Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor het eerst met de fiets op vakantie - Forum Wereldfietser

Voor het eerst met de fiets op vakantie

Ik deze zomer voor het eerst op vakantie met de fiets, ongeveer 2 weken. Heeft iemand voor mij tips welke route leuk is om te fietsen?
thijmen schreef:Ik deze zomer voor het eerst op vakantie met de fiets, ongeveer 2 weken. Heeft iemand voor mij tips welke route leuk is om te fietsen?
Tja, welke route is niet leuk? :)

Eerst maar eens kijken hoe ver, voorkeur voor land/regio, voorkeur voor vlak/heuvelachtig, etc. etc. etc....

Aangezien ik voor het eerst ga fietsen, zou ik graag een route willen met niet al te veel stijging. Verder vind ik frankrijk, duitsland, denemarken mooi landen om in te fietsen. Ik wil ongeveer tussen de 700 en 100 km fietsen.

Hoi,

Het Deense eiland Funen is wellicht een suggestie. Je zou met de trein bijvoorbeeld naar Kolding (Jutland) kunnen gaan en dan per fiets verder. Funen kun je bijvoorbeeld helemaal rond fietsen, eventueel pak je nog een stuk Jutland mee.
Hoewel veel de boekjes zeggen dat Funen plat is, is dit natuurlijk niet zo. Het is er glooiend. Met name in het zuiden moet je hiermee rekening houden ('Funense alpen').
Een uitgezette route heb je er echt niet nodig. Met de fietskaart in je hand, bepaal je zeer eenvoudig je eigen route.
Mocht je naar Denemarken gaan, dan is het deenstalige boekje met zo'n 800 eenvoudige kampeerplekken een must. Dankzij een Engelse en Duitse inleiding en veel pictogrammam voor iedereen begrijpelijk. Te koop ondermeer bij de Fietsvakantiewinkel in Woerden. Natuurkampeerterreintjes en veldjes bij particulieren, speciaal voor fietsers en wandelaars. Een welkome afwisseling; de meeste campings in Denemarken zijn namelijk groot en luxe (en erg duur).

Sandra

Hoi Thijmen,
In één van onze eerste fietstochten hebben we gefietst door Hongarije.
Fantastisch! Het land is overzichtelijk, dus niet te groot.
Het is veelzijdig, het is redelijk vlak. Je vindt er poesta, bossen, leuke dorpjes en als je wilt in het noordoosten bergen.
Met de fietsbus ben je er "zo". Je kan er heerlijk eten. Je kan er op "avontuur" en heerlijk "gewoon op vakantie gaan.
Groetjes,
Marco

Je kunt een rivier af fietsen. Met name Duitsland staat bekend om zijn vele fietsroutes langs rivieren (Rijn, Main, Donau, etc.). Daar zijn vaak ook wel boekjes van verkrijgbaar.

Voor de Maas wil ik nog wel even apart een lans breken. De hele rivier van monding tot bron (of andersom) past ongeveer bij de gewenste afstand. In Frankrijk is voor zover ik weet geen uitgepeilde Maasroute, maar veel Lotharingse weggetjes liggen erbij alsof ze voor de fietser gemaakt zijn. Het Lotharingse (glooiende) binnenland is overigens ook erg mooi en, in tegenstelling tot de Ardennen, voor de beginnende fietser niet te zwaar.

In de zomer van 2002 heb ik onder andere een flink stuk door deze streek gefietst (zie vakantieverslag uit de signature).

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik had zelf ook zitten zoeken op internet en mij lijkt deel 1 van de route naar rome van paul bejaminse ook leuk? Heeft iemand ervaring met deze route

Thijmen.

Hoi Thijmen,

Kijk maar eens op http://www.fransencarmen.nl voor een verslag van deze route.

Hoi Thijmen,

Wij hebben vorig jaar deel 1 van Benjaminse gevolgd. Erg mooie route. Een aanrader.

Je moet hierbij overigens wel door de Ardennen. Deze heuvels zijn niet hoog maar om nu te zeggen dat het er vlak is.

Succes met je keuze.

GTM