Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bezigheden in je eentje - Forum Wereldfietser

Bezigheden in je eentje

Deze winter plan ik een fietstocht langs de Rijn. Ik was eerst van plan met een reisgenoot te gaan en in een tent te overnachten. Alleen met de tent zie ik niet zo zitten omdat ik geen idee heb wat ik in mijn eentje kan doen vanaf 17u en dan is het al bijna donker. Graag dus tips en informatie over de bezigheden die jullie zoal hebben als je op je eentje gaat fietsen. Het zou natuurlijk kunnen dat er zich nog een reisgenoot aandient. Ik heb ook de mogelijkheid te overnachten in jeugdherbergen, die liggen er genoeg op mijn huidig geplande route.

Allereerst is langs de Rijn fietsen nog steeds mijn mooiste fietstocht die ik heb gemaakt.

Ik ben ook alleen gegaan maar dan wel in de zomer en dan lig ik al in mijn slaapzak voor het donker is.

Ik kwam verschillende mensen tegen die in jeugdherbergen sliepen. Die zijn er dus genoeg op die route. In de zomer moet je die wel van te voren bespreken, in de winter misschien niet.
En zijn die in de winter allemaal open? En in Duitsland zijn er ook jeugdherbergen waar je alleen onder de 27 jr of zo mag slapen, ik weet je leeftijd niet.

Maar dat zelfde geld voor de campings, zijn die in de winter geopent?

Ik dacht dat in Duitsland er een regel is dat je vrij mag kamperen tussen de dijken langs rivieren. Ik zou dit wel navragen. Dan nog is er veel natuurgebied langs de Rijn waar je dan vast weer niet mag staan hoewel dat juist de mooie plekjes zijn.

Ik zou echt niet weten wat je er 's avonds kan doen. Verlichting meenemen en lezen, of muziek luisteren?

De jeugdherbergen zijn enkel tussen kerst en nieuwjaar een weekje gesloten en er liggen er genoeg, maximumafstand tussen 2 is 80km. Campings liggen er ook veel, waarvan een aantal open, ze liggen iets minder goed verspreid zodat er wel eens 100km durft tussen te liggen maar soms heb je er ook 3 heel kort op elkaar. Ik ben 23 jaar.
Via deze site heb ik de openingstijden gevonden van de meeste campings in Duitsland. http://www.eurocampings.net/nl/europa/

Ik dacht ook al aan lezen en wat schrijven maar dan heb ik steeds verlichting nodig. Wat gaan wandelen of een stadje bezoeken dat is ook wel wat maar als het in de avond nog kouder is dan in de daga al het geval is, en je in het donker je tentje moet terug gaan zoeken, hoeft het voor mij niet.

Wildkamperen zou verboden zijn in Duitsland, heb ik op verschillende sites gelezen. Het zou natuurlijk kunnen dat er gebieden zijn waar er een uitzondering op die regel bestaat.

Welke kant van de Rheinradweg heb je gedaan? Ik weet nog niet of ik nu vanuit Basel naar Mainz en verder naar Bonn ga fietsen of andersom.

s0lar schreef: Welke kant van de Rheinradweg heb je gedaan? Ik weet nog niet of ik nu vanuit Basel naar Mainz en verder naar Bonn ga fietsen of andersom.
Dat weet ik niet meer. Ik heb de Limesroute gefietst en in Zwitserland met de fietskaart de uitgezette route. De hele route was volgens mij uitgezet en misschien wel beide kanten, dan kan je op de kaart vaak wel zien wat het groenste is. De Limesroute gaf ook aan welke plaatsjes langs de route de moeite waard waren om te bezoeken.

Ik vond het erg leuk om door de natuurstukjes te rijden langs de rivier en steeds de dorpjes die leuk zijn te bezoeken met de vakwerkhuizen, enz.

Misschien kan je nog steeds de kortingskaart voor de trein naar Basel kopen. Sparrnight of zo iets. Heel goedkoop met bed en fiets, paar tientjes. Was goedkoper dan wat de rugzakkers alleen al voor de reservering moesten betalen bovenop de interrailkaart die ze al hadden.

Begrijp ik goed dat je niet in Zwitserland gaat fietsen maar in Basel wil beginnen? Zou wel jammer zijn want dat deel was ook erg mooi. Met bijv. een van de mooiste watervallen (na Iguazu en Victoria falls) die er is.

Daar zat trouwens wel een steil stukje in wat ik met de trein heb gedaan, om vervolgens weer heel lang met haarspeldbochten af te dalen.

De campings liggen wel dichter op elkaar dan 100 km want dat heb ik toen nooit gefietst. De Limesroute was mijn eerste fietstocht buiten Nederland.

Ook veel wintertochten gedaan (zowel wandelend als met de fiets) en ik ken het probleem van TS. Vaak nam ik een boek mee om nog een paar uur te lezen in de tent met een minimaal lampje er bij. Laatste is alleen lastig als je aan het wildkamperen bent want dan wil je juist niet al te veel opvallen.

Nu zag ik laatst een boekverlichting speciaal voor als je in bed leest terwijl je partner wilt slapen. Dit bestond uit een doorzichtige plaat die verlicht werd van onderaf en die je op de bladzijde legt. Dan is er vrijwel geen uitstraling naar opzij en je kan in alle standen lezen zonde rop de verlichting te letten. Dit zou een goede optie kunnen zijn.

Vaak ging ik trouwens best vroeg slapen en dan werd ik zo rond 0200 weer wakker zodat ik ruim voor 0300 weer onderweg was. Geeft een heel apart karakter aan de tocht, al moet je dan wel weten dat je het stuk ook in het donker kan navigeren.

Fedor schreef: al moet je dan wel weten dat je het stuk ook in het donker kan navigeren.
Geen enkel probleem als je langs de Rijn fietst, verdwalen kan niet, zelfs niet in het donker lijkt mij.

fiets-ster schreef: Geen enkel probleem als je langs de Rijn fietst, verdwalen kan niet, zelfs niet in het donker lijkt mij.
Blijft de vraag of hij wel in het donker wilt fietsen ;)

Je "mist" natuurlijk wel het eea (uitzichten, horeca), al lijkt de "Rhine at night" mij wel een aparte ervaring.

Ik wil het stuk in Duitsland fietsen. Dit is bijna geheel vlak.
Zwitserland zou ik ook wel eens willen verkennen per fiets maar dat doe ik liever niet in de winter. Als ik er naartoe ga, wil ik klimmen.

In het donker fietsen wil ik liefst vermijden, dan hoef ik mijn verlichting niet te gebruiken tijdens het fietsen en kan ik batterijen sparen.

Mijn iee was dus fietsen tot ene uur of 16u ergens mijn tent neerzetten en dan tegen 10u terug vertrekken. Zo vermijd ik ook dat ik de tent moet opstellen als het al donker is.

De route die ik waarschijnlijk ga volgen heb ik volledig op gps en als iemand ze eens wil bekijken, ik kan de ergens op internet zetten.

s0lar schreef:Wildkamperen zou verboden zijn in Duitsland, heb ik op verschillende sites gelezen. Het zou natuurlijk kunnen dat er gebieden zijn waar er een uitzondering op die regel bestaat.
Is in NL ook verboden. Toch ben ik met een oud-collega met Koninginnedag gaan fietsen en we hebben daarbij gekampeerd in een 2,34m hoge (!!!) tipi. Gewoon, in het wild, waar we maar wilden.
Alleen heb ik dat nog eens overgedaan bij een rondje zuid-Nederland in de tweede week van mei. Weer met de tipi, nu ook op de Veluwe en andere minder handige locaties. Geen problemen gehad, wel is er op de Veluwe bij Ede 's nachts een (militaire?) auto langsgeweest, maar die heb ik noch gehoord noch gezien. Geluk gehad? Wie weet, maar feit is wel dat al onze spullen in de tent lagen, incl. de fietsen in deze gevallen.

Mijn ervaring is dat als je je op een wat rustiger ogend plekje wat verdekt opsteld, het al gauw in orde is. Mits je dus geen rommel maakt.

Ik zou doorfietsen tot een uur of half 6/zes uur. Dan tentje opzetten, en half/geheel in het donker eten koken. Dat scheelt alvast weer 2 uurtjes. Bovendien kun je in de schemer je tentje opzetten, waardoor je minder snel gezien wordt. Is het een wat drukkere locatie (had ik bij Ede), dan kun je natuurlijk ook opteren om eerst te eten, en als het dan na je maaltijd rustig is je tentje verdekt opstellen.

's Avonds kun je verschillende dingen doen: puzzelen, lezen, muziek luisteren, video's kijken, dagboek schrijven, met de kaart erbij de route van de volgende dag plannen/bekijken, een ommetje naar het lokale café, een ommetje naar de plaatselijke frietboer :lol:, en ga zo maar verder.
s0lar schreef:Deze winter plan ik een fietstocht langs de Rijn. Ik was eerst van plan met een reisgenoot te gaan en in een tent te overnachten. Alleen met de tent zie ik niet zo zitten omdat ik geen idee heb wat ik in mijn eentje kan doen vanaf 17u en dan is het al bijna donker. Graag dus tips en informatie over de bezigheden die jullie zoal hebben als je op je eentje gaat fietsen. Het zou natuurlijk kunnen dat er zich nog een reisgenoot aandient. Ik heb ook de mogelijkheid te overnachten in jeugdherbergen, die liggen er genoeg op mijn huidig geplande route.
Ik heb in mei 1974 langs de Rijn gefietst, vanaf Keulen naar Zwitserland en Oostenrijk. Overnacht in 11 jeugdherbergen. Tot de Zwitserse grens deed ik er een week over, via Straatsburg en Zwarte Woud. Na nog een week gelogeerd te hebben bij familie in Davos, vloog ik van Zürich naar Schiphol. Een heel mooie fietstocht die me nog altijd is bijgebleven :D ! Veel mooie meiden ontmoet en ook geen spat regen gehad. Ik heb vrijwel niks voorbereid en ben gewoon meteen op de trein van Hilversum naar Keulen gestapt, fiets mee. Een adressengids van jeugdherbergen en wat landkaarten waren afdoende. Kijk maar op de foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=GJ6XXHPI

Bedankt voor de link naar je mooie foto's. Deze krokus zal het weer net wat minder zijn dan in mei '74 waardoor mijn dagafstand ook wat minder zal zijn. Ik denk niet da ik op 10 dagen van bij mij thuis tot in Basel ga geraken.
Een 5-tal jaren terug had ik moeilijkheden om te overnachten in een Jeugdherberg in Coburg (deelstaat Bayern). In Beieren zou er een regel bestaan dat men vanaf een zekere leeftijd niet meer kan overnachten in een Jeugdherberg. Ik weet niet of het in andere deelstaten ook zo is, maar men verzekerde mij toen dat het enkel in Beieren was!
cabonga schreef:Een 5-tal jaren terug had ik moeilijkheden om te overnachten in een Jeugdherberg in Coburg (deelstaat Bayern). In Beieren zou er een regel bestaan dat men vanaf een zekere leeftijd niet meer kan overnachten in een Jeugdherberg. Ik weet niet of het in andere deelstaten ook zo is, maar men verzekerde mij toen dat het enkel in Beieren was!
Klopt, alleen in Bayern mag je t/m je 27e jaar in de jeugdherbergen terecht :( . Pure leeftijdsdiscriminatie :evil: . In alle andere Duitse deelstaten (inclusief de voormalige DDR, eigen ervaring) zijn de leeftijden vrij. Dus in Bayernische Jugendherbergen is het echt een "Kindergarten"! Deze waarschuwing staat in de Duitse en IYHF-jeugdherberggidsen vermeld.

Groeten van Martin, al 38 jaar wereldfietser met overnachtingen in meer dan 275 jeugdherbergen.
Martin E. van Doornik schreef: Klopt, alleen in Bayern mag je t/m je 27e jaar in de jeugdherbergen terecht :( . Pure leeftijdsdiscriminatie :evil: . In alle andere Duitse deelstaten (inclusief de voormalige DDR, eigen ervaring) zijn de leeftijden vrij. Dus in Bayernische Jugendherbergen is het echt een "Kindergarten"! Deze waarschuwing staat in de Duitse en IYHF-jeugdherberggidsen vermeld.
Als je iemand meeneemt die behoort tot de toegestane leeftijdsgrens dan mag je daar wel slapen. Meest voorkomende voorbeeld zijn gezinnen met kinderen.