Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gekrak van alu vlinderstuur - Forum Wereldfietser

gekrak van alu vlinderstuur

Hi,

ik heb een aluminium vlinderstuur en een verstelbare stuurpen van BBB.
Vanaf het begin "krakt" dit stuur een beetje als ik het op een bepaalde manier vastpak, en de laatste tijd was dit erger geworden. De fietsenmaker vertelde me dat het smeren met vet van de stelmoer van de stuurpen dit gekrak kon verminderen. Effectief dit hielp, het gekrak was minder maar niet helemaal verdwenen.
Ik heb dit bij een andere fietsenmaker nagevraagd en die vertelde me dat alu componenten meestal een gekrak kunnen hebben door de torsies (of iets dergelijk, het was een te technische uitleg voor mij).

Klopt dit ?

Joggerke

Hoi, mijn gewone stuur wil ook wel eens kraken.
Meestal helpt het aandraaien van de bewuste inbus bouten.

Probeer het eens!

johntelleman schreef:Meestal helpt het aandraaien van de bewuste inbusbouten.
Hoi,
Draai de bouten echter niet harder aan dan het maximaal voorgeschreven aanhaalmoment. Als je te hard draait gaat meestal niet de draad van de moer kapot, maar de draad aan de andere kant. Als het dan om de draad in de stuurpen zelf gaat heb je pech :cry:
Als ik http://www.m-gineering.nl/techdex.htm lees denk ik aan ergens tussen 5 en 10 Nm. Als je het niet weet: niet harder aandraaien dan genoeg om het stuur niet te laten draaien.

De volgende tekst heb ik van: http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm
"Stuur en stuurpen
Een krakend stuur is vaak te verhelpen door de passingen schoon te maken en in te vetten. Vet ook de boutjes in, en zet het geheel weer vast. Heb je een voorbouw waarbij je het stuur naar voren uit kunt nemen, draai dan de boutjes gelijkmatig aan, zodat het 'deksel' recht op de boutjes blijft staan. Er zijn variaties mogelijk in stuurdiameter, en het kan dus zijn dat strop en stuur niet bij elkaar passen.
Bekijk wel het stuur rond de klemming zeer aandachtig om er zeker van te zijn dat het niet aan het scheuren is. Zitten daar verdachte groeven, dan beslist vervangen."
(De draad van de boutjes vet je in om met minimale aandraaikracht een zo groot mogelijk effect te krijgen.)

Ik heb zelf eens een fiets gehad waar de stuurpen een net iets kleinere diameter had dan de balhoofdbuis waar de pen in zat. Pas na opvullen van de ruimte (met messingfolie) hield het gekraak op.

Succes, Leon

Beste Joggerke,

Dit is inderdaad een bekend "probleem" bij aluminium componenten. Het kraken bij staal vindt overigens ook (iets minder) plaats maar alu geeft nu eenmaal "beter" krak-geluiden door.

Bij de betere fietsenzaken maken ze gebruik van montagevet. Dit lijkt op normaal vet maar is iets minder vettig en zorgt ervoor dat componenten beter op elkaar aansluiten. Het gaat er vooral om dat je het stuur én de stuurpen (headset) goed invet. Dus alles wat met elkaar contact maakt moet zijn ingevet met montagevet. Dan goed aandraaien...stukje fietsen....en nog een keer aandraaien.
Als het dan niet is verholpen moet je op zoek naar een andere fietsenmaker:)

Succes,
Marco