Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsroutes door eilandendoolhof Stavanger-Bergen - Forum Wereldfietser

Fietsroutes door eilandendoolhof Stavanger-Bergen

MIsschien wordt het de noordzee-route, misschien fietsen we op de kaart....

...maar toen ik het stuk tussen Stavanger en Bergen zag begonnen mijn ogen toch even te knipperen.

Eilanden, tunnels, bruggen, veerverbindingen en eindeloze wegen om de eilanden heen...

Hierdoor ontstaan even zoveel ideeen voor te fietsen routes waaronder eentje langs een gletsjer via weg 48 (deze heeft soms uitzicht op een gletsjer waarvan de naam mij even niet te binnen schiet... deze ligt in de buurt van Odda). Als mensen hier gefietst hebben hoor ik graag hun bevindingen.

Verder zijn alle ervaringen uiteraard welkom.

Die gletscher heet de Folgefonni. Odda is vies(smog), maar ligt prachtig. Als je de Sörfjord doet, neem dan vooral de westkant, onder de Folgefonni langs. Die is veel rustiger.

Overigens is ook de weg over de Haukelifjell naar Rölldal, en dan naar Odda prachtig!

Ik heb in 1997 daar gefietst, maar weet niet of de informatie nog up to date is. Hoe dan ook ligt het fraaie berglandschap er nog altijd.

Je kan vanaf Stavanger met een bootje naar Sauda (ik geloof dat het zo heet). Daar hebben we gewoon wild gekampeerd in een parkje. We zijn via een oude bergpas (en dus niet via de tunnel) naar Odda gefietst met onderweg nog een wildkampeerplaats net voor de tunnel. In Odda was (is?) ook een camping maar het was toen weekend dus erg veel Noren (kampeer daarom in het weekend bij voorkeur wild!!!). We hebben toen een wandeling naar de Folgafonna gemaakt (erg mooi), maar wel meer dan 1000 meter hoogteverschil te voet (waren we niet gewend). Vanaf Odda kan je overigens zeer fraai naar het noorden fietsen en dan over de Hardangervidda. Let altijd wel op dat je niet de hoofdweg neemt, maar voor fietsers betere zijweg. Een sterke zaklamp is aan te raden als je door een onverlichte tunnel rijdt. Petzl ledlampjes schieten qua belichting te kort als hoofdlamp. Een achterlichtje met led voldoent wel.

Groeten,
Rutger
www.rutgersreizen.nl

Een sterke zaklamp is aan te raden als je door een onverlichte tunnel rijdt.
Ik deed het indertijd met een maglite AA, maar daar had ik ook niets aan. Die rotsen absorberen bijna al het licht.
De laatste keer dat ik er was, 2004, waren veel tunnels echter al verlicht, ook de kleinere.

In 2006 heb ik in Zuid West Noorwegen gefietst en het boekje van Ketler als uitgangspunt genomen. Op het traject Stavanger Bergen heb ik wel wat veerboten gehad, maar wat wil je in Noorwegen en rusten moet je toch, maar volgens mij geen tunnels.
Ik heb een overzicht van de gevolgde route op mijn site staan http://members.home.nl/harryopdefiets/

Harry