Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie fietst regelmatig een dagtocht in Nederland - Forum Wereldfietser

Wie fietst regelmatig een dagtocht in Nederland

Al in eerdere discussies heb ik in zwang gebracht dat ik een apart hoofdstuk "fietsen in Nederland" mis. Graag zou ik van jullie willen weten wie van jullie regelmatig één of eventueel meerdere dagen in Nederland fietst? Recreatieve routes tussen de 50 en 150 kilometer. En heeft iemand alle 12 provinciën al aangedaan of blijft het beperkt tot een deel van Nederland?

Ik rij bijna uitsluitend in Nederland en probeer voor mij onbekende mooie gebieden in beeld te brengen(Kartografie). Meestal in Drenthe en Overijssel, maar ook wel Groningen, Friesland en Gelderland, met name de Veluwe.
Probeer de LF fietsroutes eens. Waar ik woon, loopt de LF 10 pal voor mijn voordeur langs.
DriesBa schreef:Al in eerdere discussies heb ik in zwang gebracht dat ik een apart hoofdstuk "fietsen in Nederland" mis. Graag zou ik van jullie willen weten wie van jullie regelmatig één of eventueel meerdere dagen in Nederland fietst? Recreatieve routes tussen de 50 en 150 kilometer.
Je zou de 3831 leden van dit forum een onmetelijke hoeveelheid tikwerk besparen door te vragen wie, in Nederland verblijvend, NIET regelmatig een tochtje van 50 km of meer in Nederland fietst en in het buitenland wel.
Leon

@DrieBa

Naast de vele dagtochten waarvan ik de route niet vantevoren plan plan ik minimaal één keer per jaar een week fietsen in Nederland.

Dit jaar ga ik Deventer naar Harderwijk en pak daar de zuiderzeeroute op. In Enkhuizen pak ik de boot naar Stavoren en pak daar de elfstedenroute op. In Lemmer pak ik de zuiderzeeroute weer op tot Kampen vandaaruit de hanzeroute naar Deventer.

Vorig jaar ben ik via de hanzeroute en maasroute naar Maastricht gefietst, via de oeverlandroute, de midden-nederlandroute en de hanzeroute weer terug naar huis.

ook al eens via de midden-nederland route, de noordzee/waddenzee route, de saksenroute terug naar huis.

Op deze manier ben je niet snel uitgefietst in Nederland maar voor meerweekse fietsvakanties is Nederland toch echt te klein.
DriesBa schreef:Al in eerdere discussies heb ik in zwang gebracht dat ik een apart hoofdstuk "fietsen in Nederland" mis. Graag zou ik van jullie willen weten wie van jullie regelmatig één of eventueel meerdere dagen in Nederland fietst? Recreatieve routes tussen de 50 en 150 kilometer. En heeft iemand alle 12 provinciën al aangedaan of blijft het beperkt tot een deel van Nederland?

Ik rij bijna uitsluitend in Nederland en probeer voor mij onbekende mooie gebieden in beeld te brengen(Kartografie). Meestal in Drenthe en Overijssel, maar ook wel Groningen, Friesland en Gelderland, met name de Veluwe.
Mijnantwoord op je eerste vraag is: JA
Ik heb alle 12 provincies al aangedaan: Sterker nog: alle Nederlandse gemeenten
Kom een fietsen in Noord-Holland: provincie met de meest variatie in het fietslandschap:
buitendijks langs de Hondsbosse Zeewering of de kustlijn van de Den Helder;
door de Kennemer Duinen of de duinen van Schoorl;
het rivierlandschap langs de Amstel, de Vecht, het Gein, de Waver, de Bullewijken de Holendrecht;
De forten van de Stelling van Amsterdam;
het natuurgebied Naardermeer;
het Spanderwoud, met de landgoederen Schaep en Burgh en Bantam;
de Gooise Heide;
Op de IJsselmeerdijk van Durgerdam naar Monnickendam;
Het Waterland, waar het land amper boven het water uitsteekt.
In een groot deel van Noord-Holland zijn inmiddels fietsknooppunten.
Zie: http://www.fietseninnoordholland.nl/fietsknooppunten/
Dries,

Naast de fietsvakanties doe we regelmatig een dagje in de provincie (Groningen). Daarnaast zijn we begonnen met de Ronde van Nederland via LF routes. Hierover heb ik een artikeltje geschreven en ik hoop dat die binnenkort in het lijfblad van de wereldfietser komt. Hij staat ook op mijn website.
Voor dit jaar hebben we verder nog de Zuiderzee route en de 11-stedentocht op het programma. Is allemaal in een (lang) weekend te doen.
Nederland heeft hele mooie fietspaden heb ik al gezien....
DriesBa schreef:Al in eerdere discussies heb ik in zwang gebracht dat ik een apart hoofdstuk "fietsen in Nederland" mis. Graag zou ik van jullie willen weten wie van jullie regelmatig één of eventueel meerdere dagen in Nederland fietst? Recreatieve routes tussen de 50 en 150 kilometer. En heeft iemand alle 12 provinciën al aangedaan of blijft het beperkt tot een deel van Nederland?
Waarom beperk je het tot maximaal 150km? Ik rij veel in mijn regio, recreatieve dagtochten. Nu buiten het seizoen blijf ik toch wel onder de 150km, vanaf volgende maand zijn het meestal dagtochtjes van rond de 200. Meestal richting België of Duitsland.

Ik ben eens in mijn fietstochtenarchief gedoken. Fietstochtenarchief? Jawel: sinds mijn 13e, toen ik op eigen houtje mijn eerste meerdaagse fietstocht maakte (80 km heen, slapen bij mijn opa, en vervolgens 70 km terug), heb ik van elke dag dat ik minstens 50 km heb gefietst een notitie gemaakt (datum, beginpunt, eindpunt, afstand en land). Van de nu 1090 geregistreerde fietstochten hadden er 401 een eindpunt in Nederland. De buitenlandse top 3 bestaat uit Groot Brittannië (113), Frankrijk (101) en Duitsland (90). Gek genoeg heb ik tot nu toe in België evenveel tochten gemaakt als in Zuid Afrika (38 ).
Een indeling per provincie heb ik niet gemaakt, maar ik weet zeker dat ze alle 12 vertegenwoordigd zijn. Groningen het minst en Noord-Holland vast en zeker als koploper: de eerste 100 tochten (jaren 70) begonnen bijna altijd in IJmuiden...
Dit is het overzicht van 2007:

Zoals je ziet ligt het epicentrum rond m'n woonplaats maar van deze 3000km is dus best een aardig percentage buiten de provincie. Als ik goed kijk naar het kaartje dan heb ik alle provicies geraakt dit jaar 8)

In de afgelopen jaren al heel wat uithoeken van het land gezien.

Afbeelding

Wouter

Wij doen regelmatig dagtochten en kortere of langere fietsvakanties in Nederland.
Zo ben ik ooit jaren geleden verliefd geworden op het fietsen en kamperen door korte fietsvakanties met de kinderen.
Mijn eerste fietsvakanties waren met 1 van onze kinderen. In de voorjaarsvakantie nam ik dan 1 van de kinderen mee op fietsvakantie. Naar de Efteling, een paar keer naar de Betuwe en een keer naar Holten o.i.d. Ik vond het erg leuk om zo een weekje of langer met mijn zoon of dochter op te trekken zonder moeders en/of de andere broertjes en zusjes. Samen optrekken, slapen in een tentje, met elkaar praten over allerlei onderwerpen en samen genieten van de natuur. Je leert elkaar op een heel andere manier kennen. Op een gegeven moment wilde de kindereen niet meer fietsen en zijn mijn vrouw en ik samen op stap gegaan.
Wat ik de afgelopen jaren erg mooi vond was de LF1 Noordzee route, de Maas en Vestingroute met al de pontjes, de Waddeneilanden en terug fietsen over de Veluwe. Verleden jaar hebben we het Fietserpad gedaan en terug de 10 Provincien route, die was ook heel mooi.
Verder zijn we actief voor de site www.ontrack.nl waarvoor we regelmatig fietstochten controleren.
Zo hebben we bijna alle provincies redelijk uitgebreid bekeken, alleen Zeeland komt er wat bekaaid af, op de LF1 route na en een doortocht van Bergen op Zoom naar Hellevoetsluis, hebben daar nog niet echt rondgekeken. Ik weet eigenlijk niet waarom niet.

Ronald