Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapmatjes voor lange mensen - Forum Wereldfietser

Slaapmatjes voor lange mensen

Jawel, een variant op het thema "tenten en lange mensen" :wink:

In de tent (Nordisk Sundback) kan ik rechtop zitten en ik heb nog aardig wat cm. boven mijn kalende kruin. Er zat geen grondzeil bij en ik heb begrepen dat ik daar echt even voor naar een kampeerwinkel moet voor een grondzeil zonder weekmakers.

Deze keer ben ik op zoek naar een matje en ik heb twee opties.

Met mijn lengte zit ik te denken aan een lang matje van Thermarest, maar bijvoorbeeld Gelert heeft ze ook. Is wel een heel stukje goedkoper, maar uhm- minder comfortabel? Sneller lek? Moeilijker op te rollen? Zwaarder? Appels en peren?

Of een kort matje dat ik kan krijgen van een vriend (175 cm lang) van Decathlon met een zelf bedachte verlenging, bv een kort schuimmatje waar ik meteen op kan zitten als ik niet slaapm of fiets?

Die laatste mogelijkheid is wat mij betreft erg aantrekkelijk. Of is het onverstandig? Is toch nog wel lastig, materiaal uitkiezen. Gelukkig hoeft het kooksetje dat ik ga lenen van zuslief niet speciaal geschikt te zijn voor lange mensen ............

Groetjes,
Ronald

Hoi,

Ik ben 1.94 en heb een standaard Thermarest en een opblaaskussentje van de Perrysport (met daarop een fleecetrui tegen de kou). Tezamen zijn ze lang genoeg.

Je vergeet er even bij te zeggen hoe lang je zelf dan wel bent?
Ik weet niet hoe belangrijk het is om letterlijk van top tot teen op een matje te moeten liggen. Voor de Die Hards zijn er b.v. ook driekwart matjes te koop, waarbij je benen onder de knieën niet meer op het matje liggen. Qua isolatie zal het dus wel kunnen, maar of het comfortabel is? Wat mij betreft is mijn nachtrust "heilig", in elk geval. Dan herstel ik van de dag, en als ik niet goed slaap heb ik daar de hele dag last van, dus minder vakantie.

Thermarest is inderdaad wel duurder. Wat je daarvoor terug krijgt is ligcomfort (ze blijven vaak wat soepeler als het koud is, b.v.), ze zijn lichter (kan zomaar 300 gram schelen), mogelijk ook kleiner op te rollen, terwijl ze wel beter isoleren en wellicht ook minder snel lek raken. In één van de laatste Op Pads heeft een test gestaan, hierover.

Al met al: je krijgt waar je voor betaalt.

Ik ben 1m93 en gebruik ook altijd een standaard thermarest matje van 1m80m met een kussentje om deze te verlengen. Om het kussentje wat te verhogen leg ik meestal mijn fleece trui daaronder.

Groet Ronald

Spironski schreef:Je vergeet er even bij te zeggen hoe lang je zelf dan wel bent?
......
:oops: 1 meter 95

Verder kan ik je relaas prima volgen: nachtrust is tijdens een actieve vakantie belangrijk. Als ik nog aan mijn rug- en spierpijn denk tijdens mijn trekking in Nepal (dunne doorgelegen matrasjes), snap ik nog beter waar je gedachten liggen. Dus investeer die centen lekker in een goed matje. Klinkt verstandig!

Groetjes
Ronald

Nog zo'n slaper die graag een goede nachtrust heeft. De 1.80cm matjes werken voor mij echter niet al te best, heb een hekel aan koude voeten en een koud hoofd. Losse kussens zoals bv Ronald voorstelt werken bij mij nooit want die raak ik gedurende de nacht kwijt...

Wij zijn ook aan nieuwe matjes toe en mijn probleem is vergelijkbaar met die van jou. Ik wil dus die lengte. Als je bij Thermarest kijkt moet je dan helaas ook een bulk aan breedte meenemen. De 180 is 51cm breed (breed zat vindt ik) en de 196 cm lengte is wel 63 :!: cm breed. Ik heb maar één fabrikant gevonden die 51cm combineert met 19xcm lengte: Big Agnes. Ik heb er aan zitten denken deze te importeren en contact met ze opgenomen. Kosten voor twee 20" x 78" x 2" matjes = ($180 [matjes]+ $40 [verzenden]) * 1,12 [douanerechten] * 1,19 [btw] * 0,64 [$->€] => €190. Toen hebben we besloten dit niet te doen. Big Agnes is hier vrij onbekend, kwaliteit is niet zeker en garantie is altijd duur. Maar misschien denk jij er anders over..

Terwijl ik zo na zit te denken. Misschien is het wel een optie om een thermarest 168x51 (ToughSkin) te nemen, daar bij het hoofddeel klittenband onder te lijmen en met klittenband een selfinflating 'kussen' te monteren. Of het hele zwikkie op te draaien en het bij het voeteneind te doen (trail seat = 41cm breed, misschien is breedte bij hoofd wel lekker). ff een hersenspinsel...

Voor mij is een matje lang genoeg als ik er met het hoofd en de knieën goed op lig. De rest richting tenen verleng ik met diverse spullen indien nodig. Omdat ik 1.85 m ben zijn de korte matjes dan te kort. "Verlenging" aan de kant van het hoofd vindt ik niet handig. Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal persoonlijk.
Groet,
Leon

Hoi Ronald,

ik ben sinds enkele maanden in het bezit van een exped downmat 9 dlx. Een fantastische mat die gevuld is met dons voor de isolatie en lucht voor het comfort (9 cm dik, 196 cm lang). Hij isoleert fantastisch tot zeer lage temperaturen, is zeer comfortabel, en nog steeds erg klein op te rollen (hij is alleen wat zwaarder dan veel thermarest matjes: 1450 gram). Er zijn ook dunnere versies, bv. 7 cm en goedkopere versies (synmat: gevuld met synthetsich materiaal ipv. dons); mijne kostte 175 euro. Ik wil nooit meer iets anders. Zie ook de discussies op de www.hikingsite.nl. Het ding is verkrijgbaar bij o.m. Bever zwerfsport en Zwerfkei.
Groeten en succes!

De goedkopere zijn bij hetzelfde gewicht altijd dunner. Dit hoeft geen nadeel te zijn als je naar warme streken gaat. Het slaapt wel minder comfortabel.
Ik heb een vrij dikke thermarest nu, 5cm, gewicht 1200g en vrij groot pak, al kan ik het dubbelvouwen en is het dan in de lengte slechts 30cm. Als ik het vergelijk met een prolite 4, dan is dat pakje echt een heel stuk kleiner.

Bedankt voor de tips weer! Ik geloof dat ik inderdaad voor comfort ga en een lang matje neem, om me te oriënteren ga ik naar een winkel waar ze veel keus hebben, Bever Sport is vlakbij mijn werk 8)

Groetjes,

Ronald