Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Woonwerk fiets voor veel km - Forum Wereldfietser

Woonwerk fiets voor veel km

Na drie jaar op mijn gazelle davos rondgereden te hebben ben ik aan wat nieuws toe. Deze fiets heeft het 20.000km uitgehouden maar is nu toch wel op. Ik fiets dus een 6000km per jaar elke werk dag 15km heen en 15km terug. Dit is voornamelijk over redelijk goede fietspaden en wegen maar een omwegje over een grindpad maak ik ook regelmatig.

Ik wil de interne naafversnelling van de huidige fiets en de naafdynamo ook in de nieuwe fiets terug zien. Aangezien ik veel km maak en de shimano producten hier niet op zijn ingesteld wil ik graag een rohloff naaf. Heb hier al veel gelezen over dergelijke fietsen (oa de Gutereit TCR en de vsf T400 of T900) deze merken zijn helaas niet bij mij in de buurt te krijgen wel heb ik een stevens dealer in de buurt zitten.

Bij het kijken kwam ik dus ui op de Sovereign Lite R14 naar mijn mening is deze fiets vergelijkbaar met de eerder genoemde enkel een paar honderd euro duurder. Maar dit is het mij wel waard dat ik hem in de buurt kan halen bij een fietsenmaker waar ik al veel zaken mee heb gedaan en altijd naar tevredenheid.

Hebben jullie opmerkingen of dingen waar ik op moet letten bij deze fiets? En zal hij inderdaad met een minimum aan onderhoudt de km's blijven maken die ik voor ogen heb?
refro schreef:Na drie jaar op mijn gazelle davos rondgereden te hebben ben ik aan wat nieuws toe. Deze fiets heeft het 20.000km uitgehouden maar is nu toch wel op. Ik fiets dus een 6000km per jaar elke werk dag 15km heen en 15km terug. Dit is voornamelijk over redelijk goede fietspaden en wegen maar een omwegje over een grindpad maak ik ook regelmatig.

Ik wil de interne naafversnelling van de huidige fiets en de naafdynamo ook in de nieuwe fiets terug zien. Aangezien ik veel km maak en de shimano producten hier niet op zijn ingesteld wil ik graag een rohloff naaf. Heb hier al veel gelezen over dergelijke fietsen (oa de Gutereit TCR en de vsf T400 of T900) deze merken zijn helaas niet bij mij in de buurt te krijgen wel heb ik een stevens dealer in de buurt zitten.

Bij het kijken kwam ik dus ui op de Sovereign Lite R14 naar mijn mening is deze fiets vergelijkbaar met de eerder genoemde enkel een paar honderd euro duurder. Maar dit is het mij wel waard dat ik hem in de buurt kan halen bij een fietsenmaker waar ik al veel zaken mee heb gedaan en altijd naar tevredenheid.

Hebben jullie opmerkingen of dingen waar ik op moet letten bij deze fiets? En zal hij inderdaad met een minimum aan onderhoudt de km's blijven maken die ik voor ogen heb?
frames zijn kort, niet handig als je korte benen voor je lengte hebt. Verder zie ik niet direkt vreselijke dingen. De crankstellagering zal er wel een keer uitvallen, maar dat is tegenwoordig standaard

Ik wil op mijn vakantiefiets al een kettingkast, dus helemaal op mijn Nederlandse fiets. Een pasklare oplossing is daar nog niet voor...

Dan zal Wageningen (www.re-cycle.nl) ook wel te ver weg zijn voor de Diamant Saphir met Rohloff?

@m-gineering: gelukkig zijn mijn benen relatief lang voor mijn lijf

@bikelike: dat is inderdaad minder er zou eventueel een chainglider opkunnen maar dat zou ook niet alles zijn. Zal er eens induiken.

@whave: Dat ligt inderdaad niet langs de de deur en om eerlijk te zijn is hij ook net iets minder afgemonteerd. Zo'n prijs moet toch ergens vandaan komen.

@refro:
ondanks de de iets mindere afmontage scheelt het 700 euries, toch een aardig bedrag waar je veel mee kunt doen. overigens ben ik ook Stevens fan, de Sovereign Lite is een prima fiets. je zoekt wel in de goede (Duitse!) hoek. Duitse fietsen liggen prijs/kwaliteit erg gunstig.
refro schreef:Na drie jaar op mijn gazelle davos rondgereden te hebben ben ik aan wat nieuws toe. Deze fiets heeft het 20.000km uitgehouden maar is nu toch wel op. Ik fiets dus een 6000km per jaar elke werk dag 15km heen en 15km terug. Dit is voornamelijk over redelijk goede fietspaden en wegen maar een omwegje over een grindpad maak ik ook regelmatig.

Ik wil de interne naafversnelling van de huidige fiets en de naafdynamo ook in de nieuwe fiets terug zien. Aangezien ik veel km maak en de shimano producten hier niet op zijn ingesteld wil ik graag een rohloff naaf. Heb hier al veel gelezen over dergelijke fietsen (oa de Gutereit TCR en de vsf T400 of T900) deze merken zijn helaas niet bij mij in de buurt te krijgen wel heb ik een stevens dealer in de buurt zitten.

Bij het kijken kwam ik dus ui op de Sovereign Lite R14 naar mijn mening is deze fiets vergelijkbaar met de eerder genoemde enkel een paar honderd euro duurder. Maar dit is het mij wel waard dat ik hem in de buurt kan halen bij een fietsenmaker waar ik al veel zaken mee heb gedaan en altijd naar tevredenheid.

Hebben jullie opmerkingen of dingen waar ik op moet letten bij deze fiets? En zal hij inderdaad met een minimum aan onderhoudt de km's blijven maken die ik voor ogen heb?
Hi Refro,

Ik rij ook iedere dag van en naar mijn werk. Een derailleur werkt dan niet, tenzij je de tijd hebt om de cassette etc. constant schoon te houden. Ik heb zelf sinds kort een Rohloff en ik wil niet anders meer. Wil je het onderhoud verlagen dan zou ik altijd nog even kijken of er een kettingkast op kan. Ik weet niet of op die Stevens een chainglider kan, ligt een beetje aan het cranksel denk ik. Ik had last van inslijting op mijn naaf maar door een flink stuk van het derde deel van de chainglider weg te snijden is dat nu verholpen. Ik moet toegeven, die chainglider werkt nu wel, ketting blijft schoon en gesmeerd, alleen bij hevige aanhoudende regen zou ik elke week wel eea nakijken, schoonmaken en smeren. En idd, die duitse fietsmarkt staat bol van goede kwalitatieve fietsen.

Mensen bedankt voor de tips. Ik heb de knoop vandaag doorgehakt en een stevens sovereign r14 besteld als het goed is krijg ik een 2007 model (dat was er vrijdag nog in mijn maat). Hierdoor zakt de prijs ook naar een leuke 1895 euro, het enige verschil is er zit een andere koplamp en naafdynamo op. Nu hopen dat hij er echt nog is en dat hij volgende week bij de fietsenmaker staat.