Additionally, paste this code immediately after the opening tag: combipedalen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

combipedalen

reichbus schreef:spd-sandalen
De keuze in spd schoenen is best redelijk te noemen, de keuze in spd sandalen is dat niet.

De intentie van spd is dat je een zo strak mogelijke verbinding krijgt tussen je fiets en jezelf. Dan zijn er zo min mogelijk krachtverliezen en krijg je extra mogelijkheden als het trekken aan de pedalen. Dit werkt alleen goed als je voeten stevig in de schoenen zitten. Mijn idee van een sandaal is juist een lekker losse vrije schoen, flex zool om een beetje mee rond te struinen, waar de wind door heen waait, etc....

Torching Vark schreef:
reichbus schreef:spd-sandalen
De keuze in spd schoenen is best redelijk te noemen, de keuze in spd sandalen is dat niet.

De intentie van spd is dat je een zo strak mogelijke verbinding krijgt tussen je fiets en jezelf. Dan zijn er zo min mogelijk krachtverliezen en krijg je extra mogelijkheden als het trekken aan de pedalen. Dit werkt alleen goed als je voeten stevig in de schoenen zitten. Mijn idee van een sandaal is juist een lekker losse vrije schoen, flex zool om een beetje mee rond te struinen, waar de wind door heen waait, etc....
Ik weet het niet ik heb ze zelf niet en nooit gehad, maar bij mijn zoektocht naar spd-schoenen kwam ik Shimano spd-sandalen tegen. Dat leek mij wel wat voor fietstochten in warme streken.

Met SPD pedalen trek je de pedalen niet zo fijn omhoog.

reichbus schreef:kwam ik Shimano spd-sandalen tegen.
Daar begint, maar eindigt volgens mij ook de keus. Nooit andere gezien. Dus ze moeten net toevallig passen. Sandalen zijn nu ook niet bepaald geschikt om met inlegzolen e.d. te werken mochten ze niet precies passen.

Ik rij ook met de M-324 in combinatie met een shimano fiets/loopschoen, en dat bevalt van het begin af heel goed. Ik vind ze ook relatief goedkoop voor de goede kwaliteit die je er voor terug krijgt. Bij klimmen klik je in, ga je naar beneden klik ik los om snel een been aan de grond te kunnen hebben als het mis mocht gaan.

Jammer is dat je de lagers niet kan stellen of schoonmaken. Die dingen zijn niet zo gemaakt dat ze uit elkaar kunnen. Ik heb me laten vertellen dat als er speling op komt dit onder de garantie valt, en je dan een nieuw setje krijgt.

Ik had wel wat moeite om uit te vinden hoe ik de plaatjes in de schoen wou hebben, zodanig dat voeten en enkels en knieën het ook allemaal fijn vonden.... Maar ook dat is uiteindelijk gelukt.

nee

Jeroen Kuijt schreef:Grappig dat veel mensen praten over Shimano SPD pedalen. Dit is dubbel op.
Als je het dan zo letterlijk neemt, het is wel correct. Je hebt namelijk ook SPD (compatible) pedalen van andere merken. Bijvoorbeeld BBB SPD pedalen.

En als je dan nog kritischer wordt, dan wordt er in dit artikel nergens gesproken over Shimano SPD pedalen, maar over Shimano SPDsandalen

Sorry voor mij beetje wijsneus verhaal... maar als je op de letter wil lezen...
Jeroen Kuijt schreef:Het volgende gevonden op de Shimano site.
Goede reclame, maar lees liever wat anderen hier op 't forum zeggen.

Sterker nog, op de doos van de Shimano pedalen staat 'Shimano Compatible SPD', dus ze zeggen doodleuk dat ze compatible zijn met zichzelf :)

Maar dat van die compatibiliteit is ook wel een issue. Ik heb het nooit geprobeerd, maar je schijnt het niet te moeten proberen om bijvoorbeeld Wellgo of VP pedalen te gebruiken met Shimano plaatjes. Compatibiliteit met schoenen schijnt een minder groot probleem te zijn. Daar ben ik blij om, want van de Shimano schoenen die ik nu heb ben ik niet erg onder de indruk.
Wim

Willem Jongman schreef: Daar ben ik blij om, want van de Shimano schoenen die ik nu heb ben ik niet erg onder de indruk.
Wim
Vertel daar eens wat meer over als je wilt?

Marc v G schreef:Sterker nog, op de doos van de Shimano pedalen staat 'Shimano Compatible SPD', dus ze zeggen doodleuk dat ze compatible zijn met zichzelf :)
Is niet zo raar als je bedenkt dat er ook SPD-R of SPD SL bestaat, die allebei weer een eigen boutpatroon hebben.

OK over die schoenen. Ik krijg er zere voeten in. Na enkele tientallen kilometers begin ik als maar meer kramp in mijn voetzool te krijgen. Het ligt niet aan de plaats van de plaatjes, want ik had precies hetzelfde toen ik deze schoenen op onze tandem nog zonder klikpedalen gebruikte. Ze zijn in elk geval ook wat smal. Ze zijn bovendien niet erg mooi gemaakt, dus gelukkig slijten ze aardig.
Omdat ik vanwege het gewicht het liefste meestal geen aparte wandelschoenen meeneem denk ik nu aan de Lake MX 265. Die lijken redelijk stevig en tamelijk weerbestendig. Als iemand ervaring heeft hoor ik het graag.
Wim

Willem Jongman schreef:OK over die schoenen. Ik krijg er zere voeten in. Na enkele tientallen kilometers begin ik als maar meer kramp in mijn voetzool te krijgen. Het ligt niet aan de plaats van de plaatjes, want ik had precies hetzelfde toen ik deze schoenen op onze tandem nog zonder klikpedalen gebruikte. Ze zijn in elk geval ook wat smal. Ze zijn bovendien niet erg mooi gemaakt, dus gelukkig slijten ze aardig.
Omdat ik vanwege het gewicht het liefste meestal geen aparte wandelschoenen meeneem denk ik nu aan de Lake MX 265. Die lijken redelijk stevig en tamelijk weerbestendig. Als iemand ervaring heeft hoor ik het graag.
Wim
Volgens mij heb je Shimanoschoenen en Shimanoschoenen. De ene Mt44 zit mij erg ruim, de andere Mt 44 zit me te krap. Mijn conclusie is dus dat ze links en rechts niet al te consequent inkopen

m-gineering schreef:Volgens mij heb je Shimanoschoenen en Shimanoschoenen.
Ben het daar mee eens, grote verschillen. Toch ben ik ook van de betere schoenen niet bijzonder onder de indruk. Qua afwerking, pasvorm, materiaalgebruik, slijtgevoeligheid, etc...
Heb ervaring met twee paar schoenen (en m'n vriendin met één paar). De echt slechte zijn mijn raceschoenen, vergelijkbaar met wat ze nu aanbieden als SH-R075 als ik naar de specs kijk. (hee waar zijn de vlotte kleurtje, mijn schoenen zijn nog mooi knal geel/zilver.). Van deze schoenen en ik dus niet onder de indruk. De schoenlip gaat behoorlijk zweven op langere ritten met veelvuldig in en uit klikken. De tussenzool is vooral erg dun, net als de inlegzool, dan voel je de glasfiber versterking er onder tenminste goed! Zilver kunststof is snel verhard en dat maakt de schoen er niet bepaald prettiger op. Flexibiliteit van de schoen bovenop de tenen is matig waardoor ik heb lastig aan kan trekken (nut van de laagste klittenband vervalt bijna).
Heb voor de vakantiefiets een stel SH-MT40's.
Afbeelding moet zeggen dat deze me alleszins meevallen. De inlegzool is bagger, snel vervangen door een hanwag (die paste goed). Verder eigenlijk een prima ding. Kwaliteit is niet top, maar zo is de prijs ook niet. Valt me wel op dat deze lees compleet, maar dan ook echt compleet anders is dan die van de raceschoenen. Ook hoefde ik deze maar 2 maten te groot te hebben, de raceschoenen 3 maten.

Willem Jongman schreef:OK over die schoenen. Ik krijg er zere voeten in. Na enkele tientallen kilometers begin ik als maar meer kramp in mijn voetzool te krijgen. Het ligt niet aan de plaats van de plaatjes, want ik had precies hetzelfde toen ik deze schoenen op onze tandem nog zonder klikpedalen gebruikte. Ze zijn in elk geval ook wat smal. Ze zijn bovendien niet erg mooi gemaakt, dus gelukkig slijten ze aardig.
Omdat ik vanwege het gewicht het liefste meestal geen aparte wandelschoenen meeneem denk ik nu aan de Lake MX 265. Die lijken redelijk stevig en tamelijk weerbestendig. Als iemand ervaring heeft hoor ik het graag.
Wim
Dat met die kramp heeft volgens mij ook met de dikte van de zool te maken, hoe dikker de zool, hoe minder kramp is mijn ervaring. Maar dank je wel voor je informatie.

nee

Hoi Willem,

ik heb vorig jaar Adidas fiets/loopschoenen uitgeprobeerd en dat was een en al ellende. Dit jaar heb ik Diadora fiets/loppschoenen uitgeprobeerd en die bevielen erg goed (naast de Shimano die ik natuurlijk altijd al gebruikte :wink: )

Daarvoor heb ik Lake getest en die waren ook OK (ze zaten erg luchtig, maar houden geen regendrup tegen). Maar eind vorig jaar hoorde ik dat de importeur van Lake (Kruitbosch) ermee stopt. :cry:

Maar waren die Lake schoenen lichte schoenen met gaatjes etc, of waren het schoenen zoals de MX 265 waarvan je mocht verwachten dat ze waterdicht waren? Ik weet dat Shimano Goretex fiets/wandelschoenen heeft, maar daar durf ik na mijn huidige ervaringen met Shimano niet aan te beginnen. Een waterdichte stevige schoen is echter wel wat ik zoek: alleen dan kan ik de gewone waterdichte schoenen thuis laten.
Wim

Willem Jongman schreef:Een waterdichte stevige schoen is echter wel wat ik zoek: alleen dan kan ik de gewone waterdichte schoenen thuis laten.
Wim
een ander optie die je wel tegenkomt zijn seal-skinz en sandalen. Zelf geen ervaring mee

Willem Jongman schreef:OK over die schoenen. Ik krijg er zere voeten in. Na enkele tientallen kilometers begin ik als maar meer kramp in mijn voetzool te krijgen. Het ligt niet aan de plaats van de plaatjes, want ik had precies hetzelfde toen ik deze schoenen op onze tandem nog zonder klikpedalen gebruikte. ...
Kan dat ook te maken hebben met de positie van je voeten op de pedalen, en dat ze in het horizontaal vlak niet/nauwelijks meer kunnen draaien?
Toen je dezelfde schoenen gebruikte op de tandem had je geen problemen maar konden ze ook vrij draaien. Misschien dwingen de plaatjes je voeten nu in een houding die ze niet prettig vinden (te veel naar binnen of buiten) en merk je dat pas na een tijdje. Hopelijk is dan het iets verdraaien van de plaatjes een oplossing. Voor SPD-R/SL zijn er ook plaatjes met 3 graden vrijheid (SPD-R ook 6 dacht ik zelfs). Voor SPD zijn dacht ik ook twee varianten, maar ik weet niet zeker waarin die verschillen.