Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoeveel dagen heb ik nodig..Haarlem- Santiago de compostella - Forum Wereldfietser

hoeveel dagen heb ik nodig..Haarlem- Santiago de compostella

het is mij niet duidelijk ook niet na een bezoek aan de fietsvakantie beurs..ik wil in 5 weken(1 juii-5 augustus) naar santiago de compostella ...de bekende sweerman route..red ik dat nou wel of niet????

of wie kent optie tours - santiago...

ben een gemiddelde fietser met een goede conditie ..tent gaat mee maar alleen achtertassen..lichtgewicht dus..
de een zegt " red je makkelijk.. " red je net...niet.....6 weken is beter..."

wie helpt me op weg...
Wij kennen jouw "gemiddelde en goede"conditie niet.
Hoeveel kilometers fiets je in Nederland op één dag met gemak? Ik ken er die hun conditie slecht vinden omdat ze na 100 km moe zijn en anderen zijn trots op hun 45 kilometers op het vlakke.
Neem tweederde van wat je in NL fietst met mooi weer en tel dat je per week maximaal 6 fietsdagen hebt. De afstand die je gaat overbruggen zul je inmiddels wel weten. De zakrekenmachine doet de rest.
Veel plezier, enne: Santiago is lichter als je Compostela met één l schrijft, dat doen de Spanjaarden ook :D
Leon

Ik heb hemzelf niet gereden, maar 500 km per week lijkt me een mooi gemiddelde. Ik zou wel in Frankrijk proberen wat op dat gemiddelde voor te komen.
Willem

Willem Jongman schreef:Ik heb hemzelf niet gereden, maar 500 km per week lijkt me een mooi gemiddelde. Ik zou wel in Frankrijk proberen wat op dat gemiddelde voor te komen.
Willem
Dat valt wel mee hoor, het gedeelte door Spanje (via de officiële route) is niet echt zwaar, alleen de Pyreneeën en de Cruz de Ferro is effe klimmen, maar daarna zijn het geweldige afdalingen.
De totaal afstand is rond de 2500 km, dus met 80/90 km per dag en af en toe een rustdag moet het goed te doen zijn, zeker als je met GPS fietst.

Ik weet niet wat Michael met "officiele route" bedoeld, maar noord Spanje via de route van Clemens Sweerman is toch echt vrij zwaar.
Mij lijkt 5 weken het minimum maar voor een redelijk getrainde fietser haalbaar.
Maar is dat het doel van fietsen? Wat haalbaar is? Het gaat er om wat leuk is, waarbij je ook nog tijd hebt om je heen te kijken en te genieten van je tocht....

ik zal begin mei vertrekken vanuit zeist naar santiago en trek hier inderdaad 5 weken voor uit. naar mijn (naieve?) idee goed haalbaar :-)

wouterbazen schreef:Ik weet niet wat Michael met "officiele route" bedoeld, maar noord Spanje via de route van Clemens Sweerman is toch echt vrij zwaar.
De officiele route is de route van Clemens.
Voorbij de Pyreneeën moet je nog maar 1x echt klimmen. Voor een beetje getrainde fietser is dat gedeelte zeker niet zwaar te noemen! Ik heb het ooit gefietst met iemand die nog nooit op fietsvakantie was geweest ....

Uiteraard moet je het weer mee hebben (niet te heet of te veel regen) en niet te veel tijd besteden aan kerken bezoeken of om je heen kijken enzo, maar dan nog is het in 5 weken te doen.

everslagers schreef:ik zal begin mei vertrekken vanuit zeist naar santiago en trek hier inderdaad 5 weken voor uit. naar mijn (naieve?) idee goed haalbaar :-)
Vergelijk even mijn site met die van onderstaande.

http://members.home.nl/marcovdvelden/

Beide gaan over een trip naar de Noordkaap. Ik deed er 44 dagen over. De twee fietsers van bovenstaande site slechts 21 dagen. Ik deed er dus dubbel zo lang over.

Ik heb bijna iedere dag lekker en ontspannen kunnen fietsen en onderweg voldoende rustpauzes kunnen nemen. De twee andere fietsers hadden bijna iedere dag een loodzware dag.

Voor mij was de doelstelling mijn einddoel halen op een relaxte manier. Voor de twee fietsers was de doelstelling het einddoel halen in een vrij korte tijdspanne.

Kortom, iedereen heeft zijn eigen uitdaging en legt de lat naar zijn mogelijkheden en/of behoefte.

In 5 weken willen fietsen vanuit Nederland naar Santiago is niet naïef. Integendeel. Als je fietsverslagen zult zoeken op internet ga je er zeker vinden die het zelfs in een nog kortere tijdspanne gedaan hebben.

Michael W schreef:
wouterbazen schreef:Ik weet niet wat Michael met "officiele route" bedoeld, maar noord Spanje via de route van Clemens Sweerman is toch echt vrij zwaar.
De officiele route is de route van Clemens.
Voorbij de Pyreneeën moet je nog maar 1x echt klimmen. Voor een beetje getrainde fietser is dat gedeelte zeker niet zwaar te noemen! Ik heb het ooit gefietst met iemand die nog nooit op fietsvakantie was geweest ...., aldus Michael Wannet.

Hoi Michael,
Welke 1x bedoel je: de Cruz del Ferro of de Alto Cebreiro? Dat zijn er minstens toch al twee. Verder denk je dat je op de Cebreiro boven bent, maar dan volgt er nog een pittige klim. Ook voor deze tocht geldt: de laatste loodjes het zwaarst. Galicie is niet gek hoog, maar je fietst vaak haaks op de rivierdalen en die rivieren liggen bijna op zeeniveau. Na de rivier moet je weer klimmen de heuvels in. Zelfs in de stad Santiago de Compostela moet je nog klimmen over de keitjes.

Beste guubguub,
Als je naar "Santiago de Compostella" denkt te gaan, dan ben je wel heel lang bezig om bij die tweede L te komen, want die is er niet.

bert sitters schreef:Welke 1x bedoel je: de Cruz del Ferro of de Alto Cebreiro? Dat zijn er minstens toch al twee.
Cruz de Ferro Bert, de Cebreiro was ik even vergeten ;-)
Dat komt vast door het overweldigend fraaie uitzicht op Galicië wat je daar hebt. Maar ok, 2x stevig klimmen dus.

Er zijn er die 't in 3 weken halen. Lijkt mij persoonlijk niet leuk meer. Ik was er in 36 dagen en kwam uiteindelijk uit op ongeveer 75 km per dag gemiddeld. Daarin zat 1 rustdag in Chartres. En ik ben over de Somport gegaan, da's ook wel een stukje om. Ik was wel wat geoefend, maar helemaal niet getraind. Fijn als je de tijd kunt nemen om open te staan voor de vele verrassingen onderweg.

Op http://caminodesantiago.consumer.es/eta ... ponferrada kan je het verloop van de Santiagoroute in Spanje zien met hoogteprofielen.

Zelf ben ik ook van plan om vanaf half mei te vertrekken richting Santiago.
Ik ben van plan om vanaf Santiago nog een stukje door te rijden naar Porto en daar het vliegtuig terug te pakken. In totaal neem ik daarvoor 5 weken verlof op. Porto is een 300 km vanaf Santiago, dus in totaal zal ik zeker niet boven de 3000 km uitkomen lijkt mij zo.
Afgelopen zomer vanaf Dubrovnik, via Berlijn, op mijn gemakje naar huis gereden in vier weken tijd. Daarbij elke week wel een rustdag genomen en een totaalafstand van 3000 km. Met een week extra tijd kan ik het dus nog kalmer aan doen en wellicht nog wat dagen aan het strand liggen in de buurt van Porto.
Het is dus maar net hoeveel je wilt/kunt rijden per dag en hoeveel rustdagen je neemt.

dank voor jullie goede adviezen en vooral jullie persoonlijke overpeinzingen...

ik zit nu te denken aan de optie Tours-S de Cl (1l)- Porto..

toch heeft het vertrekken vanuit thuis wel wat...of romantiseer ik dat teveel...i
n zonnetje vanaf Frankrijk naar de cols is ook niet verkeerd..

ik hou jullie op de hoogte...

guubguub schreef:ik zit nu te denken aan de optie Tours-S de Cl (1l)- Porto..
Lijkt mij een heel goed idee als je maar net 5 weken hebt, dan kan je ook op je gemak wat kultuur opsnuiven en wat relaxter onderweg zijn!
In Parijs beginnen kan ook; van Parijs naar Porto.

Dan kan je in Spanje misschien ook nog even de Picos meepakken, schitterend gebied !!

In 2003 ben ik van Leon naar Santiago gefietst en vandaaruit via de noordkust naar Santander. Vervolgens met de trein naar Burgos en daar de route van Sweerman naar Nederland opgepakt. In St. Quintin de tocht beëindigd wegens uitputting (hittegolf was op z'n hoogtepunt en ik woog nog maar 65 kg bij 1.89 m).
Op dat punt ca. 2700 km afgelegd in 23 dagen en één rustdag. Achteraf gezien gekkenwerk maar m'n maat had een andere fietsagenda dan ik.

Ik zou er nu weer 5 weken voor uit trekken en de route eens op m'n gemakkie fietsen en meer te genieten van al het moois wat je onderweg ziet. En zelf rustig een potje koken i.p.v. iedere dag uit eten omdat je te moe bent om te koken.

Mijn motto zou nu zijn: lekker op je gemak fietsen en geniet!
guubguub schreef:het is mij niet duidelijk ook niet na een bezoek aan de fietsvakantie beurs..ik wil in 5 weken(1 juii-5 augustus) naar santiago de compostella ...de bekende sweerman route..red ik dat nou wel of niet????

of wie kent optie tours - santiago...

ben een gemiddelde fietser met een goede conditie ..tent gaat mee maar alleen achtertassen..lichtgewicht dus..
de een zegt " red je makkelijk.. " red je net...niet.....6 weken is beter..."

wie helpt me op weg...
Ik heb de route vorig jaar (Haarlem-Santiago) ook van 30 juni tot 1 augustus met een rustdag in Tours en Saint-Jean-Pied-de-Port gefietst. Ondanks de vele regen in de eerste twee weken (slapen in tent) was het goed te doen. Ik ben een 59 jarige, niet echt getrainde maar genietende vakantiefietser. Dus met zo'n gemiddelde van 80 km per dag in Frankrijk en 60km per dag in Spanje kom je er makkelijk en het is een prachtige, goed beschreven route. Veel plezier!![/quote]

Ik ben twee jaar geleden vanuit Utrecht naar Santiago de C. gefietst. Via de Ardennen en het Centraal Massief, over de Somport. In totaal heb 34 dagen gefietst over 3100 km. Daar moet je dan wel nog rustdagen bij optellen. Ik denk wel dat dit de 'zwaardere' route is, vergeleken met de route door het westen van Frankrijk. Vijf weken over deze oostelijke route is denk ik krap aan als je ook nog veel wilt zien onderweg. Ikzelf ben niet zo'n 'kerkenkijker' of 'cultuuropsnuiver'. Als je daar wel van houdt, zou ik er langer voor uittrekken. En als ik voor mezelf spreek: vanaf je eigen voordeur helemaal naar de eindbestemming fietsen, geeft het toch wel iets extra's...