Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff of niet? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rohloff of niet?

groot41 schreef:Al 5 jaar heb ik een rohloffnaaf. Het is niet dat ik ontevreden ben maar op mijn nieuwe fiets doe ik weer gewoon een achter derailleur. Het geluid valt erg mee maar hij krijgt zijn oude kwaal, waar hij 3 keer voor terug geweest is, weer terug. Af en toe slaat hij door. Straks wil ik een vakantie tocht doen van 3500km en ik twijfel sterk of ik dat met de rohloffnaaf doe! Hij lekt niet, maakt haast geen geluid, schakelt en loopt soepel en heeft ongeveer 12000 km gereden maar toch!! Ik weet het niet. Misschien ga ik wel op de nieuwe, een carbon frame met sram en raceface onderdelen. De leverancier van het frame staat voor de kwaliteit van het frame in, hij moet met gemak een bob kunnen trekken.
Hij is dus drie keer terug geweest voor herstelling. Blijkbaar herstellen ze het wel, maar geven ze er geen verklaring bij. Vraag je niet om uitleg? Naar mijn mening heb je als gebruiker het recht om te weten wat er mis loopt met je duur betaalde spullen. Of is dat bij Rohloff een staatsgeheim?

Berre schreef:
groot41 schreef:Al 5 jaar heb ik een rohloffnaaf. Het is niet dat ik ontevreden ben maar op mijn nieuwe fiets doe ik weer gewoon een achter derailleur. Het geluid valt erg mee maar hij krijgt zijn oude kwaal, waar hij 3 keer voor terug geweest is, weer terug. Af en toe slaat hij door. Straks wil ik een vakantie tocht doen van 3500km en ik twijfel sterk of ik dat met de rohloffnaaf doe! Hij lekt niet, maakt haast geen geluid, schakelt en loopt soepel en heeft ongeveer 12000 km gereden maar toch!! Ik weet het niet. Misschien ga ik wel op de nieuwe, een carbon frame met sram en raceface onderdelen. De leverancier van het frame staat voor de kwaliteit van het frame in, hij moet met gemak een bob kunnen trekken.
Hij is dus drie keer terug geweest voor herstelling. Blijkbaar herstellen ze het wel, maar geven ze er geen verklaring bij. Vraag je niet om uitleg? Naar mijn mening heb je als gebruiker het recht om te weten wat er mis loopt met je duur betaalde spullen. Of is dat bij Rohloff een staatsgeheim?

http://www.vakantiefietser.nl/producten ... vorderden/

- Problemen met de naaf

Als je iets hebt met de naaf (van de honderden naven die wij hebben verkocht, heb ik dat maar 1 keer meegemaakt), dan kun je hem bij ons inleveren. Uiteraard alleen als je hem bij ons hebt gekocht. Wij sturen hem op en dan heb je hem binnen één week terug. Wel het garantiebewijs meenemen.

Heeeeel af en toe kan het zijn dat de naaf tijdens het schakelen opeens in een ‘zwaar verzet’ schiet. Geen paniek. Haal de snelsluiting los en het wiel uit de fiets. Geef met een hamer een korte stevige tik op de as aan de ene kant en dan een stevige tik aan de andere kant. Dan schieten de palletjes weer op hun plaats en kun je weer tienduizenden kilometer verder rijden.

andre@home schreef:http://www.vakantiefietser.nl/producten ... vorderden/

- Problemen met de naaf

Als je iets hebt met de naaf (van de honderden naven die wij hebben verkocht, heb ik dat maar 1 keer meegemaakt), dan kun je hem bij ons inleveren. Uiteraard alleen als je hem bij ons hebt gekocht. Wij sturen hem op en dan heb je hem binnen één week terug. Wel het garantiebewijs meenemen.

Heeeeel af en toe kan het zijn dat de naaf tijdens het schakelen opeens in een ‘zwaar verzet’ schiet. Geen paniek. Haal de snelsluiting los en het wiel uit de fiets. Geef met een hamer een korte stevige tik op de as aan de ene kant en dan een stevige tik aan de andere kant. Dan schieten de palletjes weer op hun plaats en kun je weer tienduizenden kilometer verder rijden.
Hij gaf al aan dat dit het niet was op mijn eerdere vraag. Wat het wel is, is mij ook niet duidelijk, maar ik ben er (als rohloff-gebruiker) wel erg nieuwsgierig naar.
Wellicht dat er werkelijk iets kapot is, wat de eerdere keren niet is gerepareerd?
Ik meen me ergens te herinneren dat het wel mogelijk is om tussen twee versnellingen te blijven steken.
het handboek geeft op pagina 122 een aantal oplossingen voor doortrappen (al dan niet net na schakelen) maar het lijkt mij dat hij daar als fietsenmaker al lang naar gekeken heeft.

Hou ons iig hier op de hoogte, ik ben erg nieuwsgierig.

Na de reparatie is het ongeveer 1 jaar goed gegaan. De tocht die ik maakte was niet een van de lichtste, de Hanze route. Zie mijn belevenissen op die website: Het alternatief en tegenwind! Met die tocht heb ik geen last gehad, het begon ik december weer. Daarna heb ik gespoeld en olie ververst. Ik denk nog goed na, heb nog even de tijd. Moet ik wel weer aan fietsen toekomen, ik heb een onverklaarbare blessure. Het is nu zo dat ik zowat niet meer, als ik fiets, op de fiets met de Rohloffnaaf durf te fietsen. Ik heb er nog niet zelf naar gekeken, gewoon geen tijd, ik stuur hem liever op.

Ik weet niet of dit in de juiste topic staat, maar ik heb een vraag over de Rohloff naaf icm het aantal spaken.

Momenteel ben ik mij aan het orienteren op een nieuwe fiets waarbij de keuze al zeker gevallen is op een Rohloff naaf. Nu lees ik op de website van Vittorio dat zij een aanpassing voor de Rohloff hebben gemaakt aangezien 32 spaken (in hun beleving) te weinig is voor een vakantiefiets.

Andere merken hebben wel gewoon 32 spaken. Is dit nu een verkooptruc of moet ik deze info serieus meenemen in de aanschaf van mijn nieuwe fiets?

Volgens mij is het onzin. OK, als je een tandem met 28 inch wielen wilt, dan kan het een goed plan zijn. Voor een solo fiets met 26 inch wielen zou ik het nooit doen (vergeet niet dat je met een Rohloff naaf niet parapluie hoeft te spaken)). Je ruilt namelijk het ene probleem voor het andere: er zijn wel meer spaken, maar door de extra flens staan de spaken veel schuiner, zeker met een 26 inch wiel.
Wim

Willem Jongman schreef:Volgens mij is het onzin. OK, als je een tandem met 28 inch wielen wilt, dan kan het een goed plan zijn. Voor een solo fiets met 26 inch wielen zou ik het nooit doen (vergeet niet dat je met een Rohloff naaf niet parapluie hoeft te spaken)). Je ruilt namelijk het ene probleem voor het andere: er zijn wel meer spaken, maar door de extra flens staan de spaken veel schuiner, zeker met een 26 inch wiel.
Wim
Idd, ik heb mijn rohloffje op een ligfiets, gewoon 32 spaken. Ik weeg goed 115 kilo, heb dan ook nog gerust 15kg bagage bij me en fiets er als een imbiciel mee. schijfremmen en al erop en hij doet het geweldig. De vorige eigenaar heeft er van hot naar haar mee gefiets, nepal, Alphe'dHuez, ruim 10.000km, dus ik maak me er geen seconde zorgen over. tuurlijk rij ik niet iedere stoeprand op en af, maar dan nog.
Ben je echt bezorgt, kies dan voor extra hoge velgen, die hebben meer sterkte van zichzelf. Scheelt weer wat, maar ik heb nog nooit gehoord dat 32 spaken niet voldoen. je moet ook niet vergeten dat de Rohloffnaaf van zichzelf een aardig stuk groter in diameter is, dus dat scheelt ook al behoorlijk. En als je toch tegen de 1200 euro uit ga geven (nieuwe velg, opnieuw spaken, de naaf zelf en alle onderdelen) denk ik dat vrijwel iedereen voor een hoge kwaliteit spaken kiest en voor superfraaie nippels etc. etc. Het is ook niet het eerste het beste stationsbarrel dat opnieuw moet worden gespaakt!

Bedankt voor de reacties, ik ga me nu op dit forum en internet orienteren op welk systeem ik het beste kan kiezen om de ketting op spanning te houden.

donderdag hoop ik ook bezitter van zo'n naaf te worden .... de fiets kreeg ik er tegen een meerprijs bij.... ;)
http://www.re-cycle.nl/merken/diamant.htm met wat aanpassingen.
Ben geen wereldse fietser, mijn indrukken na een aantel instel- & proefuren dat deze fiets voor mijn doel (woon-werk 21 km enkele reis) wel voldoet.
Met dank voor de inbreng/ weblinks van velen op diverse plaatsen vh forum, waar ik mijn mening uit op kon maken..
En de toevallige woon-werk fietser die ik tegen kwam op het pont.... die mij op het Rohloff/Diamant spoor zette.. :D

@andre@home:
ik heb mijn Diamant Saphir RDL 2 weken geleden gehaald. Topfiets, fietst heerlijk. Voornamelijk voor woon-werk (28 km) en korte fietsvakanties met de jongens in de Benelux (en later als ze ouder zijn nog verder hoop ik :lol: ). Welke aanpassingen heb jij nog laten doen?

fijn dat ie al zo snel went/bevalt....
Aanpassingen: valt wel mee, pitlock erop, ander zadel, ander stuur met ligsteun en andere trappers. Ik kon met de tandwielen uitrusting in de proefritten goed vooruit, zowel in het lage als het hoge gebied ruimte genoeg over (voor oa Wageningse berg...).
Een codeslot en abus 810 kettting en een chainglider maakte de zaak compleet. Bijna alles met terugname van de andere onderdelen, dus alleen verschilprijs met ook nog korting.

Extra kosten incl Abus slot was minder dan 200 euro.
A.s. donderdag.... :D

Wat te denken van bv. een toevoeging als Slick 50 oid.

Dat geeft een speciale hechtingslaag op de tandwielen zodat slijtage beperkt wordt tot het minimale en dan nog over heel veel kilometers.
Verder verlaagt het de wrijving en ongetwijfeld nog wel meer wat het allemaal doet.

Bij versnellingsbakken van bv. auto's / motoren werkt het prima.

hub schreef:Wat te denken van bv. een toevoeging als Slick 50 oid.

Dat geeft een speciale hechtingslaag op de tandwielen zodat slijtage beperkt wordt tot het minimale en dan nog over heel veel kilometers.
Verder verlaagt het de wrijving en ongetwijfeld nog wel meer wat het allemaal doet.
Rohloff: USE OF ANY OTHER LUBRICANT INSIDE THE Rohloff SPEEDHUB 500/14 WILL VOID THE SPEEDHUB WARRANTY.
There are carbon composite parts inside the hub and seals that may be damaged if other lubricants are used.

m-gineering schreef:
hub schreef:Wat te denken van bv. een toevoeging als Slick 50 oid.

Dat geeft een speciale hechtingslaag op de tandwielen zodat slijtage beperkt wordt tot het minimale en dan nog over heel veel kilometers.
Verder verlaagt het de wrijving en ongetwijfeld nog wel meer wat het allemaal doet.
Rohloff: USE OF ANY OTHER LUBRICANT INSIDE THE Rohloff SPEEDHUB 500/14 WILL VOID THE SPEEDHUB WARRANTY.
There are carbon composite parts inside the hub and seals that may be damaged if other lubricants are used.
niet alleen koolstof composieten die daar mogelijk slecht tegen kunnen (alhoewel daar vaak epoxy voor wordt gebruikt dat dan weer redelijk chemisch resistent is), vooral nylon delen kunnen zeer slecht tegen sommige smeermiddelen en de schade is dan echt catastrofaal en zal door niemand als garantie gezien kunnen worden.
Kortom het kan je een nieuwe naaf kosten!
Voor die mogelijke 1/10 van een procent winst en een paar luizige kilometers meer (terwijl er al mensen zijn die 100.000(?) kilometers hebben gefiets, dan heeft de naaf zijn geld toch echt wel opgebracht) zou ik dat risico niet willen lopen om ergens in de middel of nowhere terecht te komen en te merken dat mijn naaf steeds zwaarder gaat, niet meer wil schakelen of wat voor regelrechte ramp dan ook omdat ik een wat goedkoper/vermeend beter smeermiddel wil gebruiken.

m-gineering schreef:
hub schreef:Wat te denken van bv. een toevoeging als Slick 50 oid.

Dat geeft een speciale hechtingslaag op de tandwielen zodat slijtage beperkt wordt tot het minimale en dan nog over heel veel kilometers.
Verder verlaagt het de wrijving en ongetwijfeld nog wel meer wat het allemaal doet.
Rohloff: USE OF ANY OTHER LUBRICANT INSIDE THE Rohloff SPEEDHUB 500/14 WILL VOID THE SPEEDHUB WARRANTY.
There are carbon composite parts inside the hub and seals that may be damaged if other lubricants are used.
Dat hebben zoveel fabrikanten gezegd.
Feitenlijk is dat ook wel te begrijpen, maar er zijn genoeg testen geweest die ongetwijfeld nog op internet te vinden zijn die het tegendeel bewijzen.

Ik kan weinig redenen bedenken waarom dat goedje of welke doop dan ook niet goed zou zijn voor het product.

De gewone oliën staan ook bol van de doops en toevoegingen.

Re:

Wat je schrijft over het schakelen naar 14 tussen 7 en 8 heb ik voor het ogenblik last van,wat kan je me aanraden
Mvg
Dennis

Wat vervelend! Ik had dit ook een aantal keer, maar dat was het gevolg van een versleten ketting vervangen en dan niet even het achterkransje vervangen. Tja, dat was snel verholpen. Wat voor doorslaan is het, echt doortrappen, of bij het schakelen van 7 naar 8 in z'n 14e versnelling schieten?[/quote]
Jammer genoeg het laatste,dan is het doordraaien naar een andere versnelling om eruit te geraken,de tandwielen, krans en voorblad heb ik onlangs ervangen door nieuw.

Wat vervelend! Ik had dit ook een aantal keer, maar dat was het gevolg van een versleten ketting vervangen en dan niet even het achterkransje vervangen. Tja, dat was snel verholpen. Wat voor doorslaan is het, echt doortrappen, of bij het schakelen van 7 naar 8 in z'n 14e versnelling schieten?[/quote][/quote]

Re:

hub schreef:Wat te denken van bv. een toevoeging als Slick 50 oid.

Dat geeft een speciale hechtingslaag op de tandwielen zodat slijtage beperkt wordt tot het minimale en dan nog over heel veel kilometers.
Verder verlaagt het de wrijving en ongetwijfeld nog wel meer wat het allemaal doet.

Bij versnellingsbakken van bv. auto's / motoren werkt het prima.
Er is nog nooit enig bewijs geleverd, dat extra toevoegingen aan moderne smeermiddelen enig nut zou hebben. Wel het nadeel van een wat dunnere portemonnee.
Als die Slick 50 echt zou helpen, dan loop je daar niet mee leuren naar goedgelovige klanten. Dan verkoop je de rechten van die geheime formule aan een grote oliemaatschappij. Het geld stroomt dan vanzelf binnen.

Ik rij soepel en zonder problemen met Rohloff, gesmeerd met de voorgeschreven olie.

Piet.

Re:

hub schreef:

Ik kan weinig redenen bedenken waarom dat goedje of welke doop dan ook niet goed zou zijn voor het product.
[ondertiteling aan]ik heb de ballen verstand van olie [ondertiteling uit\]

ook weer gefixed ;)