Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk model Hybride fiets van Gazelle? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welk model Hybride fiets van Gazelle?

Nick,

Kijk ook eens op http://www.fietsersbond.nl Hun tijdschrift de vogelvrije fietsers staat online en deze maand staat daarin een heel artikel over het type fiets dat je van plan bent te kopen.

Citaat:
1 Bij het"ontwerpen van Nederlandse stadsfietsen lijken vooral de ‘verkoopargumenten’ een rol te spelen. Een verkoopargument is een nieuwigheidje waarmee de consument in de winkel verleid kan worden een fiets aan te schaffen."
2 Een heel ander gevoel heb ik bij de luxe stadsfietsen van de bekende Nederlandse fabrikanten die ik de afgelopen jaren getest heb. Daarbij had ik vooral het gevoel: leuk ontworpen maar te veel onderdelen, te zwaar, net de verkeerde keuzes. En onderhoud aan zo’n fiets lijkt een beproeving."

Kortom als je echt een lichtlopende fiets wilt hebben die ook na een aantal jaren nog lekker fietst dan is er op de door jou voorgestelde fiets nogal wat af te dingen.

Willem Jongman schreef:Kijk nu toch eens wat voor echte waar je voor datzelfde geld kunt krijgen: de Stevens randonneur van euro 899: http://www.re-cycle.nl/merken/stevens.htm
Mooie fietsen voor dat geld!
Kijk en dan zien we dus ook duidelijk wat een gemene deler van een aantal gegeven tips is: de in eerste instantie genoemde gazelles hebben te veel frutsels en fratsels die mooi in de winkel zijn, maar die later stuk voor stuk kapot gaan of op een andere manier gaan irriteren.

Je hebt inmiddels drie categorieën fietsen in de gemiddelde luxe fietsenwinkel:
* de fietsen waar de winkels vol mee staan met veel "accessoires". Tussen de 1000 en 1500 euro.
* de nog veel duurdere fietsen waarbij je veel geld betaalt om de "accessoires" weg te laten.
* de categorie die men liever niet verkoopt omdat die niet zo sexy zijn, voor de winkelier.
Drie keer raden...

Maar om terug te komen op de eerste vraag: de fiets met rollerbrakes is duidelijk minder geschikt voor afdalingen in het buitenland, zie de verhitte discussie van vorige week :D
Bovendien is deze fiets goedkoper en heb je geen last van de voor jullie overbodige dynamo.

Leon

Ik ben het met Willem eens dat het verstandig is om nog eens met een open blik naar de markt te kijken. Eerdere posters hebben je denk ik een aantal zinvolle overwegingen meegeven waaruit je een keuze moet maken alvorens over te gaan tot aanschaf.
Persoonlijk denk ik dat je veel meer fiets kan kopen voor je geld dan een van beide Gezelles. De Stevens die Willem aandraagt is daar volgens mij een goed voorbeeld van.
Om je nog wat andere fietsmerken aan de hand te doen die veel fiets voor je geld leveren: Cube of Focus
Ik noem er maar even twee, er zijn nog tig andere spelers op de markt.

Heb je echter je keuze al gemaakt en wordt het hoe dan ook een van beide Gazelles, dan heb je denk ik ook al alle argumenten gehoord waarom je een van beide zou kunnen kiezen en is aan jouw de keuze of je € 70,- meer of minder uitgeeft.

Is de vraagsteller misschien "gebonden" aan een fietsplan?

Als ik hier op mijn werk eens een blik op de fietsenstalling laat vallen puilt het uit van de gazelles en batavussen afkomstig van Profile. En die hier in de stad verkoopt wel Koga's maar die vallen buiten het budget...

Als dat het is, dan is er vermoedelijk sprake van een misverstand. Dat Nationale Fietsenplan waar de meeste bedrijven mee werken is volgens mij nauw gelieerd aan de Accell groep (Batavus en zo), en doet alsof je maar uit een beperkt aantal merken kunt kiezen. In werkelijkheid is dat als je de kleine lettertjes leest niet zo, maar je hebt dan wel de medewerking van je fietsenwinkel nodig. Wij hebben op die manier al een keer een Brompton en een Santos gekocht. Als de netto prijs (adviesprijs minus 10 %) van de fiets boven de euro 750 uitkomt moet je het meerdere zelf bijbetalen zonder fiscale korting, maar anders dan vroeger is dit niet meer het maximum.
Wim

Het gros van de mensen valt denk ik wel voor de verkooppraatjes en is gewoon op zoek naar "een fiets". Of ze vallen voor het bling gehalte.

Willem Jongman schreef:Als dat het is, dan is er vermoedelijk sprake van een misverstand. Dat Nationale Fietsenplan waar de meeste bedrijven mee werken is volgens mij nauw gelieerd aan de Accell groep (Batavus en zo), en doet alsof je maar uit een beperkt aantal merken kunt kiezen. In werkelijkheid is dat als je de kleine lettertjes leest niet zo, maar je hebt dan wel de medewerking van je fietsenwinkel nodig. Wij hebben op die manier al een keer een Brompton en een Santos gekocht. Als de netto prijs (adviesprijs minus 10 %) van de fiets boven de euro 750 uitkomt moet je het meerdere zelf bijbetalen zonder fiscale korting, maar anders dan vroeger is dit niet meer het maximum.
Wim
Gelukkig doed mijn baas niet aan die nationale fietsplan onzin mee ik mag gewoon met een rekening komen. En de eerste 750 euro + 80 kleine zut + ??? verzekering worden dan met mijn bruto loon verekent. Moet wel alles zelf voorschieten en de rekening moet kloppen er zit nogal een pietje precies op de loonadminstratie hier (eigenlijk gelukkig maar).

En ook ik ben in het verleden voor een bling bling gazelle gevallen zijn ook allerlei toezeggingen gedaan dat ie zeer geschikt was voor beoogd gebruik (150 km woonwerk per week hele jaar door). Helaas heeft de fiets dit niet kunnen waarmaken dus kijken we maar voor iets ander wat het wel kan, maar deze keer zonder bling bling en meer richting duits vakantie fiets idee met rohloff tubus en son :)

Nederland heet een fietsland te zijn, maar Nederlandse fietsenfabrikanten weten dat hun fietsen in werkelijkheid niet zoveel gebruikt worden, en voornamelijk in de schuur staan. Doorslaggevend is street credibility bij automobilisten van middelbare leeftijd.
De enige Gazelles die denk ik wel een zwaar leven leiden en daar ook tegen bestand zijn, zijn de ouderwetse gelugde stalen fietsen met terugtraprem of 3sp Sturmey Archer. Ik heb een tien jaar oude met terugtraprem als stadsfiets. Onderhoud? Wat is dat? Helaas zijn er alleen nog maar de modellen met heel erg luie geometrie van leverbaar.
Wim

Volgens mij heeft hij al een keuze gemaakt en gaat het alleen nog om een paar specs.
B@se schreef: En bedenk ook dat een vork als in dit segment word in gebouwd niet heel erg lang meegaat (2000 km ongeveer) en zeker een van de zorgenkindjes is kwa onderhoud. Zeker in deze prijsklasse kiezen voor een goede starre vork.

Bas
Jaaaaahh, laten we een poll houden:

Heeft u een fiets in het Gazelle/Batavus/Sparta segment en heeft u ook na ongeveer 2000km last van uw voorvork gekregen?

Ik ben benieuwd wat er uit komt! :roll:

(Overigens zou ik ook een andere fiets kopen hoor, maar vooral omdat ik niet voor bling bling en overbodige toeters en bellen wil betalen. Maar als iemand de Gazelle nu juist mooi vindt, wat is daar mis mee? Zoveel merken, zoveel smaken.)

kandidaat voor de poll :P

nee geen last mee en niet bepaald netjes behandeld geweest... (ik heb net een deel moeten herspuiten omdat de lak er af was van een fietsenrek en er roest aan kwam)
btw : batavus cayuca 1999 of 2000 ik weet het niet echt exact.

Een dergelijke fiets zou ik nooit kopen, niet eens zo zeer vanwege de onderdelen (die zijn vervangbaar), maar vanwege de geometrie. Om een of andere reden rijdt bijna heel Nederland op fietsen waarop je kaarsrecht zit. Een Nederlandse fiets lijkt meer bedoeld om om je heen te kunnen kijken dan om stevig door te trappen. De gemiddelde snelheid komt dan ook nauwelijks boven de 15 km/u uit. Kortom het zijn fietsen waar je toch eerder opa's en oma's op zou verwachten dan mensen die snel op hun werk willen komen.

Dat dit een hybride fiets zou zijn, zie ik niet. Het is een pure stadsfiets.

heb je het over mij? kan wel kloppen wat je zegt hoor, het is ook mijn gewone fiets, maar ik moet wel zeggen dat ik er niet kaarsrecht op zit :).

ik ben (zoals je kan lezen) bezig met het echte werk: Vittorio :)


edit: sorry mijn fout

ThomasR schreef:heb je het over mij?
Nee, ik doelde op de fiets waar het in deze draad mee begon. de Gazelle.