Fien schreef:
Je inenten tegen stenen gooiende boedistische kinderen is misschien zinvoller.
Dan is zo'n setje rainlegs misschien toch handig voor om je armen... om de stenen af te weren?
altijd dodelijk verloopt. Het is daarom van belang om hondsdolheid te voorkmen.
Ik ben mogelijk besmet door een beet, oid.. wat moet ik doen?
Niet van te voren ingeent:
- Liefst binnen 24 uur moet antiserum ("human anti-rabies immunoglobulin") gegeven worden. Vaak is antiserum niet direct voorradig. - Laat dan bij de eerste gelegenheid door een arts bepalen of het zinvol is om alsnog antiserum toe te dienen.
- U moet zo snel mogelijk beginnen met een serie van (meestal) 5 injecties met het rabiësvaccin die in de loop van een maand gegeven worden.
- U moet antibiotica en zonodig een tetanus vaccinatie krijgen.
Wel van te voren ingeënt tegen rabbies?:
- twee herhalingsinjecties met rabiësvaccin. Ook hiermee moet liefst binnen 24 uur begonnen worden.
- Ook een eventuele wond moet verzorgd en behandeld worden, zodat u na een mogelijke besmetting met rabiës het beste altijd direct medische hulp kunt zoeken.
- Neem bij terugkomst in Nederland contact op met de GGD of de huisarts.
Wie moet overwegen zich tegen rabiës te laten inenten?
Het is verstandig om zich te laten inenten tegen rabiës voor:
- iedereen die langer dan 3 maanden in Afrika, Azië of Zuid-Amerika verblijft;
- mensen die veel met zoogdieren in aanraking komen in Afrika, Azië of Zuid-Amerika;
-
fietsers of grotonderzoekers die meer kans hebben om door honden of vleermuizen gebeten te worden.
Wat zijn de voordelen om van tevoren tegen rabiës ingeënt te zijn?
- U hebt na een beet geen antiserum nodig. Dit is in minder ontwikkelde landen meestal niet verkrijgbaar of van slechte kwaliteit.
- U hebt na een beet maar 2 injecties met rabiësvaccin nodig, in plaats van 5. De vaccinaties zijn in minder ontwikkelde landen vaak van slechte kwaliteit waardoor ze veel bijwerkingen hebben.
- U hoeft bij een volgende reis meestal niet opnieuw gevaccineerd te worden.
Je kan natuurlijk overal pech of geluk kan hebben... als ik Fiens ervaring lees lijkt het niet echt nodig... Vooral ook het feit dat de inenting lang werkzaam blijft is wel het overwegen waard. Het geeft je nu een veilig gevoel en misschien heb je hem in de toekomst wel echt nodig.
Ik weet niet wat de kosten zijn... maar ik zou liever gezond blijven en dan maar een paar maanden niet luxe eten.