Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets kopen - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets kopen

dag mensen, een vriend van me wil een nieuwe fiets, ikzelf heb vroeger nog wat kilometers gevreten, en wacht op de dag dat ik opnieuw lekker veel mag gaan malen. op dit moment woon ik in brussel en heb geen garage om mijn splinternieuwe snel safari in te parkeren, dus doe ik het op een oud (goed lopend) kreng.

maar soit.
de man wil een fiets om elke dag woon werk ver keer met te doen, zo'n 16km heen en terug, niet veel dus, maar hij geeft een wagen op en gaat dat dus de volgende 20 jaar nog doen. daarnaast fietst de man ook recreatief wel heel graag. en misschien zou hij eens een fietsvakantie willen doen; dus eigenlijk moet het een deftige fiets worden die meekan met de betere.
aangezien zijn budget groot genoeg is, en de werkgeven kilometervergoeding geeft, zou hij voor iets degelijks gaan;


ik heb zelf een snel 28";
ik adviseer de man, een T-400 (toch een aantal vragen)

de rohloff: heeft slechts 32 spaken. ik vind dat wat weinig voor een 28" wiel, voor een 26 lijkt me dat okee. Hoe ver zit ik met deze gedachte fout ?

er zit een son op: dat is werkelijk fantastisch.
er zit hs 33 op: dat is werkelijk fantastisch.


ik dacht eerst een t-300 nexus 8 aan te schaffen voor hem, (kost 900 euro in plaats van 2000).

deze heeft 28 inch wielen, en een nexus 8, shimano V brakes.
ik hoor heeeel veel goed over rohloff, maar mijn broer heeft met zijn nexus 7 al meer dan 30.000km en nog steeds blijft dat ding rijden (en hou u vast: ik heb de naaf gesmeerd pas na 8 jaar, en die zag er nog steeds heeel goed uit en in olie). dus ook al is rohloff bullet proof, die nexus is ook niet mis.
het enige waarom ik die nexus niet zou nemen is omdat zwaar bepakt een helling oprijden misschien niet mogelijk is, terwijl de rohloff dit wel kan. wat denken jullie ervan.


en tot slot: de rohloff en kettingbeschermer: een kettingkast, of scherm is een droom voor een ketting. Ik geloof niet zo in een chainglider; en ik weet dat idworx er eentje heeft voor zijn modellen. Is het echt niet mogelijk om bijvoorbeeld een volledig afgesloten batavus kas over de ketiing te monteren ? of andere zaken ?

ik dacht dat bij m-enginering ze een kevlar kast hadden gebouwd voor een rohloff. ik vraag me af of ze eventueel geen model kunnen ontiwkkelen voor een aantal fietsen waaronder de t-400. Er zijn genoeg mensen met een rohloff die onmiddellijk in zoiets zouden geintressserd zijn, ook al kost het wat geld.

hartelijk dank mensen

Ik heb deze besteld (met chainglider), voor woon werk en vakantie. Misschien een idee?
http://www.re-cycle.nl/merken/diamant.htm
groet Wim

hallo met henk, dat is een goedkoop fietsje. 1600 euro voor een rohloff, lang niet slecht.

maar vaak zitten er een aantal onderdelen op die ik niet echt wil.
zoals de hs11, die hebben volgens mij plastic handgrepen, daar ben ik niet zo'n fan van. daarnaast is het ook 28 inch, misschien het spaken probleem ? ook geen son, ik heb zelf de shimano sport dynamo en die is echt super.Maar de son zou meer dan twee keer zo lang meegaan, dus is de meerprijs ook waard. (al moet ik zeggen, wil je niet zoveel uitgeven dan lijkt die shimano sportnaaf dynamo the way to go, ik merk echt niet of hij aanstaat, dag of nacht).

en last but not least: the is een alu frame. ik weet dat er heel veel te doen is rond deze keuze. maar ik rij liever op een stalen frame, en als het meer dan 20 jaar moet meegaan dan neem ik staal (alu kan misschien even lang meegaan, maar van staal is het zeker; indien ik nu in de tropen zou wonene dan kocht ik wel alu, anders roest je staal zo onder je weg(had ik toch gehoord van wereldreizigers in vochtige gebieden)

doei en merci
fillemon schreef:de rohloff: heeft slechts 32 spaken. ik vind dat wat weinig voor een 28" wiel, voor een 26 lijkt me dat okee. Hoe ver zit ik met deze gedachte fout ?
Pro aan deze naaf is dat het wiel niet paraplu gespaakt hoeft te worden - ze staan aan beide zijden even schuin. Dat is wel anders bij een derailleurfiets. Ook een pro is dat de naaf dik is, waardoor de aandrijf- en remkrachten op de spaken relatief bescheiden blijven.
Rohloffwielen worden, mits goed gespaakt, dan ook gebruikt voor tandems en heavy duty wereldreizen.
Maar mocht je vriend zo'n 125 kilo wegen en sterk zijn dan is er mogelijk nog wel iets over te praten.
Groet,
Leon

Het lijkt me dat je al een prima keus hebt gemaakt, de T-400 is goede fiets. Overigens zou ik in de tropen liever staal dan alu hebben. Staal is beter te lassen bij breuk.

aja, dat is juist leon, die as is volledig symmetisch, dat zal idd wel een pak schelen. nu ik weeg bijna 100kg en wielen is een belangrijk thema in my mind; zeker als je bepakt op slechte wegen gaat, (mijn 36 spakig 26 inch wiel staat nog geen milimeter krom en heeft werkelijk al ongelofelijke klappen gekregen)

maar voor tandems wordt er de 48 spakige versie gebruikt voor zover ik weet van de rohloff. Toch een beetje spijtig dat ze niet 36 gaten erin prikken, veel meer werk kan dat niet zien. of dat ze de naaf niet blanco leveren zodat je zelf kan beslissen hoeveel gaten je erin wilt.

merci leon;
(ps: wat denk je van die alu en staal vraag, ik weet dat jij een heel pak mooie fietsen hebt, zoals de avaghon en snel. een staal en een alu, als ik mij meen te herrineren).

hallo wave, je poste terwijl ik ook bezig was.

idd, dat is een optie, toch denk ik niet dat de man snel breuk zal hebben hij is erg voorzichtig. het kan natuurlijk altijd;

fillemon schreef:(ps: wat denk je van die alu en staal vraag, ik weet dat jij een heel pak mooie fietsen hebt, zoals de avaghon en snel. een staal en een alu, als ik mij meen te herrineren).
Je hebt zowel in alu als in staal stijve/voor-veel-bagage-geschikte en slappe/comfortabele fietsen. Inderdaad neigen veel aluminium frames naar stijf en zijn lichte traditioneel/ouderwetse stalen frames vaak slap, comfortabel en/of op termijn niet sterk genoeg.
Vooral voor grotere frames en zware mensen is de lijn tussen te zwaar of stijf en tussen te slap of niet sterk genoeg voor bagage vrij dun.
Het blijft een compromis dus.
Leon

merci leon,

we zijn beide klein maar redelijk "geblokt". dus grote kaders zijn niet nodig; maar het is niet zo dat een degelijk alu frame na verloop van tijd slapper wordt ? (en dan spreek ik over 20 jaar gebruik). het lijkt me dat een stalen frame minder snel aan metaalmoeheid gaat lijden, kan ook fout zijn.

weet er iemand raad met de kettingkast voor een rohloff ?

dankjewel

fillemon schreef:maar het is niet zo dat een degelijk alu frame na verloop van tijd slapper wordt ? (en dan spreek ik over 20 jaar gebruik). het lijkt me dat een stalen frame minder snel aan metaalmoeheid gaat lijden, kan ook fout zijn.
Metalen fietsframes worden niet slapper. Dat praatje komt waarschijnlijk in de wereld omdat men de afgelopen 15 jaar veel stijvere frames is gaan produceren waardoor de oude fietsen slap lijken.
Mocht het toch gebeuren dat je een slap gevoel in het frame hebt dan komt het omdat het aan het breken is en duurt het waarschijnlijk geen 100 km meer voordat je een probleem hebt. Stalen frames zijn [ervaring] zeker wel [\ervaring] onderhevig aan metaalmoeheid.
Leon

aha, hartelijk dank leon,
dus als we het argument van lassen in derde wereldlanden buiten beschouwing laten, dan is er niet echt een reden om een stalen frame boven een alu te kiezen (als ze beide even stijf rijden bij aankoop)?

mercie

Cannondale geeft levenslange garantie op zijn aluminium frames. Ik heb nog nooit iemand gehoord die een beroep hoefde te doen op die garantie.

Er zijn goede en slechte alu frames, en er zijn goede en slechte stalen frames. Dat wil niet zeggen dat goede alu frames gelijk zijn aan goede stalen frames. Oke, ze gaan geen van beide kapot, maar ze verschillen nog altijd sterk in karakter. Het verschil zit niet in het gewicht (ze wegen ongeveer even veel), maar wel in de stijfheid en de souplesse. Goede alu frames zijn knap stijf, terwijl goede stalen frames altijd iets meer meegeven, en dus ook wat comfortabeler zijn. Wat je prettig vindt is vooral een kwestie van smaak. Geef mij altijd een goed stalen frame: mijn stalen m-gineering zingt, net als mijn dertig jaar oude stalen racefiets.
Wim

Ieder z'n voorkeur. Zingen doe ik liever zelf ;-)
Het ging hier zoals zo vaak om de vraag wat beter is en die vraag is niet echt te beantwoorden. Je kunt in elk geval net zo goed met aluminium de wereld rondfietsen, mits uiteraard een goede kwaliteit. Dat wou ik maar even gezegd hebben.

Ik zit (zat) met het zelfde.
Dus nu maar twee fietsen. Mijn dagelijkse fiets heeft Shimano Nexus 8, rollerbrakes en een dichte kettingkast. Weinig onderhoud en goedkoop in aanschaf! Eigenlijk is het grootste probleem met deze fiets tot nu toe geweest dat ze 'm jatten.

Mijn eerdere Hybride heb ik juist in slecht weer in de winter snel laten verkankeren (hoewel toch 14 jaar meegedaan), vandaar nu een dicht systeem.
Hoorde vandaag van een monteur dat er niks mis is met de Shimano-naaf. Hoe het zit onder extreme belasting weet ik niet..
Voor recreatief fietsen lijkt me deze fiets minder geschikt en laten we het maar helemaal niet hebben over klimmen en dalen.:lol:

Vandaar ook nog een trekkingfiets erbij.

Jan Eleveld schreef:Cannondale geeft levenslange garantie op zijn aluminium frames. Ik heb nog nooit iemand gehoord die een beroep hoefde te doen op die garantie.
Dan zing je zeker erg luid en veel! De bijnaam 'Crack n' Fail' komt niet uit de lucht vallen, hoewel de touring frames beter als de rest waren/zijn?

merci voor de reacties, ik weet dat het een oeverloos discussie punt is;
heb nog zonet een interesant iets gelezen. daar zeggen ze dat alu wel sneller slijt dan staal, maar dat dit voor beide zo traag gaat dat het niet relevant zou zijn voor de aankoop;

ik rij zelf op staal, en god wat is dat fantastisch. maar aangezien ik voor iemand anders een fiets moet kopen en ik vertel de man dat hij beter staal kan kiezen, probeer ik ook even te zien of de rest van de fietsers dat ook denkt. overwegend positief dus. dan zal ik maar doorzetten met het stalen frame.

merci mensen, weer een beetje meer gefundeerd slimmer

groetjes

ben net gaan zien naar een T-400 rohloff,

tjonge jonge wat is dat een mooie fiets. niet enkel mooi, maar kwaliteit ongelofelijk. Er is maar een woord waar ik aan dacht: onverwoestbaar.

kan wel wenen dat ik een snel heb. daarentegen lijkt het wel speelgoed; die snel is elegant en heel goed, die T-400 is een tank en super.
als ik nog iets koop is het een T-400.

een vraagje: kan je dat frame ook apart kopen, want heb de rest nog staan op mijn oude ATB ?

conclusie: de t-400 is werkelijk de mooiste en beste fiets die ik al gezien heb. (en voor dat geld, IK WIL ER OOK EEN :D )

doei

fillemon schreef:ben net gaan zien naar een T-400 rohloff,

tjonge jonge wat is dat een mooie fiets. niet enkel mooi, maar kwaliteit ongelofelijk. Er is maar een woord waar ik aan dacht: onverwoestbaar.

kan wel wenen dat ik een snel heb. daarentegen lijkt het wel speelgoed; die snel is elegant en heel goed, die T-400 is een tank en super.
als ik nog iets koop is het een T-400.

een vraagje: kan je dat frame ook apart kopen, want heb de rest nog staan op mijn oude ATB ?

conclusie: de t-400 is werkelijk de mooiste en beste fiets die ik al gezien heb. (en voor dat geld, IK WIL ER OOK EEN :D )

doei
Tot nu toe moet ik het voor de meeste fietsen die hier worden besproken met plaatjes doen. Je zit hier redelijk uit de buurt van gespecialiseerde dealers. Enkel de goedkopere Gudereit en de peperdure Idworks hier gezien, die zowel door prijs als design veel indruk op me maakte.

Ik ben ook wel benieuwd of het exact zelfde frame van de T-400 los is te krijgen.

Heeft de T400 Rohloff nog steeds die kettingspanner, of is dat inmiddels voorbij?
Wim