Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vragen eerste fietsvakantie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vragen eerste fietsvakantie

Een fiets kan je al vinden voor 150 euro. Ik heb de mijne voor die prijs ook gekocht, ik heb enkel de banden en na 2000km het achterwiel moeten vervangen. De remmen en het zadel was luxe, heb er nu magura's op en een brooks. Belangrijk is dat je geen barsten in het frame vind. Bij staal is dit nog niet ZO rampzalig, maar het geeft geen goede indruk. Staat van de versnellingen en dergelijke is ook een referentie. De eigenaar kan je natuurlijk ook veel vertellen over de fiets.

Voor mijn eerste fietsvakantie heb ik een fiets gehuurd bij Snel Tweewielers in Utrecht. Volgens mij is dat de enige winkel waar je een echte vakantiefiets inclusief fietstassen kunt huren.

Voor twee weken ben je ongeveer 290 euro kwijt, maar dan heb je dus wel een supergoede fiets met achter- en voortassen en een stuurtas.

Voor dat geld kun je natuurlijk ook een tweedehands fiets kopen. Zelf gaf ik er de voorkeur aan om de eerste fietsvakantie met goed materiaal op pad te gaan. En dat is prima bevallen!

Dat klinkt als een goede optie Monique! Wat belangrijk is, is dat je rekening houdt met de maat van de fiets: op marktplaats is dit vaak niet even duidelijk en het is wel belangrijk te hebben tijdens een fietsvakantie (ivm pijntjes ed). Mijn fiets heb ik bij een fietswinkel gekocht die hem helemaal op mijn maat hebben ingesteld. voor de overige aankopen ga ik ook naar Snel in Utrect: hoor er erg goede verhalen over!

Groet, Eveline

Mijn vrouw en ik gaan van de zomer ook voor het eerst op fietsvakantie. We gaan de groene route naar het zuiden fietsen. Mijn moeder woont in Frankrijk en deze route loopt ongeveer tot tien km langs haar woonplaats. Op internet zijn veel blogs te vinden van mensen die deze (of de st. Jacobs) route gereden hebben. Bij de St. Jacobs route is overnachting in jeugdherbergen hotels etc eigenlijk geen probleem. Bij de groene route lees je wel dat hotels fietsers niet binnen willen hebben. Om deze reden hebben we gekozen om een kampeeruitrusting mee te nemen. Als mijn moeder in Frankrijk niet de beslissende factor was geweest dan zou ik de St. Jacobroute gaan fietsen omdat je dan niet hoeft te investeren in kamperspullen.

Voor wat onze fietsen betreft ligt het heel persoonlijk. We zijn opghouden met catemaran zeilen. Van de opbrengst van de boot hebben we op maat gebouwde van Herwerden fietsen gekocht. We wilde graag iets duurzaams terug hebben. Mijn oude fiets gaaat al 25 jaar mee :shock: dus dat is duurzaam genoeg.

s0lar schreef:Belangrijk is dat je geen barsten in het frame vind. Bij staal is dit nog niet ZO rampzalig, maar het geeft geen goede indruk.
Ik heb genoeg stalen frames en vorken gebroken om te zeggen dat je een fiets met een barst NIET moet kopen. Als er een barst op komst is, is de kans groot dat je binnen een paar honderd kilometer op zijn minst een dweilfiets hebt omdat er een van de verbindingen los is, maar het kan ook zijn dat je gerepatrieerd moet worden.
Maar gelukkig worden veel tweedehandsfietsen aangeboden door mensen die er nauwelijks op gefietst hebben. Bodendien is na een eventueel teleurstellende vakantie de fiets weer gemakkelijk voor een groot deel van het begrag door te verkopen. Dus het is al gauw goedkoper dan huren. (maar wel meer werk)
Leon

Leon schreef:
s0lar schreef:Belangrijk is dat je geen barsten in het frame vind. Bij staal is dit nog niet ZO rampzalig, maar het geeft geen goede indruk.
Ik heb genoeg stalen frames en vorken gebroken om te zeggen dat je een fiets met een barst NIET moet kopen. Als er een barst op komst is, is de kans groot dat je binnen een paar honderd kilometer op zijn minst een dweilfiets hebt omdat er een van de verbindingen los is, maar het kan ook zijn dat je gerepatrieerd moet worden.
Maar gelukkig worden veel tweedehandsfietsen aangeboden door mensen die er nauwelijks op gefietst hebben. Bodendien is na een eventueel teleurstellende vakantie de fiets weer gemakkelijk voor een groot deel van het begrag door te verkopen. Dus het is al gauw goedkoper dan huren. (maar wel meer werk)
Leon
Dat van die barst in staal ging over het feit dat je een barst nog kunt laten lassen in staal. Bij een alu frame kun je natuurlijk ook laten lassen maar dat gaat niet bij een ouderwetse smid.

Wat voor fietstassen heb ik eigenlijk nodig? Ik heb wel twee kleine fietstassen maar die zijn meer om ff naar de supermarkt te gaan. En hoe hang ik fietstassen voor aan m'n fiets? :?

Snel Tweewielers in Utrecht die verhuurt hun mooie Safari. Althans dat deden ze vorig jaar. Ze staan ook op de Fiets- en Wandelbeurs.

Oh ja, en er worden daar leuke workshops gegeven, waar je veel op kunt steken.

Ivootes schreef:Wat voor fietstassen heb ik eigenlijk nodig?
Als de tassen waterdicht moeten zij kun je kiezen tussen Ortlieb en Vaudee. Welke de beste zijn?? Daar kun je lang over discussiëren Het kan ook zonder waterdichte tassen als je alles in plastic zakken inpakt.

Ivootes schreef:Wat voor fietstassen heb ik eigenlijk nodig? Ik heb wel twee kleine fietstassen maar die zijn meer om ff naar de supermarkt te gaan. En hoe hang ik fietstassen voor aan m'n fiets? :?
De eerste keer? Gewoon krantentassen, boodschappentassen aan je fiets hangen en een rol vuilniszakken om de boel te beschermen mocht het echt gaan stortregenen. Als je dat leuk vindt, vind je het maken van lange tochten zeker leuk. Menige wereldfietser is zo begonnen (ik dus ook)

Vind je dit te avontuurlijk? Koop bij Bever/Zwerfkei/Bike4Travel/of andere buitensport/fietszaak je avontuur af en schaf een set fietstassen van Vaude of Ortlieb aan. Beiden zijn even goed. Nat worden je spullen zeker niet.

globetrotter.de heeft ook een huismerk met ortlieb achtige tassen.

four seasons heet het, hoe de kwaliteit is weet ik niet

ik ga het wel met goedkope tassen proberen dan, geen dure rommel voor een experiment :P

Alleen vraag ik me af hoe ik ooit m'n slaapzak mee kan nemen, die van mij is zo groot dat het een hele tas alleen kan vullen XD

Ivootes schreef:Alleen vraag ik me af hoe ik ooit m'n slaapzak mee kan nemen, die van mij is zo groot dat het een hele tas alleen kan vullen XD
De slaapzak gaat bovenop. Je kunt hem ook aan het stuur hangen als je geen stuurtas hebt. Met de maximaal 3 kilo van een slaapzak kan dat.
Leon

Leon schreef:De slaapzak gaat bovenop.
Yup, in een plastic vuilniszak (wel even die stevige kopen) en vastzetten met een spin.

Op dezelfde plek ging tijdens onze eerst vakantie(s) ook het slaapmatje en de tent mee.

Bij het beladen wel opletten waar de zware spullen komen. Bij alleen achtertassen en bergop kan je fiets anders wel eens veranderen in een steigerend paard (ook daar ervaring mee :)). Een stuurtas of een goedkope voordrager (als je toch een tweedehandsfiets koopt) kan dan een optie zijn. Maar dat zit wel weer in de luxe sectie.

Bij de hema verkopen ze stuurtassen voor een paar euro heb ik vandaag ontdekt. Pas helaas niet zoveel in, maar alle beetjes helpen bij het voorkomen van een steigerend paard :roll: Voor de rest gaat alles achterop dan maar.

AGU heeft ook waterdichte tassen (zeggen ze zelf): Xrain. Ik weet niet of iemand daar ervaring mee heeft. Volgens mij zijn die een stuk goedkoper.

eerste fietsvakantie idd met krantentassen gedaan en een normale achterbagagedrager op de voorkant met normale fietstassen (en alles idd in vuilniszakken. Vooral een voordrager vind ik wel een aanrader omdat een evenwichtige gewichtsverdeling bij bergop maar vooral bij afdalen fijn is (gezien de hoge snelheden). Als je met volbepakte achterdrager afdaalt en niet genoeg naar voren leunt, kon je wel eens last krijgen van onderstuur (althans een vriend van me claimde daar last van te hebben tijdens de eerste vakantie). Na de fietsvakantie kan je dan ook ineens 3 mensen ipv twee mensen op je fiets meenemen ;)

Het is sowieso wel handig om als je ingepakt hebt, een oefentochtje te maken over wat heuvels om te kijken hoe je fiets reageert op jou en jij op je fiets.
Ik heb mijn artikel bijgewerkt over wat je als beginner zoal nodig hebt (of niet) voor een eerste fietsvakantie: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf Het staat nog steeds op de gastvrije site van Leon omdat het op de WF site blijkbaar technisch niet lukt.
Verder geef ik zowel zaterdag als zondag op de Fiets en Wandelbeurs een presentatie over dit onderwerp, en sta ik achter een tafeltje om vragen te beantwoorden.
Wim
Misschien wordt het toch tijd om eens een foto te zien van je huidige fiets.
En om te vragen wat voor remmen erop zitten en wat de algehele staat van je fiets is.
Ik heb vorig jaar de Jacobsroute gereden en het eerste deel tot in noord frankrijk is zeker wel te doen met 3 versnellingen. Maar In noord frankrijk werd het al snel heuvelig en daar zouden meer versnellingen best fijn zijn. Hou er rekening mee dat je bagage, eten en drinken bij je hebt, al gauw 15 tot 20 Kg extra aan je fiets.

Herbergen heb ik niet tot weinig gezien, die vind je vooral in het spaanse gedeelte. Campings kosten mij max 15 euro per nacht (1x een dure!), maar meestal rond de 5 a 7euro. Het waren simpele eenvoudige campings, de meeste staan ook in de Camino routegids.

Gewone boodschap/kranten fietstassen zijn idd te gebruiken. In dit gedeelte fietste ik ook alleen met achtertassen. Geen last van steigerende fiets gehad maar ik heb een MTB en zit dus meer voorover. Mocht je voorop ook bagage willen hangen dan is de goedkoopste optie waarschijnlijk zo'n mand/krat drager die je tegenwoordig op bijna elke damesfiets ziet. Niet lichtgewicht maar eigenlijk behoorlijk multifunctioneel. Ook buiten de fietsvakantie om. Zoals Deimor ook al aangaf
Ipv vuilniszakken raad ik Drybags aan. Kost per stuk 5x zoveel als een rol vuilniszakken maar ook 100x steviger en duurzamer.
Hier een voorbeeld
http://www.alpkit.com/shop/cart.php?tar ... ory_id=295
Dat heb ik wel over voor droge sokken. Ook in ortlieb tassen zou ik deze als nog gebruiken. Niet voor waterdichtheid maar om orde te scheppen in het grote vak.

Re:

piet66 schreef:AGU heeft ook waterdichte tassen (zeggen ze zelf): Xrain. Ik weet niet of iemand daar ervaring mee heeft. Volgens mij zijn die een stuk goedkoper.
Ze zijn redelijk spatwaterdicht doordat je er hoezen overheen trekt, maar na een hele dag regen komt er toch vocht in de tassen. Geen probleem als je een vuilniszak in de tas doet en daar je spullen in...wel veel gedoe...ben blij dat ik inmiddels ortlieb heb!

De Drybags zijn idd handig, je kunt je slaapzak en kleren daarin ook goed comprimeren zodat ze minder ruimte innemen.

Je kunt je slaapzak of tent ook aan je stuur hangen mbv spanbanden...dat heb ik ergens op het forum een keer gezien.