Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Signature - Forum Wereldfietser

Koga Signature

Ik sta op het punt om een Koga Signature aan te schaffen. Nu komt het er eigenlijk op neer dat ik een Koga WorldTraveller samenstel met een vlinderstuur en Magura HS33 remmen. Nu was ik nog aan het twijfelen aan de groep die ik erop zou zetten. Is Shimano XT echt zijn meerprijs waard of is een LX groep ook ruimschoots voldoende? (dit zou de prijs namelijk 200 euro kunnen drukken).

Bedankt voor de reacties!
SanderVdm

Mijn mening: Voor een vakantiefiets is (Deore) LX voldoende.

Staat tegenover dat 200 euro op het totaalbedrag van een Signature maar een klein deel is ;). Bij latere inruil of verkoop van de fiets staat XT voor de gemiddelde koper wel een stuk "beter".
SanderVdM schreef:Ik sta op het punt om een Koga Signature aan te schaffen. Nu komt het er eigenlijk op neer dat ik een Koga WorldTraveller samenstel met een vlinderstuur en Magura HS33 remmen. Nu was ik nog aan het twijfelen aan de groep die ik erop zou zetten. Is Shimano XT echt zijn meerprijs waard of is een LX groep ook ruimschoots voldoende? (dit zou de prijs namelijk 200 euro kunnen drukken).

Bedankt voor de reacties!
SanderVdm
Ik kreeg net een berichtje van Toon uit Laos dat zijn alluminium Koga frame is gebroken, net boven de linker achteras.
Bezint eer men begint...

Fiets de wereld,
Whisky

Ik kreeg net een berichtje van Toon uit Laos dat zijn alluminium Koga frame is gebroken, net boven de linker achteras.
Bezint eer men begint...
Hoeveel frames zijn er verkocht in omloop en hoeveel breken er.
of
Wat is de oorzaak dat het frame gebroken is. Tijdens vervoer al beschadigd bijv?

Want hier tegenover zet ik, dat wij door heel Ecuador en een groot deel van Peru (over het algemeen onverhard door kuilen en over hobbels) zijn gefietst op worldtravellers en nog geen spaak/schroef hebben aan hoeven te draaien.

Maar evengoed vette pech voor die Toon. :(

Hoi!

Toons' fiets was nieuw toen we samen vertrokken en heeft inmiddels 10.000km+ op de teller, een groot deel over bar slechte wegen en pistes. De breuk is op een lasnaad ontstaan tijdens het fietsen door de bergen in Laos. Geen idee wat de oorzaak was, de bagage was netjes binnen de limiet (25kg). Misschien torsie van het harde trappen?

Fiets de wereld (op een T-400),
Whisky

Terugkomend op de vraag:

Bij ons zat er een XT groep op maar vraag mij ook al geruime tijd af waar zit het grote prijsverschil in. Met googlen kom je op diverse sites verschillende beweringen tegen, zoals deze bijvoorbeeld:
"Het verschil tussen de LX-groep en de duurdere XT-groep zit hem grotendeels in het competitievere karakter van de XT-groep, nl. een lager gewicht. Maar aangezien wij niet om enkele grammen geven vonden wij het de 250 EUR extra niet waard. Ook Laurent Vlerick vindt LX 'de' groep voor een trekkersfiets."

Aan het fietsen, heb ervaring met beide groepen, merk je het niet!

het is uiteindelijk de Koga WorldTraveller geworden. Nog maar 80km op gereden maar kan toch wel al zeggen dat hij loopt als een trein, bijna niks van rolweerstand!
Tassen en fiets heb ik, tijd heb ik ook (in de zomer dan toch :))...World, here i come! ;)

SanderVdM schreef:het is uiteindelijk de Koga WorldTraveller geworden. Nog maar 80km op gereden maar kan toch wel al zeggen dat hij loopt als een trein, bijna niks van rolweerstand!
Tassen en fiets heb ik, tijd heb ik ook (in de zomer dan toch :))...World, here i come! ;)
Gefeliciteerd met je reis(g)ezel :-) De wereld is klein dus fietsen zou ik zeggen :-)

Fiets de wereld,
Whisky

Koga WorldTraveller
Goeie Keus :wink: Veel plezier ermee.

De Wordltraveller is een mooie keuze. Ik heb daar jarenlang met heel veel plezier op gefietst. De Signature heeft overigens exact hetzelfde stuurgedrag. Vandaag heb ik mijn oude Worldtraveller uit de schuur gehaald want het was zulk mooi weer. (ik had geen zin om mijn Signature op te halen die in de winkel staat)

En tja, de LX-groep is sinds een paar jaar eigenlijk al goed genoeg. :lol:
SanderVdM schreef:Ik sta op het punt om een Koga Signature aan te schaffen. Nu komt het er eigenlijk op neer dat ik een Koga WorldTraveller samenstel met een vlinderstuur en Magura HS33 remmen. Nu was ik nog aan het twijfelen aan de groep die ik erop zou zetten. Is Shimano XT echt zijn meerprijs waard of is een LX groep ook ruimschoots voldoende? (dit zou de prijs namelijk 200 euro kunnen drukken).

Bedankt voor de reacties!
SanderVdm
Zelf heb ik slechte ervaring met de service bij Koga. Telefonisch niet bereikbaar en een schriftelijke reactie duurde weken. Gevolg, mijn fiets was pas maanden later gerepareerd.

Hoi Ralph,

waarom ben je niet naar je Koga-dealer gegaan? Die kan het zo regelen.

Het is heel gewoon dat een fietsfabrikant (behalve de kleintjes dan) service via zijn dealer wil laten lopen.

Eric

Toevallig had ook ik een koga van staal een randonneur. Toen ik tijdens een korte vakantie aan het fietsen was, tegen een berg op, braken de lasnaden van mijn bracket af. Omdat het staal is heb ik het gelukkig kunnen laten repareren.

Ik las in de fiets dat ze een mtb met xt as een jaar lang aan een zeer zware proef hadden onderworpen, wat bleek de xt hollotech as was aan slijtage onderhevig en bij het openmaken zat er allemaal water in.

heb ook een xt., maar gelukkig nog geen last van gehad, misschien komt dat omdat ik deze zelf geplaats had. :lol:

mario

Hoi Schlaugh/Jacq.,

ik probeer altijd van alles uit. Dat is het leuke als je een speeltuin voor vakantiefietsers hebt, dan kun je alles uitproberen :lol:
Daarom kan in inmiddels goed bepalen hoe stuurverschillen zijn. Maar ook leken (soms klanten) die hier een fiets kopen en een testrit maken, kunnen een verschil in stuurgedrag voelen.

Ik zet wel eens framegeometrieen naast elkaar, gewoon om te kijken of hetgeen ik voel ook klopt met de hoeken en de lengtes. Dat heb ik bij de Koga's nog niet gedaan.

Het stuurgedrag van de Worldtraveller kan ik dromen. Toen ik overstapte op de Signature (ook 26 inch), voelde die exact hetzelfde. Soms als ik weer op mijn WT rijd, ervaar ik geen verschil.
Maar ik ben gewoon een mens en beweer niets te weten, zoals jij zegt, met een
aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid
Maar ik durf er wel een doos negerzoenen onder te verwedden dat het stuurgedrag hetzelfde is. :twisted: De frames zijn overigens wel verschillend hoor, ik heb het alleen over het stuurgedrag gehad.

Maar ik zal het eens aan de Koga ontwerpers (Marc, Daniel en Olaf) vragen als ik ze zie.

Eric

Eric schreef
De frames zijn overigens wel verschillend hoor
Ik heb bij de uitreiking van de eerste signature het frame eens staan te vergelijken, maar kon het verschil niet zo snel vinden!!!
Maar jij gaat mij en anderen wel vertellen waar dat verschil in zit. 8)

Het huidige frame van Signature onderscheidt zich van het frame van de Worldtraveller door:

- Mogelijkheid tot montage van schijfremmen
- Ahead voorvork in plaats van draadvork
- Je kunt drie verschillende voorvorken kiezen (met de wide bone vork rijdt hij dus hetzelfde als de WT-er)
- De lassen zijn 'softwelded' (bij de zwarte Signature)

Dit is het zo even uit mijn blote hoofdje. :idea:

Eric Schuijt schreef:Hoi Ralph,

waarom ben je niet naar je Koga-dealer gegaan? Die kan het zo regelen.

Het is heel gewoon dat een fietsfabrikant (behalve de kleintjes dan) service via zijn dealer wil laten lopen.

Eric
De Koga-dealer kreeg van Koga te horen dat het balhoofd niet meer leverbaar was. Een andere Koga-dealer kreeg weer te horen dat het wel leverbaar was. Vreemd. Het oude onderdeel werd opgestuurd naar Koga. Na een aantal weken ontving ik eindelijk een vervangend, maar verkeerd balhoofd. Uiteindelijk ontving ik alsnog het juiste balhoofd. Overigens niet kostenloos!

Gelukkig was ik in Nederland, want als ik op reis was had ik een probleem gehad. Excuses heb ik uiteindelijk van Koga middels email ontvangen, maar een vergoeding bleef uit, ondanks de verontwaardiging van de dealer.

Overigens werd ik bij toeval in dezelfde periode benaderd of ik kostenloos wilde meewerken aan een artikel voor hun tijdschrift. Mijn antwoord behoeft geen uitleg.

Het huidige frame van Signature onderscheidt zich van het frame van de Worldtraveller door:

- Mogelijkheid tot montage van schijfremmen
- Ahead voorvork in plaats van draadvork
- Je kunt drie verschillende voorvorken kiezen (met de wide bone vork rijdt hij dus hetzelfde als de WT-er)
- De lassen zijn 'softwelded' (bij de zwarte Signature)

Dit is het zo even uit mijn blote hoofdje.
Okay, maar de geometrie (frame met wide bone vork) is toch hetzelfde en dat bepaald toch hoofdzakelijk het rij- en stuurgedrag. :roll:

Dit is niet om de wise-guy uit te willen hangen maar meer om te begrijpen of te leren. :wink:

Ja hoor Bob of Marguerite (zonder accent want dat lukt mij niet),

dat klopt helemaal!

Maar de nokken voor de schijfremmen zitten volgens mij niet op de Koga WT. En het andere balhoofd maakt dus duidelijk dat het frame wel anders is. Maar het stuurgedrag dus volgens mij niet :lol:

Ik ga morgen wel eens goed kijken, want mijn berichten op dit forum doe ik -bijna- altijd vanuit huis. In de winkel ben ik om te werken :twisted:

Ja je hebt gelijk. Cijfers over framegeometrieen zeggen zeker niet alles, er zijn meer parameters die van belang zijn. :lol: