Additionally, paste this code immediately after the opening tag: EN-Nachttrein Amsterdam - Warschau - Forum Wereldfietser

EN-Nachttrein Amsterdam - Warschau

Nieuw
een rechtstreeks nachttrein van Amsterdam naar Warschau. De fiets kan mee.
De trein rijdt iedere nacht, dus zeven nachten per week

Dienstregeling

Heen
19:03 V Amsterdam Centraal
19:31 V Utrecht Centraal
20:08 V Arnhem
10:40 A Warszawa C

Terug
17:50 V Warszawa C
09:08 A Arnhem
09:56 A Utrecht Centraal
10:27 A Amsterdam Centraal

Het rijtuig met de fietsplaatsen gaat zelfs door tot Moskou, maar helaas kunnen de fietsen niet verder mee dan Warschau.

Voor meer informatie en reservering: www.treinreiswinkel.nl
bert sitters schreef: Het rijtuig met de fietsplaatsen gaat zelfs door tot Moskou, maar helaas kunnen de fietsen niet verder mee dan Warschau.
Dat zou ik sowieso niet doen, over Warschau naar Moskou. Dat kost teveel aan transitvisa. De route via Kiev is dan veel handiger.
Nachttrein naar Wenen, overdag door Slovakije via kleinere treinen en dan met een smokkelaarsboemeltje de Oekraïense grens over. Van daar de rechtstreekse trein naar Moskou.

In 2006 ben ik via zuid Polen (Przemysl) gaan fietsen via L'vov naar Kiev. Goed te doen, zeker als je aan het einde van de middag een stukje spoor neemt en naar de dichtsbijzijnde stad per trein reist. Gewoon goed te doen, alhoewel je niet op de doorgaande wegen wil rijden. Alle andere wegen (kaart ADAC) zijn gwoon te befietsen.

Vanuit Moskou wil je m.i. niet beginnen met fietsen, een iets te grote stad om binnen een dag uit te zijn. In Kiev is dat overigens anders, dat is ongeveer dubbel zo groot als Amsterdam.

Vanuit Warszawa naar Przemysl is een 8 uur met de trein (via Krakow) Ik ben met een wochenende ticket naar west Polen gegaan, de volgende dag (tegen regulier, betaalbaar 10 euro tarief naar Krakow (na 50 km fietsen 's ochtends)

De volgende ochtend vier uur treinen met de Poolse PKP, hier de dienstregeling
en op de lokale camping aan de oostkant van de stad [url=http://www.campingpolska.com]tussen deze rij campings, in "kleinpolen" mijn onderdak gevonden.
Gras, schone toiletten, een restaurantje en een campwinkel.

De volgende dag naar Oekraine gefietst, en daar drie verdere weken doorgereden.
Mijn volgende bezoek aan Zuid Oost Polen, richting Slowakije en Roemenie, Moldavie zoemt in mijn hoofd......

Gr Hans

P.S. Tweede link krijg ik niet goed http://www.campingpolska.com/ kopieren in de balk doet het ook......

aandegracht schreef:

Vanuit Warszawa naar Przemysl is een 8 uur met de trein (via Krakow) Ik ben met een wochenende ticket naar west Polen gegaan, de volgende dag (tegen regulier, betaalbaar 10 euro tarief naar Krakow (na 50 km fietsen 's ochtends)
Er is ook een directe trein van Berlijn naar Krakau die fietsen meeneemt. Die heb ik een jaar of 2-3 geleden genomen. Werkte prima. Je bent dan ruim op tijd in Krakau om de nachtbus naar Lviv te nemen (fietsen kunnen gedeeltelijk gedemonteerd mee).

Ivo Miesen schreef:
aandegracht schreef:

Vanuit Warszawa naar Przemysl is een 8 uur met de trein (via Krakow) Ik ben met een wochenende ticket naar west Polen gegaan, de volgende dag (tegen regulier, betaalbaar 10 euro tarief naar Krakow (na 50 km fietsen 's ochtends)
Er is ook een directe trein van Berlijn naar Krakau die fietsen meeneemt. Die heb ik een jaar of 2-3 geleden genomen. Werkte prima. Je bent dan ruim op tijd in Krakau om de nachtbus naar Lviv te nemen (fietsen kunnen gedeeltelijk gedemonteerd mee).
Yvo,

Dat was wel 2 jaar, of was dat 3 jaar, geleden. Gaat die trein nog steeds????? Heb je dat uitgezocht? Verder ben jij nogal een liefhebber van onmogelijke boemeltreintjes, traag, met veel overstappen en met veel gezeul van je fiets over steile trappen. Er zijn mensen die kiezen voor dan maar een visum meer, maar dan wel aanzienlijk sneller en direct reizen in een trein met veel meer comfort. Neem toch eens contact op met de Treinreiswinkel over de hedendaagse mogelijkheden, of heb je jouw nieuwe artikel voor Fietssport Magazine al af?

bert sitters schreef:
Dat was wel 2 jaar, of was dat 3 jaar, geleden. Gaat die trein nog steeds????? Heb je dat uitgezocht? Verder ben jij nogal een liefhebber van onmogelijke boemeltreintjes, traag, met veel overstappen en met veel gezeul van je fiets over steile trappen. Er zijn mensen die kiezen voor dan maar een visum meer, maar dan wel aanzienlijk sneller en direct reizen in een trein met veel meer comfort. Neem toch eens contact op met de Treinreiswinkel over de hedendaagse mogelijkheden, of heb je jouw nieuwe artikel voor Fietssport Magazine al af?
Een korte check op www.bahn.de geeft aan dat die trein nog altijd gaat. Vertrek om 9u40 vanaf Berlijn.
De nachttrein door Polen en Wit-Rusland heb ik vaak genoeg genomen. Wat een ellende. Beroerd kleine coupé's, ellenlang wachten bij de Wit-Russische grens. Dat doe ik mij niet meer aan. Als je een keer hebt genoten van het goede materiaal op het grondgebied van de voormalige Sovjet-Unie dan zijn de westerse nachttreinen maar bedompte krotten geworden. En zeker als je zo'n 'slaapzetel' uit de hedendaagse Duitse nachttreinen hebt. Dan is een Russische 4e klas coupé nog comfortabeler.
Warschau is niet echt handig als je door Polen wilt. Er zijn relatief weinig treinen die van/naar Warschau rijden en fietsen meenemen. Richting Zuid-West en richting Noord-Oost Polen heb je daar wel betere verbindingen. De dagtrein van Stettin naar Bialystok is een andere goede.
De verbinding via Wenen en Kiev heb ik in de omgekeerde richting geprobeerd omdat ik in 2006 op de terugweg vanuit Rusland een brevetje in Wenen wilde meepikken. Die verbinding viel me reuze mee. Het enige minpunt is het 2x overstappen tussen het Oekraïens/Russische spoorsysteem en het Slovaakse. Voor de rest prima te doen en nog betaalbaar ook. Maar om eerlijk te zijn, als ik rechtstreeks terugwil neem ik liever het vliegtuig vanuit Moskou :D

Ha Ivo,

Nog een liefhebber van even wat langer reizen door de voormalige sovjetunie.
Wat een geweldige dag-nachttreinen daar! Gewoon je fiets op de bovenste brits vastzetten met je bindmateriaal (wat je dan wel zelf mee hebt) en een stukje weemoedig genieten van al dat land wat je zo graag gefietst had willen doorkruisen.

En mocht er een verbinding minder uitvallen, dan een stukje verder gefietst en treffen wat er komt onderweg. Zo gewoon uitgenodigd om bij mensen de maattijd te gebruiken, én te blijven slapen.

Gr Hans

Ivo Miesen schreef:
bert sitters schreef:
Dat was wel 2 jaar, of was dat 3 jaar, geleden. Gaat die trein nog steeds????? Heb je dat uitgezocht? Verder ben jij nogal een liefhebber van onmogelijke boemeltreintjes, traag, met veel overstappen en met veel gezeul van je fiets over steile trappen. Er zijn mensen die kiezen voor dan maar een visum meer, maar dan wel aanzienlijk sneller en direct reizen in een trein met veel meer comfort. Neem toch eens contact op met de Treinreiswinkel over de hedendaagse mogelijkheden, of heb je jouw nieuwe artikel voor Fietssport Magazine al af?
Een korte check op www.bahn.de geeft aan dat die trein nog altijd gaat. Vertrek om 9u40 vanaf Berlijn.
De nachttrein door Polen en Wit-Rusland heb ik vaak genoeg genomen. Wat een ellende. Beroerd kleine coupé's, ellenlang wachten bij de Wit-Russische grens. Dat doe ik mij niet meer aan. Als je een keer hebt genoten van het goede materiaal op het grondgebied van de voormalige Sovjet-Unie dan zijn de westerse nachttreinen maar bedompte krotten geworden. En zeker als je zo'n 'slaapzetel' uit de hedendaagse Duitse nachttreinen hebt. Dan is een Russische 4e klas coupé nog comfortabeler.
Warschau is niet echt handig als je door Polen wilt. Er zijn relatief weinig treinen die van/naar Warschau rijden en fietsen meenemen. Richting Zuid-West en richting Noord-Oost Polen heb je daar wel betere verbindingen. De dagtrein van Stettin naar Bialystok is een andere goede.
De verbinding via Wenen en Kiev heb ik in de omgekeerde richting geprobeerd omdat ik in 2006 op de terugweg vanuit Rusland een brevetje in Wenen wilde meepikken. Die verbinding viel me reuze mee. Het enige minpunt is het 2x overstappen tussen het Oekraïens/Russische spoorsysteem en het Slovaakse. Voor de rest prima te doen en nog betaalbaar ook. Maar om eerlijk te zijn, als ik rechtstreeks terugwil neem ik liever het vliegtuig vanuit Moskou :D
Volgens de Duitse fietserbond ADFC gaat er sinds de nieuwe dienstregeling een directe trein met ruimte voor de fiets van Keulen naar Moskou. Je hoeft de nacht natuurlijk niet in zo'n 'slaapzetel' door te brengen, maar je kunt ook boeken voor meer comfort. Zie: http://www.adfc.de/5217_1

Helaas blijkt de informatie op de site van de ADFC niet te kloppen: fietsen kunnen mee tot Warschau en verder niet, aldus de Treinreiswinkel.

bert sitters schreef: Volgens de Duitse fietserbond ADFC gaat er sinds de nieuwe dienstregeling een directe trein met ruimte voor de fiets van Keulen naar Moskou. Je hoeft de nacht natuurlijk niet in zo'n 'slaapzetel' door te brengen, maar je kunt ook boeken voor meer comfort. Zie: http://www.adfc.de/5217_1
Het comfort van een onderzeeboot, zoals ik al eerder in deze thread schetste. De goede slaapwagons rijden al heel lang niet meer op dit raject, al een dikke 15 jaar niet meer.

Ivo Miesen schreef:
bert sitters schreef: Volgens de Duitse fietserbond ADFC gaat er sinds de nieuwe dienstregeling een directe trein met ruimte voor de fiets van Keulen naar Moskou. Je hoeft de nacht natuurlijk niet in zo'n 'slaapzetel' door te brengen, maar je kunt ook boeken voor meer comfort. Zie: http://www.adfc.de/5217_1
Het comfort van een onderzeeboot, zoals ik al eerder in deze thread schetste. De goede slaapwagons rijden al heel lang niet meer op dit raject, al een dikke 15 jaar niet meer.
Geldt dit ook sinds de nieuwe dienstregeling die in december is ingegaan. Er is nogal wat overhoop gehaald?
Ik zelf binnenkort een poolshoogte nemen op Amsterdam-Centraal en nauwkeurig kijken wat voor treinstelling daar klaarstaan.

Ivo Miesen schreef:
bert sitters schreef: Volgens de Duitse fietserbond ADFC gaat er sinds de nieuwe dienstregeling een directe trein met ruimte voor de fiets van Keulen naar Moskou. Je hoeft de nacht natuurlijk niet in zo'n 'slaapzetel' door te brengen, maar je kunt ook boeken voor meer comfort. Zie: http://www.adfc.de/5217_1
Het comfort van een onderzeeboot, zoals ik al eerder in deze thread schetste. De goede slaapwagons rijden al heel lang niet meer op dit raject, al een dikke 15 jaar niet meer.
Ik krijg net bericht van de Treinreiswinkel dat de informatie op de site van de ADFC niet klopt. Fietsen kunnen mee tot Warschau en verder niet!

bert sitters schreef:
Ivo Miesen schreef:
bert sitters schreef: Volgens de Duitse fietserbond ADFC gaat er sinds de nieuwe dienstregeling een directe trein met ruimte voor de fiets van Keulen naar Moskou. Je hoeft de nacht natuurlijk niet in zo'n 'slaapzetel' door te brengen, maar je kunt ook boeken voor meer comfort. Zie: http://www.adfc.de/5217_1
Het comfort van een onderzeeboot, zoals ik al eerder in deze thread schetste. De goede slaapwagons rijden al heel lang niet meer op dit raject, al een dikke 15 jaar niet meer.
Geldt dit ook sinds de nieuwe dienstregeling die in december is ingegaan. Er is nogal wat overhoop gehaald?
Ik zelf binnenkort een poolshoogte nemen op Amsterdam-Centraal en nauwkeurig kijken wat voor treinstelling daar klaarstaan.
Als het goed is staat in de informatie voor de stationsbeamten welk type wagon er ingezet wordt. Staat er T3 dan is het het door mij geschetste materieel. T4 is het goede spul, naar oud Sovjet ontwerp.

Ivo Miesen schreef:
bert sitters schreef:
Ivo Miesen schreef: Het comfort van een onderzeeboot, zoals ik al eerder in deze thread schetste. De goede slaapwagons rijden al heel lang niet meer op dit raject, al een dikke 15 jaar niet meer.
Geldt dit ook sinds de nieuwe dienstregeling die in december is ingegaan. Er is nogal wat overhoop gehaald?
Ik zelf binnenkort een poolshoogte nemen op Amsterdam-Centraal en nauwkeurig kijken wat voor treinstelling daar klaarstaan.
Als het goed is staat in de informatie voor de stationsbeamten welk type wagon er ingezet wordt. Staat er T3 dan is het het door mij geschetste materieel. T4 is het goede spul, naar oud Sovjet ontwerp.
Ik ga het op 5 maart testen!

Weet iemand in welke staat je je fiets mag meenemen op de nachttrein Amsterdam-Wenen? Moet hij in een fietshoes verpakt worden of moet het voorwiel eraf? Of mag hij gewoon blijven zoals ie is?
En is overstappen niet een hele (zenuwslopende) klus met al die fietstassen?

Thx!

SanderVdM schreef:Weet iemand in welke staat je je fiets mag meenemen op de nachttrein Amsterdam-Wenen? Moet hij in een fietshoes verpakt worden of moet het voorwiel eraf? Of mag hij gewoon blijven zoals ie is?
En is overstappen niet een hele (zenuwslopende) klus met al die fietstassen?
Je fiets kan zonder verpakking in de nachttrein en er hoeft niets gedemonteerd te worden. Dat is het grote voordeel van fietsvervoer per trein. Bij het boeken van de reis moet je gelijk een plek voor de fiets reserveren.
De City Night Line treinen hebben meestal een ruime fietswagon: je hangt de fiets aan een haak of zet hem vast tegen een wand en neemt de tassen mee naar de wagon waar je slaapt. Ik heb wel eens meegemaakt dat de fietswagon ontbrak: dan konden de fietsen in een lege couchette staan.
Overstappen gaat prima als je genoeg tijd hebt: 5 minuten is te krap, een half uur is ruim voldoende. Moet je overstappen op een belangrijke trein die je echt niet mag missen, zorg dan dat je daar een paar uur de tijd voor hebt, zodat een flinke vertraging dan niet meteen een groot probleem wordt. Als een lift te krap lijkt voor een fiets, duw je fiets dan met het voorwiel omhoog tegen de wand van de lift totdat de liftdeuren zich kunnen sluiten. Zelf zet ik mijn bepakte fiets meestal op een roltrap.
Tip: probeer om enkele uren voor vertrek van de nachttrein al in Amsterdam te zijn. Neem achter het Centraal Station de pont over het IJ. Het eerste gebouw aan de overkant van het water is een café-restaurant, waar je op een leuke plek buiten het massatoerisme kunt eten zonder je fiets uit het oog te verliezen. Een half uur voor vertrek van de nachttrein vaar je dan weer terug naar het station.