Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets voor lekker toeren en woon werk - Forum Wereldfietser

Fiets voor lekker toeren en woon werk

Meteen een vraag voor de experts hier.

Ik ga geen reizen maken met de fiets. Ik fiets wel graag en daarom wil ik mezelf nu trakteren op een mooie, goede, nieuwe fiets.

Ik fiets zo,n 2500 km per jaar op mijn fiets (en ook nog 3000 op mijn racefiets). Ik wil deze nieuwe fiets ook gaan gebruiken voor af en toe woon-werkverkeer (37 km enkele reis, dus zo'n 75 km retour).

Ik dacht eerst een Santos te gaan kopen met LX/XT, maar nu twijfel ik tussen 2 Koga's. Ik wil een Koga voor de kwaliteit en ook wel voor de uitstraling.

1 Koga Lightdeluxe, volledig XT
2 Koga Infiniti (Alfine)

De fietsen zijn natuurlijk te luxe voor mijn doel, maar dat is geen probleem.
Wat is voor mij de beste optie. Graag geen adviezen over andere fietsen.

Is Alfine een veredelde Nexave groep of is de kwaliteit te vergelijken met LX/XT?

En nog een vraag. Volgens berekening (binnenbeenlengte van 92 cm) val ik tussen een 60 en 63 cm frame. Ik zou zelf het liefst op een 63 stappen. Is dat slim?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Hi Piet,

een alfine naaf heeft hetzelfde binnenwerk als een "gewone" nexus 8... zie een ander draadje over naafversnellingen voor een mooi grafiekje over het bereik (zou zelf eerder voor een sram iMotion 9 gaan, 340% tegen 307% en een veel beter verhouding tussen de vertragingen).

Wat veel belangrijker is dan de "frame hoogte" is juist de lengte van het frame, laat je eens goed opmeten en dan kun je het juiste frame kiezen (voor de lengte).

Als ik naar het huidige segment van Koga kijk zou ik persoonlijk een roadchamp pakken en hier een stel spatborden en een dragert op monteren.

Maarja, zelf zou ik uberhaupt geen koga kopen, voor het zelfde bedrag heb je een handgebouwde fiets.

Succes met je keuze.

Bas

Bas, bedankt voor je antwoord.

Ik kon niets vinden over Alfine, ik zal het topic over naafversnellingen eens opzoeken. Overigens, op die Infiniti zitten wel 2x8 versnellingen. Ik zou voor deze fiets kiezen omdat je er minder hommeles mee hebt bij slecht weer.

Een Roadchamp lijkt te veel op mijn racefiets. Ik wil juist een fiets om lekker mee door te rijden, maar diezelfde fiets wil ik ook met zondagse tochtjes (met vrouw en zoon) kunnen gebruiken.

Piet,

Koga != kwaliteit

Je kiest niet een Koga per definitie voor de kwaliteit.

Je zegt dat je 75 km moet fietsen voor je woon-werk, dat doe je dan neem ik aan niet in een rustig tempo. Je zoekt dus een fiets met een sportieve houding en niet een vrij rechte zithouding. De Lightdeluxe heeft dat wel, je zit vrij rechtop, waardoor je automatisch een relaxter tempo aanneemt. De Lightdeluxe is een fiets die zeker netjes afgewerkt is en aan de onderdelen zal het dan ook niet liggen. Bijna alles XT en een enkel SRAM onderdeel. Que rij-eigenschappen niets op aan te merken. Een fiets voor mijn pa als ie samen met m'n ma een tochtje gaat maken...

De voorvork is van carbon, kun je dus geen dragen aan hangen. Ook niet echt onbelangrijk lijkt me als je deze fiets ook als vakantiefiets wil gaan gebruiken.
De Infiniti ken ik niet, maar staar je niet blind op 1 merk, maar kijk verder dan je neus lang is...

Succes met je keuze en zoek het forum af naar soortgelijke onderwerpen, er is al veel over geschreven.

@fietsjunks: voor de echt sportieve tochten kan ik mijn racefiets gebruiken. Die Lightdeluxe is voor mij een soort 'best of both worlds'.

Zo te lezen heb je je keuze al gemaakt!

Veel plezier met de fiets in ieder geval!

fietsjunks schreef:Zo te lezen heb je je keuze al gemaakt!

Veel plezier met de fiets in ieder geval!
Ik wil kiezen tussen de Lightdeluxe en de Infiniti. Graag zou ik wat meer te weten komen over de Infiniti in het algemeen (o.a. houding) en deze naafversnelling in het bijzonder. In andere topics kwam ik weinig te weten over Nexave/Nexus.

Ook nog mijn vraag over welk frame: 60 of 63 cm. Wellicht kan ik die vraag beter apart in een ander gedeelte van het forum posten.

piet66 schreef:
fietsjunks schreef: Ook nog mijn vraag over welk frame: 60 of 63 cm. Wellicht kan ik die vraag beter apart in een ander gedeelte van het forum posten.
Meten is weten, je wilt de effectieve toptube lenght weten en natuurlijk de lengte van zadel tot stuurpen (hh).
Als je een fanatieke wielrenner bent zal je jezelf vast al eens hebben laten opmeten en door een programma als bv radicalc oid hebben laten trekken, deze waardes kun je eigenlijk ook prima overnemen voor deze fietsen. Heb je dit nog nooit gedaan dan kun je vrij gemakkelijk online (via bv canyon) in een rekenprogramma de juiste waardes tevoorschijn toveren.

ik bedoelde trouwens deze draad.

Maar een naafversnelling en dan alsnog een kettingspanner gebruiken... dat kunnen ze alleen maar bij Shi*-mano bedenken... als je kijkt naar bv Cube, die hebben ook een aantal fietsen met naafversnelling maar zij gebruiken de meer voor de hand liggende methode van horizontale achterpatten waarmee je de ketting spant. Hierdoor kun je bv een dichte ketting kast gebruiken (wat weer fijn is met onderhoud).

Succes.

Bas

B@se schreef:
piet66 schreef:
fietsjunks schreef:
Maar een naafversnelling en dan alsnog een kettingspanner gebruiken... dat kunnen ze alleen maar bij Shi*-mano bedenken...
Shimano gaat er van uit dat de klanten verstandig zijn, en als je de naaf koopt krijg je standaard de spullen om hem in een horizontale pad te monteren. Maar ze zijn ook realist genoeg om te bedenken dat er een boel inkopers zijn die geen zin hebben om twee soorten frames aan te schaffen, en die ook helemaal geen zin hebben om en de kettingspanning en de plaats van de schijfrem elegant op te lossen. Die mogen extra betalen voor een kettingspanner en andere no-turn washers ;)

@Bas: ik heb me inderdaad laten opmeten, maar ik wil iets minder sportief zitten. Ik zal de meetgegevens er eens op naslaan.

@Marten: kun je jouw post voor mij nog eens in 'Jip en Janneke taal' herhalen? Volgens mij bedoel je dat die oplossing op de Infiniti (naafversnelling met kettingspanner) niet goed is.

Maar ik mag toch aannemen dat een zichzelf respecterend bedrijf als Koga met de aandrijving op de Infiniti daar goed over heeft nagedacht?

ze hebben er idd goed over nagedacht... ze hebben een product gecreeerd van een standaard frame met standaard spul voor een bepaalde markt.

Als je kijkt naar een ander nederlands merk (MC) zie je dat zij voor deze soort van fietsen weldegelijk hun frames laten aanpassen, kost hun iets meer moeite en wat meer logistieke rompslomp maar dan heb je idd wel een "beter" product. Zeg niet dat er wat mis is met deze oplossing maar het kan zeker een pak eleganter en gemakkelijker.

Kijk, met een kettingspanner werkt het gewoon goed, maar je hebt er wel weer een "zwakke" schakel bij. Het zal wel goed werken, anders hadden ze voor de 2de productie jaar wel een aanpassing hebben gedaan.

Het grappige is ook dat ze een aantal andere types (ook op basis van 1 frame) wel met "ouderwetsche" horizontale patten hebben in hun assortiment, en maar 1 met een ketting spanner....

Maar ja wie ben ik,

Bas

Bas, ik denk dat de Infiniti het vooral van zijn looks moet hebben. Het blinggehalte is hier denk ik belangrijker dan de functie, hoewel ik er vanuit ga dat hij prima functioneert.

Bij de Lightdeluxe twijfel ik omdat ik denk dat hij een iets te sportieve zit heeft.

Ik ga zondag maar eens naar de fiets- en wandelbeurs. Misschien word ik daar nog iets wijzer. In ieder geval is het een leuk dagje uit.