Additionally, paste this code immediately after the opening tag: honden op de Friendship Highway? - Forum Wereldfietser

honden op de Friendship Highway?

We zijn van plan in september de friendship highway te gaan fietsen. We lezen wisselende berichten met betrekking tot hondsdolheid. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het nodig om een inenting te nemen? ( Het is nogal duur, vandaar).
els en maarten schreef:We zijn van plan in september de friendship highway te gaan fietsen. We lezen wisselende berichten met betrekking tot hondsdolheid. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het nodig om een inenting te nemen? ( Het is nogal duur, vandaar).
Hondsdolheid

Wat is duur?
Meestal is inenting dan aan te raden indien je langer dan 3 maanden in een land verblijft waar rabies voorkomt. En geen hondjes aaien! Bovendien ben je op een fiets extra kwetsbaar, lijkt me. Heel simpel gezien is hondsdolheid dodelijk.

Honden heb je overal, maar er is een groot verschil tussen de honden. Dat ligt aan waar ze voor worden gebruikt en aan de 'opvoeding'. De in het algemeen agressiefste honden kwam ik Turkije tegen en de minst agressieve in Thailand -ik heb tot nu toe in ruim 50 landen gefietst-. Als je in Turkije fietst dan zou ik zeker prikken halen en in Thailand niet.
Ik heb ik Tibet nauwelijks last gehad van honden en de FH gaat bovendien veel door dunbevolkt gebied (zeker in Tibet).
Als een hond je agressief benaderd probeer hem dan niet er uit te fietsen want dat lukt alleen maar als je bergaf gaat, maar stap van je fiets. In 9 van de 10 gevallen is dat voldoende om het kreng te kalmeren.

Je inenten tegen stenen gooiende boedistische kinderen is misschien zinvoller. :evil:

Fien schreef: Je inenten tegen stenen gooiende boedistische kinderen is misschien zinvoller. :evil:
Dan is zo'n setje rainlegs misschien toch handig voor om je armen... om de stenen af te weren? ;)

Het volgende is overgenomen van http://www.medicinfo.nl/

Wat is rabiës?
Hondsdolheid is een virusinfectie van de hersenen die altijd dodelijk verloopt. Het is daarom van belang om hondsdolheid te voorkmen.

Ik ben mogelijk besmet door een beet, oid.. wat moet ik doen?
Niet van te voren ingeent:
- Liefst binnen 24 uur moet antiserum ("human anti-rabies immunoglobulin") gegeven worden. Vaak is antiserum niet direct voorradig. - Laat dan bij de eerste gelegenheid door een arts bepalen of het zinvol is om alsnog antiserum toe te dienen.
- U moet zo snel mogelijk beginnen met een serie van (meestal) 5 injecties met het rabiësvaccin die in de loop van een maand gegeven worden.
- U moet antibiotica en zonodig een tetanus vaccinatie krijgen.

Wel van te voren ingeënt tegen rabbies?:
- twee herhalingsinjecties met rabiësvaccin. Ook hiermee moet liefst binnen 24 uur begonnen worden.
- Ook een eventuele wond moet verzorgd en behandeld worden, zodat u na een mogelijke besmetting met rabiës het beste altijd direct medische hulp kunt zoeken.

- Neem bij terugkomst in Nederland contact op met de GGD of de huisarts.

Wie moet overwegen zich tegen rabiës te laten inenten?
Het is verstandig om zich te laten inenten tegen rabiës voor:
- iedereen die langer dan 3 maanden in Afrika, Azië of Zuid-Amerika verblijft;
- mensen die veel met zoogdieren in aanraking komen in Afrika, Azië of Zuid-Amerika;
- fietsers of grotonderzoekers die meer kans hebben om door honden of vleermuizen gebeten te worden.

Wat zijn de voordelen om van tevoren tegen rabiës ingeënt te zijn?
- U hebt na een beet geen antiserum nodig. Dit is in minder ontwikkelde landen meestal niet verkrijgbaar of van slechte kwaliteit.
- U hebt na een beet maar 2 injecties met rabiësvaccin nodig, in plaats van 5. De vaccinaties zijn in minder ontwikkelde landen vaak van slechte kwaliteit waardoor ze veel bijwerkingen hebben.
- U hoeft bij een volgende reis meestal niet opnieuw gevaccineerd te worden.

Je kan natuurlijk overal pech of geluk kan hebben... als ik Fiens ervaring lees lijkt het niet echt nodig... Vooral ook het feit dat de inenting lang werkzaam blijft is wel het overwegen waard. Het geeft je nu een veilig gevoel en misschien heb je hem in de toekomst wel echt nodig.
Ik weet niet wat de kosten zijn... maar ik zou liever gezond blijven en dan maar een paar maanden niet luxe eten.

Hallo,

Ook in Thailand hebben we last gehad van agressieve honden en zelfs eenmaal gebeten. Gelukkig in de banden van m'n teva's, had erger kunnen zijn.
Bij de GGGD kosten de prikken Euro 75,- en je hebt er drie nodig
In Wageningen wordt er anders geprikt en veel goedkoper (Euro 30,-)
Kijk of je verzekering de kosten vergoedt, zo ja ...., gezien de ernst van rabies toch het overwegen waard, denk ik.

groetjes

Hans Stalpers

Ik heb me trouwens wel laten inenten.
Je hoeft je maar 1x te laten inenten, zoals hierboven al geciteerd, dus als je misschien volgend jaar naar een ander land gaat met wat meer risico...

Je hebt ook veel aan een flexibele plastick pijp van 1,20 meter of zo. Deze kan prima als wapen gebruikt worden en is licht genoeg om mee te nemen.

Nogmaals afstappen helpt meestal omdat honden agressief worden als ze iets zien dat ze niet kennen. Als je afstapt dan zien ze niet iets onbekends maar een mens op twee benen en dar worden ze dan rustig van.

Als je verrast wordt door een hond begin dan heel hard tegen het beest te schreeuwen. De hond schrikt/aarzelt even en je hebt dan net genoeg tijd om af te stappen.

Een steen oprapen (of net doen alsof!) is universelen taal die alle honden snappen.

En zo zijn er nog wel meer tips.

Voor dat dit een gezellig hondentopic gaat worden, even een opmerking.

Hondsdolheid wordt niet alleen overgebracht door honden. Ook andere zoogdieren kunnen besmet zijn. Zelfs een krab kan besmet zijn, maar ook een aap, een kat en wat hier de laatste tijd in Nederland voorkomt is b.v.besmette vleermuizen. Ook hoef je niet opzettelijk te worden gebeten. Soms volstaat een lik al. Vermijdt ook contact met dode dieren. Aan een dier kan je soms niet eens zien of het besmet is.

Natuurlijk is de kans dat je als fietser kan worden aangevallen door een hond het grootste om ook besmet te kunnen worden.

Leuk nog even op te merken, dat er ook nog veel meer narige infectie's kunnen worden opgelopen in verre landen, zoals Hepatitis A, TBC, Tekenkoorts, Bilharzia of schistosomiasis (wormenziekte die je oploopt bij pootjebaden of zwemmen in meren en rivieren) of Typhus. :lol:

[offtopic]
Tjsa, maar wat verder weg gaat, zou ik sowieso een DTP en Hep. A+B prik halen... Dat heb ik toen ook voor China gedaan en ik heb nergens last van gehad. En natuurlijk hebben bepaalde landen nog andere geadviseerde voorzorgsmaatregelen...
Als je de Hep A+B prik binnen 1-3 maand? even herhaalt ben je meteen een behoorlijk aantal (10?) jaren beschermt (de tijdsduren zijn even een uit het hoofd gokje)
[/offtopic]

Besmette teken kun je ook in Nederland oplopen. Ze zijn de teken in de Achterhoek berucht.

Hoi!

Voor mijn wereldreis heb ik me wel laten inenten maar vooral omdat ik zo lang onderweg was. Vorig jaar heb ik de FH gefiets en nauwelijks honden gezien. Voor die 3 weken van Lhasa naar Kathmandu (jullie route neem ik aan) zou ik me niet laten inenten. In Nepal komt bij apen en vleermuizen ook rabbies voor maar het moet wel heel erg dom lopen mocht je gebeten worden. De infrastructuur in Nepal is daarnaast erg goed en je zit zo in Kathmandu.

Inenten of niet, het blijft altijd een risiko afweging. Voor die 3 weken zou ik het niet doen.

Fiets de wereld (soms met een bewust risiko),
Whisky

Als je je met meerdere mensen tegelijk laat enten tegen rabiës kan dat behoorlijk schelen in de prijs.

Tijdens m'n vakantie in Thailand en Laos had ik een dazer mee en daar heb ik wel plezier van gehad. De meeste honden waren totaal niet geïnteresseerd maar die enkele rotzak heb ik met de dazer wel op afstand kunnen houden. En verder werkt stoppen ipv wegsprinten ook wonderwel.

bert sitters schreef:Besmette teken kun je ook in Nederland oplopen. Ze zijn de teken in de Achterhoek berucht.
Besmetting met Borrelia (bacterie) die via de teek de ziekte van Lyme kan veroorzaken is de meest voorkomende in Nederland.

Tekenkoorts wordt veroorzaakt door een parasiet die zich vervolgens in de lever en nieren nestelt. tot voorkort kwam deze teek voor rond het Middenlandse Zeegebied en is inderdaad onlangs ook in Nederland aangetroffen.

Hans schreef op 12 maart
Ook in Thailand hebben we last gehad van agressieve honden en zelfs eenmaal gebeten.
Er zijn vrij veel wereldfietsers die in Thailand fietsen en het is dan logisch dat er dan meer mensen gebeten worden. Ik heb ook niet willen zeggen dat je geen gevaar loopt, maar alleen dat de honden minder agressief zijn dan bijvoorbeeld in Turkije.
In Frankrijk worden ook meer wereldfietsers aangereden door auto's dan in bijvoorbeeld India, maar dat wil niet zeggen dat fietsen in India minder gevaarlijk is.

------

Als ik lees en hoor hoe mensen reageren als er een blaffende hond aan komt rennen dan begrijp ik wel waarom er zoveel mensen worden gebeten
(en dan zal je zien dat ik morgen zo'n k.hond aan mijn kuiten heb hangen).

Gelukkig heb ik in de Filipijnen, waar ik nu fiets, niet zoveel last van honden, want er zijn er niet zo heel veel. Honden zijn in het gebied waar ik nu ben een lekkernij en worden geacht goed voor de potentie te zijn (en zo dus ook goed voor fietsers).
Mijn algemeen advies is dan ook: Eet Meer Hond