Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mobiel mee? - Forum Wereldfietser

mobiel mee?

We vertrekken in april 2008 op onze eerste echte wereldreis en zijn dus druk bezig met vanalles plannen en uitzoeken.
Één van de vragen die bij ons leeft is: neem je een mobiel mee?
Gevoelsmatig zeg ik meteen 'nee!', we gaan op reis en ik wil juist dat gevoel van vrijheid ervaren. Daartegenover staat dat het natuurlijk ook misschien wel eens heel handig kan zijn als je wél je telefoontje bij je hebt.
Onze familie vindt het ook allemaal heel spannend en die vinden het heel raar dat we geen telefoon mee willen nemen.

De reis is gepland vanaf NL door Europa, Baltische Staten, Rusland, China en dan zakken we Azië door richting Indonesië, waar we willen eindigen.

We zouden wel wat ervaring van anderen kunnen gebruiken in hoe je contact houdt met het thuisfront. Welke afspraken maak je, wat neem je mee -gsm, wereldontvanger (waar gebruik je die eigenlijk voor?)- etc.
We willen sowieso een site gaan bijhouden, maar denken dat we die niet vaker dan 1x in de 2 weken updaten.

Kortom: (hoe) hou jij contact?
De belangrijkste afspraak die je ivm je mobieltje maakt is dat het thuisfront weet dat je meestal NIET bereikbaar bent. Spreek af dat ze een SMS sturen als het nodig is en spreek ook af hoe vaak je die berichten leest. Maw spreek af hoe lang je juist geen contact onderhoudt. Hiermee voorkom je veel geharrewar waarbij je op de meest onmogelijke plaatsen en momenten veel vakantiegevoel, -tijd en -geld staat te verdoen.
Maar als het thuisfront het er allemaal niet mee eens is dan is het een optie om de telefoon maar gewoon thuis te laten.
Leon

NEE, NEE, NEE

De telefoon gaat (als dat al het geval is).............. en je staat weer direkt midden als slaaf van en in onze consumptie maatschappij :twisted: en inderdaad weg vrijheidsgevoel.
En zou je hoog nodig moeten telefoneren, voor medische hulp ofzo vraag je het de locals.
Besef je wel in veel landen kan je, tegen weinig kosten, een (web)mailtje ontvangen en versturen in internetwinkels/bibliotheken. In tegenstelling met veel Europese landen waar men er waarschijnlijk vanuit gaat dat de mensen thuis een computer hebben en de kosten in verhouding hoog zijn.

Wij stuurden een mailtje waar we waren en naar welke volgende grote plaats we gingen. Zo konden ze ons volgen en hadden we contact met thuis.

Als je een site gaat bijhouden, denk eens een gastenboek als communicatiemiddel >>> neem dan wel een spamvrije.

Wij vonden het zalig zonder mobieltje................dat was na 10 minuten op Schiphol al weer over!!!

Wij hebben de telefoon wel altijd mee en die staat gewoon uit. De eerste keer dat we dat deden was de partner van mijn vader ernstig ziek en ik had met mijn vader afgesproken dat ik 's avonds even zou controleren of hij een berichtje had gestuurd. Nu gaat de telefoon ook mee en kijk ik om de paar dagen. De enige die ons evt. een bericht kunnen sturen zijn ouders en broers /zussen en die weten dat we niet vaak kijken.

Overigens was diezelfde telefoon erg handig toen in Duitsland de portemonnee van mijn vriend weg was en alle pasjes geblokkeerd moesten worden. (De portemonnee lag trouwens toen we terugkwamen bij de post-> opgestuurd door de eerlijke vinder)

Slaaf of geen slaaf, ik vind het wel fijn gezien de leeftijd van familieleden om toch enigzinds bereikbaar te zijn. Ik spreek dan ook met hun af bij problemen of nieuws en sms je te sturen. dat geeft mij weer een gevoel van vrijheid. Kies waar je je prettig bij voelt. :P

Beste Mirthe,
Zoek even op dit forum. Over dit onderwerp is al veel geschreven.
Groet,
Marco