Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadelpen - Forum Wereldfietser

Zadelpen

Hoi,

Ik ben op zoek naar een zadelpan die geen zijwaartse beweging maakt. Alle zadelpennen die ik bij een fietsenmaker tegen ben gekomen doen dit in meerdere of mindere mate. Ivm een ongeval heb ik vering nodig maar kan deze zijwaartse beweging niet verdragen (tenzij ik deze zelf maak) En omdat we een bakfiets gaan gebruiken met meesturende wielen wilde ik ook iets goeds voor het opvangen van hobbels en gaten.

Wie kan me verder helpen?

De beste verende zadelpennen met de minste speling zijn die van Airwings en Thudbuster. Als alternatief kun je ook nog denken aan het klassieke leren zadel met vering. Voor bakfietsen denk ik dan meteen aan de hele grote modellen... Vet cool.
Voor het overige zou ik het vooral zoeken in bredere banden, zoals de Schwalbe Big Apple. Als 60 mm past lijkt me dat erg lekker op zo'n bakfiets. Wat ga je met een bakfiets doen? Het lijkt me niet de uitgelezen reisfiets.
Wim

Hoi,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik ga even kijken bij de pennen die je noemt. Een groot zadel met vering heb ik gezien maar is niet precies wat ik zoek, omdat mn bekken dan niet op hetzelfde moment maar onafhankelijk van elkaar links en rechts naar beneden "zakt". Om die reden heb ik mn brooks zadel enige jaren geleden al in de Klikko gedaan.
De Bakfiets is omdat ik met 2 kleine kinderen en pakketjes op pad wil (heb een webwinkel en ga elke dag met pakketjes naar het postkantoor). Nu heb ik een fiets waarvan de voorvork en het frame kan veren en niet veel lucht in de banden. Omdat dit voor mij te lastig is geworden naarmate de kinderen groter en zwaarder zijn (2 en 4 jaar) is een bakfiets een oplossing. En natuurlijk omdat ik heel graag mag fietsen!!!
Schwalbe banden zitten standaard op deze bakfiets.
En nee een uitgelezen reisfiets is het denk ik niet..... Hoewel we het er wel over hebben gehad. Moeten er zeker meer versnellingen op dan de 5 die er standaard op zitten. Ooit naar Italie op de fiets dat lijkt me wel wat. Moet ik alleen mn man nog zover zien te krijgen, die gaat het liefst zo snel mogelijk.

De zijwaartse beweging kun je uitschakelen door de bout die de uitslag regelt zover aan te draaien dat je geen beweging meer hebt...
Ilja schreef:Hoi,
Ik ben op zoek naar een zadelpan die geen zijwaartse beweging maakt.
Hoi!

Dat is haast een onmogelijk opdracht volgens mij want tot nu toe hebben al mijn geveerde zadelpennen (van Airwings) een flinke zijwaartse speling gekregen, meestal al na 2000km. Ik heb nu dus een vaste stalen zadelpen en een geveerd zadel en dat werkt prima :-)

Fiets de wereld (sinds kort zonder geveerde zadelpen),
Whisky
whisky schreef:
Ilja schreef:Hoi,
Ik ben op zoek naar een zadelpan die geen zijwaartse beweging maakt.
Hoi!

Dat is haast een onmogelijk opdracht volgens mij want tot nu toe hebben al mijn geveerde zadelpennen (van Airwings) een flinke zijwaartse speling gekregen, meestal al na 2000km. Ik heb nu dus een vaste stalen zadelpen en een geveerd zadel en dat werkt prima :-)

Fiets de wereld (sinds kort zonder geveerde zadelpen),
Whisky
Ook de Airwings Evolution ?

Hi,

dacht zelf eigenlijk direct aan een feetz... das een drie of vier wielige "fiets" (hence the name feetz) die volledig geveerd is en beschikt over een bak voorop. Ook zijn er driewielige ligfiets driewielers met bak die geveerd zijn.

Zal nog eens googlen op feetz om te kijken waar en hoe, dacht wel dat ze nederlands waren.

Bas

hmm gevonden... wel aardig aan de prijs... http://www.feetz.nl/Feetz_specs%203.htm
jansenius schreef:Ook de Airwings Evolution ?
Ja, ik heb alleen de Airwings Evolution gebruikt.

Tot nu toe moest ik 2x een nieuwe kopen omdat ik iedere keer al na 2000km meer dan een cm speling had hoewel dat zeker bij de Evolution niet zou mogen gebeuren. Draaien aan de bout hielp niet. Misschien zit ik wel verkeerd op mijn zadel ofzo... Ik probeer de thudbuster dan maar uit.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Fiets de wereld (op een geveerde Brooks),
Whisky

Nee. Mijn enige eigen ervaring was met een goedkope geveerde pen op de vakantiefiets van mijn dochter. Die heeft inderdaad een beetje speling, maar ik heb hem nu vast gezet: geen speling, maar ook geen vering. Zelf heb ik nu een vaste Nitto S83 "Frog" pen (een kikker van grote schoonheid, en met twee bouten ook heel stevig) en een geveerd Brooks Conquest zadel.
Het probleem dat achter deze vraag zit is natuurlijk heel specifiek, en onze ervaring is niet vanzelfsprekend relevant (behalve dat pennen speling heben).
Ik heb geen idee wat de meezt geschikte bezorgfiets is. Ik geloof dat ik zelf liever een normale fiets zou berijden, met een kar erachter. Met de kinderen hebben wij tot voor kort een mountainbike tandem gebruikt. Dat reed heel goed: http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html
Wim

Ik rijd al een paar jaar met een Suntour pen. Niet zo duur als de echte Cane Creek enzo, maar wel naar mijn volle tevredenheid. Ik heb niet het idee dat er veel speling in zit. Wel een paar milimeter. Misschien dat dat iets is. En ik zou, als ik zo de beweegredenen lees, bij een winkel langsgaan om zo'n pen gewoon op je fiets te laten zetten om te proberen of het wat is.
whisky schreef:
jansenius schreef:Ook de Airwings Evolution ?
Ja, ik heb alleen de Airwings Evolution gebruikt.

Tot nu toe moest ik 2x een nieuwe kopen omdat ik iedere keer al na 2000km meer dan een cm speling had hoewel dat zeker bij de Evolution niet zou mogen gebeuren. Draaien aan de bout hielp niet. Misschien zit ik wel verkeerd op mijn zadel ofzo... Ik probeer de thudbuster dan maar uit.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Fiets de wereld (op een geveerde Brooks),
Whisky
Raar :roll: ... die Airwings heeft nochtans 3 jaar garantie, en het lijkt mij niet dat jij over die 2000km meer dan 3 jaar gedaan hebt :wink: ... maar blijkbaar geen garantie willen of kunnen inroepen ?

Hoi fietsers,

Leuk dat jullie zo meedenken.
Heeft iemand ervaring met een www.use1.com SX zadelpen? Deze schijnt voor een mountainbike te zijn....
We hebben een bakfiets geprobeerd en het is een Ff16 geworden van De Fietsfabriek. Hij reed boven verwachting goed (met ons zoontje als bagage). Er komen 2 hydraulische remmen op ipv 1 parkeerrem en een achteruittraprem. Verder zitten er Schwalbe banden op, 5 versnellingen, mee sturende voorwielen en nu nog een goede zadelpen uitproberen.

Ik heb een Thudbuster ST (de korte). Ik merk niet dat het ding er op zit, op een negatieve manier dan :D . Wel toegenomen comfort, gelukkig.
Heb een héél klein beetje speling gekregen, maar absoluut niet storend.

Kortom: een tevreden gebruiker.
jansenius schreef:
Raar :roll: ... die Airwings heeft nochtans 3 jaar garantie, en het lijkt mij niet dat jij over die 2000km meer dan 3 jaar gedaan hebt :wink: ... maar blijkbaar geen garantie willen of kunnen inroepen ?
Hoi!

De eerste heb ik opgestuurd en ik heb toen via de garantie een nieuwe gekregen net voor de lange reis. Tijdens de reis begon deze dus ook weer te wiebelen maar om vanuit Centraal Asie een zadel in te ruilen was wat onhandig, vandaar :D

Fiets de wereld,
Whisky