Additionally, paste this code immediately after the opening tag: is ierland te koud/nat in mei? - Forum Wereldfietser

is ierland te koud/nat in mei?

Ik heb begin mei een 10tal dagen vakantie en ik wil er graag op uit met de fiets, alleen. Ik ben nog nooit in Ierland geweest, en dat leek me wel wat, maar mogelijks is het dan te vochtig of koud? Heeft iemand daar ervaringen mee? Of een andere suggestie voor een tochtje? Gezien ik alleen reis, wil ik wel liefst in jeugdherbergen of dergelijke slapen, een tentje in men eentje zie ik niet zo goed zitten...

alvast bedankt voor het antwoord!
ylse schreef:Ik heb begin mei een 10tal dagen vakantie en ik wil er graag op uit met de fiets, alleen. Ik ben nog nooit in Ierland geweest, en dat leek me wel wat, maar mogelijks is het dan te vochtig of koud?
Hoi,
Ierland is een nat land, en die nattigheid heb je in alle maanden ca. 10 à 20 dagen per maand. Je kunt pecht hebben en geluk hebben.
Voor cijfers en gemiddelden van Dublin, Cork, Mullingar en Belfast, zie de links in de tekst op
http://www.bbc.co.uk/weather/world/coun ... t=TT003910
Je ziet dat Belfast het natst is.
Veel geluk gewenst met het weer :D
Leon

Aanvullend op wat Leon zegt:
Ierland is een stuk natter dan Nederland. (1000 -1300 mm in het westen waar het het mooiste fietsen is en tot 2000 in de bergachtige streken) Het regent echter zelden de hele dag; het is meer een land waar de buien komen en gaan. Een hele dag zonder buitje is zeldzaam. Binnen dat gegeven hoort mei (ook april) tot de droogste maanden. Mei en juni zijn zelfs de meest zonnige maanden van het jaar met 5 tot 6 1/2 uur zonneschijn per dag over het hele land gemiddeld. Het zuidoosten is dan het meest zonnig met meer dan 7 uur zonneschijn. De temperaturen zijn het hele jaar door gematigd door de invloed van de oceaan. Veel warmer dan 15 graden zal het in mei niet worden. Veel kouder ook niet! Als je beperkt de tijd hebt raad ik je , ook vanwege het klimaat, vooral de zuidwestelijke schiereilanden aan. Overnachting in hostels is in Ierland een uitstekende optie. Er zijn er veel, ze zijn gewend en berekend op fietsers en op natttigheid.
Luc Oteman
M'n vrouw en ik waren in juni 2002 in Ierland en Ulster. Eigenlijk per auto, en het was inderdaad koud en nat. Maar de lucht is zo zacht dat er zelfs palmbomen in Newcastle (ca. 40 km ten zuiden van Belfast, niet die meer bekende Engelse plaats van dezelfde naam) groeien! Kamperen was sowieso onmogelijk, zo in de frisse zeewind en we namen maar intrek in de Ierse jeugdherbergen. Heel leuk is daar een open haard die met turf wordt gestookt!
Het verkeer in de omgeving van het vliegveld van Dublin is erg druk, erg lastig voor fietsers. Ik vind Ierland interessant vanwege the High Crosses en the Round Towers.

Ierland is mijn tweede thuis. Wat ik er geleerd heb is to go with the flow. Dat heeft me erg geholpen om het weer te accepteren en zelfs waarderen. 'Slecht' weer kan schitterend mooi zijn.

Dan is er de warme bevolking als je helemaal nat bent geworden. Het is namelijk the land of the heart.

In de bergen haal je die 15 graden natuurlijk niet. Neem maar een extra trui of fleece mee en wat prima sokken en word maar lekker verliefd op het land, zoals bijna iedereen die er komt.

In 1998 woonde ik een jaartje in Ierland en het voorjaar is inderdaad nog de droogste periode. Gewoon doen ! Je vakantie afstemmen op het weer is in Ierland onbegonnen werk. Ik heb drie keer geprobeerd op de Skellig Islands te geraken. Drie keer vertrokken vanuit dublin met een stralende zon; drie maal in het westen aan een boot gestaan die niet wilde uitvaren wegens het woeste weer :cry: . Je moet maar hopen op een beetje geluk, en indien je dat niet hebt genieten van een middagje Irish pub ergens in the countryside; veeeel leuker dan in Dublin.
De schiereilanden zijn mooi (vooral Beara !) en misschien nog niet al te druk in mei, maar ook de Connemara is schitterend. Indien je het echt rustig wil, kan je Donegal overwegen. De Wicklow Mountains zijn ook een aanrader !
Geniet ervan.
ylse schreef:Ik heb begin mei een 10tal dagen vakantie en ik wil er graag op uit met de fiets, alleen. Ik ben nog nooit in Ierland geweest, en dat leek me wel wat, maar mogelijks is het dan te vochtig of koud? Heeft iemand daar ervaringen mee? Of een andere suggestie voor een tochtje? Gezien ik alleen reis, wil ik wel liefst in jeugdherbergen of dergelijke slapen, een tentje in men eentje zie ik niet zo goed zitten...

alvast bedankt voor het antwoord!
Nou Ylse, misschien komen we elkaar nog tegen! Ik ga nl. ook begin mei fietsen in Ierland en ben er ook nog nooit geweest. Lijkt me geweldig land en in mei nog niet zo druk. Ik ga vanaf vliegveld Shannon naar de Burren, Connemara en Achill Island. Tsja het weer zal niet super zijn. 's Avonds in de pub is er genoeg warmte lijkt me.

Hoi,

Laat de verhalen over regen je niet afschrikken! Het is inderdaad een prachtig land om per fiets te ontdekken al is het verkeer in de dorpjes of stadjes wel vaak erg druk. En bovendien geldt zelfs op de onverzichtelijke landweggetjes de idiote snelheid van max. 100 kilometer.
Zelf heb ik er in 2005 gefietst. Ben begonnen in Cork. Ik zette buiten nog met een kleine drup regen mijn fiets in elkaar, maar toen ik de eerste kilometer fietste geen drup regen meer. Jas moest uit, want het werd er warm. Daarna had ik dagen achter elkaar temperaturen van 20 - 22 graden. Aan de westkust zag ik allemaal roodverbrande Ieren. Ik geloof dat ik tijdens de 1700 kilometer lange tocht slechts 1 keer gestart ben met regen (maar ja ik heb altijd geluk met het weer :D :D ) en 's middags klaarde het al weer op. Fraai hoor al die buienpartijen. Aanrader als je richting Donegal gaat, is de Kingfisher Cycle Trail (op de grens van Ierland en Noord-Ierland). Tijdens deze tocht passeer je de grens vele malen. Je zou dan in Shannen kunnen starten.

Groeten,

Rutger

www.rutgersreizen.nl

Hallo allemaal,

Ook wij gaan trekken in Ierland, nl 27 april tot 6 mei.
Wij waren van plan om op Shannon te vliegen maar dit lukt ons niet op de dagen dat wij willen, dus met Airlingus Zaventem/Dublin en terug.
Wegens tijdgebrek (slecht 9 dagen) :( zouden we echter wel een stuk trein willen doen, nl. Dublin / Limerick of Dublin /Cork en terug.
Heeft iemand onder jullie hier ervaring mee ?
Kan de fiets makkelijk mee met de trein en moet je vooraf reserveren ?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
groetjes,
Veerke

Via deze link kom je met je vragen waarschijnlijk een stuk verder.
http://www.cycletourer.co.uk/cycletouring/ireland.shtml

De fiets meenemen met de trein is mogelijk in de intercitytreinen van
Iarnród Éireann (Irish Railways). Reserveren lijkt me zo vroeg in het seizoen onnodig. Wel schijnen sommige treinstellen te worden vervangen door nieuwe waar geen fietscompartiment meer inzit!
Ik zou echter zeker ook de optie onderzoeken om de bus te nemen. Er zijn expresbussen (Bus Eirean) van Dublin naar Limerick en ook vanaf het vliegveld kun je zo'n bus nemen. Bij voldoende plaats kan voor 11 pond per enkele reis de fiets mee. Zie bovenstaande link.

Succes
Luc Oteman

Ik vond deze nog ter nuttige aanvulling:

http://www.railusers.ie/passenger_info/bikes.php

Luc

Dank je wel voor de info
kan ik zeker gebruiken !
groetjes,
Veerke :D

Ik heb in mei '97 twee weken in Ierland gefietst.
Het is de Azurenkust niet hee :lol: .
Eerlijk gezegd vond ik de wind erger dan de regen.
Maar dat geeft die knussen, donkere Ierse pubs zo'n extra bijzondere charme : het zijn havens waar je binnenvaart om effe uit te blazen.
En na een Guinness of 2 gaat het niet meer tegen wind, maar in de wind :lol:.

Kamperen hebben we er bijna niet gedaan (al hadden we de tent wel mee), maar er zijn nogal wat jeugdherbergen, dikwijls op interessante lokaties of in mooie oude panden.

Ylse,

ik zou er zeker voor gaan! Ierland en bijvoorbeeld ook Schotland is inderdaad soms nattig. Maar zelfs na een natte dag of een fikse regenbui is er niets mooiers dan de zon die dan ineens weer door de wolken breekt... Het wisselende weer vond ik in deze landen juist het hoogtepunt van de tocht. Laat het gewoon gebeuren, je kan er toch niks aan doen. Nou ja, het enige dat je kan doen om de ierse regen tegen te gaan is er niet naartoe gaan. Maar dan mis je echt wat!!!! Veel plezier!!

Een aantal jaren geleden ook ierland noordelijk gedeelte rondgefietst.
Fantastisch mooi land, erg vriendelijke mensen.
Een nadeel: Het regende elke dag. Niet de gehele dag, maar in de vorm van buien. Ik was er in juli en augustus.
Let op: Met Guinness kan je niet verder fietsen, dat gaat in je benen zitten.
Neem daarvoor in de plaats een "hot wiskey".
3 jaar geleden in mei door het noorden van Ierland gefietst.
Het weer was perfect, alleen bij de Cliffs of Mohar een echte wolkbreuk gehad verder was het overdag weken droog (geluk gehad denk ik)
Ierland is een fijn fietsland met een mooie natuur, wel stoorde ik me aan alle nieuwbouw huizen die je er langs de weg tegen komt.
Wel kon ik er altijd een plekje vinden om wild te kamperen.
Ik vond Noord Ierland persoonlijk mooier om door te fietsen.