Elke wereldfietser die je deze vraag voorlegt zal hem anders beantwoorden. Het is hét onderwerp waar hele discussie-avonden mee gevuld kunnen worden.
Grofweg zijn de verschillende het volgende:
Grote wielen rollen veel beter dan kleine. Grote wielen rijden rustiger dan kleine, hebben minder de neiging om zenuwachtig heen en weer te gaan. Grote wielen volgen beter de fietslijn.
Kleine wielen zijn beter in staat een technisch parcours te rijden (zoals een echt abtparcours).
Conclusie: wanneer je puur naar de eigenschappen kijkt zijn 28” wielen meer geschikt om een fietsvakantie met bagage te maken dan 26”.
MAAR……dit is ook wel een beetje erg kort door de bocht. Tenslotte worden de rijeigenschappen van een fiets niet alleen bepaald door de wielen maar tevens door de bouw van het frame. Een echt wedstrijd-atb-frame is in staat van boomstronk naar boomstronk te hoppen. Het is dus bijzonder wendbaar maar dus ook bijzonder zenuwachtig. Je voelt de nadelen al snel wanneer je op een recht stuk weg fietst. Je moet veel corrigeren om de fiets recht te houden. Maar dat geldt ook voor sommige racefietsen, en die hebben toch ook echt 28” wielen.
Kortom: de eigenschappen van de wielen in combinatie met de bouw van het frame is oa bepalend voor de rijeigenschappen.
Voor een wereldfiets geldt voornamelijk dat je in staat moet zijn om dag-in-dag-uit in het zadel te zitten. Dat kan met 26” wielen maar dan wel met een trekkingframe óf met 28” wielen met eveneens een goed trekkingframe.
Naast rijeigenschappen heb je ook te maken met de sterkte van de wielen/frame. Ik zou niet een te stijf frame of te stijve wielen nemen. Alhoewel dit erg direct fietst, rijdt het ook bijzonder hobbelig en wanneer je geen vering hebt dan ben je na een dag fietsen op een onverharde weg, versleten. Zowel 26” als 28” wielen kun je stijf of minder stijf nemen. Dat is afhankelijk van het type spaak wat je kiest, het type velg en de wijze van spaken. Zowel 26” als 28” wielen zijn tegenwoordig erg sterk te maken. Onze laatste tocht was 2 jaar door oa Afrika op 28” wielen en we hebben geen enkele spaakbreuk gehad….en neem van mij aan dat het bijzonder hobbelig was!
Voor 26” velgen geldt: neem 36 spaken. Voor 28” velgen geldt: neem 40 of 48 spaken. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van je gewicht en hoe sterk je bent. Een zware sterke man zal snel veel spaken willen hebben terwijl een lichte vrouw met minimaal aantal spaken absoluut geen probleem heeft.
Je kan de levensduur van je wiel eveneens een stuk verlengen door wat bredere (meer vering) banden te nemen.
Verder is de keuze van atb/trekkingfiets ook afhankelijk van je lichaamsbouw. Vaak is het zo dat vrouwen moeite hebben om op een standaard atb te fietsen omdat het stuur te ver weg is. Je moet de fiets dus behoorlijk aanpassen (andere stuurpen/headset, andere zadelpen, enz). Je moet voor jezelf uitmaken wat voor soort fietser je bent. Wil je goed om je heen kijken dan zul je rechtop moeten zitten en zal de framebouw dus anders moeten zijn. Of wil je stevig doorfietsen, dan zul je dieper naar voren moeten gaan zitten wat ook weer van invloed is op de soort fiets die je koopt.
Mijn persoonlijke mening is dat de beste keuze het volgende is:
Een trekkingfiets mét atb-kwaliteiten (stevig frame, diepe zit, brede banden, stevige velgen)
Atb-fiets mét trekking-kwaliteiten (iets rustiger frame, géén achtervering, alle raceonderdelen vervangen door duurzame onderdelen)
De firma Snel (
www.snel.nl) , Vittorio (
www.vittorio.nl) , Avaghon (www. Avaghon.nl) maken oa goede trekkingfietsen.
Bij de aanschaf moet je vooral letten op DUURZAAMHEID!
Dus niet een lichte onderdelengroep kopen omdat het licht is of een licht frame vanwege dezelfde reden. Geloof mij: midden in Australië staan met een licht frame dat is gebroken is echt geen pretje. We hebben een paar maanden in Australië gefietst en het kan daar bijzonder heet zijn. Een paar dagen in de woestijn wachten op vervoer is echt geen pretje.
Let erop dat de fiets in staat is zijdelingse krachten te weerstaan. Veel fietsen zijn stevig maar dat veranderd wanneer je er een paar tassen aanhangt, flessen water, paar dagen eten en dan lekker op de pedalen al slingerend de berg omhoog wilt fietsen. Met name raceframes (vaak ook erg dure frames) zijn onvoldoende in staat zijdelingse krachten te weerstaan. Ze zijn té stijf en breken af bij een te hoe belasting.
Let ook op de verkrijgbaarheid van onderdelen in het buitenland. Onze fietsen zijn zo opgebouwd dat bijna elk onderdeel te vervangen is door een lokale variant. Dat houdt al snel in dat je je moet beperken tot de beproefde onderdelen die al een tijdje op de markt zijn. Dit is wel afhankelijk hoe lang je weg gaat. Een paar maanden is vaak geen probleem voor een goede fiets. Maar ga je langer weg dan zullen onderdelen slijten en moeten ze onderweg dus worden vervangen.
Wat betreft de kosten…2000 euro per fiets moet gaan lukken.
Succes,
Marco Meijerink
Kom anders naar het Nazomerweekend op 23-25 augustus voor meer informatie.......zie de Activiteiten-agenda