Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderhoud HyperGlide freehub - Forum Wereldfietser

Onderhoud HyperGlide freehub

Ik vraag me af of the Hyperglide freehub van Shimano onderhoud nodig heeft. Ik neem aan van wel, maar aangezien ik alleen ervaring heb met oudere techniek ben ik daarvan niet zeker.

(Moderne BB's zijn zogezegd ook levenslang onderhoudsvrij, al heb ik er al gezien die door slijtage en indringend vuil toch de geest hadden gegeven.)

Een cassette afnemen is geen probleem. Kan de HG hub verder uit elkaar, om de lagers te onderhouden (reinigen en smeren) ? Of hoeft dat eigenlijk niet?

Bij voorbaat dank voor de tips.
Berre schreef:Ik vraag me af of the Hyperglide freehub van Shimano onderhoud nodig heeft. Ik neem aan van wel, maar aangezien ik alleen ervaring heb met oudere techniek ben ik daarvan niet zeker.

(Moderne BB's zijn zogezegd ook levenslang onderhoudsvrij, al heb ik er al gezien die door slijtage en indringend vuil toch de geest hadden gegeven.)

Een cassette afnemen is geen probleem. Kan de HG hub verder uit elkaar, om de lagers te onderhouden (reinigen en smeren) ? Of hoeft dat eigenlijk niet?

Bij voorbaat dank voor de tips.
Shimano gebruikt standaard cup & conus lagers in de naven. Die kun je dus uit elkaar halen (vanaf links). Cups zijn niet los leverbaar, conussen en assen wel. Het freewheel kun je beter in elkaar laten zitten, dat vervang je in z'n geheel.
Als je en conussen en een freewheel nodig hebt, moet je ook even kijken wat een naaf kost

Bedankt m (doet me aan die techneut van 007 denken :D )

Heb de lagers vandaag uit elkaar gehaald, conussen gereinigd + nieuw vet. Kogels waren aan vervanging toe (roest). Cups waren prima.

De freehub heb ik alleen maar even van de naaf gehaald (10 mm inbus) en er wat teflon lube in gespoten. (Veel vuil kan daar niet bij; hij zit goed afgeschermd.)

Die Deore naaf glanst weer als nieuw. Ik steek hem op een draadstang, zet hem vast met twee afstandsringen en moeren en draai hem af in een boormachine tegen een lap katoen met metal polisch. Bij hardnekkige corrosie kan je eerst met fijn schuurpapier de zaak even zuiver draaien.