Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Moment sleutel - Forum Wereldfietser

Moment sleutel

Hallo allemaal gebruike jullie ook een momentsleutel en zo ja welke (merk)
Ik zit zelf te denken aan het merk tengtool iemand ervaring hiermee.
Ik ben er zelf wel achter gekomen dat je beter merk gereedschap kunt aanschaffen dan dat flutspul.
Eerder heb ik ik ook een vraag gesteld over die koffers met fiets gereedschap die aangeboden worden voor +/- 50 á 60 euro maar mijn ervaring is koop goed gereedschap ( Taks en of Parktool) zelf ben ik een liefhebber van Parktool ja het verschil merk je wel.

Alvast dank voor uw antwoorden.

Mvrg Bob

Hi,

ja gebruik er een prive, is dezelfde asl van bbb maar dan staat er geen merk op, op het werk een van Wurth, tengtool en gedore (want die doet het ook linksom....).

Ideaal materiaal, gebruik deze ook als "ratel".

Verder idd parktool en tacx materiaal.

Bas
Bob 1 schreef:Hallo allemaal gebruike jullie ook een momentsleutel en zo ja welke (merk)
Ik zit zelf te denken aan het merk tengtool iemand ervaring hiermee.
Ik ben er zelf wel achter gekomen dat je beter merk gereedschap kunt aanschaffen dan dat flutspul.
Eerder heb ik ik ook een vraag gesteld over die koffers met fiets gereedschap die aangeboden worden voor +/- 50 á 60 euro maar mijn ervaring is koop goed gereedschap ( Taks en of Parktool) zelf ben ik een liefhebber van Parktool ja het verschil merk je wel.

Alvast dank voor uw antwoorden.

Mvrg Bob

Een moementsleutel is voor mij gereedschap op bouten en moeren op torsie te zetten

Waar gebruik je deze moment sleutel voor? Ik neem aan om bepaalde bouten of moeren op torsie te zetten.
Maar waar haal je deze waardens dan vandaan?
dik5 schreef: Een moementsleutel is voor mij gereedschap op bouten en moeren op torsie te zetten

Waar gebruik je deze moment sleutel voor? Ik neem aan om bepaalde bouten of moeren op torsie te zetten.
Maar waar haal je deze waardens dan vandaan?
Kijk voor de grap eens in een willekeurige handleiding van shimano de Nm's vliegen je om de oren.

Edit: Educatief moment van Marten erin verwerkt :)

Gewoon net voor het afbreken ophouden :lol: :lol: :lol:
refro schreef: Kijk voor de grap eens in een willekeurige handleiding van shimano de nM's vliegen je om de oren.
[onderwijsmode] Nm's graag. Eenheden genoemd naar personen zoals Newton, Kelvin, Joule, Curie, Volta, Ampere enz houden dus hun hoofdletter. Het is dus mm en mH *)[/onderwijsmode]

*) milliHelen, energie nodig om 1 schip te water te laten ;)

Bob&Marguérite schreef:Gewoon net voor het afbreken ophouden :lol: :lol: :lol:
Maar hoe weet je dat? Tot ie tik zegt en dan een kwart slag terug is duidelijker :idea:

m-gineering schreef:
Bob&Marguérite schreef:Gewoon net voor het afbreken ophouden :lol: :lol: :lol:
Maar hoe weet je dat? Tot ie tik zegt en dan een kwart slag terug is duidelijker :idea:
Jah, dat is veel duidelijker, maar je weet ook zeker dat je daarna zo'n berg werk hebt, gaatje boren, linkse tap erin, neee, geef me dan toch maar een momentsleutel.

Zelf heb ik een erg fraaie gekocht van Gedore. DUUR. dat wel.
maar t werkt ook wel erg prettig als je zeker weet dat t vast genoeg zit.

[quote="alecgold"][quote="m-gineering"][quote="Bob&Marguérite"]Gewoon net voor het afbreken ophouden :lol: :lol: :lol:[/quote]
Maar hoe weet je dat? Tot ie tik zegt en dan een kwart slag terug is duidelijker :idea:[/quote]

Jah, dat is veel duidelijker, maar je weet ook zeker dat je daarna zo'n berg werk hebt, gaatje boren, linkse tap erin, neee, geef me dan toch maar een momentsleutel.

Zelf heb ik een erg fraaie gekocht van Gedore. DUUR. dat wel.
maar t werkt ook wel erg prettig als je zeker weet dat t vast genoeg zit.[/quote]

Ja Gedore ken ik ook prima spul het is net wat je al aangeeft het is prettig te weten dat het goed vast zit.Zeker bij elektro fietsen de naafmoeren achter moet goed vast zitten.Dat enkele mensen het nut van zo'n sleutel niet zien zitten snap ik niet.

Bob 1 schreef:Dat enkele mensen het nut van zo'n sleutel niet zien zitten snap ik niet.
Als mensen vertellen een momentsleutel niet te zien zitten weet je gelijk dat je met iemand te maken hebt die geen technische kennis heeft.
Of, nog erger, iemand zonder belangsteling voor techniek :cry: .

Hetzelfde gaat trouwens ook op voor wielenbouwers die geen spaakspanningmeter gebruiken :oops: ; prutsers.

Als je in een andere branche werkt die lichtgewichtconstructies toepast, zoals vliegtuigen, en je werkt niet met een momentsleutel wordt je accuut ontslagen :shock: .
Trouwen voor het grovere werk is het ook van belang; sinds gevelplaten er tijdens een storm afwaaien worden in de bouw ook al momentsleutels gekocht tbv gevelplaat-ankerbouten.

Roadster schreef:
Bob 1 schreef:Dat enkele mensen het nut van zo'n sleutel niet zien zitten snap ik niet.
Als mensen vertellen een momentsleutel niet te zien zitten weet je gelijk dat je met iemand te maken hebt die geen technische kennis heeft.
Of, nog erger, iemand zonder belangsteling voor techniek :cry: .
Of juist wel ;) Een momentsleutel is misschien beter dan niks, maar als je echt eisen aan de verbinding stelt ga je toch eerst kijken of je niet de boutverlenging op kunt meten, de rek in de bout kunt meten, de hoekverdraaiing vast kunt leggen, of de verbinding extern kunt voorspannen

m-gineering schreef:... als je echt eisen aan de verbinding stelt ga je toch eerst kijken of je niet de boutverlenging op kunt meten,.....
Te veel regen ook in het Noorden :oops: . Gebrek aan zon en vitamine D Marten, want nu wordt je wat zwaar op de hand.

Als monteurs/gebruikers de moeite nemen om te lezen :idea: wat een fabrikant voorschrijft (in dit geval Nm's) en daarna zich daar aan houden mogen ze van mij verder alles vergeten :D .

Roadster schreef:
m-gineering schreef:... als je echt eisen aan de verbinding stelt ga je toch eerst kijken of je niet de boutverlenging op kunt meten,.....
Te veel regen ook in het Noorden :oops: . Gebrek aan zon en vitamine D Marten, want nu wordt je wat zwaar op de hand.

Als monteurs/gebruikers de moeite nemen om te lezen :idea: wat een fabrikant voorschrijft (in dit geval Nm's) en daarna zich daar aan houden mogen ze van mij verder alles vergeten :D .
???? Het is droog, ik heb licht en ik ga nog even fietsen. Zon en vitamines heb ik in vloeibare vorm ;)

En is het jou ook opgevallen dat je de passage waar ik over viel in jouw posting in dit antwoord wegge-edit hebt en er wat anders onder gezet hebt? Dat noemen we hier de kluit belazeren

als je echt eisen aan de verbinding stelt ga je toch eerst kijken of je niet de boutverlenging op kunt meten, de rek in de bout kunt meten, de hoekverdraaiing vast kunt leggen, of de verbinding extern kunt voorspannen
Juist dat bedoelde ik nu ook met de opmerking net voor het afbreken ophouden 8)
Iedereen bedankt voor zijn of haar reactie.

Voor mij is het wel duidelijk het gebruik ervan is niets mis mee
in werkplaatsen gebruiken ze ze ook.

Voor de rest laten wij iedereen in zijn waarde laten ik las een paar
opmerkingen waar ik van dacht is dat nu nodig.
Ik schroef al jaren aan mijn fiets zonder gebruik van een momentsleutel, nog nooit losse onderdelen gehad of andere onvolkomen heden. Met een beetje gevoel voor techniek en kennis van je eigen kracht moet dit ook prima lukken. Onderweg ergens ver van huis beschik je ook niet over een momentsleutel en de fietsenmaker in oost Pakistan heeft er ook geen.

Shimano geeft voor zowat elk boutje een aantrekmoment op zoals bijvoorbeeld de inbus voor het vastzetten van je Rapid Fire verstellers (6-8 Nm). Ik vraag mij af of de fietsenmaker die je fiets afstelde bij aflevering dit ook met een momentsleutel aandraait als ze op jouw verzoek wat versteld zijn.

Met vriendelijke groet,

Paul Snoeij
Paul Snoeij schreef:Ik schroef al jaren aan mijn fiets zonder gebruik van een momentsleutel, nog nooit losse onderdelen gehad of andere onvolkomen heden. Met een beetje gevoel voor techniek en kennis van je eigen kracht moet dit ook prima lukken. Onderweg ergens ver van huis beschik je ook niet over een momentsleutel en de fietsenmaker in oost Pakistan heeft er ook geen.

Shimano geeft voor zowat elk boutje een aantrekmoment op zoals bijvoorbeeld de inbus voor het vastzetten van je Rapid Fire verstellers (6-8 Nm). Ik vraag mij af of de fietsenmaker die je fiets afstelde bij aflevering dit ook met een momentsleutel aandraait als ze op jouw verzoek wat versteld zijn.

Met vriendelijke groet,

Paul Snoeij
Tja, ik kan me deze stelling wel voorstellen.Ik verstelde de zadelhoogte van mijn fiets en trok het boutje van de zadelpen finaal aan gort. Dan kun je dus wel lopen. Lijkt me wel een duidelijk geval van te zwak ontworpen zadelklem.
Momentsleutels lijkt mooi maar is vooral een antwoord op zwak ontworpen zaken. Wie heeft een momentsleutel bij zich onderweg :?:
catemaron schreef:......ik verstelde de zadelhoogte van mijn fiets en trok het boutje van de zadelpen finaal aan gort. Dan kun je dus wel lopen. Lijkt me wel een duidelijk geval van te zwak ontworpen zadelklem.
"Te zwak ontworpen"; Hoe weet jij dat ?
Roadster schreef:
catemaron schreef:......ik verstelde de zadelhoogte van mijn fiets en trok het boutje van de zadelpen finaal aan gort. Dan kun je dus wel lopen. Lijkt me wel een duidelijk geval van te zwak ontworpen zadelklem.
"Te zwak ontworpen"; Hoe weet jij dat ?
Als je zonder kracht te zetten een nieuwe bout breekt dan vindt ik dat te zwak ontworpen :roll: Heb er daarna nog een gebroken en ik ben heus geen hercules :wink:
catemaron schreef:Als je zonder kracht te zetten een nieuwe bout breekt dan vindt ik dat te zwak ontworpen :roll: Heb er daarna nog een gebroken en ik ben heus geen hercules :wink:
Was het bouwmarkt-fiets (kost haast niks, kan je niks van verwachten) ?
Welk aanhaalmoment schreef de fietsfabrikant voor ?
Wat gebeurde er bij de 3e bout?