Ik vroeg me af wat de ervaringen zijn met het gebruik van binnenbanden met 'auto'ventielen in plaats van de bij ons gebruikelijke franse ('race') ventielen. Voor mijn werk heb ik onlangs een half jaar in de Verenigde Staten gewoond, en had daar een simpele fiets gekocht om in het weekend tochtjes te maken. Die fiets was verrassend leuk (een Trek Navigator 100), en het was mooi fietsen in de natuur van New Jersey. Zoals te verwachten zaten er in goed amerikaanse stijl autoventielen op, en ik moet zeggen dat ik daar na mijn aanvankelijke europese scepsis eigenlijk erg tevreden over was. Het is toch wel erg makkelijk om even bij de benzinepomp langs te gaan en binnen een paar tellen je banden weer op spanning te hebben.
Terug in Nederland (die Trek heb ik maar meegenomen voor mijn dochter) overweeg ik nu de meeste van mijn fietsen (op mijn racefiets na) te voorzien van autoventielen. Daarbij telt wat mij betreft niet alleen het gemak, maar ook de oplopende ergerrnis over de vele (dure merk)binnenbanden die nu net kapot gingen rond een (frans) ventiel. Vooral met onze tandem hebben we daar toch wel flink wat last van. De diameter van zo'n autoventiel is flink groter, en de aanhechting aan de binnenband zou dus steviger moeten zijn. Ook het ventiel zelf is wat minder kwetsbaar.
Er wordt wel gezegd dat autoventielen de druk minder goed vast houden, maar noch op deze Trek, noch op mijn Brompton heb ik daar veel van gemerkt (het is althans niet merkbaar erger). Verder ben ik benieuwd hoe het staat met de internationale verkrijgbaarheid van zulke (26 inch) binnenbanden. Ik wil er goed over nadenken, want als ik eenmaal de velgen heb uitgeboord is er niet echt een weg terug.
hartelijke groeten,
Wim Jongman
Terug in Nederland (die Trek heb ik maar meegenomen voor mijn dochter) overweeg ik nu de meeste van mijn fietsen (op mijn racefiets na) te voorzien van autoventielen. Daarbij telt wat mij betreft niet alleen het gemak, maar ook de oplopende ergerrnis over de vele (dure merk)binnenbanden die nu net kapot gingen rond een (frans) ventiel. Vooral met onze tandem hebben we daar toch wel flink wat last van. De diameter van zo'n autoventiel is flink groter, en de aanhechting aan de binnenband zou dus steviger moeten zijn. Ook het ventiel zelf is wat minder kwetsbaar.
Er wordt wel gezegd dat autoventielen de druk minder goed vast houden, maar noch op deze Trek, noch op mijn Brompton heb ik daar veel van gemerkt (het is althans niet merkbaar erger). Verder ben ik benieuwd hoe het staat met de internationale verkrijgbaarheid van zulke (26 inch) binnenbanden. Ik wil er goed over nadenken, want als ik eenmaal de velgen heb uitgeboord is er niet echt een weg terug.
hartelijke groeten,
Wim Jongman