer niet ideaal.

Als alles goed gaat kom ik op deze fiets naar de paastrektocht.
Moet nog even barend shifters regelen die ik dan om kan bouwen met behulp van die Paul adapters.
Zal dan een setup worden met een enkel blad voor en 5 of 6 kransjes achter.

cubeman..leuk stuur, die originele jones H-bar! Zit zelf al enige tijd te denken om zo'n "prijzige" cockpit op mijn reisfiets te zetten. Heb je nog tips waar dat enigszins "preiswert" aan te schaffen is?

gegroet,Gilbert

bosgod schreef:cubeman..leuk stuur, die originele jones H-bar! Zit zelf al enige tijd te denken om zo'n "prijzige" cockpit op mijn reisfiets te zetten. Heb je nog tips waar dat enigszins "preiswert" aan te schaffen is?

gegroet,Gilbert
Ik ben zelf begonnen met een On One Mary Bar, geeft ongeveer dezelfde zitpositie maar is wat minder hightech.
http://www.on-one.co.uk/index.php?modul ... &PAGE_id=6
Wel goed te betalen en ook een fijn stuur als het om positie van de handen gaat.

Preiswert te regelen zijn H-bar's helaas niet:(
Ik heb uitgebreid contact gehad met Jeff voor ik er eentje kocht en hij verweest me door naaf Biff van Outcast. (biff at yesweareontheweb dot com)
Biff is de verdeler voor "ons deel" van Europa en werkt vanuit Engeland.
Ik heb mijn aankoop met hem afgehandeld en had de H-bar na betaling binnen 4 dagen in huis.

Helaas had ik momenteel (maand of anderhalf geleden) de laatste die Biff had liggen, en ook Jeff zelf heeft er volgens z'n site geen meer liggen.
Zou wachten op materiaal om een partij nieuwe te maken, ze worden maar in relatief kleine series gemaakt.
Volgens z'n site zou er zelfs een prijsstijging in zitten, en dan te bedenken dat deze kunststukje 's al niet goedkoop zijn....
Gelukkig staat de dollarkoers nu gunstig, maar dan nog zijn ze erg duur.

Als je het geld er voor over hebt kan ik het je alleen maar aanraden.
Ik zou na een paar ritjes niets anders meer willen eigenlijk.

Groeten,

Martijn
Dit lijkt mij een fantastisch apparaat, met als nadeel de prijs uiteraard... Er is nog een ding dat ik me afvraag:

Op de Jones site (zie plaatjes onder) wordt de H-bar gebruikt met dual_control shifters/remgrepen. Martijn heeft op zijn single speed natuurlijk geen shifters nodig, maar hoe ga je dat straks met vakantie doen?

Kun je de shifters en remmen nog fatsoenlijk bedienen als beide gemonteerd zijn? Ik vraag me vooral af of je met de duim onderlangs komt. Met magura remgrepen zal het misschien nog aardig gaan, maar met de traditionele korte MTB remgreepjes? Moet je dan de shifters voorop de horens monteren?

Afbeelding
Afbeelding

Ik overweeg ook zo'n H bar, zeker nu de prijs van de Titec H-bar aanvaardbaar is ( 75,- euro)

zie: http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=181

Zijn er inmiddels al gebruikers met ervaring ??

Omdat ik graag een H-bar wil testen alvorens er een hoop geld voor neer te leggen heb ik er zelf eentje in elkaar gefabriekt, zo kan ik in ieder geval eerst eens bekijken of zo'n H-bar echt goed bevalt, indien ja, dan kan ik nog altijd een echt exemplaar aanschaffen.

Ik heb 'm gemaakt van een goedkoop stalen flat bar, waaraan twee buizen gelast van de juiste dikte. Alvorens de beide staven aan het stuur te lassen heb ik eerst de montage beugels voor de triggers op het stuur geschoven.
Eigenlijk kun je op een H-Bar alleen maar dual-control shifter/remgrepen gebruiken, maar deze had ik niet toevallig nog ergens liggen.

Ik heb de exacte maten van een Jeff-Jones H-Bar overgenomen.

Daarna heb ik het stuur met leer bekleed voor extra demping, waarna het met stuurtape is omwikkeld, zie onderstaande foto's (in omgekeerde volgorde)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en nu maar kijken of het goed bevalt

Maar als deze bevalt waarom zou je er dan nog eentje kopen??

Removed

Ik heb er vandaag de eerste 40 km mee gefietst, geen last van gevoelloze vingers gehad, wat anders meestal al na 15 minuten begint.
De meeste tijd heb ik het stuur boven de flatbar vastgehouden, en soms in het midden. onderaan is het stuur erg breed, dat vraagt nog om gewenning.

Ik ga het stuur iets vlakker zetten, volgens mij is dat nog net iets beter (geen imbussleutel meegenomen)
De hendeltjes van de triggers zijn goed bereikbaar, deze zitten dus op de goeie plek.

Afbeelding

De eerste indruk is dus goed. Nu de bel en de houder voor de GPS er nog op.

Waarom er straks eentje kopen als deze goed bevalt?
nou, deze H-bar is van staal, is dus niet de lichtste en kan roesten!

Op de H-bar van Titec zal ik wel nieuwe dual control shifter/remgrepen moeten gebruiken, incl nieuwe kabels.

Daar kan je toch geen stuurtas aan ophangen? :? Hooggstens een klein zadeltasje.... :lol: