door
Haike » do 24 jan, 2008 00:04
Leon schreef:Haike schreef:... 100% plantaardig, en bevat geen toegevoegde chemische stoffen.
Alsof chemische stoffen giftig zijn en plantaardige niet?
Gelukkig is er in Nederland en de meeste andere westerse landen een stevige wetgeving die het gebruik van een fors aantal plantensoorten verbiedt. (zie Warenwetbesluit Kruidenpreparaten)
Leon
Een aantal chemische stoffen zijn reuze giftig en niet tot nauwelijks afbreekbaar door het milieu. Denk maar aan zoiets als FREON wat vroeger gebruikt werd als drijfgas in spuitbussen en als koelmiddel in vriezers en koelkasten. Stijgt op in de lucht en tast op 11 km hoogte de ozonlaag aan waardoor deze dunner word. Kost dus veel geld om dat werkelijk tot een goed einde te brengen qua werkelijke verwijdering weer uit het milieu.
Een aantal plantaardige stoffen zijn ook reuze giftig, zelfs zeer dodelijk. Zijn ook zo te vinden. Ook in de stad waar je langs wat voortuintjes loopt kun je hartstikke giftig spul vinden.
Nicotine bv. valt nog steeds onder de doodskop middelen. Stel dat je een appel of andere fruitboomgaard zou mogen bespuiten met nicotine, dan raad ik iedereen af er daarna er doorheen te lopen, de kans dat je eruit komt acht ik niet heel groot. Maar wel na drie dagen door moeder natuur gratis en voor niks volledig afgebroken door dat zelfde milieu.
Gelukkig bestaat er ook een stevige wet in Nederland waarin staat dat alle chemische landbouw bestrijdingsmiddelen zijn verboden, mits ze zijn toegestaan.
In de wet staat overigens ook dat het verboden is en strafbaar is, om giftige stoffen te verkopen, plantaardig of niet, is niet te zake doende.
Maar daar ging de discussie verder helemaal niet over, die ging over hoe je vervelende stinkende handvaten kan fatsoeneren en met Tea Tree oil heb je een redelijke kans dat dat goed gaat. En zoals eerder al hier opgemerkt; het gaat om een stadsfiets, waar je dus niet de hele dag op zit. Van langdurig contact is dus geen sprake. Twee of drie keer per dag onverdunde Tea Tree oil expres en bewust op je huid smeren is wel een ander verhaal lijkt me zo.