Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fahrradmanufaktur T400 Rohloff - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fahrradmanufaktur T400 Rohloff

B@se schreef:@ Ben, de pennen slijten behoorlijk kijk maar eens naar deze:

Afbeelding

Dus "binnenstebuitenkeren" heeft IMHO weinig nut...

en idd alles hangt wel een beetje samen met onderhoud.
Zelf rij ik alweer een hele boel km's met kmc x kettingen, de ene ging bijna 4000 mee terwijl de andere na de fietsvakantie, waar we bv langs zee en door los zand reden, al tegen de 2000 op was.

Meten is weten, onderhoud is erg belangrijk. dus een kwestie van in de gaten houden. Gewoon eventjes eennketting caliber kopen denk ik...

Bas
Wat een mooie foto! ;)

De kettingpen slijt grofweg op 180 graden van de omtrek. Die 180 graden zijn niet helemaal symmetrisch om de lengterichting verdeeld omdat de ketting hoofdzakelijk een kant op buigt. Denk hierbij aan +75-105 graden. Leg je de ketting op de kop dan draagt de ketting op een smal randje, en heb je heel snel een kettingpen die 105-105 graden versleten is. De bijdrage aan de levensduurverlenging van ketting of tandwielen lijkt mij te verwaarlozen

Walter B. schreef:
mario schreef:Ik vraag mij wel eens af, waar nu eigenlijk de winst zit bij het verkopen van een
Manuf met r-naaf?

Waar is het frame van gemaakt?

zoveel goeds voor zo weinig geld, daar kan zelfs recycle niet tegen op :lol:

mario
Hi Mario,

ik heb er ook over nagedacht, waar zit nu de winst in. Maar je kan het ook omdraaien, maken de bekende merken nu niet te veel winst? Overigens 2000 euro (oude nederlandse gulden 4.400) is nu ook geen kattepis, . Maar idd stukken minder duur als de bekende merken. Ik vind nog steeds die VSF T400 R een dijk van een fiets. Het frame is overigens van staal.
Daar sla je de spijker op z'n kop. Ik zag gisteren een advertentie op MP van een nieuwe Idworks van titanium voor zo'n €5700,- Reken dat maar eens om naar oude guldens. Daar had je tien jaar geleden een hele mooie auto voor. Buiten dat het natuurlijk allemaal verschrikkelijk mooi spul is, lijkt de Euro ten opzichte van de gulden het zelfde te zijn geworden. Denk eens na.... 2200 gulden voor alleen een naaf????? Naast dat ik veel lof hoor over die naaf, onderhoudsarm, betrouwbaar ect, kun je heel vaak voor zo veel geld nieuwe cassettes en kettingen vervangen op een conventioneel systeem. Aan de andere kant een hobby mag ook wat kosten, nietwaar? Voor verre lange reizen een "must" maar voor woon/werk een absolute overkill. En dan nog niet eens de gedachte dat ze zo'n fiets van je afjatten.

Op de site van frank van Rijn staat aan de linker kant andere fietsers. Hein Stuke een duitser fiets al 45 jaar over de wereld. Hij schreef dat hij de eerste 30 jaar fietste met een SA naaf, met 3 versnellingen, met 35 kilo bagaga. Hij schreef: "ik moest wel vaak
tegen een berg op lopen met de fiets aan de hand,maar ik hoef mij toch niet te haasten" het hoef dus allemaal niet zo duur te zijn.

Ik denk dat het grootte probleem is dat wij in een media gehypte maatschappij leven waar in wij enorm blootstaan, aan het voooral mee doen met de laatste mode.

mario

om even in te pikken.

heb net een t-400 R gekocht voor een vriend;
die gaat er net wel woon werk verkeer mee doen, en zelfs niet zoveel, maar wel nog 20 jaar.

ik zou een rohloff kopen zeker voor woon werk verkeer, je hebt er minder onderhoud aan, althans er kan minder mee fout gaan.
Sturmey's zijn volgens mij niet plat te krijgen. ik heb er al aardig op gestampt en nooit raar gedaan.
langs de andere kant denk ik ook dat we wat hypen. woon werk verkeer in belgie en zeker in nederland (toch niet echt bergachtig) kan gerust met een SA of nexus.
waarom ik de man een Rohloff deed kopen: hij wil er misschien ooit mee op wereldreis;

toch heb ik even snel gerekend. een rohloff zou zich snel terugbetalen;
dat is niet altijd even duidelijk hoe. een ketting en kamwielen heb je ook nodig bij derailleur.

neem nu een deore lx groep,
stel je doet 5000km met een ketting (enkel weggebruik en goed onderhoud), stel een rohloff 15000 km met een ketting: dan maakt dat weinig verschil, want die rohloff kettingen zijn een stuk duurder.

Zo ook met de cassette, die kost ongeveer evenveel als een enkele kamwiel van rohloff.

de crank zal ook niet zoveel verschillen kwa slijtage.

enkel de derailleurs misschien, maar als je niet valt gaan die toch ook wel een hoop kilometers mee.

al bij al lijkt een rohloff dat niet echt goedkoper in "the long run". tenzij je XTR materiaal vergelijkt of zo. maar dan nog.
de rohloff moet het vooral hebben van comfort, degelijkheid en mensen die van techniek houden.

onderhoudsarm zal hij pas echt zijn met een volledig gesloten kettingkast en een excentrische trapas. (volgens mij, en dan : doet u mij maar eentje.)

Demy schreef:
Walter B. schreef:
mario schreef:Ik vraag mij wel eens af, waar nu eigenlijk de winst zit bij het verkopen van een
Manuf met r-naaf?

Waar is het frame van gemaakt?

zoveel goeds voor zo weinig geld, daar kan zelfs recycle niet tegen op :lol:

mario
Hi Mario,

ik heb er ook over nagedacht, waar zit nu de winst in. Maar je kan het ook omdraaien, maken de bekende merken nu niet te veel winst? Overigens 2000 euro (oude nederlandse gulden 4.400) is nu ook geen kattepis, . Maar idd stukken minder duur als de bekende merken. Ik vind nog steeds die VSF T400 R een dijk van een fiets. Het frame is overigens van staal.
Daar sla je de spijker op z'n kop. Ik zag gisteren een advertentie op MP van een nieuwe Idworks van titanium voor zo'n €5700,- Reken dat maar eens om naar oude guldens. Daar had je tien jaar geleden een hele mooie auto voor. Buiten dat het natuurlijk allemaal verschrikkelijk mooi spul is, lijkt de Euro ten opzichte van de gulden het zelfde te zijn geworden. Denk eens na.... 2200 gulden voor alleen een naaf????? Naast dat ik veel lof hoor over die naaf, onderhoudsarm, betrouwbaar ect, kun je heel vaak voor zo veel geld nieuwe cassettes en kettingen vervangen op een conventioneel systeem. Aan de andere kant een hobby mag ook wat kosten, nietwaar? Voor verre lange reizen een "must" maar voor woon/werk een absolute overkill. En dan nog niet eens de gedachte dat ze zo'n fiets van je afjatten.
Ach, je zelf af en toe kietelen is toch wel erg lekker. Bovendien heb je een breed inzetbare naaf. Woon- en werkverkeer, recreatiefietsen/vakantiefietsen op allerlei soorten terrein, en weinig onderhoud in relatie tot het alternatief, de derailleur, allemaal mogelijk met 1 fiets door die naaf. En idd die euro, iedereen weet het behalve in Den Haag!!

En kleine berekening.
Ik ben een woon/werk-fietser.
En ik rij (bijna) elke werkdag een 50km, x200 werkdagen is een 10.000km.
Ik verbruik 1 ketting en 1 set achtertandwiellen per jaar en deze kosten mij
samen een 25€ (deore).
Een rohloff kost mij een 1000€. Ik moet dus een 40 jaar of 400.000km
fietsen voor de rohloff zich terugbetaald. En de tandwielen en ketting
van een rohof slijten ook.

eenzame schreef:En kleine berekening.
Ik ben een woon/werk-fietser.
En ik rij (bijna) elke werkdag een 50km, x200 werkdagen is een 10.000km.
Ik verbruik 1 ketting en 1 set achtertandwiellen per jaar en deze kosten mij
samen een 25€ (deore).
Een rohloff kost mij een 1000€. Ik moet dus een 40 jaar of 400.000km
fietsen voor de rohloff zich terugbetaald. En de tandwielen en ketting
van een rohof slijten ook.
Als het niks mag kosten moet je een terugtraprem nemen en ophouden met zeuren :D

1 ketting per 10.000 km dat is niet slecht.

je vervangt dus per jaar je cassette en ketting.
hoe laat je die zoveel km meegaan ? veel smeren ?

je zou bijvoobeeld je ketting sneller kunnen wisselen en dan iets langer rijden met je cassette. want ik kan me voorstellen dat op het einde van die 10.000km de cassette echt heel snel slijt door de ketting ?

10.000km/jaar aan woon werk verkeer: dat verdient een bloemetje.
als je in de stad woont, dan kan je wel apprecieren dat je niet vergast wordt door uitlaten.

Ook nog even zeuren....
Waarom komt Shimano niet met een vergelijkbare oplossing van de Rohloff-naaf. Of heb ik wat gemist? Een beetje concurrentie zou volgens mij in financieel opzicht niet verkeert zijn.

Waarom komen de betere fietsen tegenwoordig niet meer uit Nederland en zijn ze ook nog eens scherper geprijsd? (Enkele uitzonderingen daargelaten)

Hé Eenzame "kop op" Je zeurt echt niet hoor! Ik vond je berekening echt wel informatief en jij gaat in iedergeval niet naar bed met een Rohloff-naaf.

fillemon schreef:1 ketting per 10.000 km dat is niet slecht.

je vervangt dus per jaar je cassette en ketting.
hoe laat je die zoveel km meegaan ? veel smeren ?
Ik denk dat de grootste reden bij mij is dat ik niet zo veel kracht heb in mijn benen en vooral op souplesse rij. Ik rij maar aan een gemiddelde
snelheid van +/- 23km/hr (met min trekkingfiets).
En mijn woon/werk km's gaan van rustige wegen tot drukke 2vaks wegen
met een gescheiden fietspad.
En ik doe dit al een 4 jaar. Vorig jaar had ik een goede 9400Km.
En dit was met een M5 shokproof 559.
Maar doordat ik nu een heuvelachtige reisweg heb rij ik nu met een
trekkingfiets ipv met een ligfiets.

Demy schreef:Ook nog even zeuren....
Waarom komt Shimano niet met een vergelijkbare oplossing van de Rohloff-naaf. Of heb ik wat gemist? Een beetje concurrentie zou volgens mij in financieel opzicht niet verkeert zijn.
Shimano kan er niks mee verdienen. Die denken in heel andere hoeveelheden en hun klanten eisen heel ander marge's. Het enige wat je dan krijgt is dat Rohloff het niet meer kan bolwerken en shimano vervolgens weer geld kan gaan verdienen met derailleurs.

Waarom komen de betere fietsen tegenwoordig niet meer uit Nederland en zijn ze ook nog eens scherper geprijsd? (Enkele uitzonderingen daargelaten)
De nederlandse fabrieken worden gevangen gehouden door de 'nederlandse' fietsenmaker. Het grootste volume in de markt zijn suffe fietsen die gekocht worden door suffe fietsenmakers die suffe klanten hebben. Leuke fietsen zijn een nicheproduct die de gemiddelde fietsenmaker er hoogstens bij kan hebben ;)
Hé Eenzame "kop op" Je zeurt echt niet hoor! Ik vond je berekening echt wel informatief en jij gaat in iedergeval niet naar bed met een Rohloff-naaf.
informatief, in zoverre dat er wel een zeer rare vergelijking gemaakt werd.
Maar je koopt een Rohloff niet omdat die goedkoop is, net zo min als je buiten de deur gaat eten omdat de aardappels bij AH zo duur zijn ;)

Aha, interessant.
Door het monopoly van Rohloff betaal je dus veel te veel voor een product.
Lijkt wel iets op vroeger en doet me denken aan "Singer naait alles"

Ik ben het overigens wel met je eens dat dit vaak aan de mentaliteit van de fietsenmaker ligt. Hier in Leeuwarden is bijna geen keus en niks te zien. Althans mijn ervaring na een rondje fietsenzaken.

Als ik hier dan zo rondlees dan is er best een flinke markt voor.

Demy schreef:Aha, interessant.
Door het monopoly van Rohloff betaal je dus veel te veel voor een product.
Waar haal je dat nou weer vandaan?

m-gineering schreef:
Demy schreef:Aha, interessant.
Door het monopoly van Rohloff betaal je dus veel te veel voor een product.
Waar haal je dat nou weer vandaan?
Lijkt me vrij logisch,

Als er geen andere producenten van een vergelijkbaar product zijn, kan een producent toch vragen wat hij wil? In iedergeval heb je dan geen vrije marktwerking. Er kan ook nog wel een patent op de rohloff-naaf zitten. Zou dat niet weten. In iedergaval zou het me gezond lijken als meerdere producenten een vergelijkbare naaf zouden ontwikkelen. Zodoende zou de prijs behoorlijk naar beneden kunnen. De Rohloff-naaf lijkt me een soort mini versnellingsbakje in een oliebadje. Niks meer en niks minder. €1000,- voor zo'n naaf vind ik persoonlijk aan de vrij hoge kant. Maar ja, als er geen vergelijkbaar alternatief voorhanden is... Ook kan het ook nog best eens zo zijn dat de markt onderling door middel van afspraken verdeeld is. Jij maakt geen naven, dan maken wij geen derailleurs. De fietsbranche is hier niet vies van. Denk maar eens aan de boete van 12,9 miljoen die de NMA oplegde aan Accell.

Demy schreef:
m-gineering schreef:
Demy schreef:Aha, interessant.
Door het monopoly van Rohloff betaal je dus veel te veel voor een product.
Waar haal je dat nou weer vandaan?
Lijkt me vrij logisch,

Als er geen andere producenten van een vergelijkbaar product zijn, kan een producent toch vragen wat hij wil? In iedergeval heb je dan geen vrije marktwerking.
Rohloff kan vragen wat hij wil. En de consument kan besluiten een zeilboot te kopen, een XT groepje, een nexus naaf, een fototoestel, een nuvinci..... etc.

Als Rohloff ook nog wat naven wil verkopen (en een zeker volume is noodzakelijk, anders krijgt hij niet eens koffie bij zijn toeleveranciers ) kan hij het qua prijs dus niet te gek maken.

Er kan ook nog wel een patent op de rohloff-naaf zitten. Zou dat niet weten.
lijkt me zonde van het geld. het idee van de naaf stamt uit 1900, de details kan iedereen wel een beetje anders uitvoeren. De vonst van Rohloff is dat hij de naaf met een veel hogere precisie maakt dan in fietsenland gebruikelijk is
In iedergaval zou het me gezond lijken als meerdere producenten een vergelijkbare naaf zouden ontwikkelen. Zodoende zou de prijs behoorlijk naar beneden kunnen. De Rohloff-naaf lijkt me een soort mini versnellingsbakje in een oliebadje. Niks meer en niks minder. €1000,- voor zo'n naaf vind ik persoonlijk aan de vrij hoge kant.
alleen al het feit dat er nog niemand anders iets vergelijkbaars op de markt gebracht heeft zou een aanwijzing moeten zijn ;) Maar als jij denkt dat je het voor minder kunt ?

Maar ja, als er geen vergelijkbaar alternatief voorhanden is... Ook kan het ook nog best eens zo zijn dat de markt onderling door middel van afspraken verdeeld is. Jij maakt geen naven, dan maken wij geen derailleurs.
Ik zie het al voor me: geheime vergadering op de 46e verdieping van Rohloff towers met champagne en sigaren ;)

De fietsbranche is hier niet vies van. Denk maar eens aan de boete van 12,9 miljoen die de NMA oplegde aan Accell.
Hoe de NMA denkt dat identieke produkten die voor 70% uit bij een monopolistische toeleverancier ingekochte onderdelen bestaan in een concurerende markt een verschillende prijs zouden kunnen hebben is mij een raadsel

Eigenlijk is de vraag gewoon, wordt zo een naaf nou ooit een massaprodukt.
Ik zou het niet kunnen zeggen. In een vlak land als nederland denk ik het niet. Tenzij men ze ook zou gaan maken met minder versnellingen.

Of is het dat al in Duitsland, aan 900€ lijkt me dat sterk. Maar daar was het geloof ik erg gewild. Verder kun je onmogelijk zeggen of zo'n naaf dat nou waard is. Ik neem aan dat Rohlof een behoorlijke marge neemt, maar daar is niks op tegen, iets is waard wat de 'gek' er voor geeft. Maar zolang men ook nog aan het ontwikkelen is, zal de prijs ook hoger blijven. Voor een gewone sterveling is 900€ een behoorlijke drempel, maar dat was 1100 e voor een vakantiefiets ook voor mij, en ik heb het toch uitgegeven.

Verder wie weet hoe fietsenland er uit ziet binnen 10 jaar. Als er plots iemand op de markt komt met kweet niet wat, dan verdwijnt misschien de vraag naar de derailleur.

Willem

Puur speculatief natuurlijk van me. Toch wil ik hier niet te naïef over denken. Verboden (prijs)afspraken kunnen op veel manieren gemaakt worden. Ik denk dat geen enkel groot bedrijf schone handen heeft en is alleen zoiets minder snel te bewijzen. Als er prijsafspraken zijn gemaakt bij fiets-producenten, dan zullen ze er ook zeker zijn bij de producenten van deze onderdelen. Het is niet aan mij om een dergelijk product te gaan ontwikkelen, maar ik verbaas me dat een andere producent er niet inspringt. Volgens mij is alles na te maken en zeker goedkoper in lage lonen landen.

Misschien dat we straks er een Chinese koffiemolen bij krijgen die net zo goed zal zijn.

hallo,

een fijne discussie hier.

even een paar bedenkingen.

1)of rohloff zoveel geld mag kosten ? ik zou het niet weten, tis wel een heel mooi product dat ook nog eens super lang meekan. dus misschien valt het allemaal wel mee. maar ja, wie koopt er nu eigenlijk zo'n rohloff ?
ofwel mensen met veeel geld die niets van fietsen afweten en die mooi doen wat de fietsermaker hun vertelt: elke zoveel duizend kilometer een onderhoud, en die mensen doen dan vaak een heel onderhoud van de fiets. De andere klant is de techneut, die zot wordt van mooie techniek. en wat doet die dan: dat ding verzorgen al was het zijn dierbaarste bezit: geen wonder dat rohloff lang meegaat.

2)had een discussie met een zaakvoerder van een degelijke fietszaak (heb daar voor een vriend een t400 rohloff gekocht). Ik vroeg hem wat hij van de nexus naven vond: waarop hij eerlijk antwoorde: dat zijn goede naven, alleen is met 40 euro per werkuur niet te beginnen aan die naaf om het jaar even te smeren. hij vertelde me dat ze gewoon een nieuw binnenwerk steken, maar indien je dat zelf allemaal kan, het absoluut geen slecht product is. (die ondervinding had ik ook, maar toch even opkijken van zo'n rechtuit antwoord).

3)ik ben in twee degelijke zaken geweest en moet zeggen, de gewone fietsenzaak is toch aan het verdwijnen. Hier in belgie zijn fietsen toch heel wat anders dan in nederland. Hier worden het meer prestigeproducten, waar in nederland het nog echt een transportding is. Vele mensen hebben geen fiets meer, of eentje van de aldi of grootwarenhuis. De fietszaken waar ik ga daar kom je niet onder de 1000 euro met een fiets buiten (gelukkig zijn het allemaal goede fietsen). Een fiets is echt een luxeproduct aan het worden, het is leuk dat er voor de freaks high-end is, maar een goede fiets voor weinig geld dat is moeilijk te vinden

heb deze ochtend nog een tweedehands fiets gekocht, als extraatje voor in brussel wat rond te hossen: een perfect stalen frame, geen spatje roest, vuelta tempest velgen, sachs versnelling, de fiets is 8 jaar oud maar kan zou uit de toonzaal rijden; prijs: 100 euro. Even de naven smeren en de ketting, nieuwe bandjes op, en hop dat is een pareltje van een fiets; tegenwoordig vind je die kwaliteit niet meer in "gewone" fietsen. de gewone fiets heeft 27 versnellingen van belachelijke kwaliteit en een verende voorvork waar ik niet durf aan te komen; wielen die krom staan na een ritje en een trapas die er binnen de maand scheef op staat. ben misschein wat aan het overdrijven, maar degelijke no-nosense fietsen zijn echt niet goedkoop. Waar zijn de grote merken, die een mooi stalen frame, een simpele rem, stevige wielen en drie versnellingen maken ? soms denk ik eraan zelf een fietsenzaak te beginnen voor de massa, maarja dat zal wel bij dromen blijven.

groetjes

fillemon schreef:1)of rohloff zoveel geld mag kosten ? ik zou het niet weten, tis wel een heel mooi product dat ook nog eens super lang meekan. dus misschien valt het allemaal wel mee. maar ja, wie koopt er nu eigenlijk zo'n rohloff ?
ofwel mensen met veeel geld die niets van fietsen afweten en die mooi doen wat de fietsermaker hun vertelt: elke zoveel duizend kilometer een onderhoud, en die mensen doen dan vaak een heel onderhoud van de fiets. De andere klant is de techneut, die zot wordt van mooie techniek. en wat doet die dan: dat ding verzorgen al was het zijn dierbaarste bezit: geen wonder dat rohloff lang meegaat.
We moeten wel kijken naar de meerkosten van een rohloff ten opzichte van een derailleursysteem. Dat is wel zo eerlijk. Een Rohloff is dan opeens een stuk goedkoper, zeker als je het vergelijkt met de high-end deore systemen (XT, LX).

Na wat zelfanalyse: er is nog een groep rohloff-kopers die zich als volgt laat karakteriseren : ze vinden de techniek mooi, ze genieten van fietsen maar ze zijn te lui om veel tijd in onderhoud te steken (zeker tijdens het reizen). Maar misschien sta ik alleen.

Overigens ik denk niet dat een rohloff langer mee gaat als je 'm koestert. Hoe doe je dat eigenlijk: elke avond wel te rusten wensen?

Sjirk

eenzame schreef:En kleine berekening.
Ik ben een woon/werk-fietser.
En ik rij (bijna) elke werkdag een 50km, x200 werkdagen is een 10.000km.
Ik verbruik 1 ketting en 1 set achtertandwiellen per jaar en deze kosten mij
samen een 25€ (deore).
Een rohloff kost mij een 1000€. Ik moet dus een 40 jaar of 400.000km
fietsen voor de rohloff zich terugbetaald. En de tandwielen en ketting
van een rohof slijten ook.
Ik zie dit een beetje anders. Ik weet nog goed dat mij door de eerste fietsenmaker gevraagd werd: wil je in de winter fietsen? Ik voelde al aankomen welke kant het op ging en zei dat ik geen Rohloff wilde. Eerlijk gezegd niet omdat ik niet in de winter zou fietsen, maar omdat ik er op dat moment het geld niet voor over had: ik wist helemaal niet of ik 's winters veel zou gaan fietsen en of ik die meerkosten wel aan wilde. Mijn redenatie toen was: geen Rohloff='s winters niet fietsen.

Daar ben ik, nu een paar maanden en enkele honderden kilometers later, maar snel van teruggekomen. Ik fiets dolgraag, ook in de winter. De consequentie is dan dat ik op dit moment meer tijd moet steken in het onderhoud van die ketting, dan had ik maar niet voor een dubbeltje op de eerste rang moeten gaan zitten :D.

Als ik 's winters fanatiek blijf fietsen, dan zal ik mijzelf zeker nog een keer een Rohloff-naaf cadeau doen. Dat betaalt zich dan terug in fietsplezier en dat is onbetaalbaar :D.

Groeten,

Guus