Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Helsinki - Stockholm - eind april mogelijk? - Forum Wereldfietser

Helsinki - Stockholm - eind april mogelijk?

Dag allemaal,

Ik ben van plan om eind april van Helsinki (Finland) naar Nederland te fietsen, via Zweden, Denemarken en Duitsland. Deze tocht wil ik zoveel mogelijk per fiets afleggen, en daarom laat ik de veerpont tussen Helsinki en Stockholm het liefst links liggen.

Ik vraag me echter af of het überhaupt mogelijk is om op deze tijd van het jaar om de Botnische Golf heen te fietsen. Ik heb inmiddels begrepen dat de temperatuur rond het nulpunt zal schommelen, maar een antwoord op de vraag of de wegen begaanbaar zijn (zonder spikes) heb ik niet kunnen vinden. Dat antwoord hoop ik dus hier te vinden. :) Verder ben ik benieuwd naar het aantal zonuren per dag. Ik zie her en der staan dat Oulu zes zonuren per dag kent in maart, maar ik vraag me af of het buiten deze uren ook nog mogelijk is te fietsen.

Alvast bedankt voor de hulp!
Probeer de actuele Zweedse weerberichten te volgen op http://tv4vadret.se/#/sverige en wijs met de cursor de provincies (Län) op de kaart aan. Klik op de plaatsnamen in de lijst ernaast en je krijgt uitgebreide informatie te zien. Aanbevolen!
Ik heb zelf begin april 1972 in de omgeving van Borås (80 km ten oosten van Göteborg) gefietst. Er stond een stevige koude wind, dat de sparren krom bogen; hier en daar lag er nog sneeuw en aan de rotsen hingen ijspegels.
Ik kijk regelmatig naar deze website, aangezien ik in Zweden een huis bezit.
Als je het niet lukt om rond de Botnische Golf heen te fietsen (ik waarschuw je: in die tijd van het jaar is het lange fietsen in het uitgestrekte hoge Noorden wel erg eentonig :? ), is het 'eilandhoppen' via de talrijke pittoreske eilanden tussen Finland en Zweden een mooi avontuur. Zou ik maar beter doen 8) ! In het blad De Wereldfietser heeft er vorig jaar een artikel over gestaan.
Een tip... fiets je route in omgekeerde volgorde. Ik fietste vorige jaar naar de Noordkaap en ben in België gestart op 5 mei. Ik had midden in Zweden prachtig weer en geen muggen.

Zo zou je Helsinki als eindpunt krijgen in je route. Kun je zeker meer van de stad genieten dan wanneer je nog moet beginnen aan je avontuur.

Martin E. van Doornik: bedankt voor de link! Ik ga die site zeker in de gaten houden. Het eilandhoppen zou ik graag doen, maar ik zit enigszins krap in de tijd (een tocht rondom de Botnische Golf red ik nét). Dat is dus misschien beter bewaren voor een volgende keer.

Kettler: als ik het zou kunnen zou ik het doen. :) Ik ga echter op bezoek bij een vriend in Helsinki en die kan mij niet later ontvangen (en ik heb niet de mogelijkheid om eerder vertrekken).