Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welk merk kiezen - Forum Wereldfietser

welk merk kiezen

Ik sta op het punt een nieuwe fiets te kopen, type fitness/hybride.
Ik twijfel tussen een aantal merken, zijn er merken die echt een meerwaarde hebben tegenover andere merken (zoals bij auto's Lada versus Mercedes) of moet ik gewoon letten op welke onderdelen er gemonteerd zijn?
Mijn keuze:
1. Granville Feather (Tiagra groep, shimano velg WH-R500 met hutchinson banden)
2. Cannondale Urban adventure (Deore LX, rigida zac19 velg met schwalbe CX comp 35mm banden)
3. Trek 7.5 FX (Deore/tiagra, bontrager SSR velg met bontrager race lite hardcase banden)
4. Cube SL Road Pro
5. Scott Sportster P6

Het enige van je fiets dat op lange duur blijft is je frame. Merk is onbelangrijk. Het moet passen en stevig genoeg zijn voor het gebruik dat je beoogt. Als je zonder/met weinig bagage fietst, is dat laatste vrijwel nooit een probleem.

Een goed passend frame is dus de basis. Daarna kun je naar onderdelen gaan kijken. Kijk daarbij eerst naar de onderdelen die invloed hebben op hoe het frame eruit moet zien. Vb. de keuze wel/geen geveerde voorvork, wel/geen Rohloffnaaf.

Gebruik de zoekfunctie van het forum en google met "[zoekterm] site:wereldfietser.nl" voor meer info.

Ik heb mij ook een cross-fiets aangeschaft.
En na veel wikken en wegen heb ik de volgende besteld:
Stevens x6 lite
http://www.stevensbikes.de/2008/index.p ... lang=nl_NL

En na veel wikken en wegen heb ik de volgende besteld:
Stevens x6 lite
yep, toen ik begon met lezen van deze post was het eerste wat me opviel dat er geen Stevens bij stond in het rijtje.
@kamilios: je moet zeker naar de Stevens X cross serie kijken. Of zoals een landelijk bekende fietsenmaker afgelopen week opmerkte:
'Pak een willekeurige fiets, zet er een gelijkwaardige Stevens tegenaan en de Stevens wint altijd qua prijs/kwaliteit' (en ja hij verkocht ook andere merken).

En als één van zijn kwaliteiten is dat ie niet past, koop je toch een mooie kat in de zak. Pasfiets, proefritje.

Beste Kamilios,
Eerlijk gezegd vind ik dit geen van alle erg aantrekkelijke fietsen. Het zijn allemaal van die lichte namaak racefietsen met recht stuur, en kwetsbare combinaties van onderdelen, zoals maffe wielen met weinig spaken, geintegreerde balhoofden en meer van die ongein. En de afmontage is bij het meeste van wat ik zag zo matig dat je ze maar beter veel in de schuur kunt laten staan en niet teveel gebruiken.
Ik weet niet wat je er mee wilt, maar mij lijkt geen van deze fietsen geschikt om er op vakantie mee te gaan met bagage (en dat is toch eigenlijk waar dit forum over gaat). Natuurlijk kun je ook andere dingen met een fiets doen, en daar hebben we hier ook wel verstand van. Je kunt gaan mountainbiken, en daar zijn deze fietsen duidelijk niet voor bedoeld. Je kunt er ook snelle tourtochten mee maken, zonder veel bagage. Daar lijken deze fietsen me wel voor bedoeld, maar als je dat wilt, dan zijn er eigenlijk veel betere fietsen. Je moet dan denken aan de klassieke audax/brevet fietsen, bedoeld voor mega lange ritten van enkele honderden kilometers , maar ook voor met een zadeltas credit card touren van hotel naar jeugdherberg etc. Als je een lichte snelle fiets wilt hebben, kijk dan eens naar zo iets. Van een afstand zien ze eruit als racefietsen (met een racestuur), maar ze hebben ruimte voor wat bredere banden, spatborden, een comfortabeler frame, een rustiger stuurkarakteristiek, en ruimte voor een beetje bagage (10 kilo max?). In Nederland worden zulke fietsen niet meer kant en klaar geleverd, maar hier is een engels voorbeeld om je een idee te geven: http://www.thorncycles.co.uk/audaxmk3.html
Je kunt ook voor heel weinig geld een oudere stalen racefiets kopen uit de tijd dat ze nog ruimte voor bredere (32 mm) banden hadden. Dat rijdt oneindig veel lekkerder dan deze plankharde alu frames met recht stuur.
Wim

@willem
Eerlijk gezegd vind ik dit geen van alle erg aantrekkelijke fietsen.
Ik begrijp uit je verhaal niet helemaal of je hier ook de Stevens Cross fietsen mee bedoelt. Als dat zo is ben ik het niet met je eens. Ik rij nu 4 jaar op een Stevens X6 met veel plezier. Van die kwetsbare onderdelen heb ik nog niks gemerkt (nog niets kapot gegaan). Verder gebruik ik 'm ook als vakantie fiets met veel bagage, geen centje pijn. De X6 is een snelle lichte fiets met een recht stuur (met bar-ends en gelukkig geen racebocht zoals je link laat zien) met de voordelen van een racefiets en de mogelijkheden van een vakantiefiets. Dus inderdaad bredere banden, spatbord mogelijkheid, een comfortabeler frame en een rustigeg stuurkarakteristiek :D :D
Het enige nadeel wat ik kan verzinnen van de X6 is het onderhoud aan de derailleur etc.

Maar ideeën en smaken verschillen.......

Nee mijn opmerking sloeg op het lijstje van Kamilios. Wel zie ik het geintegreerde balhoofd van de Stevens toch als een minpuntje. Zelf heb ik het niet op alu frames, en evenmin op rechte sturen, maar dat is inderdaad persoonlijk. Ik wil alleen een lans breken voor de klassieke brevet fiets. Ik begrijp echt niet waarom we nu ineens weer van die zogenaamde fitness fietsen moeten hebben met een licht frame, maar een recht stuur. Voor dat doel is de klassieke stalen brevet fiets veel plezieriger.
Wim

Wat is een brevet fiets? En, bijzijde, wat ik me ook afvraag is: wat is het voordeel van een sloping frame?

arnob schreef:wat ik me ook afvraag is: wat is het voordeel van een sloping frame?
Afgezien van alle marketing speak:

lagere bovenbuis, dus meer kruisvrijheid als je afstapt, makkelijker opstappen
langere zadelpen, dus meer vering, cq plek voor verende pen
zadel kan lager cq stuur kan hoger, (moet de lengte van het frame wel kloppen)

Zitcomfort van de buis als je er dwars opzit t is slecht
Frame is niet stijver (kan natuurlijk best met andere buizen)
Ziet er mtb-achtig uit

Ik onderschrijf wat Willem al opmerkt, geen van die fietsen is een echte reisfiets. Maar misschien wel goed om andere dingen mee te doen dan als reisfiets te gebruiken.
Wat ik helemaal mis in het rijtje is de Santos, en als je achterzak goed dik gevuld is met euro's, dan zou ik zeker de Iddworxs gaan denken.

arnob schreef:Wat is een brevet fiets? En, bijzijde, wat ik me ook afvraag is: wat is het voordeel van een sloping frame?
Er bestaan wedstrijden voor lange-afstanden op de fiets. Een bekende wedstrijd is Parijs Brest Parijs (PBP).

Paris-Brest-Paris (PBP) was originally a 1200km long bicycle race from Paris to Brest and back to Paris. It is the oldest bicycling event that is still regularly run. (bron wikipedia).

Om aan deze (PBP) reace deel te mogen nemen moet je kwalificeren door eerst andere lange-afstandswedstrijden te fietsen. Dit zijn de brevetten. Voor de PBP wedstrijd moet je eerst een wedstrijd van 200, 300, 400 en 600 km hebben gereden voordat je mee mag doen.

Gegeven de lange afstanden die gefiets worden stelt dit andere eisen aan de fiets dan bij andere wielrenraces. In de PBP is bijvoorbeeld verlichting verplicht omdat ook 's nachts gereden wordt. Echter omdat de PBP binnen 90 uur uitgereden moet worden, heb je ook een confortabelere fiets nodig dan een "tour de france fiets". (om het simpel te zeggen).

Samengevat wordt met een brevet fiets vaak bedoelt een iets zwaarder (stalen) racefiets met spatborden en verlichting. Zo'n fiets is als hij niet al te zwaar beladen wordt ook te gebruiken als vakantiefiets

http://en.wikipedia.org/wiki/Paris-Brest-Paris

@catemaron
Samengevat wordt met een brevet fiets vaak bedoelt een iets zwaarder (stalen) racefiets met spatborden en verlichting. Zo'n fiets is als hij niet al te zwaar beladen wordt ook te gebruiken als vakantiefiets
Heb je ook wat voorbeelden/foto's of merken? Ben wel benieuwd.
Alvast bedankt.

Zie mijn post een paar berichtjes hoger voor het Engelse Thorn. In Nederland kan Marten Gerritsen ze natuurlijk zo bouwen (er staat een mooie ongelakte in het fotoalbum op zijn site), en hij heeft geloof ik ook het plan iets dergelijks in een kleine serie te bouwen (het fifty seven project). In Engeland heeft ook Dawes heel betaalbare audax (= een ander woord voor brevet) fietsen, net als iets duurder maar ook mooier Bob Jackson (en nog heel wat kleine bouwers). In Amerika is de Rambouillet van Rivendell een bekende brevet fiets. In Nederland kun je het vast ook wel proberen bij Vittorio.
Wim

Welk merk "kiezen" ?
natuurlijk die gewoon bij het wisselen gegroeid zijn.

Sorry ik zag het zo en kon het niet laten :lol:

Opa Leen

Ha Leen:

Je zag het zo............ maar zodra je er een gat in ziet :?: :lol:

Hopelijk vult dit praatje dan het gaatje.

Groet

Jans, (die nu gaat slapen om morgen fit te zijn voor de Paastocht) :wink:

Welk merk "kiezen" ?
natuurlijk die gewoon bij het wisselen gegroeid zijn.
Hoi opa Leen, ben je misschien tandarts :lol: ? Beroepsdeformatie :lol: ?
Jij zou voor 'Trek' kiezen gaan, toch :lol: ?