Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vragen eerste fietsvakantie - Forum Wereldfietser

Vragen eerste fietsvakantie

Hey,

Ik ben Ivo, en ik wil deze zomervakantie voor het eerst van m'n leven een fietsvakantie houden. Ik heb al een reispartner die even enthousiast is over het idee als ik.

Op sportief vlak denk ik dat we het aankunnen om iedere dag een redelijk stuk te fietsen. We zullen geen tour de france perikelen aanhouden maar ook weer niet met 8 kilometer per uur over de wegen hobbelen. Gemiddeld denken we wel zo'n 80 km op een dag te kunnen fietsen.

We zijn van plan om een tocht naar of door frankrijk te houden, van ongeveer twee weken in juli. Vooral van noord naar zuid frankrijk fietsen klinkt erg mooi. Is er nog een bepaalde tocht aan te raden?

Er zijn echter een paar problemen waar we op stuitten:
Het grootste probleem is de fiets. We willen namelijk geen fiets kopen voor deze vakantie, voornamelijk omdat dit te duur is voor 1 enkele vakantie. Is het mogelijk om zo'n reisfiets te huren ergens? Hoeveel kost zoiets? Verder hebben we ook geen fietstassen en dergelijke, maar ik neem aan dat dit niet de grootste uitgaven zullen zijn, alhoewel het altijd fijn is als iemand me hierover ook wat uitleg kan geven.

Het andere probleem is gewoon hoeveel kosten ik ongeveer moet rekenen voor de vakantie zelf. Ik heb namelijk geen flauw idee wat overnachten, eten en de terugreis kosten (en eventueel nog een heenreis om in frankrijk te komen)

Als laatste zou ik graag willen weten of er nog guides zijn die handig zijn om te lezen voordat je aan zoiets begint.

Alvast Bedankt!

Voor de fiets zelf kun je best je huidige fiets proberen aan te passen of ene tweedehands exemplaar kopen. Als je een fiets gaat huren kost het je vaak bijna zo veel dan een tweedehands fiets. Je hebt wel een vrij nieuwe huurfiets natuurlijk maar vaak moet je nog een eind rijden om de fiets te gaan halen, de fiets naar je maat zetten,...

Routes zijn er genoeg, als eerste reis is zo een fietsgids zoals bvb st-jacobsroute altijd makkelijk want in die boekjes staat ook altijd veel info over paklijsten, overnachtingen,...

Je kosten zijn afhankelijk van de plek waar je gaat fietsen, Frankrijk is vrij duur. Overnachtingen (Hotels, Gites, JH, camping, wildkamperen,...). Kook je zelf, ga je uit eten,...

Wildkamperen en zelf eten koken komt soms op minder dan 5 euro per dag. Camping kost je toch 10 euro per man per nacht en een JH 15-20 met ontbijt inbegrepen dan.

Fietstassen kun je ook huren maar ook hier geld dat je ze voor de huurprijs van 2-3 weken bijna kunt kopen. Enkel achtertassen heb je al voor 70-80 euro per set en indien je geen tent of eetgerei mee hebt is dat zeker voldoende.

je hebt een pm, ik heb net de zelfde reis gedaan in net de zelfde omstandigheden als jij vorig jaar dus vraag maar raak

greets, T

Hey, bedankt voor de snelle reacties

Een fiets aanpassen, wat moet ik me daar bij voorstellen? Ik heb een batavus damesfiets, 3 versnellingen, en het formaat wielen zag ik niet zo snel, maar iig een gemiddeld formaat voor een damesfiets. Het is een vrij oude fiets (kan wel een fotootje maken en dan kunnen jullie oordelen of ik erop naar frankrijk kan?) Wat moet ik me voorstellen bij aanpassen?

Die kosten per dag vallen wel mee, kamperen/wild kamperen is dus wel te betalen. Als ik het zo lees is de eventuele aanschaf van een tweede hands fiets nog het duurst.

Krijg je er meestal ook weer hetzelfde voor terug als je zo'n tweedehands fiets weer doorverkoopt achteraf? Of slijt hij nogal tijdens zo'n reis?

Het zou zonde zijn om de fiets maar eenmalig te gebruiken na aanschaf. Hij gaat best wel langer mee dan een 2-3weken fietsreis :). Wildkamperen en zelf koken is goedkoop ja, maar je hebt wel veel meer gerief nodig. Eeen goeie, liefst lichte tent, brander, kookpannetjes, slaapgerie zoals matje en slaapzak. Dat weegt allemaal door in gewicht en als je het nog niet hebt, zeker in aanschaf.

De fiets en versnellingen die je gaat nodig hebben zijn afhankelijk van het terrein. Als het vrij vlak is, kom je er met 3 versnelingen.

Hoi, ik onderneem in mei of juni ook voor het eerst een fietsvakantie. De eerder genoemde Jacobsroute. Redenen: flinke uitdaging qua kilometers (2500), goed te doen voor onervaren fietser (begint vlak in nl, dan heuvels frankrijk, bergen spanje, maar als je in spanje bent ben je al genoeg ervaren), veel faciliteiten onderweg (pelgrimsroute, dus herbergen etc aanwezig), goede routebeschrijvingen en veel info aanwezig.
Mijn tips: heel veel lezen! Via dit forum heb ik heel veel kennis opgedaan (waarvoor mijn dank), via oa google heb ik vele reisverslagen gevonden, etc. En, het lijkt me verstandig naar de Fiets en Wandelbeurs te gaan 2 en 3 februari. Doe ik ook.
Wat betreft fiets kan ik je verder niet helpen, alhoewel het me niet de meest riante vorm lijkt wat je omschrijft. Ik heb zelf 2e hands een racefiets gekocht (700 euro), maar fiets ook voor mijn plezier kleine tourtjes rondom mijn woonplaats.
Als je het handig vindt contact te houden over de voorbereidingen kun je me een pb sturen.

Groet, Eveline

- Begin met het materiaal wat je nu hebt. Als het bevalt kan je nog altijd gaan investeren in alle handige wereldfietsgadgets.
- Gewoon beginnen en ervaren. Onderweg kan je altijd nog je plannen bijstellen. Ervaar het maar. En have lots of fun.
- Goedkope krantentassen van de Hema (?0 volstaan de eerste keer toch ook? Dure Ortliebs en Vadées kan je nog altijd kopen.

Zo zijn wij ook begonnen, zo zijn wij blijven doen ......
maar dan met een betere fiets en fietsgadgets 8)

Fijne vakantie!

Blanche

Ga vooral mee met de wintertrektocht of een ander fietsweekend van de wereldfietser. Dan kun je namelijk van meerdere mensen zien hoe ze het aanpakken.

Samen met een vriend gaan wij ook een eerste fietsvakantie ervaren komende zomer. Wij vertrekken vanuit Dronten (Flevoland) met als einddoel Canet de Salars in Frankrijk. Ca. 150 km ten noorden van Montpellier.

We zijn nu al rustig bezig met voorbereiden. Elke keer weer wat. En met dit forum en google kom je werkelijk een heel eind. Er staan zoveel ervaringen beschreven en tips uitgelegd, dat je werkelijk zonder iets te vergeten op reis kunt gaan.

Succes met de voorbereidingen en een goede reis!!!

Jarl
Ivo,

Mijn dochter had vorig jaar het plan opgevat om vanuit Noord-Groningen naar Annecy te fietsen. Dit is iets onder Geneve (hier stond Genever om het grapje van Thomas in actief te houden). Gezien de bergen moest ze toch een redelijke fiets hebben.
Wij hadden goede ervaringen met de Gazelle Medeo dus ik heb toen Marktplaats een tijdje in de gaten gehouden. Uiteindelijk heb ik daar een goede fiets (nieuwe banden/tandwiel/ketting etc) kunnen kopen voor 300 euro.
Ze heeft de tocht gemaakt en alles is prima gegaan.
De fiets heb ik nog, maar als ik hem weer op Marktplaats zet, dan kan ik er denk ik nog wel weer 250 euro voor krijgen.

Het is even zoeken, maar je hebt tijd genoeg en op deze manier ben je goedkoper uit dan huren.

ff offtopic GENEVER????? daar denk ik eer hier aan 8)8)8)

Afbeelding

sorry flauw geintje...

groetjes, Thomas
Ivootes schreef:We willen namelijk geen fiets kopen voor deze vakantie, voornamelijk omdat dit te duur is voor 1 enkele vakantie. Is het mogelijk om zo'n reisfiets te huren ergens? Hoeveel kost zoiets?
Hoi,
Je kunt in Maastricht bij het station fietsen huren: http://www.aondestasie.nl/verhuur
Zo'n hybride is wel geschikt en kost dus 10 euro per dag.
Ik weet echter niet of ze die fietsen ook voor twee weken verhuren.
Bedenk dat als je vanuit Maastricht richting Frankrijk fietst, je de Ardennen op je weg vindt. Dit is door zijn vele heuvels een pittig fietsgebied, pittiger dan de meeste veel hogere heuvels in Frankrijk.
Als je met je eigen drieversnellingsfiets gaat kun je de Ardennen dan ook het beste overslaan, direct over de grens in Frankrijk is het al veel gemakkelijker fietsen.
Leon

inderdaad, de eerste drie dagen van onze reis staan nog op de site (en ja ik ben het met het oranje hemd op die ene foto):P krijg je een idee van de ardennen.

edit: het gastenboekn stond vol spam, sorry voor dat.. ik gebruik de site niet meer vandaar.

je moet er niet op rekenen vlot internetcafés te vinden, hebben wij ook naar gezocht en niet gevonden

de route die er oop staat klopt niet meer, we hebben het midelste stuk met de trein gedaan en verder doorgefietst. voor fotos bij dagboek kijken.
Ivootes schreef:Als laatste zou ik graag willen weten of er nog guides zijn die handig zijn om te lezen voordat je aan zoiets begint.
Handboek fietsvakantie: http://www.uitgeverijelmar.nl/uitgave.a ... 9038915982
15 euro (of bieb)
Ivootes schreef:Ik ben Ivo, en ik wil deze zomervakantie voor het eerst van m'n leven een fietsvakantie houden. Ik heb al een reispartner die even enthousiast is over het idee als ik.
Daar begint de lol :)
Ivootes schreef:Is er nog een bepaalde tocht aan te raden?
Op onze tweede fietsvakantie (eerste was naar Zeeland) is mijn vriendin met 3 versnellingen in de ardennen geweest. Achteraf denk ik ook; toch niet zo heel erg handig. Met 3 versnellingen door de Ardennen/Drome/Pyreneeen zou ik toch afraden, veel lol wordt omgezet in energie om boven te komen.

Een andere mooie route van Noord naar Zuid is de "Groene weg naar de middellandse zee". Begin in Maastricht en eindigt onder Avignon aan de kust. Zoals Leon zegt zou ik ook de ardennen overslaan met een drieversnellings fiets. Van de groene weg is een routeboekje (in twee delen).
Handig om tijdens de Fiets en WandelBeurs even bij de stand van de FietskaartInformatieStichting te kijken

Om wel 'gemakkelijk' met een stadsfiets rond te toeren zou je kunnen kiezen om rivieren te gaan volgen. Bijvoorbeeld de Moselradweg, maar ook op een kaart navigeren langs riviren is bijzonder eenvoudig.
Ivootes schreef:Als laatste zou ik graag willen weten of er nog guides zijn die handig zijn om te lezen voordat je aan zoiets begint.
Voor in de routeboekjes staan ook vaak wat tips en tricks.

Succes

Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een voordelige tweedehands fiets. Kost je een paar honderd euro maar je hebt er natuurlijk ook na je vakantie veel plezier van. Mocht de fiets nadien echter in de wilgen komen te hangen kan je 'm altijd weer door verkopen. (Maar houdt er rekening mee dat fietsvakanties verslavend kunnen uitpakken en dat je er dus niet aan moet denken de fiets weg te doen!)

ThomasR schreef:ff offtopic GENEVER????? daar denk ik eer hier aan 8)8)8)



sorry flauw geintje...

groetjes, Thomas
Naar Genever toefietsen vind ik nooit zo'n probleem. Maar van Genever naar huis trappen valt me altijd zwaar....

(Goh, tis vrijdag) :D

Wacht maar... straks zijn jullie allemaal verslaafd aan het fietsen! ;)

Succes met jullie eerste fietsreizen!

fietsjunks schreef:Wacht maar... straks zijn jullie allemaal verslaafd aan het fietsen! ;)

Succes met jullie eerste fietsreizen!

Lekker toch...Ellen :wink:
Ivootes schreef:Hey,

Ik ben Ivo, en ik wil deze zomervakantie voor het eerst van m'n leven een fietsvakantie houden. Ik heb al een reispartner die even enthousiast is over het idee als ik.

Op sportief vlak denk ik dat we het aankunnen om iedere dag een redelijk stuk te fietsen. We zullen geen tour de france perikelen aanhouden maar ook weer niet met 8 kilometer per uur over de wegen hobbelen. Gemiddeld denken we wel zo'n 80 km op een dag te kunnen fietsen.

We zijn van plan om een tocht naar of door frankrijk te houden, van ongeveer twee weken in juli. Vooral van noord naar zuid frankrijk fietsen klinkt erg mooi. Is er nog een bepaalde tocht aan te raden?

Er zijn echter een paar problemen waar we op stuitten:
Het grootste probleem is de fiets. We willen namelijk geen fiets kopen voor deze vakantie, voornamelijk omdat dit te duur is voor 1 enkele vakantie. Is het mogelijk om zo'n reisfiets te huren ergens? Hoeveel kost zoiets? Verder hebben we ook geen fietstassen en dergelijke, maar ik neem aan dat dit niet de grootste uitgaven zullen zijn, alhoewel het altijd fijn is als iemand me hierover ook wat uitleg kan geven.

Het andere probleem is gewoon hoeveel kosten ik ongeveer moet rekenen voor de vakantie zelf. Ik heb namelijk geen flauw idee wat overnachten, eten en de terugreis kosten (en eventueel nog een heenreis om in frankrijk te komen)

Als laatste zou ik graag willen weten of er nog guides zijn die handig zijn om te lezen voordat je aan zoiets begint.

Alvast Bedankt!
Yvo,
orienteer je eens goed op de Fiets en Wandelbeurs op 2 en 3 februari in de Amsterdam-RAI. Daar vind je alle informatie over materialen, bestemmingen, kaarten, gidsen, boeken, voorbereidingen, voor- en natransport. Belangrijk voor jou is daar Fietsers informeren Fietsers, daar krijg je alle informatie van ervaren fietsen en word je stuk wijzer.

www.fietsenwandelbeurs.nl

Kom van het voorjaar ook eens naar een weekend van de Wereldfietser. Ook daar kun je veel kennis vergaren.

Wow, veel reacties.

Een fiets aanschaffen is dus the way to go. Zijn die fietsen die voor 200 euro te koop staan op marktplaats geschikt? Zijn er nog specifieke dingen waar ik dan op moet letten of is iedere fatsoenlijke fiets met veel versnellingen in principe wel te gebruiken? Misschien is het slimmer als ik eerst hier zo'n advertentie link en dan een bod doen als hij door jullie is 'goed gekeurd' :lol:

Die fiets en wandelbeurs klinkt goed, ik zal een kijken of ik daar heen kan.

Overigens ken ik de ardennen wel een beetje, mijn ouders hebben een vakantiehuis daar, met mountainbikes :wink: