Additionally, paste this code immediately after the opening tag: op zoek naar een goede tent - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

op zoek naar een goede tent

fillemon schreef:jarno, ik keek op de site van lightwave, en zag daar niets speicaal
maar op een andere foto van jouw tent blijkt dat die achteraan (aan het voeteinde) nog een extra boog heeft. is dit zo ? en kan je daaronder slapen ? (met het hoofdeinde)

merci
Nou, dat wordt wel krap. De tent loopt wat smal toe aan het einde, het voeteneind. Bij het hoofeind, het midden van de tent in feite, is het breder.

merci jarno,

wel als kledij drogen in de tent, of voortent niet lukt omdat het te vochtig is. en koken doe je beter ook niet in de voortent omwille van brandgevaar. waarom heb jij dan die lightwave gekocht jarno met een grote voortent ? ik neig er ook toe om een grote voortent te nemen: maar meer met de gedachte: wel op een dag kan je het wel eens gebruiken. Maar een grote tent, is moeilijker op te zetten en neemt uiteraard ook meer plaats in. de lightwave is wel zo licht dat de grote geen gevolg heeft voor het gewicht. maar als ik met een salewa van de helft van de prijs er ook geraak, dan doe ik dat liever.

je zult je misschien afvragen: waarom stelt fillemon zoveel vragen: wel omdat ik altijd overnachte in jeugdherbergen. En in een tent slechts zelden, of voor een nachtje, geen weken aan een stuk. (en in jeugdherbergen kan je al je spullen mooi wassen enz....).
dus heb weinig ervaring met trekken met een tent. vandaar de vraagjes
merci mensen
groetjes

Bij slecht weer mag ik graag met mijn gezelschap en al mijn bagage droog en uit de wind op mijn eenvoudige stoeltje een goed boek lezen onder het genoegen van een door de buitenlucht op temperatuur gehouden koel glas bier. En daar wil ik best een extra kilo tent voor meesleuren.

Eerst binnen- of eerst buitentent op te zetten, maakt niet zoveel uit. Ik heb in een vreselijke regenbui in m'n eentje binnen 10 minuten de tent staan. Als je het zorgvuldig doet, verdwijnt gedurende de nacht het beetje vocht wat er binnen is gekomen naar de binnenkant van de buitentent. Wel blijft er dan onder het slaapmatje condens liggen.

Niet alle nylons zijn overigens hetzelfde: er zijn iets van duizenden (als het niet meer is) soorten polyamiden...
Zo zijn veel gesiliconiseerde nylondoeken sterker dan veel andere doeken. Denier zegt weinig over de sterkte: het vertelt je hoeveel gram 9000 meter garen van dat materiaal weegt. Maar is 50D nylon dan per definitie sterker dan 30D nylon? Het kán dus, maar hoeft niet altijd zo te zijn...

Alle kubieke ruimte die je buitentent heeft, moet je verwarmen met de lichamen die er aanwezig zijn in die tent. Ondanks dat een grote ruimte met een grotere groep mensen in een mum van tijd erg warm is, is het wellicht verrassend dat het in je eentje een tent voor 2 mét grote luifel verwarmen, nog erg lastig is.
Waarom is dit van belang? Wel, condens slaat anders makkelijker neer (in bijv. je kleding en je slaapzak), in plaats van dat het aan de binnenkant van je buitentent gaat hangen.

Ik heb dan ook 5 verschillende tenten: een 2-persoons met grote luifel (á la Lightwave XT-luifels) voor 2 personen met bagage, een 2-persoons van 2,1 kg met 3 kruisende stokken (i.v.m. de ruimte in de binnentent (120 cm) is dit een 1-persoons fietstent voor lange reizen), een 1-persoons met 3 elkaar kruisende stokken (i.v.m. windvastheid, al is dat te weinig in een zandstorm, erg krap met de tassen in de binnentent), een tipi (ca. 4-persoons á 3 kg zonder binnentent en grondzeil, evt. ruime 2-persoons met de fietsen erin waarbij je je springend kunt aankleden), en een bivakzak (de tarp even daargelaten, daar die niet "dicht" is).

De perfecte tent bestaat dus niet, dus bedenk goed wat je ermee gaat doen.

arnob schreef:Bij slecht weer mag ik graag met mijn gezelschap en al mijn bagage droog en uit de wind op mijn eenvoudige stoeltje een goed boek lezen onder het genoegen van een door de buitenlucht op temperatuur gehouden koel glas bier. En daar wil ik best een extra kilo tent voor meesleuren.
Bij mijn aankoop van een tent heb ik ook gedacht ik koop een zeer lichte 2-persoons a la Vaude Hogan of Ferret, plus een bijhorende tarp, die zeer nauw aansluit bij de tent, zodat je bij eventuele trips alleen de tarp kunt thuislaten, uiteindelijk toch gekozen voor de sierra leone, gewoon omdat ik de vaude misschien wat claustrofobische vind, en dan misschien toch altijd de tarp meeneem.

Willem

Willem

Robertjan schreef: Alle kubieke ruimte die je buitentent heeft, moet je verwarmen met de lichamen die er aanwezig zijn in die tent. Ondanks dat een grote ruimte met een grotere groep mensen in een mum van tijd erg warm is, is het wellicht verrassend dat het in je eentje een tent voor 2 mét grote luifel verwarmen, nog erg lastig is.
Waarom is dit van belang? Wel, condens slaat anders makkelijker neer (in bijv. je kleding en je slaapzak), in plaats van dat het aan de binnenkant van je buitentent gaat hangen.

Ik heb dan ook 5 verschillende tenten. De perfecte tent bestaat dus niet, dus bedenk goed wat je ermee gaat doen.
Helemaal mee eens. Ik heb dus idd een 2p. tunneltent met dik 1,5m voortent (totaal ~4x2 meter met 1,3m max hoogte)... en idd in de ardennen met 5gr celcius kreeg ik hem nauwelijks warm en droog. Combineer dat met het suffe idee mn ondergoed te drogen 's nachts in de voortent.. en voila een kille klamme nacht was geboren.
Nu is het voor mij gewoon het punt dat ik door mijn beperkte budget er maar 1 tent op na kan houden en dat is dus één tent met voldoende ruimte bij slecht weer als ik met 2p fiets. En daarvoor moet ik dan soms offers brengen als ik alleen fiets -> voornamelijk gewicht (3.8-4.2kg, afhankelijk van type haring) en comfort (condens & warmte).... kijk daarom ook eens naar het verschil in ventilerend vermogen van jouw keuzes... en natte tent 's ochtends is niet fijn om in te pakken...

Dit kan ik ook onderschrijven. Mijn vorige tent was ook vrij groot. De ene helft voorzien van een binnentent, de rest ruimte om te zitten en spullen te dumpen. Heel veel ruimte. Maar ook erg vochtig en snel koud.

De Lightwave is duidelijk warmer, droger en ...kleiner.

Wat betreft het koken. De ingang is zodanig dat je nog wel met je lichaam in de voortent kunt zitten en je potje buiten. Dus ik denk dat als het erop aan komt dat het wel goed gaat. Maar ik ben er nog niet aan toe gekomen dit uitvoerig te testen.

jansenius schreef:Ik schreef hier hogerop dat ik al die jaren nooit een probleem heb gehad om reistassen (Agu achtertassen in mijn geval) kwijt te kunnen in de voortent van mijn Sierra Leone Salewa.
Maar nu heb ik er de Ultra eens naast gezet, en er is toch een verschil, in de voortent dan toch (10cm aan elke kant)

"gewone" Sierra Leone :
Afbeelding

Ultra :
Afbeelding

Ik heb de tent Salewa Sierra Leone vandaag buiten opgezet, en idd luifel komt aan beide kanten aan 60 cm. Maar loopt dan snel af. Echt veel ruimte is dat dus niet, het is maar dat je het weet. Er ligt ook een stang van 1,5 meter boven op de gekruiste bogen, ik heb m'n vragen daar wel bij. Hij is er in de 1ste plaats om het buitenzeil wat verder van de binnentent te laten aflopen, en de luifel wat te verruimen, maar ik vraag me af wat er gebeurt bij wat wind, je zou denken dat ding steekt zo door het zeil heen, hoewel het vast zit aan binnen en buitentent. Maar goed die dingen wil ik dan maar niet aan denken. Ik had eigenlijk liever gezien dat deze nok ook doorliep tot de grond, maar dat is dus niet zo.

Groeten,

Willem

maak je niet druk over de stormvastheid. De Sierra Leone is een van de beste! Dat korte stokje zit daar prima en steekt niet door je doek heen. Ik heb zware stormen meegemaakt en zelfs nooit een extra scheerlijn hoeven te gebruiken (alleen als waslijn tussen twee bomen in).

Sjirk

Als je de plattegrond van de Sierra Leone ok vind, en je wilt echt op sjiek gaan, kun je ook eens naar de Hilleberg Staika kijken. Erg fijne tent bij zowel koud als warm weer.

wwwillem schreef:

Ik heb de tent Salewa Sierra Leone vandaag buiten opgezet, en idd luifel komt aan beide kanten aan 60 cm. Maar loopt dan snel af. Echt veel ruimte is dat dus niet, het is maar dat je het weet. Er ligt ook een stang van 1,5 meter boven op de gekruiste bogen, ik heb m'n vragen daar wel bij. Hij is er in de 1ste plaats om het buitenzeil wat verder van de binnentent te laten aflopen, en de luifel wat te verruimen, maar ik vraag me af wat er gebeurt bij wat wind, je zou denken dat ding steekt zo door het zeil heen, hoewel het vast zit aan binnen en buitentent. Maar goed die dingen wil ik dan maar niet aan denken. Ik had eigenlijk liever gezien dat deze nok ook doorliep tot de grond, maar dat is dus niet zo.

Groeten,

Willem
Willem Willem toch, voorwaar voorwaar ik zeg u : zo twijfelachtig als jij klinkt, zo standvastig is de Sierra Leone bij storm en ontij 8) . Ik verzeker je, mijn tentje is honderden keren (!!) opgezet en opgebroken, nooit een scheerlijn gebruikt, en nooit één scheurtje gehad. Ik moet SjirkM dus voor het volle pond bijtreden.
Dat het korte stokje niet doorloopt tot op de grond is logisch vanuit het design van de tent. Dat korte stokje is op die manier nu juist het belangrijkste fixatie-element van de buitentent. De twee gekruiste stokken tot op de grond hebben eigenlijk bijna uitsluitend een functie voor de binnentent : grondzeil openspannen en binnententdoek omhoog houden.

jansenius schreef: Dat het korte stokje niet doorloopt tot op de grond is logisch vanuit het design van de tent. Dat korte stokje is op die manier nu juist het belangrijkste fixatie-element van de buitentent. De twee gekruiste stokken tot op de grond hebben eigenlijk bijna uitsluitend een functie voor de binnentent : grondzeil openspannen en binnententdoek omhoog houden.
de keuze voor een geodetisch tent model bestaat juist omdat je dak dan bij noodweer niet naar beneden komt, bij een 2 stokker wil dit nog wel eens gebeuren.... kijk maar eens goed naar 5th season tenten. Die hebben allemaal meer dan 2 stokken die kruisen en tot op de grond lopen.

Maar heb zelf geen ervaring met dit exacte model tent.

Kijk maar naar bv de tnf ve25 (de defacto tandaard expeditie tent)

Afbeelding


Nog eentje, geinspireerd op dit concept, de octagon van bever zwerfsport:

Afbeelding

De hillberg variant doet het zo:

Afbeelding



Bas

Hallo,

Ivm de twijfelachtigheid:

Ik probeer maar een zo goed mogelijke beschrijving van de tent te geven.
Bij mijn aankoop ben ik afgegaan op wat er over de tent werd gezegd, de prijs, de grondtekening, het gewicht, een foto. Als laatste heeft de prijs mij over de streep getrokken, omdat al de rest goed was, en voor de prijs die ik heb betaald kan ik niet sukkelen.

Het is wat beter om zo een tent echt te zien voor je hem koopt. De tent werd als zeer windvast beschreven, en daarom heb ik hem ook gekocht, en ik geloof best dat hij dat is, ik had gewoon wat twijfels bij dat 'zwevend' nokje, maar dat is dus niet nodig.

Willem

Die puur geodetische modellen waren wat mij betreft buiten categorie, omdat ze meestal al gauw te zwaar worden om alleen mee te nemen, en voor mijn huidige reisgewoontes gewoon te goed, aangezien men van semigeodetische tenten beweert dat ze stormvast zijn.

Verder ben je natuurlijk pas overtuigd als je tent echt zich behoorlijk houdt bij een wind van pakweg 8-9 beaufort, en regen heel de nacht.

Groeten,

Willem

mooie tenten allemaal, tjonge jonge,

ik vraag me af: een grote tent is moeilijk warm te krijgen, maar wat als er veel ventilatie is: dan kan dat toch ook niet gebeuren ?

en blijkbaar hangt het opwarmen nog serieus af van : uit welke materialen is de tent gemaakt.
Uit bovenstande zou ik durven opmaken dat een duurdere grote tent makkelijker opwarmt dan een goedkope even grote tent ?

ik weet dat ik vrij veel waterdamp genereer. don't ask me why, maar als ik in een wagen stap, dan zijn de ruiten veel sneller beslagen dan iemand anders; dus ik denk dat ventilatie echt wel een belangrijk topic is. en indien dat niet genoeg kan, is het zaak om de tent heel warm te krigjen zodat de waterdamp op de buitentent neerslaat ?

ik neig meer en meer naar de sierra, gewoon omdat ik een heel groot stuk alleen ga afleggen; leggen jullie fietstassen in de tent ? of doen jullie dat liever niet om de binnentent proper te houden ?

merci

Hi,

zelf heb ik een 5 seizoenen tent van tnf, de westwind (word helaas niet meer gemaakt...)

Afbeelding Afbeelding

Deze gebruiken we eigenlijk alleen in de koudere seizoenen of als we langer dan 4 a 5 dagen op pad zijn. Het voordeel van deze tent is dat je erg veel speling hebt met de ventilatie, je kunt de tent vrij strak op de grond afspannen waardoor deze erg tocht vrij is (en dus snel warm) of juist heel wijd zetten waardoor je ook met warm weer de boel aangenaam houd.

Vorige zomer hebben we zelfs een avond/ nacht noodweer gehad op een camping die buitendijks lag. Had de tent in een keer redelijk staan en we zijn er ook niet meer uitgeweest (hoosbui van ruim 4 a 5 uur met veel wind) en als ik de volgende morgen keek wat er aan andere tentjes plat is gegaan...

Maar het hangt idd wel behoorlijk van de tent af of dat deze een beetje comfi is met kou en wind ed. Zelf heb ik ook een eureka tentje erbij voor omstandigheden dat ik de tnf niet mee wil, en deze bevat een erg vernuftig ventilatie systeem waardoor deze somers erg koel is... maar daar wil je in de winter dus niet in slapen.

Bas

Ik lette er wel mee op, met tassen in de tent. Niet zozeer omdat ze vuil waren (dat ook...) maar eerder om beschadiging van het gronddoek door de tashaken bv. te voorkomen. Stuurtas met fototoestel e.d. toch wel liever in dan buiten de tent. Als het er niet naar uitzag dat het ging regenen, bleven de achterdragers gewoon op de fiets zitten 's nachts... waarom moeilijk als het makkelijk ook kan :wink: .

Afbeelding

zegt genoeg denk ik??

Maar idd liggen de tassen ed voorin de voortent en de kleding ed achterin, de stuurtas (hebben er 1) staat zeker ook in de tent.

Een nadeel, hadden afgelopen zomer een muis in de voortent, die vreemd genoeg alleen van een voortas (die in 2 andere tassen zat..) kapot gebeten, terwijl er een volle tas met eten naast lag.... :roll:

mes bien, buiten dus.

Bas

mooi geel b@se :) . ik vind die tentjes van TNF echt supermooi, maarja, wild kamperen met een geel fluo ding, oeps, i"m spotted.

ik moet keuzes maken, (en idd voor een filosoof niet makkelijk, :-), tja het denken wil zichzelf onderhouden en doorzetten, dus wij zoeken problemen om te kunnen denken :D

ik ga dus voor een luifel gaan, als ik er twee maand moet in overnachten dan zoek ik wel een plekje waar die iets grotere tent kan opgezet worden.

met een tunnel ben ik het beste denk ik: snel op te zetten, laag gewicht. en vooral: ik ga niet op expeditie in sneeuwstormen zitten, of althans niet elke dag (als het een keer voorkomt zal het al veel zijn).

ik mik eigenlijk op een lightwave of hilleberg: waarom: omdat ik niet veel van tenten ken, haha, maar die twee "garanderen" een degelijk ding. de hilleberg heeft het voordeel van alles in een keer opzetten, dus geen natte binnentent, maar de prijs: ai dat doet pijn. de lightwave moet eerst binnentent op, maar ik kan de goedkopere trek versie kopen. (hilleberg heeft niet echt een goedkopere lijn in haar gamma zitten dacht ik).

ik had gelezen dat de groote van tent belangrijk is maar niet doorslaggevend voor condens.
indien je goed verlucht, dus eigenlijk een constant luchtstroom in je tent hebt, dan kan er toch geen condens ontstaan, natuurlijk dan is het even koud binnenin als buiten. maar met een goede slaapzak los je dat toch op?

zoals het er nu uitziet zou ik voor een lightwave trek T2 XT gaan, dat is een 150*220+150*175voortent gaan. een hilleberg nallo 2 (3) is ook nog een optie.

merci

Hoi!

Voor een langere reis zou ik ook voor wat ruimer gaan. Hoe zwaar mag de tent zijn? Ik heb al meerdere jaren een Exped Sirius extreme, een ruime 2 persoons tunneltent (zoek maar op het forum) en hij bevalt nog steeds prima. Hij weegt 3 kilo. Nat Schotland, ijskoud en stormachtig Tibet, de hete Karakum, vochtig Nepal, hij geeft geen kik en is heerlijk om in te slapen. De buitentent en binnentent zijn onafhankelijk van elkaar op te zetten en hij is 4 seizoens. En hij is STUKKEN goedkoper dan de vergelijkbare Nalo 2 en biedt vooral achter in de tent meer ruimte. En Hilleberg heeft de laatste jaren problemen met brekende stokken. Ik ben onderweg 2x een ongelukkige Hilleberg bezitter tegengekomen met iedere keer hetzelfde verhaal: harde wind en krak, stokken kapot. Niet echt handig.

@ b@se: Mooi geel is niet lelijk :D Maar voor wildkamperen? Nou ja, misschien op de Ukraine in een zonnenbloemveldje :-)

Fiets de wereld (slapen in een Exped),
Whisky