Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets ombouwen met shimano naaf - Forum Wereldfietser

fiets ombouwen met shimano naaf

Beste techneuten,

Omdat ik toch alleen maar in Nederland fiests, leek het mij een goed idee om mijn 26 inch randonneur om te bouwen met een shimano nexus 8 naaf. Stukken goedkoper dan een R-naaf en voor Nederland meer dan geschikt denk ik.

Nu weet ik dat shimano een nieuwe naaf heeft ontwikkeld, die niet alleen lichter maar ook beter is. Wie heeft hier ervaring mee?

vraag: Moet deze naaf net zo ingebouwd worden als een R-naaf, dus ook met een kettingspanner?

Ik zou voor alles ongeveer 225 euro kwijt zijn.

Mario

225 das best prijzig, maar kijk eens naar dit plaatje:
Afbeelding

dat geeft de verschillen tussen 2 vesnellingen... moet zeggen dat bij de sram naven beter scoren dan de nexus naven...

Zelf zou ik voor een "oude" spectro 7 gaan (303% tov 244% nexus 7 of 307% nexus 8....) en als je een beetje goed zoekt ben je voor 175 euro klaar...

als je geen ebb of horizontale of baan patten hebt dan heb je deze nodig:

Afbeelding

Succes

Bas

btw, koga deed het zo met de infiniti:
Afbeelding

bedankt,

had nog niet aan Scram gedacht. Zal eens alles goed op een rijtje zetten.

mario

kijk uit de pokke dingen trappen zo zwaar als de pest.
Wij hebben ze op onze daagse fietsen.
Aanvankelijk dacht ik dat ik een zeur was tot dat ook mijn vrouw klaagde dat die kar zwaar liep. Beide fietsen Sparta met Shimano 7 naaf.
Komen we bij kennissen, die man rijdt weer op zijn 16 jaar oude gazelle met Sturmey Archer 3/v Citaat : Dat kreng ziet er wel leuk uit maar je trap je kleurenblind Dit maal een Gazelle met Shimano 7 naaf

Opa Leen die effe niet trapt #%$%^&&
mario schreef:Beste techneuten,

Omdat ik toch alleen maar in Nederland fiests, leek het mij een goed idee om mijn 26 inch randonneur om te bouwen met een shimano nexus 8 naaf. Stukken goedkoper dan een R-naaf en voor Nederland meer dan geschikt denk ik.

Nu weet ik dat shimano een nieuwe naaf heeft ontwikkeld, die niet alleen lichter maar ook beter is. Wie heeft hier ervaring mee?

vraag: Moet deze naaf net zo ingebouwd worden als een R-naaf, dus ook met een kettingspanner?

Ik zou voor alles ongeveer 225 euro kwijt zijn.

Mario
De alfine is een R25 (premium, rode streep) naaf met schijfremaansluiting en bling verf. Inwendig maakt het niet uit, maar de triggershifter is leuk (past trouwens op alle nexus8v naven). Je kunt hem ook als compleet 24s spaaks wiel krijgen

Je moet altijd de ketting kunnen spannen, dus als je nu vertikale padden hebt (oppassen, heb je speciale no-turn washers nodig) moet je een losse spanner monteren

Ik ging van middag naar een fietsermaker in Den haag, vertelde hij mij dat een Shimano 8 naaf niet in mjn 26 inch trekkinfg fiets is in te bouwen. Moet volgens hem beschikken over een speciaal frame met speciale padden. Dit lijkt mij heel vreemd.

Volgens mij is die naaf net als een r-naaf gewoon in bouwen, of eventueel met een ketting spanner.

Wie weet het antwoord of heeft hier ervaring mee?

Mario

Hi Mario,

grappig.... maar kan gewoon hoor, je moet dan gewoon een 26" velg rond een naaf laten spaken, blijkbaar had je lbs daar geen zin in.

Maar meer info over de nexus inter-8 vind je hier.

En idd voor het inbouwen in een frame met vertikale patten heb je andere washers nodig en evt een ketting spanner (als je de "magic-teeth" verhouding nyet kan vinden.)

Zo doen ze het oa bij Koga ook (zie plaatje een eindje naar boven.)

Succes der mee.

Bas

-zelf zou ik een spectro 7 boven een nexus 7 of 8 verkiezen...-

apropos, even knip/plak van de site van Sheldon, de verschillende types patten:

Afbeelding