Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Moment sleutel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Moment sleutel

Roadster schreef:
catemaron schreef:Als je zonder kracht te zetten een nieuwe bout breekt dan vindt ik dat te zwak ontworpen :roll: Heb er daarna nog een gebroken en ik ben heus geen hercules :wink:
Was het bouwmarkt-fiets (kost haast niks, kan je niks van verwachten) ?
Welk aanhaalmoment schreef de fietsfabrikant voor ?
Wat gebeurde er bij de 3e bout?
:P pff Van Herwerden fiets is op maat gemaakt.
Boutje was volgen mij van Shimano. Er stond geen aandraaimoment op het boutje vermeld. Het derde boutje zit er nog steeds op. Maar ik heb tegenwoordig wel 2 reserveboutjes bij me :idea:

Dit (inbus)boutje was ook niet met een momentsleutel vastgezet :twisted: Afbeelding :oops:
catemaron schreef:
Roadster schreef:
catemaron schreef:Als je zonder kracht te zetten een nieuwe bout breekt dan vindt ik dat te zwak ontworpen :roll: Heb er daarna nog een gebroken en ik ben heus geen hercules :wink:
Was het bouwmarkt-fiets (kost haast niks, kan je niks van verwachten) ?
Welk aanhaalmoment schreef de fietsfabrikant voor ?
Wat gebeurde er bij de 3e bout?
:P pff Van Herwerden fiets is op maat gemaakt.
Boutje was volgen mij van Shimano. Er stond geen aandraaimoment op het boutje vermeld. Het derde boutje zit er nog steeds op. Maar ik heb tegenwoordig wel 2 reserveboutjes bij me :idea:
Van Shimano ken ik ze niet, Campagnolo heeft wel bekende zadelpenklembouten, die ook vaak breken omdat ze niet op trek maar afhankelijk van het frame ook op buiging worden belast.

Als er niks opgegeven wordt:
m5x 0.8 boutjes 5-7 Nm
m6 x 1 boutjes 6-8 Nm
m8 x 1.25 boutjes 10-30 Nm (10=bagger, 30 =8.8 kwaliteit en beter)

nog meer momenten:
http://www.m-gineering.nl/data.htm
m-gineering schreef:nog meer momenten:
[nutteloze toevoeging] Heldere momenten wel te verstaan :) [/nutteloze toevoeging]
catemaron schreef: :P pff Van Herwerden fiets is op maat gemaakt.
Een op maat gemaakte fiets, kost dus nogal wat en mag je iets van verwachten.
Best wel een serieus probleem als je opeens niet meer verder kan fietsen vanwege kapotte bout.
Ik neem aan dat je daarom de moeite hebt genomen om van Herwerden te bellen om te vragen naar een definitieve oplossing ?

Doet me denken de TV-serie over vliegtuigongelukken (Discovery dacht ik).
Tijdens een vlucht vloog een voorruit van een vliegtuig eruit en piloot werd naar buiten gezogen. Vliegtuigmonteurs werken zonder enige uitzondering met momentsleutel. Dat mocht in dit geval niet baten. Het ruitje zit vast met een aantal boutjes. Bleek dat monteur niet het voorgeschreven boutje had gebruikt maar op de gok :oops: een iets lichtere.
Roadster schreef:
Een op maat gemaakte fiets, kost dus nogal wat en mag je iets van verwachten.
Best wel een serieus probleem als je opeens niet meer verder kan fietsen vanwege kapotte bout.
Ik neem aan dat je daarom de moeite hebt genomen om van Herwerden te bellen om te vragen naar een definitieve oplossing ?
Geen kwaad woord over Van Herwerden. De service van deze winkel vind ik echt heel erg goed. En ik woon zelf in Eemnes en Van Herwerden zit in Voorburg. Dus voor en boutje van 50 cent ga ik naar de lbs. Ik kon trouwens technisch gezien nog wel fietsen. Alleen het zadel zat in de laagste stand dus confortabel was anders.
m-gineering schreef: Van Shimano ken ik ze niet, Campagnolo heeft wel bekende zadelpenklembouten, die ook vaak breken omdat ze niet op trek maar afhankelijk van het frame ook op buiging worden belast.

Als er niks opgegeven wordt:
m5x 0.8 boutjes 5-7 Nm
m6 x 1 boutjes 6-8 Nm
m8 x 1.25 boutjes 10-30 Nm (10=bagger, 30 =8.8 kwaliteit en beter)

nog meer momenten:
Ben maar eens gaan kijken op de fiets.
Het is slecht te lezen maar volgens mij staat er MCH made in Italy op het boutje.