Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schadeclaims Transavia - Forum Wereldfietser

Schadeclaims Transavia

Collega fietsers,

Afgelopen jaar werd ik bij het inchecken op Rotterdam Airport voor een vlucht met Transavia naar Girona geconfronteerrd met een formulier dat ik moets ondertekenen anders konden onze fietsen niet mee. Het gaat hier om een formulier waarbij je door onderteken verklaard dat je Transavia niet aansprakelijk zal stellen voor eventuele transportschade aan je fiets. Een vreemde gang van zaken want je staat daar gewoon voor het blok en m.i. is niet tekenen geen optie. Wat ik vooral heel storend vind is dat bij de telefonische boeking voor je fiets (dat kan alleen maar telefonisch) de dames daar met geen woord over reppen.

Mijn vraag aan jullie. Hoe is jullie ervaring met andere vluchten van Transavia. Is dat het algemene beleid of is dit afhankelijk van de luchthaven en als jullie dat ook hebben meegemaakt hoe hebben jullie daarop gereageerd.

Ronald van der Perk
ciclista schreef:Collega fietsers,

Afgelopen jaar werd ik bij het inchecken op Rotterdam Airport voor een vlucht met Transavia naar Girona geconfronteerrd met een formulier dat ik moets ondertekenen anders konden onze fietsen niet mee. Het gaat hier om een formulier waarbij je door onderteken verklaard dat je Transavia niet aansprakelijk zal stellen voor eventuele transportschade aan je fiets. Een vreemde gang van zaken want je staat daar gewoon voor het blok en m.i. is niet tekenen geen optie. Wat ik vooral heel storend vind is dat bij de telefonische boeking voor je fiets (dat kan alleen maar telefonisch) de dames daar met geen woord over reppen.

Mijn vraag aan jullie. Hoe is jullie ervaring met andere vluchten van Transavia. Is dat het algemene beleid of is dit afhankelijk van de luchthaven en als jullie dat ook hebben meegemaakt hoe hebben jullie daarop gereageerd.

Ronald van der Perk

Beste Ronald,

Ze kunnen je laten onderteken wat ze willen, maar dat is absoluut geen vrijbrief om ruw met je fiets om te gaan. Je kunt als er schade is ontstaan door duidelijk ruw omgaan met je fiets wel een claim indienen. Luchtvaartmaatschappijen hebben vaak de neiging om dan te zeggen: "Het ligt aan de bagageafhandelaar." De maatschappij blijft echter wel verantwoordelijk, want de maatschappij geeft opdracht aan de afhandelaar en zal dat verder met die afhandelaar uit moeten zoeken.
Vraag na geconstaarde schade meteen bij de bagageafhandelaar op de luchthaven om een P.I.R.-formulier, waar op staat dat de schade is geconstateerd.

Ik neem altijd een aanvullende reisverzekering voor mijn fiets. In geval schade ga ik met mijn claim naar de reisverzekering. Als je bij je claim het P.I.R.-formuleer opstuurt naar de verzkering betaalt de maatschappij altijd uit (tenzij er iets niet klopt) en probeert de schade te verhalen op de luchtvaartmaatschappij. Je kunt dan ook geen gewetensbezwaren hebben dat je in strijd handelt met je ondertekening: je dient immers geen claim bij de luchtvaartmaatschappij, maar bij de verzekering.
Ook bij het zoek raken van de fiets keert de verzekering uit. Een luchtvaartmaatschappij betaalt bij het zoek raken van bagage slechts een gering bedrag per kilo. dat is bij lange na niet de waarde van je fiets.
Dus mijn advies is: altijd een aanvullende reisverzekering voor je fiets!!!!!

Bijna alle luchtvaartmaatschappijen ter wereld, zeker de Nederlandse, zijn aangesloten bij de IATA en hebben zich geconformeerd aan de Conventie van Montreal. Hierin zijn de rechten van passagiers vastgelegd. Je kan de exacte tekst nalezen op:

http://www.opsi.gov.uk/si/si2002/20020263.htm

Tevens staat er op https://www.iatatravelcentre.com/faq.php wat antwoorden op veel gestelde reizigersvragen.

Bij discussie kan je gewoon eens contact opnemen met de IATA.

Je hebt dus rechten en die kunnen volgens mij niet eenzijdig worden opgezegd.

gr

Sander

Chapter III, 17.2 Montreal Convention

2. The carrier is liable for damage sustained in case of destruction or loss of, or of damage to, checked baggage upon condition only that the event which caused the destruction, loss or damage took place on board the aircraft or during any period within which the checked baggage was in the charge of the carrier. However, the carrier is not liable if and to the extent that the damage resulted from the inherent defect, quality or vice of the baggage. In the case of unchecked baggage, including personal items, the carrier is liable if the damage resulted from its fault or that of its servants or agents.

Lijkt me duidelijk.

Ik ben geen jurist, maar als er in dat formulier duidelijk staat dat deze regel komt te vervallen dan zou het misschien kunnen. Zo niet is en blijft de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk voor elke schade.
[quote="bert sitters"]
Dus mijn advies is: altijd een aanvullende reisverzekering voor je fiets!!!!!

Bert, ik ben soms van de lui-en :D

Hoe regel je die? Bij je gewone doorlopende reisverzekering?