Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Barcelona-Santiago - Forum Wereldfietser

Barcelona-Santiago

Hallo allemaal,

halverwege mei wil ik vertrekken vanuit Barcelona naar Santiago de Compostela. Over het tweede deel van de tocht is genoeg bekend (Logrono-Santiago) omdat dat aansluit op de Jakobsroute vanuit Frankrijk. Ik lees echter niet zoveel fietsers over het beginstuk (Barcelona-Logrono).
Heeft iemand dit stuk wel eens gefietst? Zijn er bijzonderheden?

Ja!
Je komt bij Jaca al op de Camino naar Santiago. Het is lastig wegkomen uit Barcelona: veel drukke wegen. Ik zou de trein neem naar Vic. Van Vic via, Olost, Berga, Sant Llorenc de Morenys, Coll de Nargo, Tremp, La Pobla de Segur, el Pont de Suert, Campo, Ainsa, Torla (prachtig nationaal park), Biescas, Sabinanigo naar Jaca. Je treft voldoende campings onderweg. Je moet verder geen hekel hebben aan klimmen

Wij hebben gefietst van Perpignan naar Pamplona. Onze route ging ook over Ripoll en Jaca. In Jaca zagen we veel fietsers en wandelaars die naar Santiago de C. gingen. Wij zijn toen door het natuurpark Cadi gefietst. Dat ligt iets noordelijke van de route die Bert suggereerde en is heel mooi. Mijn suggestie zou zijn. Ripoll - Campdevanol - over de coll de Merolla naar La Pobla de Lillet (camping 5 km daarvoorbij) - Guardiola de Bergueda - Het park Cadi in naar Saldes (camping) - door het park naar Gosol - Tuixent - Sorribes - Colldarnet - Montan - Organya (camping) - dan over de coll de Boixols naar Tremp (camping) - El Pont de Suert (camping) - eventueel een uitstapje naar het noorden naar het prachtige park Aiguestortes - onderlangs het park Maladeta naar Ainsa (camping) - dan naar het noordwesten over o.a. Boltana - Torla Biesas - en dan helaas over een grote weg naar Jaca. Er moet wel aardig wat geklommen worden maar je wordt beloond met een prachtige rit over rustige wegen met voldoende campings.

Veel plezier, Ronald
Zie ook mijn verslag door de Pyreneeën, het stuk van Gerona tot iets ten zuiden van Pamplona kan je in je planning misschien gebruiken:

Afbeelding
Pyreneeën 2007


Onderweg kom je dan heel veel mooie natuurschoon tegen, zoals de parken van de Sierra de Cadi, de Ordesa canyon en het semi-woestijngebied van Bardenas Reales.

Hoi,

alvast bedankt hiervoor! Ik heb de pyreneenroute al redelijk in kaart, stukjes ervan ook gefietst dus dit klinkt me allemaal redelijk bekend in de oren. Maar stel dat ik nou iets minder wil klimmen en de volgende route wil nemen: Barcelona-Montserrat-Lleida-Zaragosa-Logrono? Dit is aanzienlijk vlakker, volgens mij. Maar ik ben een beetje bang voor erg veel verkeer... Ik hoef niet perse alleen over eenzame landwegen hoor.
Maar goed, als iemand hier nog iets meer over weet te vertellen: ja graag!!

Bij Zarogoza heb je het brede dal van de Ebro. Dat is vlak, maar saai. Verder loopt er door het Ebrodal een tolweg. Dit houdt in dat veel autoverkeer uitwijkt naar de parallel-wegen. Er loopt op sommige plaatsen wel een soort klein dienstweggetje waar je op kunt fietsen.

Mmmm,

de reden dat ik niet via de pyreneen wilde fietsen is eigenlijk alleen tijd. Ik wil perse BCN-Santiago fietsen omdat ik in beide steden vrienden wil bezoeken. De omgeving in de pyreneen is wel echt prachtig, zoals ik hier lees en ook al eens ervaren heb! Hoeveel tijd zou het me kosten om van Vic naar Jaca te fietsen? Ik ben goed getraind, alleen al een tijdje niet zoveel geklommen. Dat komt wel weer na een paar dagen... :wink:

Van Vic naar Jaca moet in vijf dagen kunnen! Een supergetrainde snelle berggeit moet het in vier dagen kunnen.
Het stuk van de Camino tussen Burgos en Leon over de Tierra de Campos is niet zo bijster spectaculair. Eventueel kun je daar de trein nemen. In Spanje kan de fiets gratis mee in regionale treinen. Tussen Burgos en Leon heb je onder andere stations langs de Camino in Fromista en Sahagun, maar een echte pelgrim stapt natuurlijk niet in de trein.

Bert,

dank je wel voor je tips, je hebt me overtuigd! Door die pyreneen dus...
Een echte pelgrim stapt niet in de trein. Die trapt gewoon wat kilometers extra per dag! :D

Seth schreef:Door die pyreneen dus...
Daar zal je zeker geen spijt van krijgen ;-)
Ik ben ook ooit van Perpignan over Olot naar Jaca gefietst, globaal volgens de route die Bert aangeeft. Schitterend.
Een dagje uittrekken voor de Valle de Ordesa is zeker een "must".