Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel gewicht kan op de fiets? - Forum Wereldfietser

Hoeveel gewicht kan op de fiets?

Hallo collega fietsers

Ik heb een vraag: hoeveel gewicht kan de gemiddelde vakantiefiets aan? Ik weeg 120Kg en met baggage komt daar nog eens 20Kg bij. Met dagtrips zonder baggage heb ik geen probleem maar ik wil deze zomer graag fietsend op kampeervakantie.

Hopelijk kan ik tegen die tijd wat meer kilos thuis laten maar toch ben ik benieuwd naar de belastbaarheid van een fiets. Zijn er hier meer fietsende zwaargewichten?

Ik denk hierbij zo'n 4 uur per dag op de fiets te zitten. Momenteel fiets ik tussen de 50..100km per dag.

Dank jullie wel voor het meedenken!!

Dat is volgens mij afhankelijk van het soort fiets.....

aan 120 kom ik niet, maar wel bijna 90. ik heb de ervaring dat 15 echt wel goed te doen is als je niet in afgelegen gebieden gaat.
kom je uit op 135 kg. dat is vrij veel maar ik denk dat het wel zal gaan hoor:)
of je fiets het houdt, normaal wel als het een goede is, je kan overwegen er dikke banden (schwalbe big apple of zo) op te zetten en deze niet hard op te pompen, dan heb je meer vering en houd je fiets het beter.

Blanche schreef:Dat ligt volgens mij aan de soort fiets.....
Fiets type 'vakantiefiets' zoals hier op het forum geprezen: herenframe van CrMo, type MTB wielgrootte, extra spaken ...

Of zit er zoveel verschil in de belastbaarheid tussen bijv. Koga, Santos, Snel, etc etc. ??

ThomasR schreef:aan 120 kom ik niet, maar wel bijna 90. ik heb de ervaring dat 15 echt wel goed te doen is als je niet in afgelegen gebieden gaat.
kom je uit op 135 kg. dat is vrij veel maar ik denk dat het wel zal gaan hoor:)
of je fiets het houdt, normaal wel als het een goede is, je kan overwegen er dikke banden (schwalbe big apple of zo) op te zetten en deze niet hard op te pompen, dan heb je meer vering en houd je fiets het beter.
OK, ik hoop tegen de tijd dat ik op vakantie ga weer terug op 100 te zitten en dus fietser+baggage op 120Kg uit te komen. De fiets zal denkelijk rond de 16Kg wegen maar is een ruwe schatting.

volgens mij niet, ik denk dat het wel moet lukken hoor.

neem misschien wel reserve spaken mee voor het geval dat...

bollehenk schreef:OK, ik hoop tegen de tijd dat ik op vakantie ga weer terug op 100 te zitten en dus fietser+baggage op 120Kg uit te komen. De fiets zal denkelijk rond de 16Kg wegen maar is een ruwe schatting.
Ik, met zeg 60kg en zo'n 35kg bagage op een "comfortabel gelugde" Reynolds 531 Vittorio van zo'n 21-22kg, heb nergens problemen mee. (Behalve met het omhoog duwen tegen een onverharde helling die te steil is om te fietsen... :? )

bollehenk schreef:OK, ik hoop tegen de tijd dat ik op vakantie ga weer terug op 100 te zitten en dus fietser+baggage op 120Kg uit te komen. De fiets zal denkelijk rond de 16Kg wegen maar is een ruwe schatting.
Dat betekent dat je maar 4 kilo bagage hebt, inclusief tassen en bidons met water. Nou heb je gewone optimisten en rasoptimisten, maar jouw categorie kende ik nog niet :shock:
Even serieus. Met een eigen gewicht van 120 kilo heb je met een willekeurige vakantiefiets een aardige kans op een een levensduurprobleem zodra je wat spullen mee gaat nemen. Je hebt dan gewoon een veel sterker achterwiel nodig.
Leon (Die op de komende beurs met Jim een workshop veel resp. weinig spullen meenemen geeft)
bollehenk schreef:Hallo collega fietsers

Ik heb een vraag: hoeveel gewicht kan de gemiddelde vakantiefiets aan?
Gemiddeld? Met een hand in kokend, de andere in ijswater heb je het gemiddeld prettig ;)

120 kg ex bagage is voor de meeste fietsen buiten de design specs. Je zakt er niet direkt doorheen, maar het wiebelt natuurlijk wel meer in de afdalingen. Dat Nederlanders gemiddeld tot de langste wereldbewoners horen helpt in dezen ook niet want grotere frames worden er niet stijver op. Probeer dus de wat zwaardere frames en wielen te vinden
m-gineering schreef: 120 kg ex bagage is voor de meeste fietsen buiten de design specs. Je zakt er niet direkt doorheen, maar het wiebelt natuurlijk wel meer in de afdalingen. Dat Nederlanders gemiddeld tot de langste wereldbewoners horen helpt in dezen ook niet want grotere frames worden er niet stijver op. Probeer dus de wat zwaardere frames en wielen te vinden
Wat denk je van 120kg Incl baggage (maar zonder fiets)??

Op dit moment dus alleen de fietser, maar wie weet hoe het er van de zomer weer voorstaat. Ik ga dan uit van een fietser van 100kg. Is nog veel, ik weet. Momenteel rij ik op een ATB, misschien is dat wat steviger gebouwd (26 inch wielen, dikke banden, ...) dan wat ik van een vakantiefiets kan verwachten?

Als dit nog erg aan de extreme kant is moet ik iets anders gaan verzinnen ;) Maar ik zal geen nieuwe fiets aanschaffen als het risico te groot is, daarom informeer ik hier ook!

NB. Ik heb bij de specs van enkele Schwalbe banden gekeken en hier gaan sommige bandmaten tot zelfs 140Kg last, maar dat zegt natuurlijk niets over de rest van de fiets (wielen, spaken, frame of ander kwetsbaar punt).

Leon schreef:Dat betekent dat je maar 4 kilo bagage hebt, inclusief tassen en bidons met water. Nou heb je gewone optimisten en rasoptimisten, maar jouw categorie kende ik nog niet :shock:
Even serieus. Met een eigen gewicht van 120 kilo heb je met een willekeurige vakantiefiets een aardige kans op een een levensduurprobleem zodra je wat spullen mee gaat nemen. Je hebt dan gewoon een veel sterker achterwiel nodig.
Ik hoop dat ik deze zomer kan rekenen op:

100kg de fietser
20kg baggage
ca. 16kg de fiets

Totaal dus zo'n 136Kg op de banden

Dat valt wel binnen de design specs van enkele Marathon banden, maar hoe zit het met specs van de fiets zelf? Hierover kan ik dus niets vinden, en hoor ik het liefst rechtstreekse ervaringen...

Ik lees op het forum van fietsers die 90Kg wegen maar 35kg baggage meenemen... die komen toch ook op zo'n 125kg uit en met fiets nog zeker 15kg erbij, dus 130kg (...) Toch ben ik benieuwd of ooit een poll is gedaan naar totaalgewicht op de banden??

Mijn vriend is behoorlijk zwaar (meestal 100+) en heeft geen speciale fiets of extra spaken. Met spaakbreuk nooit een probleem gehad, wel hebben de naven het wat zwaar te verduren.

Mijn advies:
* koop een goed frame, waar dikke banden inpassen;
* probeer een rustige fietsstijl aan te wennen bij fietsen met bagage;
* investeer in stevige wielen (vb. Exal SP19 met XT naven) en laat ze door een goede wielbouwer maken: met goede spullen kun je ook slechte wielen spaken;
* koop 36 spaaks wielen, zodat je als toch er iets stuk gaat, ook in het buitenland snel vervanging kan regelen;
* leer zelf wielen te spaken en te richten;
* koop een verende zadelpen (ontlast de wielen);

Dat manneke ziet er erg klein en licht uit, het geheel zou wel eens nauwelijks aan de 100 kilo kunnen komen. Veel van wat ik zie zijn frutsels die niets wegen.

Bij Vittorio hebben ze me eens verteld dat bij 130 kilo totaalgewicht het punt ligt waar een 36-spaaks wiel niet meer voldoende is, ook als het goed gespaakt is.
In dat geval zou ik een 48-spaaks wiel nemen, want 40 spaken is nauwelijks 10% meer dan 36.
Groet,
Leon

Leon schreef:
Dat manneke ziet er erg klein en licht uit, het geheel zou wel eens nauwelijks aan de 100 kilo kunnen komen.

Wee niet ik heb hem niet opgetild :D

Leon schreef: Bij Vittorio hebben ze me eens verteld dat bij 130 kilo totaalgewicht het punt ligt waar een 36-spaaks wiel niet meer voldoende is, ook als het goed gespaakt is.
In dat geval zou ik een 48-spaaks wiel nemen, want 40 spaken is nauwelijks 10% meer dan 36.
Groet,
Leon
Ligt aan de spullen die je gebruikt. Marco (erkend sloper) reed met 200 kg naar Siberie op 36 spaken. De naven waren alleen extra breed en niet paraplu gespaakt, en de velgen waren ook extra zwaar. Veel mailtjes gehad met de titel 'Problemen' , maar nooit iets over de spaken gehoord . Als je met de kettinglijn uit kan komen (langere trapas, voorderailleur) kun je ook aan een 145mm brede tandemnaaf denken (zoals in de Comotion Americano, Santana extratour etc)

Dank voor alle antwoorden, zo te lezen gaat het behoorlijk meevallen. Inmiddels heb ik ook antwoord van de fietsenmaker terug, mijn oog was (vooral uit kostenoverweging) gevallen op een fiets van Fahrradmanufaktur T400, wel wel bekend hier?

Het antwoord:

Gewicht:

a special DIN ISO standard says a bicycle must carry 140kg, DIN+ standard
includes dynamic forces. this is ok, for
the T-400. It is strong enough for typical touring use.

Frame:

fine welded steelframe, no luggs. Welded steel and welded aluminium alloys
are the strongest frames of the market. You would have 10years warranty on the T-400 frameset!

Wielen:

Rigida Sphinx doublewall double eyelet rims with safety brakeindicator
(puuh) stainless steel spokes 2mm diam., these are strong but it is very important that the spoke-tension will be checked 1x/year! It is good, but not a must have to use spokes with doublethickness. 36holes


Veel technische info zeg... nog aanmerkingen evt??
Ik weeg 103 kg, mijn fiets 12 kg en aangezien ik standaard altijd in jeugdherbergen overnacht, heb ik nooit meer dan 14 kg bagage nodig.
Kijk maar op http://www.mijnalbum.nl/Album=HZMT6WBT
Op de eerste foto is de rechter zijtas van Karrimor niet te zien, maar wel op de tweede foto. In de stuurtas fotospullen, reispapieren, enz.; bovenop de bagagedrager regenkleding en gereedschap. Beide foto's zijn genomen in Canada en VS, van Toronto naar the Rocky Mountains, 2320 km in vier weken. Slechts twee dagen regen gehad! Ik denk er nog vaak aan 8). Heenreis Schiphol-Toronto en terug van Edmonton-Schiphol.

Liz geeft de belangrijkste dingen al aan.
Inversteer in een stevig simpel frame en in goeie wielen.
Zorg ook voor sterke en stijve dragers.
Ben zelf ook niet de lichtste: 95+
Rijd al jaren op de zelfde Vittorio:
Nix fancy materiaal.
groet, niko
http://farm1.static.flickr.com/73/19618 ... f86a_b.jpg

bollehenk schreef: Veel technische info zeg... nog aanmerkingen evt??
Heb geen ervaring met de T400. Maar er zijn hier heel veel tevreden FM bezitters.
Nix mis met de T400 dus!
niko