Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onderhoudsrituelen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

onderhoudsrituelen

zelfs met een terras zo schoonmaken: je kunt de sliklaag van de gebakken stenen of platen afspuiten en dan ligt het zachtere binnen materiaal bloot waarmee de zaak sneller vervuilt....
Je kunt zelfs veel meer water in je stenen krijgen en dat bij vorst er schade ontstaat.... Idem voor muren....

- De fiets was ik met autoshampoo en een sponsje. Daarna even afspoelen en droogmaken met een zeem.

- De ketting maak ik schoon met een droge doek. Dit doe ik na iedere rit door de regen of eens per week bij droog weer. Na het schoonwrijven wat olie erop. Als die heel vies is geworden maak ik hem schoon door wat lampenolie op de doek te sprenkelen en dan de ketting schoonwrijven. Goed nawrijven met een droge doek. De cassette af en toe schoonmaken door een droge doek tussen de tandwielen te draaien.

- Derrailleurs maak ik schoon met een borsteltje en doek. Daarna een druppeltje olie op de bewegende punten.

! Spuit de fiets nooit af met een hogedrukspuit. Ik heb dit een keer laten doen met mijn racefiets en kon meteen de naven uit elkaar halen omdat er totaal geen vet meer inzat. Alles knarste en kraakte.

audrey schreef:Ik heb dit een keer laten doen
Iets met mijn fiets laten doen, brrrrrr....
Leon

Leon schreef:
audrey schreef:Ik heb dit een keer laten doen
Iets met mijn fiets laten doen, brrrrrr....
Leon
Ja, maar ik stond erbij en keek ernaar......... :(

(Zoals ik reeds bij een discussie over zout op de weg heb geschreven:)

Omdat ik 2 hoog op een flatje zit heb ik de volgende oplossing voor het modder probleem. Waarbij ik moet opmerken dat mijn fiets in m'n gang staat op het laminaat en dus bij voorkeur schoon moet zijn. Op laten drogen voor de flat is geen optie .... dan is de fiets waarschijnlijk eerder weg dan de modder. Dus gebruik is dit apparaat.

Afbeelding

Ik vind het perfect. Je sleept 1 keer 5 liter water naar beneden en je kunt er met gemak 3 keer de fiets mee afspoelen (of 1 keer 3 fietsen :wink: ) De druk is 'maar' 3 bar en dat is genoeg om vuil weg te spuiten. Je kunt er prima je hand in houden dus erg veel kwaad voor lagers zie ik hierbij niet. Let wel op de mogelijkheden die de spuitmond te bieden heeft.

Een oude (bidon)borstel erbij en binnen een paar tellen is de fiets weer schoon.

Wouter Hagedoorn

(20 euries bij Welkoop - Kun je 10 keer voor naar een wasbox maar die is 2km en die drempel bleek toch te hoog)

Leon schreef:
alecgold schreef:Maar waarmee haal jij dan een dikke laag zand, blubber en andere troep mee van je fiets?
Dat hangt er van af waar je woont. Toen ik nog op de Noord-Limburgse zandgronden woonde was een borstel genoeg om drooggeworden zand en turf te verwijderen. Hier op de plakkerige löss is droog poetsen zelden een optie :cry:
Leon
Tja, ik woon in zware klei en die komt er niet zomaar van af. Meestal pak ff de tuinslang als het nog nat is, dan komt het er snel genoeg van af. Mijn ketting poets ik momenteel nog met een droge lap na, dan een beetje olie in het midden druppelen en daarna met de lap het overtollige er af halen.

Ik vind die optie met een onkruidverdelger zo gek nog niet. 3 bar lijkt een boel, maar hij verneveld meer dan dat hij echt spuit, dat is iig mijn ervaring met die dingen.

Audry.
Lampenolie gebruik ik niet omdat het niet verdampt en niet smeert!
Benzine en hierna weer in de olie of vet zetten. Lijkt mij het beste

Groetjes

Leen

Hier nog een variant : mazout (diesel) om te poetsen.... geleerd tijdens mijn al lang vervlogen legerdienst... we poetsten er de chassis van de camions mee (op de instructeurschool voor vrachtwagens).

Dag fietsfanaten,

Zelf ben ik in het bezig van een Koga Miyata Tesla en maak de fiets om de 2 weken schoon.
De ketting, het frame en de rest (stuur, wielen etc.).
De ketting maak ik schoon met een warm (hoe warmer hoe beter, lost beter op en overtollig vet wordt hierbij ook beter verwijderd) zeepsopje en oude tandenborstel.
Daarna maak ik de fiets geheel schoon met hetzelfde sopje, uiteraard moet het water nog schoon zijn dan.
De fiets maak ik schoon met een borstel met redelijk zachte haren.
Daarna met de emmer sop over de fiets heengooien, vervolgens (het beste) de fiets naspoelen met de tuinslang.
Dit doen op lichte kracht.
Nooit met volle kracht op een fiets afgaan qua watersterkte, zeer slecht.
Daarna de fiets droogmaken met (microvezel vind ik fijn) een doek.
Zo maak je de fiets ook mooier, van dichtbij zie je dan van die opgedroogte lelijke watervlekjes of hoe je het ook wil noemen.
Let op: Bij het opnieuw insmeren (mooiste is: dunne olie) van de ketting, zorg dan dat de ketting droog is van water o.id.
Opnieuw insmeren, bij een achterdellaireur is het beste dat de onderste ketting horizontaal komt te staan.
Draai langzaam het crank/pedaal achteruit terwijl je het smeermiddel aanbrengt.
Daarna vooruit draaien, zodat het smeermiddel zich goed verspreidt.
Even laten intrekken, zelf doe ik dit altijd een nachtje.
De volgende dag even schoonmaken met een doek, zodat het overtollige vet verwijderd wordt.

Met vriendelijke groet,

Rick (beheerder fietsforum.nl , net opgestart)

Afbeelding

Wij gebruiken dit en zijn reuze tevreden.

Bob&Marguérite schreef:Afbeelding

Wij gebruiken dit en zijn reuze tevreden.
Ja top, jullie weten wat goed spul is.

Rick
[nieuw leven]

Uiteraard vraag ik mij pas na een paar jaar af hoe je je fiets moet onderhouden (en niet reeds bij aankoop, zoals oorspronkelijke auteur van dit onderwerp)...

Vandaag dus voor het eerst in 5000 km gepoogd mijn fiets te kuisen: Bakje warm water, drupje afwasproduct, tandenborstel, sponsje... takjes voor de dikke klotters prut van tussen de tandwielen te halen... En daarna wat gedruppeld met potje smeerolie (Vaseline oil "smeert alle mechanische onderdelen") dat hier nog stond.

Mijn vraag: halen jullie de ketting eraf voor eens grondiger te kuisen, en de tandwielen? Want ik heb nu misschien wel de uistekende stukjes gekuist, maar in de diepte zit nog allemaal zwarte brij waar ik niet aankan...

In de Colruyt zag ik een bus met spray voor te ontvetten, zou dat helpen?

En zijn er behalve de ketting en derailleur nog plekken die gesmeerd kunnen worden? Ik dacht aan de wielassen en pedaalassen? Of kan je daar niet bij?
> Vandaag dus voor het eerst in 5000 km gepoogd mijn fiets te kuisen
Haha, een echte gebruiker!

> Bakje warm water, drupje afwasproduct, tandenborstel, sponsje...
> takjes voor de dikke klotters prut van tussen de tandwielen te halen
> En daarna wat gedruppeld met potje smeerolie (Vaseline oil
Alles prima.

> Mijn vraag: halen jullie de ketting eraf voor eens grondiger te kuisen
Als er een sluitschakel in zit kun je de ketting eraf halen en die in een plastic fles stoppen en dan schudden met iets dat ontvet, maar niet zuur. Later de fles opensnijden als de opening klein is.
Als de ketting alleen met een pons open kan is het het risico van verkeerd ponsen niet waard.

>, en de tandwielen? Want ik heb nu misschien wel de uistekende stukjes
> gekuist, maar in de diepte zit nog allemaal zwarte brij waar ik
> niet aankan...
Met reepjes van een oude lap kun je flossen. Derailleurs krijg je nooit echt diep schoon.

> In de Colruyt zag ik een bus met spray voor te ontvetten,
> zou dat helpen?
Je krijgt er wel wat mee ontvet, maar hoe krijg je dat spul er dan uit? Smering lukt met dat spul erbij natuurlijk niet meer.

> En zijn er behalve de ketting en derailleur nog plekken die gesmeerd
> kunnen worden?
Scharnierpunten van de remmen. Oppassen dat je de blokjes en velg niet raakt, dan krijg je misschien ernstig gepiep.
Ergens tussen 5000 en 10000 km is het een goed idee om de schakelkabels preventief te vervangen. Ter voorkoming van stroef schakelen en breuk onderweg.
Remkabels doe ik na 15000 km. Dat is langer maar wel belangrijk. In de Ardennen hebben we afgelopen weekend weer een persoon met in de afdaling brekende kabel gezien.... het ging goed. Gelukkig had iemand een reservekabel voor haar.

> Ik dacht aan de wielassen en pedaalassen?
Na 5000 km nog geen noodzaak.
Openmaken van naven moet je een keer gezien hebben om echt te weten hoe het moet. Kogellagervet is dan beter dan vaseline.
Veel pedalen kunnen niet eens open. Als ze kraken en piepen kun je er wel olie ingieten of er met een injectiespuit vet inspuiten.
Succes,
Leon
Thanks!
Leon schreef:Als er een sluitschakel in zit kun je de ketting eraf halen en die in een plastic fles stoppen en dan schudden met iets dat ontvet, maar niet zuur. Later de fles opensnijden als de opening klein is.
Als de ketting alleen met een pons open kan is het het risico van verkeerd ponsen niet waard.
Verkeerd ponsen, wat is dat? :P Ik heb mijn ketting pas na 900km schoongemaakt, met een droge doek wel te verstaan, alvorens er opnieuw wat druppeltjes olie op aan te brengen. Het schoonmaken ging beter toen ik de ketting eraf haalde, door het pennetje van de afwijkende schakel eruit te ponsen. Dit ging prima maar moet ik ergens op letten tijdens het ponsen?

Ik zit erover te denken om een sluitschakeltje te kopen en die ertussen te zetten voor onderhoudsdoeleinden. Is dat zinvol?
koekeloe schreef:Het schoonmaken ging beter toen ik de ketting eraf haalde, door het pennetje van de afwijkende schakel eruit te ponsen. Dit ging prima maar moet ik ergens op letten tijdens het ponsen?
Dat was de pen waar je af moest blijven! :roll:
Ik zou dus beginnen met het lezen van de gebruiksaanwijzing :shock: :shock: :shock:
m-gineering schreef:
koekeloe schreef:
Leon schreef:AHet schoonmaken ging beter toen ik de ketting eraf haalde, door het pennetje van de afwijkende schakel eruit te ponsen. Dit ging prima maar moet ik ergens op letten tijdens het ponsen?
Dat was de pen waar je af moest blijven! :roll:
Ik zou dus beginnen met het lezen van de gebruiksaanwijzing :shock: :shock: :shock:
Ik ben aan de slag gegaan na het lezen van jouw website over dat onderwerp.. maar hoezo eraf blijven, dat is toch het enige beweegbare pennetje? Hij zit er weer netjes in trouwens, kan ik nu problemen verwachten?

Het enige probleem wat ik me kan voorstellen is 1) dit pennetje scheef ponsen 2) het pennetje te ver doorponsen en kwijtraken. Of de ketting zwakker maken??

En kan ik nog een snelsluit-schakel aan een 9speed ketting toevoegen, maarja daarvoor moet ik hem weer openponsen... :roll:
Shimanokettingen zijn vrij los geklonken. Als je een schakel openmaakt moet je die in principe met een speciaal overmaats pennetje weer dichtmaken, omdat de ketting anders op die plek wel erg makkelijk openbarst. Maak je de ketting een volgende keer weer open, zoek dan een verse schakel uit.
Ah.. dat heb ik over het hoofd gezien op de m-gineering website ! /o\

Wat nu? Kan ik hier voor de zekerheid maar zo'n powerlink tussenzetten? (of de shimano equivalent van een powerlink)

EDIT: dat pennetje was dus een sluitpen :(
Volgens mij betekent dat een nieuwe ketting, omdat je deze schakel helemaal niet mag uitponsen.

Ik heb zelf een jaar geleden een gewone schakel uitgeponst en dezelfde weer teruggeponst. Dat mag ook niet. Ik hoopte dat Shimano het niet zou merken, maar een paar weken geleden werd ik afgestraft: precies op die plek trapte ik mijn ketting kapot.
reichbus schreef:Volgens mij betekent dat een nieuwe ketting, omdat je deze schakel helemaal niet mag uitponsen.

Ik heb zelf een jaar geleden een gewone schakel uitgeponst en dezelfde weer teruggeponst. Dat mag ook niet. Ik hoopte dat Shimano het niet zou merken, maar een paar weken geleden werd ik afgestraft: precies op die plek trapte ik mijn ketting kapot.
Ja dat risico wil ik toch niet lopen, als oplossing:

wat als ik ditzelfde pennetje er gewoon uithaal nu en er een "Missing Link" (9 speed) tussenzet? Dan is de pen vervangen EN kan ik de ketting er voor onderhoud in de toekomst makkelijker afhalen en er weer opzetten.

Goed idee?