Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weinmann rem hendel vervangen - Forum Wereldfietser

Weinmann rem hendel vervangen

dag mensen,

een vraagje voor mijn oud fietsje. dat heel goed fietst, maar minder goed remt. vermits ik niet genoeg remkracht heb wil ik een aantal zaken vervangen. het is een zijoptrekrem van weinmann. Ik ga eerst en vooral koolstoppers plaatsen en daarnaast zou ik ook graag een andere greep hebben zodat ik de rem harder op de velg kan drukken. Op dit moment zit er een klein slagje in het wiel dat er niet zomaar uitgaat, en dus staat de weinmann rem ver open, indien ik volledig toe knijp, dan zit de hendel tegen het stuur aan maar is de remkracht verre van optimaal.

weet iemand hier een oplossing voor ? en zijn er extra sterke remkabels die je niet zomaar in twee kijpt ?

hartelijk dank
groetjes fillemon
fillemon schreef:dag mensen,

Op dit moment zit er een klein slagje in het wiel dat er niet zomaar uitgaat, en dus staat de weinmann rem ver open, indien ik volledig toe knijp, dan zit de hendel tegen het stuur aan maar is de remkracht verre van optimaal.

weet iemand hier een oplossing voor ?
hartelijk dank
groetjes fillemon
eh.... wiel recht maken en de rem afstellen misschien?

ja, dat ga ik zeker doen, maar dan nog kom je remkracht te kort. uiteraard een weinmann is geen V-brake. maar het probleem is het volgende.
de remhendel van die zijoptrek remmen bestaan in twee versies. eentje waarbij de remhendel een recht stuk ijzer is, en eentje waarbij de remhendel gebogen is (weg van het stuur): zodat je bij deze laatste wel genoeg remkracht kan zetten omdat die niet zo snel het stuur raakt en dus meer kabel kan opspannen. op één fiets die ik heb zitten er zo remhendels en daar doet de zijoptrekrem heel goed zijn werk. over de kop remmen doet het niet, maar je kan er al op betrouwen.

dus ik zoek eigelijk een remhendel die meer remkabel kan "opspannen".

ik weet dat niet elke remhendel hetzelfde is; cantilevers en v brakes bijvorobeeld. maar welke remhendel is in staat om heel veel remkabel op te slorpen ? een canti zou niet lineair zijn, een V-brake wel; moet ik hierop letten ? ik stel deze vragen omdat je gewone nieuwe hendels goed kunt krijgen, als ik op zoek moet naar oude hendels die "uitwaaieren weg van het stuur" dan kan ik nog lang zoeken.

hartelijk dank

een gewone remhevel trekt ca 16mm kabel, een V-brake handel doet het dubbele. Alleen moet je dan wel twee keer zo hard knijpen. Ik zou controleren wat de slag van je huidige greep is en met die wetenschap inkopen gaan doen. 'Nexus' rollerbrake grepen zijn zijtrekrem compatible, en je vind misschien ook V-brake handels die je kunt omzetten

aha, dat is heel duidelijke taal. de slag van mijn huidige greep is echt heel klein, kzal straks eens meten, volgens mij is dat 1.2cm of zo (zo snel geschat, zeker geen 1.5cm). twee keer zo hard nijpen is niet echt een probleem. :) het is niet ik altijd voluit in de ankers wil, maar in brussel rijden amper fietsers, dus niemand let op ons; en voetgangers lopen zonder te kijken (want ze horen toch niets) de straat over.

ik ben benieuwd wat dat gaat doen op mijn fietsje, heb nog een remhendel liggen, kzal het volgende week eens proberen.
hartelijk dank m -gineering.

ps: in mijn andere topic is een deeltje van de vraag aan jou gericht
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=7607
(omtrent een kettingkast)

soit, bij deze is dit probleem weer opgelost

doei

m-gineering schreef:een gewone remhevel trekt ca 16mm kabel, een V-brake handel doet het dubbele. Alleen moet je dan wel twee keer zo hard knijpen. Ik zou controleren wat de slag van je huidige greep is en met die wetenschap inkopen gaan doen. 'Nexus' rollerbrake grepen zijn zijtrekrem compatible, en je vind misschien ook V-brake handels die je kunt omzetten
Euh, dat klopt niet. Als je dubbel zoveel kabel trekt heb je maar de helft aan kracht nodig. Veel kabel trekken (grote hefboom) is kracht winst.

Remmen werken alleen optimaal als de velg perfect is. Liever geen "slagjes" ook geen "kleine". (Relatief begrip dat "klein. Alles vanaf een millimeter noem ik groot. )

Verder controleer je ook best de kabels. Die zijn vrijwel altijd de oorzaak van onvoldoende remkracht. Binnenkabels moeten roestvrij zijn en goed ingevet. Zijn de binnenkabels roestig, dan is er water in de mantels gelopen en zijn die ongetwijfeld ook aangetast. Weg met die zooi. (Een van de redenen waarom ik nooit een fiets met water poets)

Die oude weinmann remmen zijn trouwens verre van slecht. Ik heb ze ook op mijn racer van 30 jaar oud, ze remmen als een anker. Ik haal ze af en toe uit elkaar om te reinigen en de draaipunten te smeren met een klein drupje teflon olie.

Berre schreef:
m-gineering schreef:een gewone remhevel trekt ca 16mm kabel, een V-brake handel doet het dubbele. Alleen moet je dan wel twee keer zo hard knijpen. Ik zou controleren wat de slag van je huidige greep is en met die wetenschap inkopen gaan doen. 'Nexus' rollerbrake grepen zijn zijtrekrem compatible, en je vind misschien ook V-brake handels die je kunt omzetten
Euh, dat klopt niet. Als je dubbel zoveel kabel trekt heb je maar de helft aan kracht nodig. Veel kabel trekken (grote hefboom) is kracht winst.
De slag van de greep is in beide gevallen hetzelfde. Dubbel zoveel kabel trekken levert inderdaad maar de halve kracht op. Om toch dezelfde kracht op de remhoef te krijgen moet je de kracht op de greep dus verdubbelen :idea:


Weinmann leverde indertijd een heel scala in remmen varierend van hopeloos tot prachtig

m-gineering schreef:Dubbel zoveel kabel trekken levert inderdaad maar de halve kracht op. Om toch dezelfde kracht op de remhoef te krijgen moet je de kracht op de greep dus verdubbelen :idea:
Excuses, je hebt inderdaad gelijk. Dubbele kabellengte is halve kracht. (Waarschijnlijk de vermoeidheid. Ben al van 03:30 op.) :oops:

de velg is een klein slagje in, tis in het voorwiel, dus dat is echt mininiem, maar zal het eruit "richten". de velgen zijn ook niet zo jong meer, dus geen fancy alu velgen die geribbeld zijn.

de kabels zijn redelijk nieuw, alles is mooi ingevet en ook de scharnnier punten; dus dat is het zeker niet;

ik heb nog even naar het ding gekeken: het is echt zo dat de remgrepen te weinig slag kunnen afleggen. ze zitten direct tegen het stuur aan; als extra reden hiervoor is dat ik een recht stuur heb gemonteerd, vroeger stonden ze gemonteerd op de buiging van het stuur zodat ze daardoor wat verder afkwamen van het stuur zelf. (begrijp je ?). (zo'n oud stuur dat net voor de handvaten een serieuze buig maakt.).

en die weinmann remmen zijn idd lang niet slecht. ik heb ze altijd gehad op mijn schoolfietsen en kon daarmee aardig tot stilstand komen.
dus geen reden om iets anders te zoeken (een v-brake kan er toch niet op)

een ander vraagje, waar kan je die koolstoppers krijgen voor een gewone rem (dat zijn dus vrij korte blokken) of kan je er iets langere ook opzetten ? (ik dacht van niet omdat ze vrij dicht bij het frame zitten);

merci mensen