Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe licht kan een vakantiefiets eigenlijk zijn - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe licht kan een vakantiefiets eigenlijk zijn

Mijn vakantiefiets met voorvering (Cannondale met Headshok) weegt minder dan 12 kg. Geen rekjes (want BOB), geen spatborden (fiets alleen met mooi weer), geen dinamo (fiets nooit in het donker). Maar wel zware Marathon XR.

Jan Eleveld schreef:Mijn vakantiefiets met voorvering (Cannondale met Headshok) weegt minder dan 12 kg. Geen rekjes (want BOB), geen spatborden (fiets alleen met mooi weer), geen dinamo (fiets nooit in het donker). Maar wel zware Marathon XR.
De hele discussie doet me denken aan de wielrenner die de bidons voor de klim in z'n trui stak, had ie een lichtere fiets!

Bobje = 6 kilo?

m-gineering schreef:
De hele discussie doet me denken aan de wielrenner die de bidons voor de klim in z'n trui stak, had ie een lichtere fiets!
ROFL :P:P:P 8) 8) 8)

ThomasR schreef:
m-gineering schreef:
De hele discussie doet me denken aan de wielrenner die de bidons voor de klim in z'n trui stak, had ie een lichtere fiets!
ROFL :P:P:P 8) 8) 8)
Dat was niet eens de minste wielrenner.

Maar om weer on-topic te komen. Ik zal morgen eens een aantal vakantie-geschikte fietsen die ik hier heb wegen. Ik denk dat mijn collectie wat lichter is dan die van de gemiddelde wereldfietser. Niet bewust vanwege het op gewicht letten maar vanwege mijn voorkeur voor comfortabele frames en raceonderdelen.

Een BOB is inderdaad 6 kilo. De tas erin weegt ook wat. Het blijft natuurlijk altijd arbitrair wat je rekent tot de fiets en wat tot de bagage. Rekjes, trailer, tassen, bidons, camelback, pomp, je kunt er allemaal uitvoerige discussies over houden. En dus gebeurt het ook....

Mijn stalen randonneur met 26 inch wielen, racestuur, Magura HS 66 remmen, loodzwaar Brooks Conquest zadel, Rohloff naaf, verlichting, spatborden, slot, pomp etc etc: 16 kg. Behalve het echt zware off road werk kan die fiets alles aan.

De Santos Travelmaster 26 alu HS33 / LX (kleine maat) van mijn vrouw weegt zonder licht maar inclusief slot, pomp, zwaar Brooks Countess zadel etc zo'n 16,5 kg. Zet er goede verlichting op, en hij weegt 17 kg.

De Trek Navigator 26 inch vakantiefiets van mijn zoontje, 16,5 inch alu frame, vaste voorvork, 50 mm Big Apples, 21 versn., zelf opgebouwd met spatborden, dragers, mooie lichte pedalen, een licht zadel, 160 mm cranks, en goede dynamo verlichting, maar nog zonder slot: ook 16 kg. Een leuke jeugdfiets, maar je moet het natuurlijk niet al te wild maken, want dan gaat het vast stuk.

Mijn 30 jaar oude stalen racefiets met 32 mm bandjes (breder past zelfs ook nog maar is niet meer te koop in 27 inch) en 10 versnellingen, schoon aan de haak zonder wat dan ook (maar nog wel met een zwaar leren Brooks zadel): 10 kg. Zet op die racefiets een licht dragertje en lichte spatborden, en je hebt een snelle fiets van 11 kg om van hotel naar hotel te racen (maar niet in het donker). Laad er meer op, en zoek de onverharde wegen, en je hebt een probleem. Horses for courses heet dat.

De oude racefiets is natuurlijk een verhaal apart - daar moet je geen wilde dingen mee uithalen. De echte stevige vakantiefietsen zijn compleet allemaal zo rond de 16 kilo of iets meer. De goedkoopste is de Trek, en daar moet je het zeker niet te bont mee maken, anders gaat er wat kapot. Maar opmerkelijk is dat van deze drie 26 inch fietsen nota bene de fiets met het grootste frame, mijn M-gineering stalen Rohloff randonneur, toch de lichtste is (de twee lichtste fietsen waren dus interessant genoeg beide van staal).

Wim

Béétje off topic: wat ik aan lichaamsvet teveel meeneem, zal ongeveer op die 6 kg. uit komen. Helaas, bah! :D
Maar dat fiets ik er dan weer lekker en gezond vanaf... 8)

Spironski schreef:Béétje off topic: wat ik aan lichaamsvet teveel meeneem, zal ongeveer op die 6 kg. uit komen. Helaas, bah! :D
Maar dat fiets ik er dan weer lekker en gezond vanaf... 8)
Uiteindelijk wordt dit natuurlijk heel erg ON topic: je gaat op reis en je moet het totaalgewicht van je tentje, kook- en slaapspulletjes, je kleren. pomp, gereedschap en reservespullen èn je vetrollen, je bierbuik en je onderkinnen de berg op sleuren.
Kunnen we het wel gaan hebben over fancy lichte spulletjes en hele lichte fietsjes maar als je je overgewicht er af traint kan je zonder 48 spaaks op pad, blijft het allemaal heel en kom je makkelijker en met meer plezier op de top.
niko

Ivo Miesen schreef:
ThomasR schreef:
m-gineering schreef:
De hele discussie doet me denken aan de wielrenner die de bidons voor de klim in z'n trui stak, had ie een lichtere fiets!
ROFL :P:P:P 8) 8) 8)
Dat was niet eens de minste wielrenner.
Anquetil, is het niet?

Uiteindelijk wordt dit natuurlijk heel erg ON topic: je gaat op reis en je moet het totaalgewicht van je tentje, kook- en slaapspulletjes, je kleren. pomp, gereedschap en reservespullen èn je vetrollen, je bierbuik en je onderkinnen de berg op sleuren.
Nou ja, met dientenverstande dat je dat(over-)gewicht nog kan inzetten op je trappers.
Maar inderdaad, hoeveel maakt dat verschil van 6 kg uit op het totaal gewicht van, b.v. in mijn geval, zo'n kilo of 120 (man-paard-bagage)? Ja,ja: obvious: 5%.
Dus wellicht duidelijker: hoeveel is dat je waard? :D

Bent schreef:
catemaron schreef:Ik lees nu circa een jaar diverse fora over fietsen en ben nog geen horror verhaal tegengekomen over frames die gelast moesten worden.
Het enige verhaal over een gebroken frame dat ik ken, gaat over de vorige fiets van ons aller Frank van Rijn. Hij liet zijn gebroken frame overigens niet lassen. Zijn sponsor. Gazelle, stuurde hem per speciale koerier een nieuw speciaal gemaakt frame.

Ben
Niet alles wat met wereldfietsen gebeurt staat op internet! Mijn frame (staal, 12 jaar oud, 50.000km) is twee maal gebroken. Horrorverhalen zijn het daarentegen niet want toen de schuine onderbuis brak zat ik in de rimboe in Maharastra (India) en in het eerste beste dorpje heeft de plaatselijke lasser mijn fiets gerepareerd. Een klusje van hooguit tien minuten. Het theedrinken achteraf duurde langer. Geen horrorverhaal dus. Maak je dit mee met alu, dan wordt het misschien wel een leuk verhaal.

Samuel (die ondertussen toch maar eens een nieuw stalen(!) frame besteld heeft)

Ik denk dat 10 à 12 kg momenteel echt wel het absolute minimum is voor een fiets. Als je echt het lichtste wilt zonder problemen te gaan krijgen met minder bagage mogelijkheden kan je gaan voor een wiesman titanium maatframe. Maar dat is wel nogal aan de prijzige kant, aangezien je bijna 4000euro betaalt voor enkel het frame. Die kaders (gemaakt voor volledige bepakking) wegen maar amper 1600gram :shock: . Wel wordt er bij gezecht dat voor het zware all-terain werk een stalen kader iets meer robuustheid bied.

Ik denk dat besparen op gewicht ok is zolang het maar geen zware comfort/sterkheid problemen kan geven. Ik stel momenteel gewoon voorop dat het totaal mee te sleuren gewicht onder de 40 kg moet blijven. Daarmee bedoel ik dus fiets + bagage (waarbij veel foto materiaal, wat de limiet erg crap maakt)

Veel lichter dan dit wordt het niet:

http://www.opb.org/programs/ofg/videos/ ... n-Unicycle

Off-road is geen probleem. Waar je de tent moet laten, daar ben ik nog niet helemaal over uit. :lol:

Carl

Ik denk dat rond de 11/12 kilo wel het minimale is. Overigens is de hoeveelheid bagage verminderen uiteindelijk vaak voordeliger om het totale gewicht te verminderen dan te blijven investeren in duurdere onderdelen.

Een van de lichtste setups zie je in onderstaande link.

http://www.flickr.com/photos/51584834@N00/2099861238/

Het is een foto van Jay Petervary die afgelopen zomer de selfsupported mountainbikerace van de Canadese naar de Mexicaanse grens heeft gewonnen. Deze Great Divide Race (4000 km, offroad en door de Rockies) reed hij in zo'n vijftien dagen. Zijn complete setup, fiets en alle bagage, woog rond de 17 kilo als ik mij goed kan herinneren. Ook zijn tassen ben ik wel van onder de indruk. Zie


http://carouseldesignworks.com/


Als je echt gewicht wilt besparen kun je volgens mij hier inspiratie opdoen. Comfortabel kamperen zit er dan niet meer in.....

http://www.flickr.com/photos/51584834@N00/2099765028/
Als ik de grootte van die stuurtas bekijk en bedenk hoeveel je stuurgedrag hiermee verandert, denk ik toch dat je beter een bagagedrager monteert en achtertassen op de fiets laadt. Verder vraag ik me bij die frametas af waar hij zijn bidons laat.

s0lar schreef:http://www.flickr.com/photos/51584834@N00/2099765028/
Verder vraag ik me bij die frametas af waar hij zijn bidons laat.
Geen bidons maar een camelbak.

mazzeltovv schreef:
s0lar schreef:http://www.flickr.com/photos/51584834@N00/2099765028/
Verder vraag ik me bij die frametas af waar hij zijn bidons laat.
Geen bidons maar een camelbak.
De tijd dat ik per sé alles anders wilde doen dan mijn ouders herinner ik me ook nog wel :wink:
Leon

Pottser schreef:Ik denk dat rond de 11/12 kilo wel het minimale is. Overigens is de hoeveelheid bagage verminderen uiteindelijk vaak voordeliger om het totale gewicht te verminderen dan te blijven investeren in duurdere onderdelen.
Een veel gebezigd argument met best een kern van waarheid. Nu weet ik niet hoe het andere vergaat. Zelf fiets ik ongeveer 10.000 km in de buurt van mijn woonplaats (dagtochtjes woon-werkverkeer etc). De tocht die van de zomer gepland staat zal ca 1.200 km zijn. Kortom mijn fiets wordt vaker buiten de vakantie gebruikt en zonder bagage.

Leon schreef:
mazzeltovv schreef:
s0lar schreef:http://www.flickr.com/photos/51584834@N00/2099765028/
Verder vraag ik me bij die frametas af waar hij zijn bidons laat.
Geen bidons maar een camelbak.
De tijd dat ik per sé alles anders wilde doen dan mijn ouders herinner ik me ook nog wel :wink:
Leon
een drinkzak om uit te drinken heeft alleenmaar voordelen hoor:
- water blijft koeler
- kan met twee handen blijven rijden
- bidonhouders blijven vrij voor andere dingen (ik denk aan brandstoffles voor de brander enz...)

wel zou ik zo'n ding nooit op mijn rug moeten hebben.