Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Het heet nochtans capillair prikken:ThomasR schreef:euhh nee dat is omdat die buisjes vacuum gezogen zijn:)
Het capillair effect heeft te maken met de oppervlaktespanning van een vloeistof. Als die hoog is (bijvoorbeeld bij dauwdruppels) dan vloeit de vloeistof minder goed en vormt parels.m-gineering schreef:'n druppeltje met een noodgang zo'n glazen buisje binnen schuift? Dat is het capillair effect
Ik gebruik ook (Vetta)kettingreiniger maar dan als volgt:Peter Rodenburg schreef:Onlangs (voor mijn korte fietsvakantie naar Marokko) heb ik de ketting van mijn fiets schoongemaakt met speciale kettingreiniger. Het gevolg was dat de ketting inderdaad schoon (schoner) werd. Maar het spul bevat volgens mij ook detergenten die de achtergebleven en nieuw aangebrachte olie verdunnen. Het gevolg was dat de naaf en velg en spaken van het achterwiel volkomen onder de (verdunnende) smeerolie kwamen te zitten.
Is dit een bekend probleem, of mis ik iets? (Ik had de ketting namelijk na het reinigen wel afgenomen met een poetsdoek, maar de reiniger zit natuurlijk ook tussen de schakels.)
Was het niet vergeten Leon, maar ik wou het verhaal niet ingewikkelder maken dan het al is.Leon schreef:Zuiver water gaat dus niet? Dacht het niet. Je vergeet cohesie en adhesie. Plaatje van wiki:Berre schreef:Het capillair effect is een gevolg van een lage oppervlaktespanning
Leon
Dat heet zo omdat het afnemen van bloed uit de capillaire vaten betreft, haarvaatjes dus. Doorgaans een prikje in de vingertop. Verder kan er nog veneus (uit een ader, vaak in de elleboogholte) en arterieel (slagaderlijk) bloed worden afgenomen.Het heet nochtans capillair prikken:
http://www.google.nl/search?gbv=2&hl=nl ... eken&meta=
(736 hits)
Heb ik ook juist gedaan. Maar na 3000 km is ie zowiezo versleten, dus dan moet je 'm wel vervangen. Mijn streven nu is om de ketting elke 1000 km om te wisselen en goed reinigen en smeren. Na 1000 km moet ik de ketting van mijn Rohloffnaaf stellen, dus dat is een mooie gelegenheid om er gelijk maar een goed gesmeerde ketting erop te leggen. (Maar ik ga niet met 2 kettingen op vakantie, hoor. D'r zijn grenzen en zo duur is een ketting nou ook weer niet.)Blanche schreef:Ik heb twee kettingen dit keer !!
Elke 3000 km wissel ik ze om.
Klopt. Het capillair effect zou er wel voor kunnen zorgen dat het bloed in de naald doordringt, maar niet verder. Om het flesje te vullen is een vacuum nodig.Carl Buijs schreef:(Off-topic!)
Leon schreef:
Dat heet zo omdat het afnemen van bloed uit de capillaire vaten betreft, haarvaatjes dus. Doorgaans een prikje in de vingertop. Verder kan er nog veneus (uit een ader, vaak in de elleboogholte) en arterieel (slagaderlijk) bloed worden afgenomen.Het heet nochtans capillair prikken:
http://www.google.nl/search?gbv=2&hl=nl ... eken&meta=
(736 hits)
Groetjes,
Carl
Na 3.000 km versleten???Peter Rodenburg schreef:Heb ik ook juist gedaan. Maar na 3000 km is ie zowiezo versleten, dus dan moet je 'm wel vervangen. Mijn streven nu is om de ketting elke 1000 km om te wisselen en goed reinigen en smeren. Na 1000 km moet ik de ketting van mijn Rohloffnaaf stellen, dus dat is een mooie gelegenheid om er gelijk maar een goed gesmeerde ketting erop te leggen. (Maar ik ga niet met 2 kettingen op vakantie, hoor. D'r zijn grenzen en zo duur is een ketting nou ook weer niet.)Blanche schreef:Ik heb twee kettingen dit keer !!
Elke 3000 km wissel ik ze om.