Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in en rond de Picos de Europa - Forum Wereldfietser

Fietsen in en rond de Picos de Europa

Een aantal jaar geleden zijn wij al een keer door de Picos de Europa gereden. Toch ging het toen iets te rap. Graag willen we dit jaar terug en zoeken daarom mooie rondjes in en rondom de Picos. Wie helpt ons?

Daarbij willen we met de auto naar Spanje rijden en deze ergens bij Pamplona parkeren om vervolgens een rondje van 3 !/2 week op de fiets te maken. Iemand een voorstel om de auto te parkeren??

Ja, het aantal wegen door/langs de Picos is beperkt, helaas. Zal niet zo makkelijk zijn om daar wekenlang te fietsen,... combineren met wandelen misschien?
Maar waarom helemaal in Pamplona beginnen? Dan moet je dus minstens 300 km. heen en weer over het Cantabrisch randgebergte. Wij hebben inderdtijd de auto geparkeerd in Burgos, dat ligt halverwege. De auto stond op het parkeerterrein vlak voor de stadscamping, en daar is ook 24/7 toezicht. Toen we na twee weken terugkwamen bleek de achterklep van de auto al die tijd niet in het slot te hebben gezeten. Gelukkig niets gebeurd.

Klopt, we kunnen met de auto verder rijden. En inderdaad, ik ben al zover dat we de auto ergens in de buurt van Miranda de Ebro neer willen zetten. Niet dat die 300 km erg is want ik realiseer me dat ik geen drie weken in de Picos kan touren. Als je op de kaart kijkt zie je vanuit Ebro, richting Picos, allerlei groene weggetjes lopen waar ik er zoveel mogelijk van ga pakken.

Misschien dat er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Atbiker schreef:Een aantal jaar geleden zijn wij al een keer door de Picos de Europa gereden. Toch ging het toen iets te rap. Graag willen we dit jaar terug en zoeken daarom mooie rondjes in en rondom de Picos. Wie helpt ons?
Zeker niet vergeten om door de Desfiladero del Cares te lopen; echt een schitterende wandeltocht van één dag !!!
http://www.picoseuropa.net/cares/index.php

Ook zeer fraai is om zonder bagage naar Lagos de Covadonga te fietsen; wel pittig maar goed te doen in één dag. Bijv. vanaf de camping in Soto de Cangas.
http://www.picoseuropa.net/lagos/index.php
Michael W schreef:
Atbiker schreef:Een aantal jaar geleden zijn wij al een keer door de Picos de Europa gereden. Toch ging het toen iets te rap. Graag willen we dit jaar terug en zoeken daarom mooie rondjes in en rondom de Picos. Wie helpt ons?
Zeker niet vergeten om door de Desfiladero del Cares te lopen; echt een schitterende wandeltocht van één dag !!!
http://www.picoseuropa.net/cares/index.php
Dat is wel een wandeltocht en die is niet geschikt om te fietsen.
Rond de Picos zijn wel tal fraaie fietsmogelijkheden. In de Jacobsroute 3 , van Clemens Sweerman staat een noordelijke route terug van Santiago de Compostela richting Franse grens. Deze komt ook in de Picos. Ga ook eens vanuit Potes fietsen naar Fuente De. Daar neem je een kabelbaantje over een dal voor een fabelachtig uitzicht. Je moet geen last hebben van hoogtevrees zoals ik. Kijk op de Michelin-kaart van Spanje van die regio.
Ik heb geen probleem met het stallen van mijn auto, want ik heb niet zo'n ding. De fiets kan gratis mee in regionale treinen in Spanje.

Ik merk toch dat veel mensen mijn voorbereidende gids voor een fietstocht in Spanje niet kennnen: Fietsen in Spanje.
bert sitters schreef:Dat is wel een wandeltocht en die is niet geschikt om te fietsen.
Er staat ook "wandeltocht" in mijn bericht Bert.

Overigens ben ik er wel 2 ATB-ers tegengekomen, maar dat zou ik zelf nooit durven daar. ;-)

Hoi Bert,

Klopt, we hebben al vaak genoeg met de fiets in de diverse door jou beschreven treinen gezeten. Geen probleem ook. Zelfs het boek "Fietsen in Spanje" staat in onze boekenkast.

Door omstandigheden moeten we nu "zo'n ding" wel meenemen. Meestal bereiken we of fietsend of vliegend ons land van bestemming.

In 2003 hebben we de trip naar Fuente Dé al eens gemaakt maar omdat het zo ontzettend druk was bij de kabelbaan, Spanjaarden vinden dat ook geweldig op maandag, hebben we een tas koffie gepakt en zijn weer afgedaald naar Potes. Ik zoek eigenlijk meer naar weggetjes die we nog niet gehad hebben en waar we beslist heen moeten.

De Picos zijn inderdaad meer wandel- dan fietsgebied. Ik zou zeker een paar wandelschoenen meenemen. En gelukkig zijn andere delen van de Cordillera Cantábrica ook schitterend, bijvoorbeeld het Parque Natural de Somiedo.

Enfin, in de Picos vond ik de rit van Potés naar Boca de Huérgano over de Puerto de San Glorio erg fraai. Vanuit Boca kun je een mooi rondje fietsen naar Portilla de la Reina, Posada de Valdeón, Vegacernega en via Riaño weer terug.

In Valle de Cabuérniga is een nette camping, waar je misschien wel je auto kwijt zou kunnen.

Hoi Liz, bedankt weer voor je antwoord. De camping ziet er goed uit maar ligt zo dicht bij de Picos. Ik wil graag voor de Picos al een beetje rondkijken omdat de Picos zelf inderdaad maar vrij klein is en voor drie weken fietsen niet voldoende zal blijken.

Jouw overige voorstellen ga ik nauwkeurig op de kaart nakijken. De vorige keer zo'n drie jaar geleden denk ik, had je ook mooie route's voor in de Sierra de la Demanda. Rondje Ezcaray bijvoorbeeld!! Ik laat je nog weten. Mocht er nog iets te binnen schieten,.............Graag!!

Vanuit Soto de Cangas kun je een mooi rondritje maken langs Ribadesella.
Dat is 91.5 km lang met zo'n 1625 hoogtemeters; flink bergachtig dus over de Mirador del Fito (568m), Alto de Llanigo en de Collado de El Torno. Ik heb dat in 1991 gedaan en herinner me er niet zo heel veel meer van behalve dat er heel mooie stukken in zaten en ook minder mooie met name langs de drukke kust. Het dorpje Nueva op deze route heeft ooit de prijs gewonnen voor 'pueblo mas bonito de Asturias' (mooiste dorp van Asturië dus)
Soto ligt bovendien aan de voet van de beklimming van de Lagos de Covadonga, dat heel vaak in de Vuelta dienst heeft gedaan als koninginnenrit. Een heel fraaie en heel zware beklimming die eindigt bij 2 bergmeren (Lago Enol en Lago de la Ercina) in een fabelachtig mooi decor. Je passeert ook het mythische heiligdom Covadonga waar jaarlijks op 8 september een zeer drukke bedevaart plaatsvindt. Verder moet je deze beklimming ook niet doen op zon- en feesdagen en op 25 juli als het Fiesta del Pastor (herdersfeest) hier plaatsvindt.

Voor een profiel en een verhaal over Lagos de Covadonga zie op mijn site
http://www.opdefiets.net/cols2.htm

Luc Oteman

In 2001 heb ik een rondje gemaakt rond de Picos om daarna naar Frankrijk te fietsen.

Afbeelding
Rio cares

Zie ook mijn verslag op:
http://luddo.freehostia.com/Spanje/spanje.htm

De Picos is inderdaad erg mooi maar te klein om drie weken je te vermaken. Het gebied ten zuiden van de picos is dan weer volstrekt anders, bijna woestijnachtig.

Ten westen van de Picos heb je een maanlandschap bij Sena de Luna en Mirantes de Luna. Er zijn daar ten noorden van de stad Leon redelijk wat campings.

Laat je route ook van het weer afhangen. De groene noordflanken van de Picos zijn erg mooi, maar bij noordenwind kan het er zelfs midden in de zomer dagenlang mistroostig zijn. Aan de zuidkant is het dan stralend zonnig en niet te warm.
Leon