Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'auto'ventielen - Forum Wereldfietser

'auto'ventielen

Ik vroeg me af wat de ervaringen zijn met het gebruik van binnenbanden met 'auto'ventielen in plaats van de bij ons gebruikelijke franse ('race') ventielen. Voor mijn werk heb ik onlangs een half jaar in de Verenigde Staten gewoond, en had daar een simpele fiets gekocht om in het weekend tochtjes te maken. Die fiets was verrassend leuk (een Trek Navigator 100), en het was mooi fietsen in de natuur van New Jersey. Zoals te verwachten zaten er in goed amerikaanse stijl autoventielen op, en ik moet zeggen dat ik daar na mijn aanvankelijke europese scepsis eigenlijk erg tevreden over was. Het is toch wel erg makkelijk om even bij de benzinepomp langs te gaan en binnen een paar tellen je banden weer op spanning te hebben.
Terug in Nederland (die Trek heb ik maar meegenomen voor mijn dochter) overweeg ik nu de meeste van mijn fietsen (op mijn racefiets na) te voorzien van autoventielen. Daarbij telt wat mij betreft niet alleen het gemak, maar ook de oplopende ergerrnis over de vele (dure merk)binnenbanden die nu net kapot gingen rond een (frans) ventiel. Vooral met onze tandem hebben we daar toch wel flink wat last van. De diameter van zo'n autoventiel is flink groter, en de aanhechting aan de binnenband zou dus steviger moeten zijn. Ook het ventiel zelf is wat minder kwetsbaar.
Er wordt wel gezegd dat autoventielen de druk minder goed vast houden, maar noch op deze Trek, noch op mijn Brompton heb ik daar veel van gemerkt (het is althans niet merkbaar erger). Verder ben ik benieuwd hoe het staat met de internationale verkrijgbaarheid van zulke (26 inch) binnenbanden. Ik wil er goed over nadenken, want als ik eenmaal de velgen heb uitgeboord is er niet echt een weg terug.
hartelijke groeten,
Wim Jongman

Hoi Willem,

Echte ervaring met "autoventielen" heb ik niet maar ik heb wel mensen ontmoet die hun velgen hadden uitgeboord voor het gebruik van autoventielen.
Onderweg hebben ze banden gekocht met frans ventiel. De voorband hadden ze gewoon gemonteerd. De achterband hadden ze geplaatst met een metalen ringetje rond het frans ventiel.
Beide varianten bleken goed te werken.

Groet,
Marco

Hoi Willem,

Ik heb geen ervaring met autoventielen, wel weet ik dat er voor bovenop het verloopstukje, (nodig om je binnenband met fransventiel op te pompen), nog een verloopstukje verkrijgbaar is zodat je gewoon bij het bezine station terecht kunt. Wat inderdaad er handig is!

groeten
Frank

Hoi,
Bedenk wel dat het uitboren van de velg met name smalle velgen geen goed zal doen. Bij smalle wielrenvelgjes lijkt me het geen geweldig idee.
Overigens heb ik nog een uitgescheurd ventiel, een fiets met autoventielen of een binnenband die duurder was dan ca. 6 euro gehad.
Volgens mij is de beste remedie tegen uitscheurende ventielen een fietspomp met een manometer. :)
Groet, Leon

Ik rij al jaren rond met autoventielen zonder problemen. Zorg er wel voor dat je een pomp meeneemt met een hendeltje dat de pin indrukt.
Want om met een ouderwetse nederlandse fietspomp een band met autoventiel op te pompen kost wat moeite.

Het enige nadeel is dat wanneer je erg hoge velgen hebt, dat niet elk autoventiel boven de velg uitkomt. Maar in de meeste gevallen past dit wel.

Internationale verkrijgbaarheid zit wel goed, ik heb op de laatste reis 50 keer in dorpjes in Zuid-Amerika een nieuwe band gekocht met autoventiel.

En een Dunlop (hollands) ventiel heeft dezelfde diameter als een autoventiel, dus die past ook.

Groeten,

Marco

Je hebt inderdaad opzetstukjes die van je frans ventiel een autoventiel maken. Vast wel te verkrijgen bij de meeste fietswinkels.

Marco de Wit schreef:ik heb op de laatste reis 50 keer in dorpjes in Zuid-Amerika een nieuwe band gekocht met autoventiel.
VijfTIG? Geeft dat niet te denken over de kwaliteit van je banden, of wat heb je daar uitgevreten?
Groeten, Leon

Alles (behalve de ligfiets) met autoventiel, deze laatste gaat ook aangepast worden.

In Thailand alvast zeer makkelijk te verkrijgen.
Vroeger was ik een voorstander van het Franse ventiel maar door de jaren heen en om praktische redenen heb ik mijn mening herzien.

Na de diverse reacties geloof ik dat er eerlijk gezegd veel voor te zeggen is althans bij een vakantiefiets over te stappen op binnenbanden met autoventielen. Op mijn racefiets zal ik het niet doen, want zo'n smalle velg uitboren vind ik inderdaad wel eng.
Mochten zulke binnenbanden eens niet verkrijgbaar zijn, dan kun je er altijd andere inzetten, al moet je dan eigenlijk wel iets doen om het kleinere race ventiel te fixeren en te beschermen. Een ringetje zal vast helpen, maar ik wilde jullie niet onthouden wat ik inmiddels ontdekt hebt: Wheels Manufacturing (www.wheelsmfg.com) levert er zowaar een speciale Presta Stem Saver voor (onderdeel nummer PSS-1), verkrijgbaar bij http://mikesbicyclecenter.com/site/page ... SKU=RM9002
hartelijke groeten,
Wim Jongman

Leon schreef:
Marco de Wit schreef:ik heb op de laatste reis 50 keer in dorpjes in Zuid-Amerika een nieuwe band gekocht met autoventiel.
VijfTIG? Geeft dat niet te denken over de kwaliteit van je banden, of wat heb je daar uitgevreten?
Groeten, Leon
We hebben een tijdje met slecht (niet drukbestendig) velglinten rondgereden. :(

Kwaliteit van Boliviaanse binnenbanden is ook niet alles.

Marco