Additionally, paste this code immediately after the opening tag: derailleur shimano type RD-A452 : max bereik ? - Forum Wereldfietser

derailleur shimano type RD-A452 : max bereik ?

Hoi,

Ik heb een oude koersfiets (+/- 14 jaar oud) met een een oude shimano derailleur LX sport. Op dit moment heb ik vanvoor 52 en 42 tanden en vanachter een 7 speed cassette van 14 tem 24 tanden.

De kleinste versnelling ( 42 * 24 ) was me zaterdag iets te zwaar voor de Muur, dus ik overweeg mijn voortandwielen aan te passen. Wat zijn mijn opties ?

1) Voortandwiel 42 vervangen door een 38 tanden tandwiel: wordt het bereik dan niet te groot voor mijn achterderrailleur ?
2) beide voortandwielen vervangen door bijvoorbeeld een 50-40 combinatie
3) Achtercassette vervangen door bijvoorbeeld een nieuwe die een bereik heeft van 16 tot 26 tanden (als dit bestaat ?).

Heeft er iemand nog documentatie over mijn oude shimano derrailleur voor het maximaal bereik ? Ik zou niet te veel geld willen uitgeven aan mijn oude koersfiets (mijn randonneur is veel leuker om te rijden)

Wim
joggerke schreef:... oude shimano derailleur LX sport.
Op dit moment heb ik vanvoor 52 en 42 tanden en vanachter een 7 speed cassette van 14 tem 24 tanden.

1) Voortandwiel 42 vervangen door een 38 tanden tandwiel: wordt het bereik dan niet te groot voor mijn achterderrailleur ?
2) beide voortandwielen vervangen door bijvoorbeeld een 50-40 combinatie
3) Achtercassette vervangen door bijvoorbeeld een nieuwe die een bereik heeft van 16 tot 26 tanden (als dit bestaat ?).
Staat er op de derailleur een typenummer? Er zijn hier vast mensen die daarmee meer info kunnen vinden :D
Als je de 42 vervangt door een 38 kan in het ergste geval de ketting te slap komen te hangen als je tegelijk de kleinste kransjes gebruikt, maar dat was toch al niet de bedoeling. 38 om 42 zet echter niet veel zoden aan de dijk.
Achter een 28 zetten kost net zoveel bereik van de derailleur maar levert meer op. Misschien komt de derailleur dan erg vlak te staan en gaat hij ratelen. Het is vaak een kwestie van proberen en soms wat geratel accepteren.
Ik heb zelf vorig jaar van een oude fiets met een 2x7 een 3x7 gemaakt. De achterderailleur was er helemaal niet voor bedoeld en de duimshifters waarschijnlijk ook niet, maar het werkt wel :lol:
Leon

Hi,

duimshifters: zo modern is die fiets niet ! bij mij staan die shifters nog aan de kader.

De originele cassette was een uniglide cassette, dat was hopeloos om nog nieuwe tandwielen te vinden. Gelukkig heb ik ergens goedkoop een nieuw achterwiel kunnen vinden. Probleem was wel dat blijkbaar de huidige achterassen 4 mm breder zijn, ik heb op aanraden van de fietsenmaker mijn achterdframe iets uiteen gebogen. We zien wat dat gaat geven op lange termijn.

Effe serieus, waar kan ik het type nummer van de derailleur vinden ? Ik zie er alleen LX sport staan.

Wim

Het goedkoopste is het natuurlijk om cassettes en tandwielen te vervangen door andere maten als ze versleten zijn (hoe vaak klim je met deze fiets?). Met het ouder worden moeten we het verzet aanpssen aan onze afnemende kracht, maar zo verschrikkelijk snel gaat dat verval van krachten nu ook weer niet.
Dan moet je dus bedenken wat je wilt: alleen maar meer bereik om te klimmen. of helemaal wat lichtere overbrengingsverhoudingen. De meeste koersfietsen hebben voor gewone stervelingen veel te zware overbrengingsverhoudingen. Als je de zwaarste verzetten toch nauwelijks gebruikt zou ik vooral kijken naar kleinere voortandwielen (38/48, aannemende dat je een 130 mm b(olt) c(circle) d(iameter) crankset hebt, normaal op Shimano racecranksets). Deze oplossing stelt geen eisen aan je derailleurs (behalve dat de voorderailleur een beetje naar beneden moet). Het helpt helaas ook maar een klein beetje.
Een overzicht van Shimano 7 krans cassettes vind je op de site van Sheldon Brown, met alle typenummers: www.sheldonbrown.com Er is er een van 13-28 tandjes.
De meeste racederailleurs zullen een cassette met 28 tandjes wel aankunnen denk ik, maar ik weet niet zeker of dat ook voor die van jou geldt. Een moderne (mtb) achterderailleur hoeft overigens nu ook weer geen fortuin te kosten, en samen met een cassette met bijvoorbeeld maximaal 32 tandjes kom je nog jaren overal tegenop.
Een triple monteren is natuurlijk de mooiste oplossing, maar dat kost inderdaad veel meer geld dan je aan deze fiets lijkt te willen uitgeven. Het kost je minstens een speciaal TA triple blad om van je double een triple te maken, vermoedelijk een nieuwe trapas (zeker nu je er al een breder wiel in hebt gezet), en vermoedelijk ook zowel een nieuwe voorderailleur als een nieuwe achterderailleur.
veel fietsplezier, dan slijten die verkeerde tandwielen lekker snel,
Wim Jongman

type = RD-A452

Ik heb eindelijk een type markering gevonden. op de website van Shimano heb ik niets gevonden, waarschijnlijk is de derailleur te oud. Heeft iemand hierover nog informatie ?

Ik heb erover gedacht om mijn koersfiets te upgraden, maar alles is zo verouderd dat er bijna niets te recupereren is. Deze fiets stamt uit het tijdperk dat remleiding verwerkt in het stuur een nieuwigheid was. De fiets op zich is ok, maar het zal nooit een pluimgewicht worden, wat ook de bedoeling niet was.

Ik wil niet de verhoudingen dramatisch verkleinen, 'k ben er zaterdag toch de verschillende hellingen van de ronde van Vlaanderen mee overgeraakt. Het enige punt is dat de lichtste versnelling dat tikkeltje te zwaar is om nog goed rond te krijgen op de "extreme" stukken. Ik wil de fiets gewoon dusdanig hebben dat ik ook in de Ardennen kan rondfietsen, dus dat tikkeltje meer bereik zou welkom zijn. Binnenkort is het Tilff-Bastonge-Tilff.

Ik had speciaal voor deze ronde deze fiets terug in orde gezet, dus ook een nieuwe ketting en tandwielen. De tandwielen was een dusdanig probleem (het uniglide systeem is nergens meer te vinden) dat ik bij de fietsenmaker nog een redelijk wiel op de kop heb kunnen tikken voor een zeer redelijke prijs.

De rest van de fiets is ok (hoe doe je anders 14 jaar met een ketting ?) maar oud.

Mijn centen steek ik liever in mijn toerfiets, die gebruik ik veel meer, maar toch wil ik die koersfiets in orde en klaar voor gebruik hebben. Nu en dan wil ik eens goed racen, en dan is een koersfiets dat tikkeltje leuker.

Wim