Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reguliere routes ANWB etc. of zelf gekozen routes - Forum Wereldfietser

Reguliere routes ANWB etc. of zelf gekozen routes

Inmiddels heb ik enig beeld van het fietsgedrag van de gemiddelde forumbezoeker alhier.
Waar ik ook nog wel benieuwd naar ben is: rijdt de wereldfietser of reguliere fietsroutes - d.w.z. fietsroutes die uitgezet zijn door erkende instellingen(ANWB, ADAC, VVV etc.) - of kiest men vaker zelfgekozen routes?

Ikzelf ben meer een rijder op zelfgekozen routes, die vanzelfsprekend ook weleens samenvallen met regulier uitgezette routes. Vanaf m'n kindertijd was topografie een grote hobby en in m'n diensttijd en daarna ook verkennen. Zo mijd ik meestal opzettelijk de ANWB-routes omdat ik de andere minder bekende paden/routes rustiger vind. Soms gaan deze (meestal)paden ook meer door leuke natuurgebieden en niet via de traditionele pleisterplaatsen. Zo zie je de "Slenerveldroute ten nw van Emmen", de "Balingerveld-", de Balloërveld-" en de Hijkerveldroute nauwelijks voorkomen op reguliere kaarten, terwijl het prachtige routes zijn in Drenthe. Een onbekende rijdt ze niet! Vanaf mijn woonplaats kun je over een afstand van ca. 35km onafgebroken door bos en met kleine open gebieden, zelfs 70 km door een prachtig bos. Ook door de heiedevelden, zoals het Dwingelerveld, Aekingerzand(bij Appelscha) en het Meerstalblok bij Zwartemeer, lopen prachtige routes.

Wie kent nog meer van deze minder bekende, niet-reguliere routes en is bereid ze voor een klein publiek prijs te geven?

Het waterschap in Overijssel heeft vorig jaar zomer 4 leuke routes langs waterwegen/-werken gepubliceerd, ben toen op nog geen 30km van mn ouderlijk huis op veel nieuwe, maar soms ook overbekende paadjes gekomen. Zal eens kijken of ik de routebeschrijvingen nog kan vinden.

Ik vind de knooppunten wel lekker makkelijk om te rijden (vaak mooie routes die autoluw zijn), maar ze gaan op een gegeven moment idd wel een beetje vervelen / beperken. Ik plan mijn eigen routes vaak samen met Google Earth en mn 1:150.000 benelux kaart (een 1:75.000 kaart zou wat makkelijker zijn). De kaart heb ik voor de grove planning en orientatie onderweg, Op GE kijk ik hoe de omgeving en de weg is, en of er misschien prettiger alternatieven zijn. Nadeel van zelf routes maken is in mijn ervaring dat je toch soms vaker op/langs drukke wegen rijdt. Maar dat komt misschien ook door de iets te grote schaal van mn kaart ;) Bovendien vind ik het altijd lastig in te schatten hoe mooi een weg echt is.
Wandelroutes fietsen is vaak ook wel leuk...

Als ik een gebied niet ken, ga ik vaak eerst naar de lokale VVV die helpen je vaak wel met leuke tips en kunnen vaak ook wel kaarten/beschrijvingen verschaffen.
DriesBa schreef:Waar ik ook nog wel benieuwd naar ben is: rijdt de wereldfietser of reguliere fietsroutes - d.w.z. fietsroutes die uitgezet zijn door erkende instellingen(ANWB, ADAC, VVV etc.) - of kiest men vaker zelfgekozen routes?
In principe kies ik mijn eigen weg, maar in sommige gevallen vind ik uitgezette routes fijner. Het hangt vooral van het land en het gebied af. In dichtbevolkte gebieden zijn de routes vaak de enige manier om prettig je weg te vinden. In dunner bevolkte streken - soms maar 20 km verderop - kun je in alle rust van dorpje naar dorpje fietsen. Sommige routes zijn zo bochtig dat ik er geen zin in heb en soms zijn de routes juist wel heel direct. Soms is het gemakkelijk om een route te begrijpen en soms zou je enorm veel tijd moeten investeren om naar de betreffende VVV's te gaan om de benodigde kaartjes te bemachtigen. Soms zijn kaarten en routes makkelijk aangegeven en soms is dat een uitdaging op zichzelf.
Groet,
Leon

Begrijp ik uit de weinige reacties dat de meeste wereldfietser over de vooraf bekende en door ANWB, VVV of SBB aangeduide fietspaden rijden?

ik doe dat wel in ieder geval. voorheen woonde ik in Enschede en de routes daar zijn geweldig mooi! Nu woon ik bij Utrecht en ga ik de komende tijd de vaste routes hier uitproberen. Volgens mij zijn die zeker de moeite waard.

DriesBa schreef:Begrijp ik uit de weinige reacties dat de meeste wereldfietser over de vooraf bekende en door ANWB, VVV of SBB aangeduide fietspaden rijden?
NEE.....diegene die er niet over fietsen reageren waarschijnlijk niet. Reizen heeft weinig met het volgen van routes te maken. Dat is tourisme....ook leuk maar heeft weinig tot niets met reizen te maken..

Marco Meijerink schreef: NEE.....diegene die er niet over fietsen reageren waarschijnlijk niet. Reizen heeft weinig met het volgen van routes te maken. Dat is tourisme....ook leuk maar heeft weinig tot niets met reizen te maken..
huh :?
toerisme heeft niets met reizen te maken?
Toerisme is reizen met recreatieve of zakelijke doeleinden. Toeristen zijn mensen "die reizen en in plaatsen buiten hun gebruikelijk milieu niet meer dan één opeenvolgend jaar voor vrije tijd, zaken en andere doeleinden blijven, en niet met betrekking op het uitoefenen van een activiteit die beloond worden vanuit de bezochte plaats." Dit is de definitie van "toerist" door de World Tourism Organization (WTO), de VN-organisatie voor toerisme en de bevordering ervan. Volgens deze organisatie doet ook de afstand tussen de eigen omgeving en die van reisdoel er niet toe.
aldus de wikipedia

En als ik een reis per fiets maak volg ik soms een route om niet het wiel opnieuw uit te hoeven vinden, maar soms wijk ik er ook vanaf en stippel mijn eigen (toeristische) route uit.
Marco Meijerink schreef:NEE.....diegene die er niet over fietsen reageren waarschijnlijk niet. Reizen heeft weinig met het volgen van routes te maken. Dat is tourisme....ook leuk maar heeft weinig tot niets met reizen te maken..
Marco,

Dit komt op mij een beetje denigrerend over. Reizen betekent voor mij onderweg zijn. Dit kan via een bestaande route of een eigen route zijn. Beide hebben voor- en nadelen, maar de een doet niet onder voor de ander. En als jij in het buitenland fietst, ben je net zo goed toerist.

Ik vraag me af of je dit zo bedoeld hebt?

Hoi Hans,

Nee natuurlijk niet. Dan ga je ervan uit dat ik ervan uitga dat reizen "beter" is dan toerisme. En dat heb ik nooit geschreven. Een toerist is niet slechter/minder goed/enz dan een reiziger.
Maar ik zie wel degelijk een verschil tussen die twee. Toerisme is in de praktijk een industrie waar de deelnemer ontspanning zoekt (in welke vorm dan ook) of wordt ontspant door een organisatie (in welke vorm dan ook). De toerist is hierin vaak een afnemer en laat zich in meer of mindere mate geleiden. En nogmaals: daar is niets mis mee.

Zie het als het verschil tussen een vakantie en een reis. Bij een vakantie zoek ik plekken/omstandigheden om mij zelf te "plezieren". Het "lekker" voelen is daarbij belangrijk. En ja, dat kan ook stampen op de pedalen op een coll in Frankrijk zijn.
Bij een reis voert "plezier" niet de boventoon. Ik kan maanden door een verschrikkelijk lelijk, saai gebied reizen met onmogelijke mensen en daarbij beroofd worden en in het ziekenhuis terecht komen (en ja, dit is niet verzonnen) en toch een goede reis hebben gehad. Het is de ontdekking die belangrijk is, niet wat er ontdekt gaat worden.

Overigens: een reis hoeft echt niet in de binnenlanden van Afrika te zijn. Reizen kan erg dichtbij huis.


Maar......ik merk wel dat we (ik) de topic van Dries een beetje aan het vervuilen zijn. Excuses Dries. Terug naar de oorsponkelijke vraag:
DriesBa schreef:Wie kent nog meer van deze minder bekende, niet-reguliere routes en is bereid ze voor een klein publiek prijs te geven?
Marco,

Bedankt voor je uitleg. Het is me nu helder dat je het anders bedoelt en ik begrijp je nu ook beter.


Om terug op het topic te komen:

Ik denk dat iedereen wel een leuke route in zijn omgeving heeft. Hier in Noord-Groningen heb ik ook mooie (eigen) routes gefietst. Mocht daar belangstelling voor zijn, dan maak ik er met alle plezier een beschrijving van. Nog gemakkelijker is het om ee gps-route te maken Op een (nieuw) forum zouden routes uitgewisseld kunnen worden.

Marco Meijerink schreef:
Toerisme is in de praktijk een industrie waar de deelnemer ontspanning zoekt (in welke vorm dan ook) of wordt ontspant door een organisatie (in welke vorm dan ook). De toerist is hierin vaak een afnemer en laat zich in meer of mindere mate geleiden. En nogmaals: daar is niets mis mee.

Zie het als het verschil tussen een vakantie en een reis. Bij een vakantie zoek ik plekken/omstandigheden om mij zelf te "plezieren". Het "lekker" voelen is daarbij belangrijk. En ja, dat kan ook stampen op de pedalen op een coll in Frankrijk zijn.
Bij een reis voert "plezier" niet de boventoon. Ik kan maanden door een verschrikkelijk lelijk, saai gebied reizen met onmogelijke mensen en daarbij beroofd worden en in het ziekenhuis terecht komen (en ja, dit is niet verzonnen) en toch een goede reis hebben gehad. Het is de ontdekking die belangrijk is, niet wat er ontdekt gaat worden.

quote]
Volgens jouw begripsbeschrijvingen ben ik altijd een reiziger! Ik ben altijd aan het ontdekken en in kaart brengen van nieuwe omgevingen c.q. routes. Alleen dat gaat bij mij op een relatief ontspannen manier. Ik hou er niet van 20 km te fietsen en dan een uur op een terras te zitten en dan weer verder. ik ben meer een ontdekker en tussendoor een picknicker. Een leuke bijkomstigheid is dat ik ook nog graag fiets. :wink:
Ik kies de fietsroutes altijd zelf. Koop nooit folders van het Pieterpad, LF-routes of andere toeristische fietstochten. Gewoon een landkaart pakken en bijvoorbeeld van Lucca naar Firenze (in Italië) of van Nantes naar Cholet (in Frankrijk) aanwijzen, klaar is kees. In Noord-Brabant verpesten de buitenproportioneel vele aantallen knooppunt-borden het straatbeeld. Wel wil ik onderweg graag bepaalde bezienswaardigheden bezoeken of fotograferen zoals een kerk of molen.

Wij krijgen altijd ruzie als we een kant-en-klaar route volgen. Omdat we dan vaak 'mis'rijden. :roll:
Dus volgen wij nooit een route. :wink:

Kaartje pakken, beginpunt en eindpunt bepalen. Leuke tussenpunten verzinnen en fietsen maar :wink:

Voorbeelden hiervan, kan je vinden op mijn weblog.
Blanche

Probeer eens de Linge route op een zonnige zondag te rijden. Geen doorkomen aan! Alleen maar grote drommen lollige dagjesmensen die elke fietser die harder dan 15 km/u wil ernstig hinderen.

Maar er zijn ook zat leuke routes hoor.

Ik ben het met ontdekken per kaart eens. MAAR soms gaan die voorgeprogrammeerde routes via slimme en mooie omwegen of kleine paadjes die je niet direct ziet vanaf een kaart of weg en die ZEKER de moeite van het fietsen waard zijn.
Mijn idee is: leuk die routes als je het gebied nog niet kent en niet langs drukke provinciale wegen wilt reizen op weg naar onbekende bestemmingen.. en als je een mooi ander pad ziet, probeer het, durf af te wijken en eventueel hopeloos te verdwalen ;) ... maar mijdt de routes niet omdat je principieel geen tourist wilt zijn, zo ontneem je jezelf alleen maar de kans op een mooie ervaring.

Marco Meijerink schreef:Nee natuurlijk niet. Dan ga je ervan uit dat ik ervan uitga dat reizen "beter" is dan toerisme. En dat heb ik nooit geschreven. Een toerist is niet slechter/minder goed/enz dan een reiziger.
Maar ik zie wel degelijk een verschil tussen die twee. Toerisme is in de praktijk een industrie waar de deelnemer ontspanning zoekt (in welke vorm dan ook) of wordt ontspant door een organisatie (in welke vorm dan ook). De toerist is hierin vaak een afnemer en laat zich in meer of mindere mate geleiden. En nogmaals: daar is niets mis mee.

Zie het als het verschil tussen een vakantie en een reis. Bij een vakantie zoek ik plekken/omstandigheden om mij zelf te "plezieren". Het "lekker" voelen is daarbij belangrijk. En ja, dat kan ook stampen op de pedalen op een coll in Frankrijk zijn.
Bij een reis voert "plezier" niet de boventoon. Ik kan maanden door een verschrikkelijk lelijk, saai gebied reizen met onmogelijke mensen en daarbij beroofd worden en in het ziekenhuis terecht komen (en ja, dit is niet verzonnen) en toch een goede reis hebben gehad. Het is de ontdekking die belangrijk is, niet wat er ontdekt gaat worden.
Hoi Marco,
Ik denk dat de discussie over wat een reiziger is en wat een toerist, uiteindelijk een glijdende schaal op zal leveren waar het een in het ander overgaat. Natuurlijk is mijn moeder die zich op Gran Canaria in een mooi hotel laat verwennen een toerist en is de fietser die van Nederland naar Australië fietst - via Tibet - een reiziger, maar daar zit natuurlijk ook vanalles tussen. Wat te denken van de wandelaar die bij regen en 5 graden in Zuid-Limburg door de modder gaat lopen? Dat is op zich toch niet prettig te noemen, maar hij (m/v) ondekt op kleine schaal wel mooie dingen. Ook de langlaufer die in de Alpen een helling opzwoegt en de hiker in de National Parks van Canada zitten ergens op die schaal. Net als de crossmotorfietser die door de Sahara rijdt en de rugzaktoerist in India die in een stinkende zweterige bus door de nacht wordt getransporteerd. Allemaal fysiek uitdagende dingen die mijn moeder niet gaat doen.
Elke van die mensen reizen in een bepaald gebied. Mijn moeder was onderdeel van het pretpark Gran Canaria. De wandelaar van het pretpark Zuid-Limburg. De langlaufer van het pretpark Alpen. De hiker van het pretpark National Parks. De wereldfietser van het prekpark de Wereldbol. Gelukkig is dat laatste park nog niet helemaal vercommercialiseerd, maar slechts deels.
Groet,
Leon

Ik heb alle topografsiche kaarten ligen van heel Noordoost Nederland, maar toch ben ik erg blij met de LF routes. Die brengen je toch vaak op plekken die je zelf niet had kunnen bedenken, met minder verkeer, en een mooier landschap. Meestal combineer ik dus wat, ook al omndat ik natuurlijk niet dezelfde weg terug wil rijden.

Voor de vakantie is het een wat ander verhaal. Wij fietsen met jonge kinderen, en dan wil je niet al te heldhaftig klimmen (anders wordt je er als volwassene soms uitgereden), maar vooral wil je wegblijven van het drukke autoverkeer in Europa. Dan zijn uitgestippelde routes als van Benjaminse, de Fietskaartinformatiestichting, en buitenlandse routes als van Sustrans of Bikeline gewoon heel fijn. Er zit in zulke routes heel veel denk en documentatie werk om zoveel mogelijk gebruik te maken van de beschikbare fietspaden in Europa. Van die fietspaden komen er steeds meer, ook in de zuidelijker landen, en zolang daarvan vaak geen goede kaarten zijn, bevallen die routeboekjes me uitstekend. Fietsen en auto's gaan niet goed samen, en alles wat ik kan doen om auto's verre van me te houden is meegenomen. Zelfs met prima topografische kaarten lukt je dat maar zeer ten dele (en moet je een hele boekenkast aan kaarten meeenemen).
Wim

Even voor de goede orde: ik propageer niet dat je de reguliere fietsroutes moet mijden. Integendeel, er zitten soms zeer aantrekkelijke routes tussen, maar sommige delen van deze routes zijn volgepropt met langzaam fietsende, bijna omvallende, struikentellers in het bos. :wink:

Ik bedoelde dat ik meestal zelfgekozen routes volg, die over soms nog mooiere gebieden gaan, en die weg degelijk voor bepaalde delen samenvallen met een reguliere route. Ik denk dat het ongeveer fifty-fifty is.

Ik fiets soms routes van anderen. Vooral Franse wielerclubs hebben erg aangename routes. De landschappelijke mooiheid van de Franse Flèches is zelden te evenaren. Daarnaast schrijf ik ook routes voor mijn eigen toertochten. Een deel van deze routes ga ik omwerken tot permanente tochten voor de Britse bond (AUK). Net zo lief rij ik route's mijn neus na, van tevoren bekijk ik waar ik uiteindelijk wil uitkomen en dan rij ik en beslis onderweg. Alles heeft op zijn tijd zijn voordelen.

wij fietsen meestal een voor beschreven route, maar hebben wel een grotere kaart bij waarbij we erg vaak toch een klein deel zelf invullen, bv door een mtb route te volgens of af te wijken van de route omdat er ergens iets bijzonders te zien is. Het grote voordeel van een voor beschreven route is wel dat er vaak gedetaileerde info over het landschap instaat die als je het zelf moet zoeken veel tijd kost en vaak niet eens alles kunt vinden. Maar het kwam/komt ook geregeld voor dat we "spontaan" een stukje gaan fietsen en dan van punt naar punt rijden al naar gelang de omstandig heden en dus alles zelf uitzoeken.

Een beetje een combi dus.

Een voorbeschreven route heeft ook als voordeel dat je vaak beter op de hoogte bent van allerlei zaken als winkels ed (wat vaak wel handig is).

Bas