Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Honderd cols tocht - Forum Wereldfietser

Honderd cols tocht

We zijn van plan om verdeeld over de mei en zomervakantie de 100 cols tocht te fietsen (http://home.planet.nl/~honderd.cols/)

In de meivakantie willen we dan het noordelijke deel fietsen (ongeveer van geneve tot clermont-ferrand) en in de zomervakantie de rest.

Is er hier misschien iemand die hem al gefietst heeft en me wat kan vertellen over z'n ervaringen met de de dagelijkse stempels die je moet halen (waar kun je die dinge nog meer halen als op postkantoren en stations)?
En over het vervoer van en naar de route en hoe duidelijk de routebeschrijving zelf is?

Ik schat zo in dat in mei de hoogste cols nog niet sneeuwvrij zijn.

Ja dat kloptk van wat ik op de site van de 100 cols tocht heb gelezen begreep ik dat de meeste alpen cols pas rond begin juni open gaan.
Om op zeker te spelen willen we daarom net boven de grootste alpen cols beginnen en dan vanaf daar de route volgen, dus via de vogezen naar het grand massif zodat we dan het "vlakke" gedeelte hebben. (voor zover dat er in zit :roll: )

In de zomer willen we dan de pyreneeen en de alpen doen zodat de cols dan zo goed als zeker open zijn en bovendien mag je in bepaalde maanden als een col gesloten is via een aangegeven weg om fietsen zonder dat dit dan aangerekend wordt bij het 'behalen' van de tocht.
Maar dit geldt dus alleen in de zomer maanden als het aannemelijk is dat de col open is, en in mei is dit dus nog niet :lol:

bert sitters schreef:Ik schat zo in dat in mei de hoogste cols nog niet sneeuwvrij zijn.
Over een paar jaar zal dat anders zijn...

mazzeltovv schreef:
bert sitters schreef:Ik schat zo in dat in mei de hoogste cols nog niet sneeuwvrij zijn.
Over een paar jaar zal dat anders zijn...
Idd spijtig genoeg wel.. :cry:

Maar wij doen alleszinds ons best he, kdenk niet dat je er veel co²-armere vakanties zijn als fietsvakanties.
bramteunissen schreef: Is er hier misschien iemand die hem al gefietst heeft en me wat kan vertellen over z'n ervaringen met de de dagelijkse stempels die je moet halen (waar kun je die dinge nog meer halen als op postkantoren en stations)?
En over het vervoer van en naar de route en hoe duidelijk de routebeschrijving zelf is?
Als je een beetje Frans kunt (ik niet), dan is het niet zo lastig je stempels overal vandaan te halen. Kunt altijd een kroeg of hotel ofzo instappen en een stempel vragen. Ze hebben meestal wel iets. En daarnaast heel goed al je bonnetjes van aankopen onderweg bewaren, foto's maken met iets van datumherkenning. Deze laatste twee voor het geval je eens geen stempels hebt weten te bemachtigen.

Kijk trouwens net nog eens op de site:
Als je in aanmerking wilt komen voor erkenning van je prestatie moet je kunnen bewijzen dat je het hele traject hebt afgelegd. Daarom moet je je houden aan de regels die staan in het controleboekje.
Dat betekent:

* dat je moet stempelen in de verplichte controleplaatsen.Ook (digitale) foto's van plaatsnaam- of cols-borden mét fiets kunnen dienen als bewijsmateriaal.
* dat je elke dag ergens een datumstempel moet zien te verkrijgen (banken, postkantoor, spoorwegen). Ook afschriften van geldopnames, kassabonnen, hotel rekeningen e.d. kunnen dienen als bewijsmateriaal.
* Als je meerdere jaren over de tocht doet moet je in de plaats waar je de tocht onderbreekt zowel een eind- als een begin-stempel halen. Als je dat niet doet moet je terug naar Frankrijk om het niet aangetoonde deel opnieuw te rijden.

Bij de controle van het boekje zijn we niet kinderachtig, maar wel consequent.
Dus het is volgens mij ook goed te doen zonder stempels. Ik heb het alleen nooit getoetst. Heb ooit eens een paar dagen vanuit Savarne de route gereden en toen een enkele stempel geregeld. Alleen ik kon maar twee à drie dagen de route rijden voor ik weer terug moest. Nadat het de gehele tweede dag en aansluitende nacht had geregend en mijn tent hier niet tegen bestand bleek ben ik toen alweer van de route afgeweken. Dus heb nooit de moeite genomen die paar stempels in te dienen bij de organisatie en weet ook niet hoe streng ze daadwerkelijk zijn.

Ik wil niet zeuren, of kinderachtig doen, maar ik vroeg me af wat is de bedoeling van die stempels, is dat net zoiets als met de tocht naar Santiago de Compostella, dat je als je effectef pelgrimt, dat je dan in elk dorp stad op de route een stempel haalt.

Als je voor jezelf de route hebt afgelegd, dan lijkt me dat ruim voldoende, dat je dat weet. Maar goed, het kan een fijn gevoel geven.

natuurlijk gaat het er om dat je zoveel mogelijk lol beleeft aan het fietsen van de route en het leuk voor jezelf vindt dat je zoiets gepresteerd hebt.

Maar het is natuurlijk maar een kleine moeite om die stempels te regelen zodat je op de "officieele" lijst van mensen komt te staan die hem uitgereden hebben, en ook kun je dan een soort herrinering bestellen.

Natuurlijk is dat laatste maar iets extra's en is het niet gene waar het om te doen is, maar ik denk dat de meeste mensen het wel de moeite waard vinden om als ze de route toch gaan fietsen dan ook maar dat beetje extra moeite te doen om die stempels te bemachtigen als 'bewijs' voor het uitrijden van de tocht ook al voegt het aan de ervaring van het fietsen zelf weinig toe

Hartstikke leuk toch die stempels. Ik ben jaloers, ik klan niet zo lang vrij nemen, maar zal die 100 cols toch zeker nog een keer doen. Veel plezier met de voorpret!

Het mag natuurlijk geen heilig streven worden, vind ik, met 99 cols zou ik ook tevreden zijn.

Toch ook een hele prestatie.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf of het met of zonder bepakking gebeurt.

Ik zou best wel met de hooggebergtetocht van de wereldfietser willen meegaan, alleen heb ik dan geen vakantie, ik vraag me af heeft iedereen die datums vrij, of nemen die mensen allemaal vrij.

Willem

Hoi Bram,

Leuk idee van je, ik had het zelfde idee, maar de plannen zijn gewijzigd. Werk je in het onderwijs?

op de website van de 100 cols tocht staat dat je een infopakket met route e.d. kan kopen voor een paar euri. Daar zal ook een stempelkaart bij zitten.
Ook staat op de lijst de hall of fame. Er zijn niet veel mensen die de tocht gefietst hebben. Je kunt altijd googlen naar wat namen.
Een neef van mij heeft ook die tocht gefietst, al zonder bagage en in één ruk. (cycletours volgens mij).

Veel succes.

remco

Ook staat op de lijst de hall of fame.

Ik bedoel dat op hun site een hall of fame is vermeld. Maar 280 hebben deze tocht officieel volbracht.

Dag Remco,

Ik zit inderdaad in het onderwijs, alleen niet op de manier als jij denkt ik zit namelijk nog in de schoolbanken :D (ben pas 19).

Over de route, we zijn van plan deze met bagage te fietsen omdat we perce willen (wild)kamperen
En ik ga dan nog wel naar school maar dat betekend nog niet dat we extreem lang kunnen fietsen want (helaas) zitten we nog wel vast aan bijbaantjes en tentamens/stage/etc van school.

Daarom hebben als we het reizen met de trein niet mee tellen maar 26/27 dagen om echt te fietsen. Dit betekend dat we minstens 150km/dag ''moeten'' fietsen om het in die 2 vakanties te halen, wat we inprincipe wel willen.

Na wat kijken en vergelijken denken we dat het wel te halen is in die tijd, we fietsen en wielrennen allebei namelijk best veel en houden er ook van om zo ver mogelijk te fietsen tijdens fiets(vakantie). Zo zijn we vorig jaar met gemiddeld 165km/dag op en neer naar Marseille gefietst.
De 100 cols tocht is natuurlijk nog wel aanzienlijk zwaarder, maar het moet natuurlijk wel een uitdaging blijven :D.

Hey Bram,

Is die 165km/dag gemiddeld met bagage op de fiets?
Ik vind het wel veel dus moet je wel een enorme spierbundel zijn. En duursporter tegelijk. Waarom ga je ook niet Parijs - Brest - Parijs fietsen? En fausto Coppie heeft nog een leuke klassieker van 440 km over 11300 hoogte meters. (finishen binnen 48 uur).

Ik ben erg benieuwd van je resultaten Bram houd mij/ ons op de hoogte.

succes

remco

Hoi Remco,

Die 165km/dag was inderdaad met bagage, hoewel dit niet veel was omdat we zo minimalistisch mogelijk proberen te gaan daarom had ik vorig jaar (eten, drinken en de tassen zelf niet meegeteld) maar 6,5 kilo bagage.
Dat van die spierbundel valt overigens wel mee :lol:
En over parijs brest parijs, die willen we ook gaan fietsen, maar deze is maar 1 keer in de 4 jaar en is afgelopen zomer geweest dus daar moeten we nog even op wachten.
Verder hebben we voor de komende tijd nog geen plannen, wel staan de verhalen en fotos van de afgelopen 3 fietsvakantie's en die van mijn solo winterhike in de vogezen van afgelopen winter op onze site: http://www.fietsvakantie.gekkemensen.net :roll:

Hoe gekker hoe beter.

Ik ga meteen kijken. Wellicht komen we elkaar nog tegen komende zomer. Ik heb een verslaving aan de alpen, met name het franse deel.

remco

Grappige website Bram, vooral het verslag van de wintertocht in de Vogezen.