Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Neem ik een stoeltje mee op fiets(kampeer)reis? Welk? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Neem ik een stoeltje mee op fiets(kampeer)reis? Welk?

fiets-ster schreef:Ik zelf vind een zitlap (geknipt uit oud slaapmatje) prima in de zomer.

Ik heb wel een hoes waar een thermarestmatje inpast. Is heel klein mee te nemen en werkt ook als bescherming van de mat. Echter deze kan niet in de zon staan, dan gaan de cellen in de mat stuk en krijg je een enorme bobbel, had ik van de zomer. Die raad ik dus eigenlijk af. Want waar zit je overdag, in de zon toch?
wat dit een Thermarest matje? Indien wel, zou dat niet mogen, en zou je door de levenslange garantie er zo een nieuwe moeten krijgen. Het idee van je zitlap vind ik op zich niet zo'n slecht idee, maar ik blijf er toch bij dat een ortlieb backroller of rackpack gevuld met wat kleren of een slaapzak echt super zit.

Goh, ik zie dat de foto van mij op m'n stoeltje er toch staat. Het origineel "stoeltje" hebben we volgens mij zo'n 15 jaar geleden gekocht bij Bever en als ik mij goed herinner kwam het inderdaad van Erdman Schmidt vandaan. Het oorspronkelijke model was smaller, groen van kleur en behoorlijk aan de prijs. Het werd genoemd kruispootje. We gingen in die tijd fietskamperen met de kinderen en om allemaal wat comfortabeler te zitten heb ik toen nog 4 stoeltjes erbij gemaakt. Avonden heb ik zitten vloeken achter de naaimachine en op die dubbele stof dozijnen naalden gebroken. Het is eigenlijk een zitlapje met een ruggesteuntje. Ik heb toen nylon loperstof gebruikt die verkocht werd voor strandstoeltjes. Die stof was iets breder maar dat maakte het zitten alleen maar comfortabeler. Het gedeelte waar je op zit heb ik dubbel uitgevoerd zodat je er een isolatie zitlapje in kunt stoppen. Het hoüten steuntje, het eigenlijke kruispootje, heb ik gemaakt van een paar beukenhouten latjes. Nu, 15 jaar later is er pas 1 stoeltje versleten omdat er gaatjes komen bij het gedeelte waar het pootje op de grond staat. Het zit best wel lekker en als ik 's avonds ga koken verzamel ik alle spullen om me heen en kan ik met het brandertje naast me op m'n gemak kokkerellen. Als iemend zin heeft om ook met naald en draad aan de gang te gaan wil ik het wel eens opmeten en wat foto's plaatsen.

Ronald

Ik neem steeds een stuk nopjesplastiek mee van 1,5m bij 2m(ongev). Prima om op te zitten ook als het gras een beetje nat is, eten en na de reis kan je het evt gebruiken om je fiets in te pakken bij transport of je gooit het gewoon weg. Kost en weegt (bijna) niks, en je legt het achteraan op je bagagedrager. Heeft natuurlijk geen leuning, maar een boom of paal kan wonderen doen...

Xenos stoeltjes zijn helemaal top... goedkoop, licht en handig.

Ik zelf neem altijd de kinderstoeltjes met leuning... kan je mooi je koffie / thee of welverdiende biertje in zetten... en omdat deze laag is kookt het makkelijk... je moet alleen niet te bred zijn!

Ik begrijp de ontbering-zoekende fietser, maar zelf vind ik een welverdiende stoel na een lange dag fietsen helemaal geweldig!

...en nu niet allemaal naar de Xenos, die van mij is ook stuk... en ze gaan vaak erg hard.

In tegenstelling met het stoeltje van de Xenos hebben wij de mini resort chairRB.

http://www.hiking-site.nl/materialen_chairb.php

Zijn denk ik beter van kwaliteit, € 19,95, 1.1 kg en wij leggen die achterop tussen een paar snelbinders op de Rack-Pack, dus onderweg overal bij de hand.

Echter deze kan niet in de zon staan, dan gaan de cellen in de mat stuk en krijg je een enorme bobbel, had ik van de zomer. Die raad ik dus eigenlijk af. Want waar zit je overdag, in de zon toch?
Oeps, dan had je gewoon wat lucht uit je matje moeten laten lopen! Als je het strak opblaast (wat het comfort vaak niet eens verhoogt) en je zet het in de zon waardoor de lucht door de warmte uitzet, blaas je als het ware je matje op en laat de verlijming tussen stof en schuim los. Is dus niet een fout van het matje, maar van de gebruik(st)er.

Ook wij nemen bijna altijd onze mini resort chairRB mee. Met mijn 1.84 en 84 kg kan ik er prima op zitten.

Harry

Hoi!

Ik had de eerste maand de Stele van http://www.tatteljee.nl/zitten.html bij me maar die heb ik al snel naar huis gestuurd. Niet omdat hij slecht of zwaar was (slechts 380 gram) maar omdat ik hem niet gebruikte.
Ik gebruik een plastik zak/regenjas samen met een zijtas als rugsteun.

Fiets de wereld (zonder stoeltje),
Whisky

Ik wilde eigenlijk nooit aan een stoeltje, omdat ik dat maar overbodige luxe vond. Maar op aandringen van mijn vrouw toch maar stoeltjes aangeschaft. En ik moet zeggen dat ik niet meer zonder wil.
Wij hebben stoeltjes van Active Leisure waar je een thermarest slaapmatje invouwd. Matje dubbelvouwen en in de hoes steken en door middel van banden aan de linker en rechterzijde kun je het matje dan in een 90° hoek trekken. Zit best comfortabel al is het in en uithalen van je matje soms wat extra werk.

Maurice schreef:Wij hebben stoeltjes van Active Leisure waar je een thermarest slaapmatje invouwd. Matje dubbelvouwen en in de hoes steken en door middel van banden aan de linker en rechterzijde kun je het matje dan in een 90° hoek trekken. Zit best comfortabel al is het in en uithalen van je matje soms wat extra werk.
Ik ben jaren op zoek geweest naar een stoeltje dat je op de fiets kunt meenemen en meende altijd dat de oplossing van Maurice nooit comfortabel kon zijn. Maar zo'n slaapmatstoeltje blijkt dus prima te zitten, weegt niet veel en is heel gemakkelijk mee te nemen op de achterdrager!